شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم افتتاحیه کلاس‌های بخش تخصصات دارالعلوم زاهدان که شامگاه سه‌شنبه 4 شهریور 1393 برگزار شد، بر ضرورت تبحر و کسب تخصص در علوم دینی و دانش روز تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اهل‌سنت ایران، سنی آن‌لاین، مدیر دارالعلوم زاهدان شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر فراگیری علوم دینی، کسب تخصص و مهارت لازم در علوم و فنون مختلف را از جمله نیازهای اساسی جامعه دانستند.
ایشان در ابتدا به اساتید، طلاب و میهمانان ازجمله مولانا محمدحسین گرگیج، امام‌جمعه اهل‌سنت آزادشهر و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان خوش‌آمد گفتند و حضور مولانا گرگیج را در مراسم افتتاحیه کلاس‌های تخصص دارالعلوم زاهدان به فال نیک گرفتند.
شیخ‌الحدیث دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: مدارس دینی و مراکز علمی باید همت بگمارند و به نیازهای جامعه اسلامی توجه داشته باشند. جامعه به خطبا، مدرسان، پیش‌نمازان، رهبران و رهنمایان دینی، دعوت‌گران مصلح و مرشد نیاز دارد. تامین این نیازها جزو رسالت‌های مدارس دینی است.
ایشان ضمن اشاره به این واقعیت که در طول تاریخ هر گاه علمای ربانی و حقانی در منطقه‌ای پا می‎گذاشتند مایه رشد و ترقی و برکت می‌شدند، خاطرنشان کردند: منطقه سیستان‌و‌بلوچستان زمانی از هر حیث عقب‌مانده بود و از محرومیت‌های مادی و معنوی فراوانی رنج می‌برد؛ مردم برای حل مسائل دینی جزئی به دیگر نقاط از جمله افغانستان شدّ رحال می‌کردند و رخت سفر می‌بستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به خدمات ارزنده و تاریخ‌ساز علمای گذشته و معاصر همچون امام غزالی، امام دهلوی، مولانا عبدالله ملازاده و مولانا عبدالعزیز ملازاده رحمهم‌الله ابراز داشتند همه‌ی این بزرگواران فیض‌یافتگان مدارس علمی و دینی بودند. یکی از رسالت‌ها و وظایف حوزه‌های علمیه و مدارس دینی تربیت افراد متبحر در علوم مختلف است.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه تاکید کردند: مراکز علمی و حوزه‌های دینی باید از علمای برجسته و متخصص در امر تدریس کار بگیرند. اکنون دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند و متخصص پرورش می‌دهند. مدارس دینی هم باید مفسر، فقیه، مفتی، محدث، ادیب و مورخ تحویل جامعه بدهند. حتی دروس عمومی ما در مدارس باید همراه با تحقیق و پژوهش باشد؛ طلاب مستعد و نابغه خوب تربیت شوند تا متبحر و ممتاز بار بیایند. اساتید باید سر کلاس‌ها با تحقیق صحبت کنند، نظرات را مطرح کنند و مسائل را سبک و سنگین کنند تا طلاب رشد و ترقی کنند.

«القاب بزرگ اما محتوا کوچک!»
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به رواج القاب گذاری در محافل علمی شیعه وسنی متذکر شدند: در عصر ما افراد القاب بزرگ و طولانی به یکدیگر نسبت می‌دهند و به محتوا و مفهوم القاب توجهی نمی‌شود. متاسفانه القاب طولانی است اما محتوا کوتاه و ناچیز! «محدث» با «مدرس و استاد حدیث» تفاوت دارد. همین تفاوت بین «مفسر»، «فقیه»، «ادیب» و اساتید تفسیر، فقه و ادب وجود دارد.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند:‌ «مفتی» کسی است که خودش صاحب ذوق باشد. مفسر و محدث هم همان است که در تفسیر و حدیث صاحب نظر باشد نه اینکه فقط ناقل اقوال و دیدگاه‌های دیگر بزرگان باشد.
ایشان با خطاب قرار دادن مسئولان شعبه تخصصات و آموزش عالی دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: اساتیدی که برای تدریس در شعبه تخصصات انتخاب می‌شوند، باید صاحب ذوق باشند و فرصت برای مطالعه داشته باشند. بر اساتید صاحب تجربه و ماهر که علاقه یا فرصت کافی ندارد، اساتید دارای تجربۀ کمتر ولی اشتیاق و فرصت بیشتر ترجیح دارند.

«طلاب زحمت‌کش» جلوتر از اساتید خود
حضرت شیخ الاسلام در بخشی از سخنانشان طلاب بخش تخصصات دارالعلوم زاهدان را مورد خطاب قرار دادند و اظهار داشتند: طلاب باید بسیار زحمت بکشند و خود را برای خدمت آماده کنند. بسا اوقات یک طالب‌ علم تلاشگر و زحمت‌کش از استاد و مرشد خود هم سبقت می‌گیرد. در جامعه امروزی حرف شما باید مستدل و با مدرک باشد؛ اکنون مثل گذشته نیست که مردم مطلبی را بدون سند و مدرک بپذیرند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان سخنانشان ضمن تشکر از مسئولان «قسم التخصص و الدراسات العلیا»، اساتید و دست‌اندرکاران این مجموعه، اظهار امیدواری کردند که تخصصات دیگری هم آغاز شود و جویندگان علم از مناطق مختلف به دارالعلوم زاهدان بیایند. ایشان تاکید کردند: بحمدلله بسیاری از فارغ‌التحصیلان مدارس دینی که موفق به کسب تخصص در دارالعلوم مکی شده‌اند در مناطق خودشان خوب درخشیده‌اند.

چاپ

933 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 شهریور, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©