شیخالاسلام مولانا عبدالحمید دیروز (22 تیرماه 1403) در بخش نخست سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به ایام شهادت امام حسین رضیاللهعنه در کربلا، این اتفاق را یکی از «اتفاقات “مهم” و “تلخ” تاریخی» دانستند و بر لزوم بررسی قیام امامحسین رضیاللهعنه از زاویهای که برای مردم «آموزنده» و «مایۀ عبرت» باشد، تأکید کردند.
در دوران نبوت و خلفای راشدین «عدالت» و «آزادی» بود و «استبداد» و «خودکامگی» وجود نداشت
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیات 155-157 سوره مبارکۀ «بقره»، اظهار داشتند: الله تعالی با بعثت رسول خدا صلیاللهعلیهوسلم نور بزرگ و فراگیر و روشنی را در جزیرةالعرب و سرزمین حجاز آورد. خورشید دین اسلام در جهان طلوع کرد و اعتقاد درست و اخلاق نیکو و عمل و عدالت و آزادی در جهان پیدا شد. در دوران نبوت که بهترین دوران و برای همۀ جهانیان نمونه است، هیچ ضعفی نبود.
ایشان ادامه دادند: بعد از این دوران، دوران خلافت راشده و جانشینان آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم است. این دوران نیز بر منهج و روش نبوت قرار داشت؛ دوران عدالت و آزادی بود، حکومت در این دوران مردمی بود، خلفا مانند مردم عادی زندگی میکردند و در میان مردم و به فکر مردم بودند. در آن دوران تکبر و غرور و خودکامگی و استبداد و منیت جای نداشت، حاکم متواضع و فروتن بود.
مولانا عبدالحمید افزودند: در عصر خلفای راشدین در زندگی مردم «خدا» بود. هرکس حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم و خلفای راشدین را میدید به یاد خدا میافتاد و عظمت خدا بر او طاری میشد. قدرتهای بزرگ تسلیم این عدالت و انصاف و خداطلبی شدند و جهانیان زبان گشودند و این عدالت و آزادی و زندگی باارزش را ستودند.
یزید و یزیدیان برای «بقای حکومت» دست به «جنایت» زدند
امامجمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: بعد از دوران خلافت راشده، در زمان حضرت معاویه بین مسلمانان اختلاف پیش آمد. حضرت حسن رضیاللهعنه بهخاطر منافع جهان اسلام و اتحاد و انسجام امت مسلمان با حضرت معاویه مصالحه کرد و حکومت را به ایشان سپرد. بعد از وفات حضرت معاویه، وقتی یزید بر مسند قدرت نشست دوران زرین حاکمیت اسلام رفت و دوران خودکامگی و استبداد و ظلم و موروثیت آمد. یزید گرفتار خودکامگی بود. نارضایتی در میان مسلمانان و صحابه نسبت به حکومت یزید گسترش پیدا کرد. حضرت حسین، حضرت عبداللهبنزبیر و حضرت عبداللهبنعمر که ناراضی بودند با یزید بیعت نکردند.
ایشان در ادامه گفتند: حضرت عبداللهبنزبیر در مکه مکرمه حکومت تشکیل داد. مردم عراق به امام حسین که پرورشیافتۀ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم و علی و فاطمه رضیاللهعنهما بود، نامه نوشتند که وضعیت جهان اسلام بسیار نامطلوب است و وقت آن است که شما به میدان بیایید و در کنار مردم مظلوم قرار بگیرید. امام حسین وقتی دید یزید قابل اصلاح نیست و همۀ دستاوردهای دور نبوت و خلافت راشده از دست میرود و اگر من به درد مسلمانان نرسم جواب خدا را چه بدهم، لذا احساس وظیفه و رسالت کرد و راهی عراق که از اولین کسانی بودند که او را دعوت کرده بودند، شد.
ایشان گفتند: یزید و یزیدیان دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و برای بقای حکومت خود دست به جنایت زدند و در مقابل امام حسین لشکرکشی کردند و امام حسین را مظلومانه به شهادت رساندند.
قیام امام حسین «برحق» بود و برای همۀ جهانیان «الگو» است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: حکومت یزید حکومت جور و ظلم و حکومت مدیران نااهل و بیکفایت بود. شیرازهای که در دوران نبوت و خلفای راشدین بهوجود آمده بود در حکومت یزید از بین رفت. این برای امام حسین و انسانهای آزاده و بیدار سخت بود. وقتی مدیران، ناتوان و ناکارآمد باشند و حاکم، ظالم باشد و هیچ راهی برای اصلاح او نباشد چارهای جز استقامت و ایستادگی برای منافع مردم نیست. لذا امام حسین ترجیح داد که به شهادت برسد ولی تسلیم انسانهای ذلیل نشود. امام حسین رضیاللهعنه شهادت را بر ذلت و اسارت ترجیح داد و در راه احقاق حق و اجرای عدالت و برای برقراری انصاف و حمایت از حق، جام شهادت را نوشید.
ایشان افزودند: قیام امام حسین برحق بود و برای همۀ جهانیان الگو است. دربارۀ قیام امام حسین و اهلبیت بین مسلمانان هیچ اختلافی نیست و همه اتفاقنظر دارند که آنها انسانهای شایسته و لایق و الگویی بودهاند.
تعلیم قرآن و سیرت بزرگان در مواجهه با حوادث تلخ «صبر و شکیبایی» است/ سیرت خلفای راشدین و اهلبیت را سرلوحۀ زندگی خود قرار دهیم
مولانا عبدالحمید در ادامه ابراز داشتند: در ایام شهادت این بزرگان همه ناراحت هستند و هرکس به روش خودش ابراز ناراحتی و غم و اندوه میکند. تعلیم قرآن و سیرت و تعلیم پاکان و بزرگان دینی در مواجهه با چنین حوادث تلخی «صبر و شکیبایی» است. یاد بزرگان و پاکان و صبر و استقامت چیزهایی هستند که اسلام و قرآن و احادیث و سیرت پیامبر به ما آموختهاند. یادآوری شجاعت و ایثار و حقطلبی و صفات نیک این بزرگان امر پسندیده و مطلوبی است.
ایشان افزودند: مهمترین نکته اتباع از سیرت بزرگان است. سیرت رسولالله صلیاللهعلیهوسلم و خلفای راشدین و حضرت زهرا و امام حسین رضیاللهعنهم را سرلوحۀ زندگی خود قرار دهیم. اتباع ما از آن بزرگان سبب خشنودی خداوند و شادی روح آنان میشود.
همۀ مذاهب باید برای انجام مراسمشان آزادی داشته باشند و همدیگر را تحمل کنند
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان گفتند: توصیه بنده به همۀ مردم در تمام کشورها این است که برادران شیعه برای انجام مراسمهای مذهبی خود احساس امنیت کنند. همۀ مذاهب باید برای انجام مراسمشان آزادی داشته باشند و همدیگر را تحمل کنند. ما هم باید تا جایی که میتوانیم زمینه امنیت را فراهم کنیم.
پزشکیان، مردم را امیدوار کرد و به صحنه آورد
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، به مسعود پزشکیان؛ رئیسجمهور منتخب توصیه کردند «عدالت»، «آزادی» و «اقتصاد» را محور برنامههایشان قرار دهند و «شایستگان» را بهکار بگیرند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: دو جمعه گذشته انتخابات ریاستجمهوری را در کشور داشتیم. همه میدانند و این پوشیده نیست که یأس تمام کشور را فراگرفته بود. فشارهای گوناگونی در زندگی مردم آنها را نگران کرده بود و مردم مأیوس بودند؛ به همین خاطر در هفته اول انتخابات، شرکتکنندگان در انتخابات خیلی کم بودند ولی در هفته دوم که رقابت بین دو کاندیدای ریاستجمهوری بود، در مناظرهها سخنانی که جناب آقای دکتر پزشکیان داشتند، مردم را امیدوار کرد و مردم مأیوس را به صحنه آورد؛ چراکه دکتر پزشکیان بخش زیادی از دردهای عموم مردم را از زنان تا اقوام و مذاهب و طیفهای مختلف بیان کردند.
۵۰ درصد مردم وعدهها را باور نکردند
امامجمعه اهلسنت زاهدان افزودند: مردم امیدوار شدند که شاید دکتر پزشکیان بتواند این دردها را علاج کند و در هفته دوم مردم به صحنه آمدند و رأیی که به آقای دکتر داده شد، حقیقتا رأی احزاب و طیفهایی خاص نبود بلکه رأی عموم مردم بود. باز هم ۵۰ درصد دیگر مردم این صحبتها را باور نکردند و گفتند رئیسجمهور این صحبتها را میکند ولی ممکن است نگذارند به وعدههای خود عمل کند.
ایشان در ادامه بیان داشتند: همه ما میدانیم که اخیرا چند مشکل اساسی و محوری وجود داشته است؛ اولین محور، عدالت و دومین محور، آزادی است و سومین محور، اقتصاد و معیشت است.
مدیران گزینشی ضعیف و از یک طیف خاص هستند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید تصریح کردند: مردم احساس میکنند که شایستگان و انسانهای توانمند به کار گرفته نمیشوند و مدیرانی که از فیلترهای سخت گزینش رد میشوند، مدیرانی ضعیف و از یک طیف خاص هستند. اقوام و مذاهب هم به شدت گلایهمند بودند که در ۴۵ سال گذشته از شایستگان آنها کسی را به کار نگرفتهاند.
شاید پزشکیان بتواند به اقوام و مذاهب رسیدگی کند
ایشان اضافه کردند: در همه دورهها اهلسنت تلاش کردند و به اصلاحطلبان و اصولگرایان رای دادند و به نتیجه نرسیدند. این صحبتهای جناب پزشکیان مردم را امیدوار کرد که روزنهای باز شده و شاید او بتواند به اقوام و مذاهب رسیدگی کند و شایستگان آنها را به کار بگیرد.
زنان شایسته در جایگاهشان قرار نگرفتهاند
امامجمعه اهلسنت زاهدان در خصوص وضعیت زنان گفتند: متأسفیم از اینکه نتوانستیم زنان را در جایگاهشان قرار دهیم و انتظار داشتیم آنها هرچه را ما میگوییم، قبول کنند. زن امروز، زن دیروز نیست بلکه شایستگی و توانمندی کسب کرده و به دانشگاه رفته است و در میادین علمی تلاش و کوشش کرده است. بسیاری از زنان صاحبنظر هستند و در بسیاری از مسائل بهترین راهکارها را زنان ارائه میدهند. از شایستگان زنان به عنوان وزیر و مدیر ارشد کشور کمتر به کار گرفته شده است.
ایشان گفتند: مشکلاتی هم که اخیرا در کشور پیش آمده از همین است که زنان میگویند چطور ما را برای حجاب میبینید ولی استعداد ما را نمیبینید. زنان هم خواهان آن هستند که در جایگاهشان قرار بگیرند. همه شایستگان ایرانی در هر کجای دنیا درخشیدهاند. چرا اینها کشور خود را نسازند؟ همه شایستگان از همه اقوام و مذاهب و از همه ملت ایران دچار تبعیض گسترده و فراگیر بودهاند. تبعیض و نابرابری اصلا اسلامی نیست.
پزشکیان برای ملت و دولت بهترین فرصت است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: آمدن آقای پزشکیان هم برای حاکمیت و هم برای ملت بهترین فرصت است که حاکمیت دست آقای پزشکیان را باز بگذارد تا بتواند هم سیاستهای داخلی را ترمیم کند و هم نگاه بینالمللی را به ما عوض کند. ما باید با کشورهایی که توسعهیافته هستند رابطه خوبی داشته باشیم و از حقوق و حرمت خود هم دفاع کنیم تا بتوانیم با همه جهان رابطه حسنه داشته باشیم و اعتبار پول ما برگردد.
یارانه بیارزش باعث بدبختی ملت شده است
ایشان تأکید کردند: آنانی که میگفتند تحریم نعمت است و ما تحریمها را دور میزنیم، معلوم شد که آنطور که میگفتند نشد و تحریمها اثرشان را گذاشتهاند. بسیاری از افراد و ارگانهای بانفوذ دست به منافع ملی انداختهاند و ملت به فقر و گرسنگی گرفتار شده است. ما در هیچ دورهای شاهد نبودهایم که به مردم ایران چنین سخت بگذرد. این چیزی هم که به عنوان یارانه میدهند، بیارزشترین چیز است. یارانه را که آوردند ملت بدبخت شد. پول باید ارزش پیدا کند و ایجاد شغل بشود.
مهمترین کارِ پیش روی رئیسجمهور منتخب «مبارزه با فساد» است
امامجمعه اهلسنت زاهدان گفتند: امیدواریم اقتصاد بهبود پیدا کند. «اقتصاد» و «سیاست» چنان در هم گره خوردهاند که تا سیاستهای داخلی و خارجی ترمیم نشوند، اقتصاد بهبود نمییابد. مهمترین کاری که جناب آقای دکتر پزشکیان پیش روی خود دارد و خیلی حیاتی و مهم است، مبارزه با فساد است. این همت بزرگی میخواهد و حرکت بزرگی در این راستا نیاز است که همه دستگاهها برای رفع تبعیض، اجرای عدالت و مبارزه با فساد هماهنگ باشند.
اقتدار نظام به تولید سلاح و نیروهای مسلح نیست؛ مردم حامی هر حکومتی باشند، آن حکومت اقتدار دارد
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید تصریح کردند: گاهی برخی از اقتدار نظام صحبت میکنند و این چیز خوبی است، اما نظر بنده این است که اقتدار نظام با تولید سلاح و نیروهای مسلح نیست بلکه بالاترین اقتدار هر سیستم با اجرای عدالت و مردمداری است. مردم حامی هر سیستم و حکومتی باشند آن سیستم اقتدار دارد. رسیدگی به خواستههای مردم و شنیدن فریاد زنان و اقوام و مذاهب و همه مردم ایران، نقطه اصلی است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر دل مردم را به دست آوردید، این بالاترین هنر است. اگر مردم مأیوس شدند دیگر امیدوار نمیشوند و اگر این فرصت از دست رفت، دیگر برنمیگردد.
پزشکیان در هیئت دولت شایستگان اقوام، مذاهب و زنان را به کار بگیرد
امامجمعه اهلسنت زاهدان در پایان گفتند: توصیهام به جناب آقای دکتر پزشکیان آن است که در هیئت دولت شایستگان اقوام، مذاهب و جامعه زنان را به کار بگیرند و تلاش کنند افراد شایسته، و نه سفارشی، در تمام وزارتخانهها قرار بگیرند. امیدواریم وعدههایشان را در تبلیغات انتخاباتی هم عملی کنند.