مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، سخنان خود را در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با تلاوت آیه «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ» [آل عمران:164] آغاز کرد، و با اشاره به مناسبت میلاد با برکت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم، به بیان برخی از اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم اشاره کرد و “قرآن، “سنت” و “جماعت صحابه” را از مهمترین دستاوردهای بعثت آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- عنوان کرد.

ایشان در این مورد خاطرنشان کرد: مهمترین سخن در مورد بیان سیرت آنحضرت صلی الله علیه وسلم بیان اهداف رسالت و بعثت ایشان است، و اولین هدف بعثت آنحضرت صلی الله علیه وسلم “تلاوت قرآن” است. لذا معلوم می شود که تلاوت قرآن تاثیر بسیار زیادی در زندگی انسانها دارد. قرآن کتاب رب العالمین است که مثل و مانند ندارد و در زندگی انسانها تغییر و تحول می آورد. آیات و روایات، قرآن را به بارانی تشبیه می کنند که وقتی باران به زمین می ریزد، زمین خشک و بی آب و علف را آباد و سرسبز می گرداند؛ قرآن نیز همین تاثیر را دارد. هر ملتی که به تلاوت قرآن گوش کرده و به آن توجه کند و از قرآن تاثیر پذیری داشته باشد، قلوب افراد آن ملت پر از معرفت الهی و نور توحید و خداشناسی می شود. قرآن یک کتاب کامل و مکمل است که راه صحیح و درست را در تمام زمینه های زندگی به بشر می آموزد.
مولانا عبدالحمید گفت: اینطور می توان گفت که قرآن عظیم الشأن مهمترین دستاورد آنحضرت صلی الله علیه وسلم بود و مهمترین دستاورد بعدی ایشان، سنت و تعالیم زیبای آنحضرت صلی الله علیه وسلم است. همانطور که قرآن در بین سایر کتب، بی نظیر است، سیرت سیدالمرسلین نیز در بین تعالیم و سیرت دیگر انسانها و حتی انبیای الهی، بی مثل و مانند است، اگرچه سایر انبیا نیز فرستادگان و بندگان محبوب الهی بودند، اما سیرت و زندگی هیچکدام از آنها مانند سیرت پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم صحیح و سالم باقی نمانده است.
آنحضرت صلی الله علیه وسلم در آخرین لحظات زندگی مبارکش به امت توصیه فرمود که کتاب الله (قرآن) و سنت را محکم بگیرید و به آنها عمل کنید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از “تزکیه” به عنوان دومین هدف رسالت آنحضرت صلی الله علیه وسلم یاد کرد و گفت: دومین وظیفه آنحضرت صلی الله علیه وسلم این بود که امت را از تمام خرابی‏های اعتقادی و اخلاقی پاک گرداند. آنحضرت صلی الله علیه وسلم اولین کلمه ای که دعوت خود را با آن آغاز کرد “لا اله الا الله ” بود، یعنی تنها یک خدا را پرستش کنید. لذا بزرگترین رکن و اساس تمام ادیان سماوی “توحید” بوده است؛ همه انبیا به سوی توحید و یکتاپرستی دعوت داده اند: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ» [انبیاء:25]
ایشان در ادامه افزود: آنحضرت صلی الله علیه وسلم ماموریت داشتند که مردم را از تمام خرابی‏های درونی و اخلاقی، از قبیل  تکبر و غرور، حب جاه و مال، خودخواهی، خودمحوری و… پاک گرداند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: ماموریت بعدی آنحضرت صلی الله علیه وسلم “تعلیم کتاب و حکمت” بود. أنحضرت صلی الله علیه وسلم در کوتاهترین و کمترین فرصت، جماعتی را ساخت که این جماعت خود دلیل دیگری بر حقانیت رسالت آنحضرت صلی الله علیه وسلم قرار گرفت. همانطور که قرآن معجزه آنحضرت صلی الله علیه وسلم و دلیلی بر حقانیت و صداقت رسالت ایشان است، صحابه- رضی الله عنهم أجمعین- که جماعتی پاک و مقدس اند، از دلایل دیگر حقانیت رسالت آنحضرت صلی الله علیه وسلم است. جماعت صحابه چنان جماعتی هستند که همانطور که بشر مانند آنحضرت صلی الله علیه وسلم را نمی تواند در جهان پیدا کند، جماعت صحابه نیز، پس از انبیا، در جهان بی مثل و مانند است. قرآن نیز در جاهای متعدد این جماعت را ستوده و تعریف کرده است؛ «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» [الفتح:29] آنحضرت صلی الله علیه وسلم جماعت صحابه را چنان زیبا تربیت کرد و ساخت که هر کدام از صحابه یک رهبر بود. الله تعالی چنان استعدادی به صحابه داده بود که هر کدام از آنها به تنهایی به مثابه یک ملت بود. علاوه از خلفای راشدین و عشره مبشره، در میان صحابه – اعم از مرد و زن- چنان شیرمردان و شیرزنان و مجاهدانی بودند که دنیا مانند آنها را نمی تواند بیاورد. آنها رهبان اللیل و فرسان النهار بودند؛ آنها شبها به راز و نیاز و عبادت مشغول بودند و روزها به جهاد در مقابل دشمنانی که راه حق را سد کرده بودند، ملتها را اسیر کرده و مردم را تحت استعمار و سیطره و ظلم خود قرار داده بودند، مشغول بودند. صحابه با جهاد خود عدالت، انصاف، وحدت، اخوت و برادری را به ارمغان آوردند.
مولانا عبدالحمید گفت: یکی دیگر از دستاوردهای مهم آنحضرت صلی الله علیه وسلم “وحدت” بود. ایشان با رسالت خود، جنگها و درگیری‏های چندصد ساله را از بین برد. قبایل عرب که در نا امنی و جنگ قرار داشتند و از لحاظ اعتقادی، اخلاقی و عملی سقوط کرده بودند، توسط آنحضرت صلی الله علیه وسلم با یکدیگر متحد شدند و به چنان مرحله ای از الفت، محبت و ایثارگری رسیدند که حاضر بودند خودشان از تشنگی هلاک شوند، اما آب به برادر آنها داده شود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود گفت: آنحضرت صلی الله علیه وسلم انسانی وارسته و والامقام بود؛ زیبائی‏های ظاهری و باطنی ایشان بی نظیر هستند. سیرت و اخلاق آنحضرت صلی الله علیه وسلم چنان وسیع و گسترده است که همه ما از بیان گوشه ای از فضایل و مناقب آنحضرت صلی الله علیه وسلم عاجز و ناتوان هستیم.

وحدت و اخوت نباید تنها در شعار باشد، بلکه باید عملی باشد

مولانا عبدالحمید، در بخش دوم سخنان خود، با اشاره به هفته وحدت گفت: ما بر این باور هستیم که وحدت و اخوت برای ملت مسلمان امری حیاتی است. همه افراد بشر از لحاظ انسانی با هم برادرند ولی مسلمانان از نظر اعتقادی با هم برادر هستند. تا زمانی که انسانی به ما تجاوز و تعدی نکند ما حق نداریم به کسی تعدی کنیم. وظیفه ما راهنمایی و خیرخواهی است اما حق تجاوز به مال، جان و حیثیت انسان‌ها را نداریم. اما برادری و اخوت اسلامی از این هم فراتر است؛ برادری اسلامی از اخوت نسبی نیز از جایگاه مهم‌تری برخوردار است. ما با کسی که از نظر تفکر و اعتقاد به ما نزدیک است احساس اخوت بیشتری می‌کنیم.
وی افزود: مسئله مهم و حیاتی برای مسلمانان این است که به یکدیگر احترام بگذارند و از اهانت و افترا به یکدیگر دوری کنند و اخوت و برادری خود را حفظ کنند. شوکت و قدرت مسلمانان زمانی زبانزد جهانیان بود که مسلمانان با هم اتحاد و انسجام داشتند. دشمنان اسلام تلاش می‌کنند که اختلافات فرقه ای، مذهبی و قومی را دامن بزنند اما همه باید بیدار و هوشیار باشند که فریب مکر آنان را نخورند زیرا بدترین جنگ‌ها، جنگ فرقه ای، قومی و مذهبی هستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اعتقاد به اخوت و برادری مسلمانان در میان مردم اهل سنت این منطقه و دیگر مناطق اهل سنت و حوزه مکی به شدت وجود دارد. ما معتقدیم که وحدت نباید در شعار و فقط منحصر به هفته وحدت باشد، بلکه باید نمود عملی در جامعه داشته باشد. مذاهب شیعه و سنی باید مراقب باشند که به یکدیگر تهمت نزنند، افترا نبندند. مشترکات شیعه و سنی بسیار فراوان هستند، و البته اختلافاتی نیز وجود دارد، اما هر کسی مسئول اعتقاد خودش است و جواب خدا را خودش می‌دهد. چنانچه اعتقاد کسی درست باشد اجر آن را می‌برد و اگر راه به خطا رفته باشد نیز مجازات آن را باید بپذیرد. آنچه مهم است احترام مذاهب به یکدیگر است. ملاک عمل برای همه مذاهب اسلامی قرآن و سنت رسول الله است و هر کسی مطابق آن عمل کند نجات می‌یابد و هر کسی از آن فاصله بگیرد به عذاب الهی مبتلا می‌شود. فرقی نمی‌کند که چه فردی و از چه مذهبی باشد. مسئولیت اعمال و باورهای هر فرد با خود آن فرد است. بنابراین آنچه مهم است رعایت وحدت عملی بین شیعه و سنی و عدم تبعیض میان فرق اسلامی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی بود. ملت ایران اوج بیداری اسلامی، سیاسی و اجتماعی را به نمایش گذاشتند و با رهبری بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در برابر بزرگ‌ترین استبداد و دیکتاتوری زمان قیام و ایستادگی کردند تا به آزادی دست یابند و دیکتاتوری و خودکامگی را از بین ببرند. در آن زمان عده ای نیز نه به نام اسلام بلکه برای اهداف دیگری با این قیام همراه شدند. اما در روز جمهوری اسلامی، مردم به اسلام رأی دادند . رأی اکثریت مردم به جمهوری اسلامی با امید دست یافتن به کرامت، عزت، عدالت و آزادی بود. مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند تا هم دنیا و هم آخرتشان را آباد کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: من زمانی این نکته را مطرح کردم که ما به خاطر کسب ثواب به هیچ کس رأی نمی‌دهیم. اگر چه اگر نیت ما خوب باشد در رای دادن هم ثواب وجود دارد، اما ما برای خدمت کردن، به رئیس جمهوری و نمایندگان رای می‌دهیم. رای به جمهوری اسلامی نیز رای به خدمت، شرافت و سربلندی در جهان بود. شیعه و سنی در کنار هم قرار گرفتند. اهل سنت نیز به نوبه خود سهم به سزایی در پیروزی انقلاب ایفا کردند، و همان‌گونه که وحدت و انسجام ملت ایران موجب پیروزی انقلاب، استقرار نظام جمهوری اسلامی و پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی و پیروزی ایران اسلامی در برابر تهدیدات و توطئه های دشمنان شد، برای بقای نظام جمهوری اسلامی نیز، انسجام ملت ضروری است. اگر تفرقه و تشتت در نظام اسلامی در میان ملت و یا در میان شیعه و سنی ایجاد شود امکانی برای بقای نظام اسلامی باقی نمی‌ماند و این همان چیزی است که دشمنان ما سال‌هاست برای آن برنامه ریزی و بر روی آن کار می‌کنند.
مولانا عبدالحمید گفت: حفظ وحدت و انسجام ملی و اسلامی در رعایت و پاسداری از قانون است. ما همواره حامی قانون بوده‌ایم. اگر چه برخی از مواد و بندهای قانون نیاز به اصلاح دارند، اما اگر همین قانون به طور کامل اجرا شود و حقوق اقوام و مذاهب و عدالت رعایت شود و آزادی‌های تصریح شده در آن به طور کامل محقق شوند، به عنوان یک میثاق ملی، اتحاد و انسجام ملت را مستحکم‌تر و پایدارتر می‌کند. اگر در دولت فعلی یا در دولت‌های گذشته چند وزیر از اهل سنت حضوری می‌داشت و اهل سنت بیشتر به مشارکت طلبیده می‌شدند، امروز جامعه اهل سنت که حداقل 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، احساس خوشحالی و سربلندی بیشتری می‌کرد. حضور اهل سنت در اداره کشور برای ملت ایران و علمای شیعه و سنی می‌توانست باعث افتخار و عزت در میان ملت‌های دیگر باشد، و ما می‌توانستیم الگوی بهتری برای ملت‌ها باشیم. اجرای کامل قانون اساسی می‌تواند موجب اتحاد و انسجام و سربلندی بیشتر ما باشد.
وی افزود : 40 درصد جمعیت منطقه سیستان را اهل سنت تشکیل می‌دهند و متأسفانه در طول سی سال اخیر حتی یک نماینده اهل سنت از این منطقه به مجلس راه نیافته است. در سه شهرستان سیستان حتی یک بخشدار، معاون فرماندار و رئیس اداره از اهل سنت به کار گرفته نشده است. در استان خراسان رضوی نیز در سه شهرستان مهم خواف، تایباد و تربت جام که سنی نشین هستند، حتی یک بخشدار، فرماندار، معاون فرماندار و رئیس اداره از بین اهل سنت استخدام نشده است. در شهرستان بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی و همچنین برخی مناطق دیگر، که سنی نشین هستند نیز متأسفانه وضع به همین منوال است و اهل سنت عادلانه به‌کارگیری نشده‌اند. در حالی که یکی از مهم‌ترین مسایلی که می‌تواند وحدت و اخوت را مستحکم‌تر کند اجرای عدالت است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: دهه فجر برای ما سرشار از خاطرات زیباست و مهم‌ترین آرزوی ما در دهه فجر اجرای عدالت است. از توانمندی شایستگان همه اقوام و مذاهب به طور عادلانه استفاده شود.
مولانا عبدالحمید گفت: ما مخالف نظام و وحدت نیستیم. خون، مال و ناموس شیعه و سنی در حرمت، فرقی ندارند. همه با هم برادر و منسجم هستیم. قانون اساسی بر آزادی مذهبی مذاهب تاکید کرده است و ما انتظار داریم در مدارس، مساجد و انجام امور مذهبی خود آزادی داشته باشیم. ما بر همه اهل سنت لازم می‌دانیم که هیچ گاه به برادران اهل تشیع خود اهانت نکنند. بنده شخصاً دنبال پست و موقعیت نیستم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین حکم قاضی دادگاه انقلاب در استان برای بنده صادر شد، اما من از جناب حاج آقای کفعمی و مولانا عبدالعزیز که در رأس شورای انقلاب استان بودند، عذرخواهی کردم و گفتم این مسئولیت سنگینی است و فردا ممکن است انتظاراتی از من وجود داشته باشد که نتوانم به آن عمل کنم. لذا از روی خیرخواهی  و دلسوزی نسبت به شیعه و سنی و نسبت به نظام این را می‌گویم که در برخی سیاست‌ها باید تجدیدنظر شود و افق دید مسئولین باید وسیع‌تر شود.  مسئولان باید سخنان خیرخواهانه و دلسوزانه را گوش کنند. ما خیرخواه ایران اسلامی هستیم. ما با تمام توان تمامیت ارضی کشور را مورد حمایت قرار می‌دهیم و از امنیت و وحدت پاسداری می‌کنیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: جا دارد من از علما، معتمدین، تحصیل‌کردگان و فرهنگیان که در جلسه موسوم به “بصیرت” شرکت کرده و در برابر سخنان تفرقه انگیز یکی از افراد در آن جلسه موضع گیری کرده بودند، تشکر کنم. مسیر مسجد مکی و همه اهل سنت مسیر وحدت است، و بی انصافی است که کسی تصور کند مسیر ما، وحدت نیست و یا ما مخالف نظام هستیم. ما مخالف نظام نیستیم، بلکه لسوز نظام هستیم. معتقدیم ساختار کنونی نظام اسلامی نیاز به تجدیدنظر و اصلاح دارد. ما برانداز و مخالف نیستیم بلکه اندیشه مصلحانه ای داریم و هرگز نیز به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی نبوده و نخواهیم بود. معتقدیم اگر چنانچه جلساتی به نام بصیرت تشکیل می‌شود افرادی به این جلسات دعوت شوند که بصیرت و بینایی را برای مردم تبیین کنند و گر نه این‌گونه جلسات را نمی‌توان بصیرت نامید.
مولانا عبدالحمید گفت: بنده از نمایندگان مجلس که احساس مسئولیت نمودند و با ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب خواستار اجرای اصل دوازدهم قانون اساسی، که آزادی مذهبی را تامین می کند، شده و اصلاح بند شیعه بودن ریاست جمهوری را درخواست کردند و تقاضا کردند هیاتی برای اجرای قانون اساسی و نظارت بر اجرای آن تشکیل شود، تشکر می‌کنم.
وی در پایان گفت: ما امیدواریم که میلاد مسعود حضرت رسول صلی الله علیه وسلم مایه انسجام بیشتر ما باشد. دهه فجر دهه گفتمان باشد و راه گفتمان و مذاکره در این دهه باز شود و مسایل را از طریق گفتگو و انتقاد سازنده و به دور از دروغ و تهمت حل کنیم. ما به تخریب اعتقاد ندارم، بلکه باید در فضایی سالم و با انتقاد سازنده بتوانیم دل یکدیگر و دل مردم را به دست بیاوریم تا بتوانیم از شرایط بحرانی کنونی که تحریم‌های همه جانبه ای متوجه ما شده، عبور کنیم تا ملت دچار مشکل نشود.

چاپ

1711 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 25 بهمن, 1390


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©