پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

تربیت علمای متبحر جزو رسالت‌های مدارس دینی است

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم افتتاحیه کلاس‌های بخش تخصصات دارالعلوم زاهدان که شامگاه سه‌شنبه 4 شهریور 1393 برگزار شد، بر ضرورت تبحر و کسب تخصص در علوم دینی و دانش روز تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اهل‌سنت ایران، سنی آن‌لاین، مدیر دارالعلوم زاهدان شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر فراگیری علوم دینی، کسب تخصص و مهارت لازم در علوم و فنون مختلف را از جمله نیازهای اساسی جامعه دانستند.
ایشان در ابتدا به اساتید، طلاب و میهمانان ازجمله مولانا محمدحسین گرگیج، امام‌جمعه اهل‌سنت آزادشهر و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان خوش‌آمد گفتند و حضور مولانا گرگیج را در مراسم افتتاحیه کلاس‌های تخصص دارالعلوم زاهدان به فال نیک گرفتند.
شیخ‌الحدیث دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: مدارس دینی و مراکز علمی باید همت بگمارند و به نیازهای جامعه اسلامی توجه داشته باشند. جامعه به خطبا، مدرسان، پیش‌نمازان، رهبران و رهنمایان دینی، دعوت‌گران مصلح و مرشد نیاز دارد. تامین این نیازها جزو رسالت‌های مدارس دینی است.
ایشان ضمن اشاره به این واقعیت که در طول تاریخ هر گاه علمای ربانی و حقانی در منطقه‌ای پا می‎گذاشتند مایه رشد و ترقی و برکت می‌شدند، خاطرنشان کردند: منطقه سیستان‌و‌بلوچستان زمانی از هر حیث عقب‌مانده بود و از محرومیت‌های مادی و معنوی فراوانی رنج می‌برد؛ مردم برای حل مسائل دینی جزئی به دیگر نقاط از جمله افغانستان شدّ رحال می‌کردند و رخت سفر می‌بستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به خدمات ارزنده و تاریخ‌ساز علمای گذشته و معاصر همچون امام غزالی، امام دهلوی، مولانا عبدالله ملازاده و مولانا عبدالعزیز ملازاده رحمهم‌الله ابراز داشتند همه‌ی این بزرگواران فیض‌یافتگان مدارس علمی و دینی بودند. یکی از رسالت‌ها و وظایف حوزه‌های علمیه و مدارس دینی تربیت افراد متبحر در علوم مختلف است.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه تاکید کردند: مراکز علمی و حوزه‌های دینی باید از علمای برجسته و متخصص در امر تدریس کار بگیرند. اکنون دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند و متخصص پرورش می‌دهند. مدارس دینی هم باید مفسر، فقیه، مفتی، محدث، ادیب و مورخ تحویل جامعه بدهند. حتی دروس عمومی ما در مدارس باید همراه با تحقیق و پژوهش باشد؛ طلاب مستعد و نابغه خوب تربیت شوند تا متبحر و ممتاز بار بیایند. اساتید باید سر کلاس‌ها با تحقیق صحبت کنند، نظرات را مطرح کنند و مسائل را سبک و سنگین کنند تا طلاب رشد و ترقی کنند.

«القاب بزرگ اما محتوا کوچک!»
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به رواج القاب گذاری در محافل علمی شیعه وسنی متذکر شدند: در عصر ما افراد القاب بزرگ و طولانی به یکدیگر نسبت می‌دهند و به محتوا و مفهوم القاب توجهی نمی‌شود. متاسفانه القاب طولانی است اما محتوا کوتاه و ناچیز! «محدث» با «مدرس و استاد حدیث» تفاوت دارد. همین تفاوت بین «مفسر»، «فقیه»، «ادیب» و اساتید تفسیر، فقه و ادب وجود دارد.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند:‌ «مفتی» کسی است که خودش صاحب ذوق باشد. مفسر و محدث هم همان است که در تفسیر و حدیث صاحب نظر باشد نه اینکه فقط ناقل اقوال و دیدگاه‌های دیگر بزرگان باشد.
ایشان با خطاب قرار دادن مسئولان شعبه تخصصات و آموزش عالی دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: اساتیدی که برای تدریس در شعبه تخصصات انتخاب می‌شوند، باید صاحب ذوق باشند و فرصت برای مطالعه داشته باشند. بر اساتید صاحب تجربه و ماهر که علاقه یا فرصت کافی ندارد، اساتید دارای تجربۀ کمتر ولی اشتیاق و فرصت بیشتر ترجیح دارند.

«طلاب زحمت‌کش» جلوتر از اساتید خود
حضرت شیخ الاسلام در بخشی از سخنانشان طلاب بخش تخصصات دارالعلوم زاهدان را مورد خطاب قرار دادند و اظهار داشتند: طلاب باید بسیار زحمت بکشند و خود را برای خدمت آماده کنند. بسا اوقات یک طالب‌ علم تلاشگر و زحمت‌کش از استاد و مرشد خود هم سبقت می‌گیرد. در جامعه امروزی حرف شما باید مستدل و با مدرک باشد؛ اکنون مثل گذشته نیست که مردم مطلبی را بدون سند و مدرک بپذیرند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان سخنانشان ضمن تشکر از مسئولان «قسم التخصص و الدراسات العلیا»، اساتید و دست‌اندرکاران این مجموعه، اظهار امیدواری کردند که تخصصات دیگری هم آغاز شود و جویندگان علم از مناطق مختلف به دارالعلوم زاهدان بیایند. ایشان تاکید کردند: بحمدلله بسیاری از فارغ‌التحصیلان مدارس دینی که موفق به کسب تخصص در دارالعلوم مکی شده‌اند در مناطق خودشان خوب درخشیده‌اند.

خروج از نسخه موبایل