مولانا در خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (1 آبان 1394):

“قلب” مرکز اصلی تقوا و محور انجام عبادات است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان از «قلب» به‌عنوان مرکز اصلی و تقوا و محور انجام عبادات یاد کردند و بر لزوم اصلاح و تزکیه قلب تاکید کردند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه (1 آبان 1394/ 9 محرم 1437) پس از تلاوت آیه مبارکه «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» [اعراف:179] با اشاره به جایگاه ویژه قلب در فرماندهی بدن انسان، خاطرنشان کردند: در وجود ما مرکزی قرار دارد که این مرکز فرمان‌دهی کل بدن را انجام می‌دهد، اگر این مرکز اصلاح شود، تمام اعضای بدن خیر و نیکی انجام می‌دهند و تحت فرمان خدا قرار می‌گیرند، ولی اگر فاسد شود تمام اعضای بدن فاسد شده، گرفتار گناه می‌شوند. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، هشدار داده است که در بدن شما تکه گوشتی وجود دارد که حکم فرماندهی بدن را دارد، اگر اصلاح شود، تمام بدن اصلاح خواهد شد. لذا دل را باید دریافت. باید وضعیت آن را جستجو کرد و آن را با مکارم اخلاقی تزکیه و پاک گردانید. هرگاه دل هدایت شود و ایمان در دل قرار گیرد، انسان مومن می‌شود و تحت فرمان الله قرار می‌گیرد.
ایشان افزودند: امروز ما ظاهر بدن را آراسته می‌کنیم، استحمام می‌کنیم، به لباس و بدن خود می‌رسیم، منزل و مرکب و لباس خوب می‌پوشیم، خواهران با انواع جواهرات و لباس خود را مزیّن می‌کنند، اما نکته مهم این است که دل باید آراسته و مزین شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر ضرورت پرهیز از امور مشتبه و مقدمات گناه تاکید کردند و افزودند: تعلیم اسلام آن است که همه گناهان خطرناک هستند و باید از گناه و نزدیک شدن به آن پرهیز کرد. باید از مکروه، حرام و شبه حرام پرهیز کنیم تا مرتکب فساد نشویم.پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، برای جلوگیری از واقع شدن در محرمات، از مشتبهات و شبهه حرام نیز منع کرده است و فرمان داده است که نزدیک محرمات نروید که خطر دارد، زیرا کسی که نزدیک گناه می‌رود، خطر آن می‌رود که مرتکب گناه شود. به همین خاطر قرآن کریم فرموده است: «لاتقربوا الزنا» و «لاتقربوا مال الیتیم».
مدیریت دارالعلوم زاهدان «اخلاص» را رکن بنیادین تمامی اعمال دانستند و خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرموده است: «إن الله لاینظر إلی صورکم و أجسامکم و لکن ینظر إلی قلوبکم و أعمالکم»؛ الله تعالی به ظاهر انسان که آن را با لباس زیبا مزین کرده است، نگاه نمی‌کند، الله به قلب نگاه می‌کند. الله به نیت ما نگاه می‌کند که در دل اخلاص است یا کارها را برای شهرت و منافع مادی انجام می‌دهد. آغاز هر کار باید با اخلاص باشد. امام بخاری رحمه الله اولین حدیثی که در کتابش آورده در باب «اخلاص» است. همۀ دین حتی شروع ایمان و فراگیری دین هم باید با اخلاص باشد. الله تعالی به نیات شما نگاه می‌کند که برای چه هدفی عمل را انجام می‌دهید.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با استناد به حدیث نبوی “التقوی ههنا و أشار إلی القلب” قلب را مرکز اصلی تقوی و جایگاه محبت خداوند متعال دانستند و افزودند: قلب بالاترین محور است و همه عبادت‌های محوری با قلب انجام می گیرند. پس باید قلب را دریابیم، اگر قلب هدایت شد، تمام اعمال درست می‌شوند.
ایشان با تاکید بر ضرورت اصلاح قلب یادآور شدند: بینایی اصلی، بینایی قلب است، نه بینایی چشم. امروز اگر چشم نابینا باشد، آن را جراحی و مداوا می‌کنید، همین‌طور باید دل را مداوا کنید. دل غبار می‌گیرد و آلودگی پیدا می‌کند و اگر به آن رسیدگی نشود سخت می‌شود و مُهر می‌خورد و می‌میرد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در جمع نمازگزاران زاهدانی، «غفلت قلب و خالی بودن آن از محبت الله متعال» را عامل اصلی تمام فسادهای شایع در جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: شما افراد جامعه را می‌بینید که به فسادهایی از قبیل اختلاس، رشوه، مشروبات الکلی، و… گرفتار هستند. علت تمام این مفاسد این است که دل این افراد در بدن مرده و خالی از محبت الله و صفات زیباست. به‌همین خاطر قدرت تشخیص خیر و شر را ندارند. نفس و شیطان دل این‌ها را در بدن فاسد کرده است. اگر کسی اعضای بدن ما را بشکند ولی تا دل زنده است نقصان ما کم است؛ اگر چشم کور شود ولی دل بینا باشد، هنوز هم نقصان کم است، اما اگر مفسدان زمان، شیاطین انسی و جنی دل ما را فاسد کردند این غیرقابل جبران است.
ایشان در پایان این بخش از سخنان‌شان مردم را به کثرت ذکرالله، فرستادن درود بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و استغفار و آمرزش طلبیدن از خداوند متعال و پرهیز از گناه و معصیت فراخواندند و تاکید کردند: کثرت درود از نشانه‌های محبت با آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. دلی که در آن محبت الله و رسول‌الله نباشد مرده است. زندگی و حیات دل در محبت خدا و رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است.
*امام حسین مرگ باعزت را بر زندگی ذلت‌بار ترجیح داد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌ خویش در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به قیام امام حسین رضی‌الله‌عنه اظهار داشتند: امام حسن و امام حسین رضی‌الله‌عنهما فرزندان گرامی حضرت علی و حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنهما و نوه‌های رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم با حضرت حسن و حسین رضی‌الله‌عنهما بسیار محبت و علاقه داشتند.
ایشان در ادامه افزودند: روزی آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، حضرت حسن را در آغوش گرفتند و فرمودند این فرزند من، سید و آقاست که خداوند متعال به وسیله او بین دو گروه بزرگ از مسلمانان صلح و آشتی برقرار می‌کند. چنان‌که حضرت حسن که بعد از شهادت سیدنا علی رضی‌الله‌عنه زمام امور مسلمین را در دست گرفته بود، زمام امور را به حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه سپرد و بدین ترتیب بین دو گروه بزرگ از مسلمانان مصالحه برقرار شد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: حضرات حسن و حسین رضی‌الله‌عنهما مورد محبت خدا و رسول قرار داشتند. این بزرگواران در سیرت، اخلاق، رفتار و علم با پدر گرامی‌شان حضرت علی رضی‌الله‌عنه و خاندان نبوت شباهت داشتند؛ آنها شجاعت، تقوا، سخاوت، اخلاق و رفتار را از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، حضرت علی و فاطمة‌الزهراء رضی‌الله‌عنهما به ارث بردند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به بیان مختصری از واقعه کربلا پرداختند و گفتند: وقتی دین و سرنوشت امت مسلمان در دست یک انسان نااهل، ناتوان، نالایق و ضعیف افتاده بود، حضرت حسین رضی‌الله‌عنه تشخیص داد که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد تمام خون‌هایی که صحابه در بدر و احد و حنین داده‌اند به‌هدر می‌روند و دین و دیانت مردم برباد می‌رود، لذا به‌خاطر حفاظت از دین قیام کرد.
ایشان افزودند: سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه وقتی به صحرای کربلا رسید متوجه شد که مردم کوفه و کسانی که قبلا با ایشان بیعت کرده‌ بودند، فرستادۀ ایشان، حضرت مسلم، را به شهادت رساند‌ه‌اند و به‌خاطر منافع دنیا و خدمت به قدرتمندان بیعت خودشان را نقض کرده‌ و قصد مقابله با ایشان را دارند، لذا از آنها اجازه خواست تا بگذارند یا با یزید مذاکره کند، و یا اینکه به همراه یارانش به مدینه منوره بازگردد، اما آنها هیچ‌کدام از این درخواست‌ها را قبول نکردند، بلکه از ایشان خواستند تا به همراه یارانش تسلیم ‌شود. اما امام حسین رضی‌الله‌عنه تسلیم شدن را ذلت دانست و ترجیح داد با آنها بجنگد و به شهادت برسد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: یزیدیان در صحرای کربلا ظلم‌ها و جنایاتی در حق امام حسین و یارانش روا داشتند که زبان از بیان آنها قاصر است و از تذکرۀ آنها می‌سوزد. اما کسانی که به‌خاطر منافع ظاهری و زودگذر دنیا امام حسین و یارانش را به شهادت رساندند، با ذلت و خواری گرفتار شدند. عبیدالله بن زیاد، شمر و… به هدف و مقصدشان نرسیدند و خداوند متعال آنها را با ذلت و خواری از دنیا برد. یزید هم، که ظلم‌های زیادی مرتکب شده بود که واقعه «حرّه» و حادثه «کربلا» بدترین آنها هستند، در سن جوانی با مریضی مزمن مبتلا شد و از دنیا رفت. این سنت الهی است کسانی که برای رسیدن به قدرت و مظاهر دنیوی خون‌های بی‌گناهان را می‌ریزند و دست به ظلم و جنایت می‌زنند، هرگز به خواسته‌شان نمی‌رسند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: امام حسین رضی‌الله‌عنه ذلت را تحمل نکرد و مرگ شجاعانه و با عزت را بر اسارت در دست نااهلان و زندگی باذلت ترجیح داد. امام حسین رضی‌الله‌عنه با قیام خود ترجیح عزت بر خواری و ذلت را به امت تعلیم داد و شهادت باعزت را برای خود و یارانش برگزید.

*در عصر حاضر نیز بسیاری «حسینی‌» یا «یزیدی‌» هستند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به «حسینی‌ها» و «یزیدیان» عصر حاضر نیز اشاره کردند و گفتند: امروزه نیز بسیاری از انسان‌ها “حسینی” هستند و بسیاری دیگر “یزیدی”؛ کسانی که برای رسیدن به قدرت دست به ظلم و خون‌ریزی می‌زنند، عدالت را زیرپا می‌گذارند و انسان‌های صالح و خداترس را می‌کشند در مسیر یزید قرار دارند، اما آنانی که در مسیر سنت و روش رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، صحابه و اهل بیت حرکت می‌کنند، حسینی‌های واقعی هستند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان نمودند: اینکه ما خود را به آن بزرگان نسبت بدهیم و خودمان را «علوی»، «عمری»، «عثمانی» و «حسینی» بنامیم دردی درا دوا نمی‌کند، بلکه باید عمل و سیرت آن بزرگان را در زندگی خود پیاده کنیم و تقوا و پرهیزگاری آنها را اختیار نماییم. کسانی که از سنت‌های رسول اکرم صلی‌الله‌علیه وسلم اتباع می‌کنند و در مسیر اجرای عدالت و مبارزه با ظلم تلاش می‌کنند به رسول‌الله ‌صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صحابه و اهل‌بیت نزدیک هستند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان یادآور شدند: بزرگان صحابه و اهل بیت را فقط در ایام شهادت و ولادت‌شان یاد نکنیم، بلکه در طول سال باید مورد تذکره قرار گیرند و ذکر خیرشان بر زبان باشد و عملکرد آنها را سرلوحۀ خویش قرار دهیم؛ همان‌گونه که بزرگان صحابه و اهل بیت وحدت و اخوت را در میان خودشان رعایت کردند و با یکدیگر محبت داشتند، امروز نیز شیعه و سنی با یکدیگر محبت داشته باشند و وحدت و اخوت و حقوق یکدیگر را رعایت کنند و در بین خود زندگی ایثارگرانه و سعه صدر داشته باشند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به خسارت‌هایی که سیل ناشی از باران‌های اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان به برخی منازل در محله‌های حاشیه زاهدان و بخش‌هایی از منطقۀ «تالاب» وارد کرده است، از عموم مردم خواستند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به «مؤسسه خیریه محسنین»- زیر نظر دارالعلوم زاهدان- برسانند تا مؤسسه مذکور این کمک‌ها به خانواده‌های آسیب‌دیده برساند.

چاپ

1522 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©