شیخالاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (30 شهریور 1403) در مراسم نماز جمعه زاهدان، «ترحم و شفقت» و «اجرای عدالت» را از مهمترین ویژگیها و صفات پیامبر اکرم ﷺ در تمام عرصهها ازجمله «حکومتداری» برشمردند و بر لزوم اتباع از سیرۀ مبارک آنحضرت ﷺ توصیه و تاکید کردند.
پیامبر اکرم ﷺ «انسان» تربیت کرد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید به مناسبت ماه ربیعالاول و ولادت پیامبر اکرم ﷺ، به بیان گوشههایی از سیرت آنحضرت ﷺ پرداختند و گفتند: پیامبر اکرم ﷺ افرادی را که گرفتار شرک و بتپرستی و تکبر بودند، تربیت کرد و «انسان» ساخت. پیامبر اکرم ﷺ به انسانها درس انسانیت و حریت و آزادگی و عقیده و عملکرد و اخلاق صحیح و درست آموخت. کسانی که در مکتب و تربیتگاه آنحضرت ﷺ پرورش یافتند به انسانهای نمونه تبدیل شدند.
ایشان افزودند: در عصر حاضر که بشر ادعای علم و دانش در عرصههای مختلف صنعت و فناوری را دارد، آیا توانسته است «انسان» بسازد. ما در مراکز علمیِ دانشگاهی و حوزوی خودمان چقدر توانستهایم افرادی تربیت کنیم که بتوانند به انسانیت درس اخلاق و آزادگی و حریت بدهند و خودشان هم به این مسائل عامل باشند؟
رسولالله ﷺ «معلم اخلاق» و نمونهای از «ترحم و شفقت» بود
امامجمعه زاهدان «ترحم و شفقت» را از بارزترین ویژگیهای پیامبر اکرم ﷺ عنوان کردند و گفتند: رسولالله ﷺ معلم اخلاق بود. به افرادی که تربیت کرد ترحم و شفقت را آموزش داد و به آنان توصیه کرد که در جنگها به زنان و کودکان و پیرمردها تعرض نکنند و عبادتخانههای ادیان و ملتها را تخریب نکنند.
ایشان گفتند: امروز در دنیا قتل و خونریزی زیاد شده و انسانها قتلعام میشوند. صحنههای غزه و جنگ اوکراین و روسیه نمونههایی هستند که نشان میدهند بشر بمبها و سلاحهای مخرّب را بدون هیچ ترس و واهمهای بهکار میبَرد و اکثر قربانیان این بمبها و سلاحها نیز زنان و کودکان و کهنسالان و افراد بیگناه و بیدفاع هستند. با این اتفاقات و صحنههایی که امروز در دنیا مشاهده میشوند انسانیت شرمنده و سرافکنده است.
پیامبر اکرم ﷺ و صحابه با اسیران به نیکی رفتار کردند و کسی را شکنجه نکردند و نکشتند
خطیب جمعه زاهدان در ادامه به نوع برخورد رسولالله ﷺ با اسیران جنگی اشاره کردند و گفتند: در غزوه بدر هفتاد نفر از مشرکین اسیر شدند. پیامبر اکرم ﷺ که زندان و محلی برای نگهداری اسیران نداشت، اسیران را بین صحابه تقسیم کرد تا به خانههای خودشان ببرند و صحابه نیز از همان غذایی که خودشان میخوردند به اسیران میدادند. در مورد سرنوشت اسیران بدر دو نظریه بین مسلمانان وجود داشت؛ یک گروه بر این نظر بود که این اسیران باید کشته شوند زیرا در آینده دوباره در صف دشمنان قرار میگیرند و با مسلمانان میجنگند، اما دیدگاه پیامبر اکرم ﷺ و گروهی دیگر از صحابه این بود که اسیران آزاد بشوند به امید اینکه روزی مسلمان میشوند و از دشمنی با خدا و دین اسلام دست برمیدارند و منافع دیگری نیز دارد.
ایشان به بیان نمونهای از تاثیر برخورد نیک پیامبر اکرم ﷺ با اسیران پرداختند و گفتند: «ثمامه»؛ یکی از سران طوایف عرب، در یکی از غزوات توسط صحابه اسیر شده بود. او را به یکی از ستونهای مسجدالنبی بسته بودند. آنحضرت ﷺ آمد و با او احوالپرسی کرد و از او پرسید چه انتظاری دارد. ثمامه گفت اگر شما مرا بکشید دشمن خودتان را کشتهاید و حق دارید، اما اگر مرا آزاد کنید کسی را آزاد کردهاید که قدر احسان و نیکی را میداند. پیامبر اکرم ﷺ دستور آزادی او را دارد. ثمامه مسلمان شد و سبب اسلامآوردن بسیاری از افراد نیز گردید.
مولانا عبدالحمید گفتند: در سیرت و زندگی رسول اکرم ﷺ «اعدام» نیست. آنحضرت ﷺ منافقین را که برخی از صحابه پیشنهاد کشتن آنها را میدادند، تحمل کرد و این پیشنهاد را نپسندید و فرمود این منافقین هم بهظاهر جزو افراد خودِ ما هستند و اگر ما اینها را بکشیم جهانیان میگویند محمد- ﷺ – افراد خودش را میکُشد و دیگر کسی به ما اعتماد نمیکند. آنحضرت ﷺ بهجز برای اجرای حدود و قصاص، حتی یک نفر را هم نکشت. صحابه و خلفای راشدین نیز با اسیران به نیکی رفتار کردند و آنها را کتک نزدند و شکنجه نکردند.
اسلام دین اخلاق و عمل و ترحم و گذشت است/ در عصر پیامبر ﷺ کسی نگران تضییع حقوق خود نبود
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: اسلام دین اخلاق و عمل و ترحم و گذشت است. دین اسلام در عصر پیامبر و صحابه با اخلاق گسترش یافت. اسلام دینیست که انسان را از وابستگی به نفس و مادیات، به الله تعالی وابسته میکند و در انسان وارستگی و انسانیت بهوجود میآورد. پیامبر اکرم و خلفای راشدین برای خودشان مال دنیا جمعآوری نکردند، بلکه دیگران سیر کردند و خودشان گرسنگی و مشکلات را تحمل کردند.
ایشان ادامه دادند: در عصر پیامبر اکرم ﷺ آرامش و عدالت وجود داشت و کسی نگران تضییع حقوق خودش نبود. آنحضرت ﷺ به تبعیضهایی که از دوران جاهلیت وجود داشتند خاتمه داد. با بعثت پیامبر اکرم ﷺ ظلم و اجحاف به پایان رسید و عدالت و انصاف آمد. در سایه عدالت و انصاف آنحضرت ﷺ همه به آرامش رسیده بودند.
امربهمعروف و نهیازمنکر نباید توهینآمیز باشد/ هر برخوردی که سبب بدبینی مردم به دین بشود ناجایز و ممنوع است
امامجمعه زاهدان در ادامه گفتند: در دوران رسول اکرم ﷺ تنگنظری و سختگیریهای شدید نبود. اینطور نبود که اگر کسی مرتکب گناهی میشد با او به شدت برخورد شده و یا آبرویش را ببرند. برخی افراد به گونهای امربهمعروف میکنند که بهجای «معروف»، «منکر» و «فساد» را در جامعه ترویج میدهند و مردم را نسبت به دین متنفر و بدبین میکنند. هر دعوت و تبلیغ و امربهمعروف و نهیازمنکر و هر برخوردی که سبب بدبینی انسانها نسبت به دین بشود ناجایز و ممنوع است، چنین دعوتی، «اصلاح» نیست بلکه «افساد» است. الله تعالی میفرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» دعوت باید با «حکمت» باشد.
ایشان تاکید کردند: امربهمعروف و نهیازمنکر نباید توهینآمیز باشد، بلکه باید دلسوزانه و مهربانانه و باحکمت باشد تا طرف مقابل متوجه شود که این دعوت از روی خیرخواهی صورت میگیرد.
«گسترش عدالت» بهترین راه برای حل مشکلات است
مولانا عبدالحمید در ادامه به الگوگیری از سیرت پیامبر اکرم و خلفای راشدین در تمام عرصهها تاکید کردند و گفتند: ما دین اسلام را از پیامبر اکرم ﷺ و خلفای راشدین گرفتهایم. اتباع از سیرۀ رسول اکرم ﷺ فقط در ادای سنتهای نماز و حج و روزه و… نیست، بلکه تعامل، صبر، تحمل، مدارا و حکومتداری پیامبر اکرم ﷺ و حکومتداری خلفای راشدین که بر منهاج حکومتداری پیامبر ﷺ بود، نیز جزو سیرۀ آنحضرت ﷺ هستند که باید از آنها اتباع شود.
ایشان «گسترش عدالت» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: بهترین راه برای حل مشکلات و ازبینبردن نابرابریها گسترش عدالت است. اجرای عدالت و استفاده از حکمت و تدبیر میتواند به تمام مشکلات و معضلات دنیا پایان بدهد. برای حل هر معضل و مشکلی نباید به خشونت و جراحی متوسل شد، بلکه مشکلات را باید با حکمت و دارو مداوا و حل کرد.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: مهمترین کار، خدمت به مردم و بهدستآوردن دل مردم است و این مهم با اخلاق، صبر، گذشت، گسترش عدالت و انصاف، احترام به مردم و دادن آزادی به آنها حاصل میشود.
اعدامها مردم را آزار میدهند
امامجمعه زاهدان در ادامه از «افزایش اعدام» در کشور انتقاد کردند و گفتند: اعدامها در کشور مردم را آزار میدهند. اگر اعدام برای قصاص و اجرای حدود باشد چیز دیگریست، اما اعدام برای دیگر مسائل ازقبیل سیاسی و مواد مخدر و… چیز خوبی نیست. بر اثر این اعدامها بسیاری از زنان بیسرپرست و فرزندان یتیم و خانوادهها داغدار شدهاند و تبلیغات سوئی نیز علیه کشور ما به دنبال داشته است.
مسائل دینی و مذهبی را «سیاسی» نکنید/ «ترحم» و «رسیدگی به خواستههای مردم» را تجربه کنید؛ مطمئن باشید جواب میدهد
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساختند: توصیۀ ما به مسئولان امر آن است که مسائل دینی و مذهبی را «سیاسی» نکنید. وقتی مسائل «سیاسی» بشوند موضوع پیچیده میشود. مسائل دینی و مذهبی را با ترغیب و حکمت و تدبیر پیگیری و رسیدگی کنید. اگر در موضوع «حجاب» بهجای توهین و برخورد فیزیکی، از حکمت و گسترش عدالت کار گرفته شود و به مشکلات اقتصادی و تبعیض رسیدگی شود و با فسادهای مالی و رشوه مبارزه شود و دستهایی که منابع ملی را هدف قرار گرفتهاند کوتاه شوند، مشکلات حل میشوند و جامعه به سمت اخوت میرود.
ایشان افزودند: ترحم و مهربانی و شنیدن حرف مردم و رسیدگی به خواستههای مردم را تجربه کنید و مطمئن باشید که این روش جواب میدهد. ما برای مسئولانی که در راستای رفع تبعیض و گسترش عدالت تلاش میکنند دعای خیر میکنیم.
انفجارها در لبنان «صد در صد تروریستی» و «محکوم» هستند/ جامعه جهانی جلوی ظلم و تجاوز اسرائیل را بگیرد
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان به تداوم جنایات اسرائیل در غزه اشاره کردند و گفتند: شهدای غزه از مرز 41 هزار نفر گذشته است. فلسطینیها و یهودیهایی که کشته شدهاند همۀ اینها انسان هستند. چرا دنیا ترحم ندارد؟! سران آمریکا و اروپا و سیاستمداران غربی کجا هستند و چرا مسأله فلسطین را حل نمیکنند تا فلسطینیها به استقلال خودشان برسند و موضوع خاتمه پیدا کند؟ دست اسرائیل متجاوز تا کجا میخواهد باز گذاشته شود؟! باید جلوی ظالم و متجاوز گرفته شود.
ایشان به انفجار دستگاههای ارتباطی در لبنان نیز اشاره کردند و گفتند: جریانی که اخیرا در لبنان رخ داد و انفجار دستگاههای ارتباطی که منجر به کشته و معلولیت بسیاری از مردم شد، اتفاقی صد در صد ترویستی و محکوم است. اگرچه اسرائیل اعلام نکرده که در این جریان دست داشته یا نه، اما همه میدانند و انگشت اتهام بهسوی اسرائیل است.
ایشان تصریح کردند: جامعه جهانی، سازمانهای حقوق بشری و تمام کسانی که به انسانیت میاندیشند باید جلوی ظلم را بگیرند و مسأله فلسطین را به روشی عادلانه که حق هیچکدام از طرفین ضایع نشود، حلوفصل کنند. کسی که حلوفصل عادلانه را قبول نمیکند او را پای میز محاکمه بکشانند و مجبور به قبول بگردانند. کاش حلوفصل این مسأله در دست مردم میبود.
امامجمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: نسلهای آینده آمریکاییها، اروپاییها، مجامع جهانی و سازمان ملل و سران کشورهای اسلامی و غیراسلامی که توانایی دارند و در حلوفصل این مسأله کوتاهی میکنند، را مورد ملامت و سرزنش قرار خواهند داد.