شیخالاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (25 خرداد 1403) در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، گفتند: ممنوعیت ثبتنام و حضور «زنان و «اهلسنت» برای تصدی پست ریاستجمهوری که در اصل 115 قانون اساسی آمده است، با «شریعت اسلام و قوانین بینالمللی» مطابقت ندارند.
تفسیر «رجال سیاسی» به «مردان سیاسی» اشتباه است
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان گفتند: بند 115 قانون اساسی به موضوع انتخاب رئیسجمهور اختصاص دارد. در این بند از قانون اساسی آمده است که رئیسجمهور باید جزو «رجال مذهبی و سیاسی» و «تابع مذهب رسمی کشور» باشد و در بند دیگری از قانون اساسی آمده است که «شیعه اثناعشری» مذهب رسمی کشور است. بر اساس بند 115 قانون اساسی، در طول این 45 سال سه قشر همواره محروم شدهاند؛ یک قشر «زنان» هستند، قشر دیگر «اهلسنت» و گروه سوم آندسته از شایستگان و توانمندانی که از طیف خاص مذهبی و سیاسی نیستند.
مولانا عبدالحمید گفتند: در طول این چهلوپنج سال زنانی که برای ریاستجمهوری ثبتنام کردهاند تایید نشدهاند، چراکه در قانون اساسی آمده است که «رجال سیاسی» و این افراد جزو زنان سیاسی هستند و «رجل (مرد)» نیستند. اکنون چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری قرار است برگزار شود، تا کنون حتی یک مرتبه هم به زنان میدان داده نشده است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر عرف دنیا مورد بررسی قرار گیرد «رجال سیاسی» به معنای «مردان سیاسی» نیست، بلکه به کسانی اطلاق میشود که در عرصۀ سیاسی دارای شایستگی و توانایی و مهارت باشند. تفسیر «رجال سیاسی» به «مردان سیاسی» تفسیر اشتباهی است. اگر هدف خبرگان از اصطلاح «رجال سیاسی» مردان بوده است، چرا حق زنان را در نظر نگرفته است؟!
زنان شایستگیهای زیادی دارند؛ اگر به آنان میدان داده شود میتوانند کشور را بسازند
امامجمعه زاهدان افزودند: برخی از زنان دارای شایستگیهای بسیار زیادی هستند. قرآن مجید سرگذشت بلقیس را بیان کرده است. در قرآن آمده است بلقیس که پادشاه یمن بود با توانایی و شایستگیهایی که داشت توانست یمن را از یک بحران و عذاب بزرگ نجات دهد. در زنان معاصر نیز نمونههایی وجود دارد که زنان در آبادانی و پیشرفت کشورشان موفق بودهاند. مثلا رئیسجمهور سنگاپور که یک زن محجبه و نمازگزار هم بود، توانست این کشور را متحول کند. او مرزهای کشورش را برای تمام شرکتها و سرمایهداران خارجی باز کرد و اعلام کرد که هر کس در سنگاپور سرمایهگذاری کند از مالیات معاف است. اینطور شد که پول سنگاپور ارزش پیدا کرد و بیکاری در این کشور ریشهکن شد. مسلمانان 15 درصد جمعیت سنگاپور را تشکیل میدهند و در قانون اساسی سنگاپور تفاوتی بین اقلیت و اکثریت و بین زنان و مردان وجود ندارد.
ایشان ادامه دادند: در کتابالله و سنت صحیحه هیچ دلیل و مدرک صریحی وجود ندارد که زن حق نداشته باشد حاکم و رئیسجمهور بشود. اگر کسی در این زمینه دلیلی دارد ارائه کند. فقط یکسری تفکرات و برداشتها و عرفها هستند که مانع این کار میشوند، اما دلیل صریحی در قرآن و سنت نیامده است.
مولانا عبدالحمید گفتند: اگر سختگیری نشود و به زنان میدان داده شود بسیاری از زنان میتوانند از بسیاری از مردان بیشتر و بهتر کار کنند. البته در میان مردان نیز افراد شایستۀ زیادی وجود دارد که شرایط و فیلترهای شدید ازجمله «التزام عملی به اسلام» و «التزام عملی به حاکمیت» مانع ورود این افراد میشوند، درحالیکه هر کسی که بتواند کشور را بسازد و آباد کند، فارغ از قومیت و مذهب، باید اجازه داشته باشد وارد میدان بشود. یک مرتبه شورای اسبق شهر زاهدان برای انتخاب شهردار با بنده مشورت کرد؛ بنده گفتم اگر در بین مسلمانان فردی که شایستگیهای لازم را داشته باشد پیدا نشد، شما یک گبر را که این شایستگی را دارد انتخاب کنید تا بتواند شهر را آباد کند، زیرا آبادانی شهر جزو حقوقالناس است. مردم با نماز و اعتقاد افراد کاری ندارند، بلکه کسی را میخواهند که شهر و کشورشان را بسازد. اگر شما بزرگترین آیتالله و مولانا و مفتی و تهجدخوان را بیاورید ولی توانایی مدیریت و سازندگی کشور را نداشته باشد شما درواقع حق همۀ مردم را ضایع کردهاید.
محرومیت اهلسنت از ریاستجمهوری در «نظام جمهوری اسلامی» هیچ توجیهی ندارد
امامجمعه زاهدان در ادامۀ سخنانشان از ممنوعیت ثبتنام اهلسنت برای ریاستجمهوری بهعنوان تبعیضی دیگر در بند 115 قانون اساسی یاد کردند و گفتند: در جامعه اهلسنت افراد شایسته و لایقی وجود دارد اما به این دلیل که در قانون آمده است باید «تابع مذهب رسمی کشور» باشد، این افراد نمیتوانند ثبتنام کنند. مستمسک کسانی که این قانون را تدوین کردهاند چه بوده است؟ این قانون از دیدگاه کتابالله و سنت مردود بوده و با شریعت اسلام و قوانین بینالمللی مطابقت ندارد. شما بیش از بیست میلیون اهلسنت کشور را که همواره در تمام صحنهها حضور داشتهاند، فقط به این دلیل که «سُنی» هستند از حقشان محروم میکنید! شما میگویید نظام کشور «جمهوری اسلامی» است؛ این قانون چه ارتباطی با نظام جمهوری اسلامی دارد؟ قانون اساسی کشور وحی آسمانی نیست، بلکه ضعف و اشتباه دارد و بسیاری از موارد این قانون با شریعت اسلام مطابقت ندارند.
ایشان گفتند: زنان برای ریاستجمهوری ثبتنام کردند اما میدان داده نشدند. همچنین در این دوره یکی از شایستگان و نخبگان اهلسنت (دکتر جلالی زاده) قصد ثبتنام نامزدی ریاستجمهوری را داشت اما طبق گفتۀ خودش، مانع ثبتنام ایشان شدند.
در گذشته مشکلات را با رؤسای جمهور و بالاترین شخص مملکت مطرح کردیم اما نتیجهای نگرفتیم
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: ضربالمثل مشهوری است که «یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به مردم». شما میگویید بنده این حرفها را نزنم. بنده این حرفها را کجا و به چه کسی بزنم؟ ما با رؤسای جمهور صحبت کردیم و به بالاترین مقام و شخصیت کشور نیز نامه نوشتیم اما نتیجهای نگرفتیم. لذا دیگر چارهای جز این نداریم که این سخنان و انتقادات سازنده و مفید را اینجا مطرح کنیم.
ایشان افزودند: یک مرتبه جمعی از عزیزان با یکی از رؤسای جمهور که شش ماه از دورۀ اول ریاستجمهوریاش باقی مانده بود، دیداری داشتند و او میخواست که حمایت مردم این منطقه را داشته باشد. این عزیزان گفته بودند که شما که میخواهید حمایت این مردم را جلب کنید برای همین شش ماه یک وزیر از بین اهلسنت انتخاب کنید تا اگر مجددا رئیسجمهور هم نشدید عملی باقی از شما در اذهان بماند و اگر مجددا انتخاب هم شدید از بین اهلسنت وزیر یا استاندار بگذارید که محدودیت قانونی هم ندارد. او گفته بود من نمیتوانم از اهلسنت وزیر یا استاندار تعیین کنم زیرا این کار در اختیار من نیست و تصمیم در جایی دیگر گرفته میشود.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: یکی دیگر از رؤسای جمهور که ما برایش هزینه هم کردیم، در زمان تشکیل کابینه به او مراجعه کردیم و از او خواستیم یک وزیر اهلسنت بگذارد. گفت اگر من وزیر اهلسنت معرفی کنم مجلس تایید نمیکند. ما گفتیم شما معرفی بکنید بگذارید مجلس تایید نکند، اما جرأت نکرد. سپس درخواست انتخاب معاون رئیسجمهور از بین اهلسنت را مطرح کردیم، اما باز هم یا نخواست و یا جرأت نکرد.
دولت سیزدهم «کارهای مثبتی» هم داشت؛ اما «اتفاقات و مظالم بسیار دردآوری» هم در این دولت در حق ملت رخ داد
امامجمعه زاهدان افزودند: در دولت سیزدهم نیز ما هزینۀ گزافی برای آن دادیم و بسیاری از جامعه اهلسنت و مردم ایران مخالف رأیدادن ما بودند اما ما گفتیم یک مرتبه هم اصولگراها را آزمایش میکنیم. لذا رأی دادیم و تیم انتخاباتی رئیس دولت سیزدهم اگرچه قول انتخاب وزیر از بین اهلسنت را نداد، اما قول داد که از اهلسنت استاندار و معاون وزیر و سفیر میگذارد. متاسفانه نهتنها این اتفاقات نیفتاد بلکه در زمان دولت سیزدهم بسیاری از نمازخانههای اهلسنت در شهرها را بستند و سند نمازخانه مرکزی اهلسنت در تهران را بر خلاف قانون به نام افراد دیگر زدند و نماز را تعطیل کردند. ما چندین مرتبه به تهران سفر کردیم و با دفتر ریاستجمهوری تماس گرفتیم اما هیچ نتیجهای نگرفتیم. بعد از جریان مهسا، حادثۀ جمعه خونین زاهدان بدون هیچ دلیلی اتفاق افتاد که این حادثه بسیار دردآور بود. همچنین در ایام اعتراضاتِ مردم ایران و برخوردهایی که با معترضین و بازداشتیها صورت گرفت، قانون نقض شد. تمام اینها مظالمی بودند که در دوران دولت سیزدهم در حق ملت ایران صورت گرفت.
ایشان گفتند: من نمیگویم که دولت سیزدهم هیچ کار مثبتی نداشته است؛ کارهای مثبتی هم داشته، اما اتفاقات بسیار دردآوری هم در این دولت رخ داد که متاسفانه جبران هم نکردند. ما گفتیم که این جریان (حادثۀ جمعه خونین زاهدان) را محکوم کنید و دل مردم را به دست بیاورید، اما نتوانستند این کار را هم بکنند. کاش رئیس دولت سیزدهم در قید حیات میبود و ما این گلایهها را مطرح میکردیم، اما زندگی به ایشان فرصت نداد و هر انسانی وقتی زمانش به پایان برسد از این دنیا میرود.
میترسیم رئیسجمهور آینده هم نتواند کاری انجام بدهد؛ زیرا «اختیارات کافی» ندارد / تا زمانی که سیاستها تغییر پیدا نکنند رئیسجمهور نمیتواند کاری بکند
امامجمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: بنده این سخنان را به این دلیل مطرح میکنم که بگویم ما در چه شرایطی قرار داریم. هر کدام از نامزدهای ریاستجمهوری حرفهایی میزنند و وعدههایی میدهند، اما واقعیت این است که در اینجا رئیسجمهور مانند دیگر کشورها اختیارات کافی ندارد و اختیارات رئیسجمهور در اینجا محدود است. البته اگر رئیسجمهور مدیرِ باقدرت و توانمندی میبود در دایرۀ همین اختیارات محدود هم میتوانست کارهایی انجام بدهد و رضایت مردم را حاصل کند، اما در گذشته این اتفاق آنطور که باید نیفتاده و امروز کشور با مشکلات متعددی مواجه است.
ایشان تاکید کردند: ما میگوییم رئیسجمهور، مرد باشد یا زن و از هر قوم و مذهب و گرایشی باشد، باید مغز متفکر و مدیر توانمندی باشد و از اختیارات کامل و وسیع هم برخوردار باشد، زیرا رئیسجمهور ایران درواقع رئیس بیش از 85 میلیون نفر است و باید فردی باشد که در دنیا بدرخشد و به دنیا پیام بدهد. ما دوست داریم وقتی رئیسجمهور ما در سازمان ملل در جمع رؤسای جمهور کشورها سخنرانی میکند حامل پیامی برای آنها باشد و این مایۀ عزت و سربلندی کشور و ملت میشود.
مولانا عبدالحمید گفتند: ترس ما آن است که رئیسجمهور آینده هم نتواند کاری بکند و گرفتاریها و مشکلات کنونی کشور و ملت همچنان باقی بمانند. رئیسجمهور جدید چه افق روشنی را میتواند به ملت نشان بدهد؟ تا زمانی که رئیسجمهور از اختیارات کامل و کافی برخوردار نباشد و تا زمانی که سیاستها از بالا تغییر پیدا نکنند رئیسجمهور نمیتواند کاری بکند. ملت انتظار دارد در کشور تغییرات صورت بگیرد. اگر این اتفاق نیفتد انتخاب رئیسجمهور، تکرار مکرر است.
«فشارهای غیرقانونی» بر دارالعلوم زاهدان ادامه دارند
امامجمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان به تداوم «فشارهای غیرقانونی بر دارالعلوم زاهدان» اشاره کردند و گفتند: متاسفانه هنوز بر خلاف قانون و عرف و شرع فشارهایی بر مجموعۀ ما وجود دارند. بعضی از اسناد رسمی و قانونی مربوط به حوزه بدون هیچ دلیلی ابطال شدهاند. جلوی بسیاری از حقوق شهروندی را نیز گرفتهاند. همچنین در ایستوبازرسیها جلوی بسیاری از طلاب را که برای ایام تعطیلات عید قربان رفتهاند، گرفتهاند و گفتهاند تعهد بدهید که دوباره به اینجا برنگردید. این درحالیست که طلاب در این حوزه فقط درس میخوانند و ما به آنها تاکید کردهایم که هیچ دخالتی در امور سیاسی نداشته باشند و فقط درسشان را بخوانند. لذا تحت فشار قراردادن این طلاب و گرفتن تعهد از آنان اقدامی نادرست و بر خلاف قانون و عرف است.
ایشان تاکید کردند: ما از مسئولان مرکز در تهران و از تمام مسئولانی که دوراندیش هستند درخواست داریم جلوی افرادی که دست به چنین اقداماتی میزنند را بگیرند، زیرا این افراد میخواهند در بین ملت ایران تفرقه ایجاد کنند. سخنان این افراد در راستای امنیت نیستند، بلکه در منطقه ناامنی ایجاد میکنند. اقدامات بچههایی که تجربه ندارند و تندرو هستند به ضرر همه تمام میشود. بنده یکی از موضوعاتی که به آقای رئیسی در اولین دیدار با ایشان گفتم این بود که در مناطق حساس و مناطق قومی و مذهبی مخصوصا در مسئولیتهای امنیتی و نظامی افرادی با دید وسیع انتخاب کنید تا بتوانند بدون تعصب کار کنند. لذا ما از مسئولان تهران میخواهیم که به مسائل رسیدگی کنند و مناطق را به حال خودشان رها نکنند تا افرادی از اختیارات و جایگاه قانونی خودشان سوءاستفاده نکنند.
ایشان در ادامه گفتند: ما به شما حرمت قایلیم؛ شما هم حرمتها را حفظ کنید و اگر حرفی دارید بیایید رودررو بزنید. شما خواستار مذاکره و صحبت شدید؛ ما دوستان را برای مذاکره فرستادیم. ما اهل مذاکره و گفتمان هستیم و دیگران را نیز به همین موضوع تشویق میکنیم. ما در گذشته بارها گفتیم که با معترضان بنشینید و با آنها حرف بزنید.
مولانا عبدالحمید در پایان افزودند: ما بارها گفتهایم که دارالعلوم مکی زاهدان فقط متعلق به یک مذهب نیست، بلکه در اینجا به اصل اسلام و به نفع تمام انسانیت فکر میشود. ما خودمان را متعهد میدانیم که هیچ سخنی بر خلاف حق و صداقت بر زبان نیاوریم. تمام ایرانیها هموطن ما هستند و ما خودمان را موظف به دفاع از حق مشروع آنها میدانیم. همۀ ما در یک کشور در کنار هم زندگی میکنیم. حرف میزنیم، اما برای امنیت و تمامیت ارضی کشور با تمام ایرانیها اتفاقنظر داریم.