شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آغاز سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان:

«ایمان»، «عملکرد نیک»، «اخلاق» و «اخلاص» از سرمایه‌های بزرگ و پایه‌های مهم دین هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح امروز چهارشنبه (19 خرداد 1400) در جلسۀ آغاز سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان، با تشریح نخستین حدیث کتاب صحیحِ بخاری، از «ایمان»، «عملکرد نیک»، «اخلاق» و «اخلاص» به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ و پایه‌های مهم دین یاد کردند و بر لزوم عمل به دستورات الهی و سنت‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این جلسه که با حضور اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان برگزار شد، نخست به راه‌های کسب علم و دانش اشاره کردند و اظهار داشتند: مهم‌ترین راه‌های حصول علم حواس پنج‌گانه (شنوایی، بینایی، لامسه، بویایی و چشایی) و عقل هستند. همۀ این راه‌ها دچار خطا و اشتباه می‌شوند و صحیح‌ترین راه کسب علم و دانش که به اختلاف عقلا و ادیان و امت‌های گذشته خاتمه می‌دهد و در آن احتمال خطا وجود ندارد، «وحی» است.
ایشان اضافه کردند: «قرآن»، «احادیث» و «دین و شریعت» همه از روزنۀ وحی به ما رسیده‌اند. اگر وحی نمی‌بود بشر از تمام این خیرها محروم می‌شد. از زمان حضرت نوح علیه‌السلام سلسلۀ وحی جریان داشته است و آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم نیز با وحی در ارتباط بودند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه در تشریح حدیث «إنما الأعمال بالنیات» اظهار داشتند: همۀ اعمالِ خیر از قبیل: نماز، روزه، حج، جهاد، حفظ قرآن، کسب علم و ذکر با نیت وابسته‌اند؛ اگر نیت فرد جلب رضایت خدا و خدمت به مردم باشد، این اعمال مبارک‌اند، اما اگر نیت کسب پُست و مقام و جلب توجه مردم باشد، تمام تلاش‌ها برباد هستند.
ایشان از «ایمان»، «عملکرد نیک»، «اخلاق» و «اخلاص» به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ و پایه‌های مهم دین یاد کردند و خاطرنشان ساختند: «تلاوت قرآن»، «کسب علم و دانش»، «سخاوت» و «جهاد» بهترین و بزرگ‌ترین اعمال نیک هستند، اگر این اعمال برای «ریا»، «تظاهر» و «تحسینِ مردم» انجام گیرند باطل هستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه بر لزوم اخلاص و للهیت در انجام اعمال نیک تأکید کردند و گفتند: هجرت یکی از بزرگ‌ترین اعمال است و سبب محو گناهان می‌شود. اگر انسان این عمل بزرگ را به‌خاطر ازدواج، پول و مال انجام دهد، هیچ‌ ارزشی ندارد. باید مؤمن در آغاز انجام هر عملی، نیت خودش را اصلاح کرد و در وسط عمل و بعد از عمل هم مواظب باشد که اعمال‌ نیکش با ریا، تعریف از خود، منت‌گذاشتن بر مردم باطل نشود.
ایشان در ادامه افزودند: بالاترین دستاورد و امید انبیا علیهم‌السلام اعتقادِ صحیح، اخلاص و للهیت بوده‌ است. «اخلاص» و «للهیت» باعث پیروزی حضرت موسی علیه‌السلام در مقابل فرعون و پیروزی حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در مقابل مشرکین شد. همواره «اخلاص» و «معنویت» بر تظاهر و مادیت پیروزی حاصل می‌کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به کمبود «عمل» و «اخلاص» در جامعه اشاره کردند و گفتند: امروز ما با کمبود «عمل» و «اخلاص» مواجه هستیم. ایمان قابل ‌قبول، عملکرد صحیح، اخلاق نیکو و عمل به سنت و سیرۀ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در جامعه ما کمیاب است.
ایشان اضافه کردند: امروزه بسیاری شب‌ها سریال و فیلم نگاه می‌کنند و برای نماز صبح بیدار نمی‌شوند و استدلال می‌کنند که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هم خواب رفته‌اند؛ چنین استدلالی خودفریبی‌ است، زیرا رسول اکرم صلی‎‌الله‌علیه‎‌وسلم در آن شب تا دیروقت در جهاد بودند و خسته بودند و باوجوداین به حضرت بلال مسئولیت دادند که آن‌ها را برای نماز بیدار کند که حضرت بلال نیز خودش به خواب رفته بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان ساختند: متأسفانه «ایمان»، «تعلق مع‌الله» و «جذبۀ عمل به سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم» در میان مردم سست و ضعیف است. اگر به «قرآن مجید» و «احادیثِ نبوی» عمل نکنیم، قطعاً علیه ما حجت خواهند بود.

«عمل به دستورات قرآن و سنت» و «اصلاح جامعه» مهمترین وظیفه و رسالت طلاب و علماست
مدیر دارالعلوم در ادامه به وظیفۀ طلاب و علما اشاره کردند و اظهار داشتند: وظیفه اول ما این است که خودمان عمل کنیم، کتاب و سنت را در خود پیاده کنیم. بدبخت‌ترین طالب همان است که حدیث را بخواند و از عمل خبری نباشد و فضایل ذکر را بخواند و ذکر نکند.
ایشان افزودند: وظیفۀ دیگر طلاب و علما آن است که علم را به دیگران برسانند و جامعه را با کتاب و سنت نبوی تربیت و اصلاح کنند. ما نباید راحت بنشینیم، وظیفۀ ‌ما فقط با امامت و تدریس ادا نمی‌شود، بلکه باید مردم را به‌صورت انفرادی و اجتماعی دعوت بدهیم، داعی و صالح و مصلح باشیم و آیات قرآن و احادیث رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم را در زندگی خودمان پیاده کنیم و عمل‌گرا باشیم و جامعه را نیز به عمل به دستورات شریعت دعوت بدهیم.
ایشان دارالعلوم زاهدان را «نتیجۀ اخلاص و للهیت مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله» دانستند و بر لزوم استمرار اخلاص ایشان تأکید کردند و گفتند: مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله، بانی دارالعلوم زاهدان، بنای این مرکز را با استخاره و با اخلاص و للهیت گذاشته‌اند. آنچه در دارالعلوم زاهدان رفقا و همکاران را جمع کرده، «ایمان»، «تقوا»، «اخلاص و للهیت» و «عمل به شریعت» است. آرزوی ما این است که مدرسان، کارمندان، آشپزها و طلابِ مدرسه همه ذاکر و عابد باشند. در مدرسه باید بوی ایمان، عمل به شریعت، سنت، تقوا و اخلاص و للهیت استشمام شود.
مولانا عبدالحمید در پایان، اساتید و طلاب مدارس دینی را به «تحمل سختی‌ها و مشکلات در مسیر فراگیری علم» توصیه کردند و خاطرنشان ساختند: کسب هر نعمتی مشکلاتی دارد و مسیر علم نیز مشکلات خود را دارد. امام بخاری رحمه‌الله برای جمع‌آوری کتاب خود دنیا را طی کرد، زحمت کشید و گرسنگی، تشنگی و گرما را تحمل کرد، شما طلاب عزیز نیز سعی کنید در مسیر کسب علم و دانش مشکلات را تحمل کنید، ما هم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که از مشکلات‌تان کم کنیم و آن‌ها را به حداقل برسانیم. شما که برای کسب علم سفر کرد‌ه‌اید، مهمان هستید و اگر اخلاص و للهیت داشته باشید، میهمانِ خدا و رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستید.

چاپ

939 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 خرداد, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©