شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (3 فروردین 1403) در مراسم نماز جمعه زاهدان، از ملت ایران به‌عنوان «اعضای یک خانواده» یاد کردند و ضمن ابراز خرسندی از ایجاد «بیداری» و «محبت» بین مردم ایران، خاطرنشان کردند که این بیداری «نویدبخش آینده‌ای روشن» برای این ملت است.

 

ما با تمام انسان‌ها مشترکات داریم و باید حرمت همه را حفظ کنیم؛ این تعلیم اسلام است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان‌شان در این مراسم گفتند: ما با تمام انسان‌های روی زمین مشترکات داریم و به تمام انسان‌ها حرمت و احترام قایلیم و با همه محبت می‌کنیم. ما با همۀ انسان‌ها اخوت انسانی داریم. بر اساس دیدگاه اسلامی همۀ ما فرزندان آدم و حوا و از یک پدر و مادر هستیم.
ایشان در ادامه افزودند: انسان‌ها، مسلمان باشند یا غیرمسلمان، همه حرمت دارند. الله تعالی در آیۀ «وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرٖ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِيلٗا» [الإسراء: 75] به همین موضوع اشاره کرده و فرموده است که به تمام فرزندان آدم حرمت و کرامت داده‌ایم. الله نمی‎فرماید که فقط به مسلمانان کرامت داده است، بلکه می‌فرماید تمام انسان‌ها حرمت دارند. الله تعالی به تمام انسان‌ها کرامت داده و در زمین و هوا و دریا به آنها سواری و باربری داده است تا بارها را بر دوش خودشان حمل نکنند. این کرامت مخصوص یک قشر خاص نیست، بلکه به تمام انسان‌ها داده شده است. متاسفانه بعضی از تعصبات خشک انسان را از مسیر اصلی دین خارج می‌کنند. وقتی الله تعالی به تمام انسان‌ها حرمت داده است، ما هم باید برای همه حرمت قایل باشیم، مگر انسان طغیانگر و متکبر و ظالمی که حقی برای دیگران قایل نیست و مرتکب ظلم می‌شود.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: این تعلیم اسلام است که ما خیر همه را بخواهیم و به همۀ انسان‌ها احترام و حق قایل باشیم و حقوق همه را مراعات کنیم و به همه نیکی کنیم. قرآن عظیم‌الشأن می‎فرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» [ممتحنه: 8] الله تعالی در این آیه خطاب به مسلمانان می‌فرماید که شما با غیرمسلمانانی که به شما ظلم نمی‌کنند، هم نیکی کنید و با آنها عادلانه رفتار کنید. خوردن مال غیرمسلمان و بی‌احترامی به او حرام و ناجایز است.
ایشان افزودند: الله تعالی خطاب به مسلمانان می‌فرماید: «وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلاَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ» شما با یهود و نصاری با خشونت مجادله و جروبحث نکنید، بلکه اگر مباحثه‌ای می‌کنید این کار را به خوبی و با حفظ احترام و حرمت انجام دهید. الله تعالی می‌فرماید البته حساب کسانی که ظلم می‌کنند جداست، مگر اینکه از ظلم خودشان توبه کنند.

 

ملت ایران اعضای «خانوادۀ بزرگ ایرانی» هستند/ مردم استان با مسافران [نوروزی] محبت کنند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان از ملت ایران به‌عنوان «اعضای یک خانواده» یاد کردند و اظهار داشتند: ایران یک کشور است و مردم ایران به‌منزلۀ اعضای یک خانواده هستند. این روزها مردم ایران به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کنند، شما مردم استان وقتی این مسافران را می‌بینید این احساس را داشته باشید که اعضای خانوادۀ خودتان هستند. کسی که اعضای خانواده‌اش را ببیند بسیار خوشحال می‌شود و از او پذیرایی می‌کند.
ایشان تاکید کردند: این مسافران را اعضای خانوادۀ بزرگ ایرانی بدانید. ما «خانوادۀ بزرگ ایرانی»، «خانوادۀ بزرگ اسلامی» و «خانوادۀ بزرگ انسانی» داریم. تمام این مشترکات ما را تبدیل به یک خانواده می‌کنند که حرمت و حقوق یکدیگر را رعایت کنیم و با یکدیگر اخلاق حسنه داشته باشیم.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: مهمترین عامل پیروزی دین اسلام از طریق اخلاق و ادای احترام به دیگران بوده است. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم خودش روی صندلی ننشست که دیگران بر زمین نشسته باشند، بلکه خودش هم بر زمین نشسته است. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم خودش و فرزندانش را سیر نکرده درحالی‌که دیگران گرسنه بوده‌اند، بلکه اول به مردم داده است و اگر چیزی باقی مانده خودش و فرزندانش خورده‌اند. اخلاق حسنه و حفظ حرمت‌هاست که در دنیا تاثیرگذار است. نفرت و کینه و فرار انسان‌ها از همدیگر هیچ نتیجه‌ای ندارد، بلکه محبت است که نتیجه می‌دهد.
ایشان افزودند: الحمدلله امروز در کشور ما شرایطی به‌وجود آمده که ملت ایران نسبت به همدیگر محبت پیدا کرده‌اند. نمونه‌اش در همین سیل اخیر دشتیاری مشاهده شد که بنده در گذشته چنین صحنه‌ای را سراغ ندارم. مردم ایران از حاشیۀ کشور و از شهرها و روستاهای مختلف کشور در حد توانایی خودشان پول و وسایل جمع‌آوری کردند و به سیل‌زدگان کمک کردند. مخصوصا تهرانی‌های عزیز خیلی همت کردند. همچنین مناطق مختلف کردستان، خراسان‌زمین، هرمزگان، بوشهر، گلستان، اصفهان، شیراز و بسیاری دیگر از مناطق که گرفتن نام همۀ آنها دشوار است، در این واقعه با سیل‌زدگان ابراز همدردی و رسیدگی کردند.

 

بیداری ملت ایران نوید آینده‌ای روشن را می‌دهد
مولانا عبدالحمید گفتند: این علامت بیداری ملت ایران است که آیندۀ خیلی روشن و درخشانی را به مردم ایران نوید می‌دهد. این مسائل نشان می‌دهند که مردم ایران توانایی و شایستگی‌های بسیار خوبی دارند که اگر به این مردم اعتماد می‌شد و از این توانایی‌ها کار گرفته می‌شد می‌توانستند این کشور را تبدیل به گلستان کنند.
ایشان افزودند: اگر به زنان ایرانی میدان داده شود می‌توانند کشور را بسازند. الله تعالی این توانایی را به زنان و مردان ایرانی داده است. بنده تعارف نمی‌کنم، بلکه این سخنان را از روی شناختی که دارم می‌زنم؛ حالا اگر کسی این دیدگاه و شناخت بنده را رد کند بنده ناراحت نمی‌شوم، اما شناخت بنده این است که تمام مردم ایران، اعم از اقوام و مذاهب، جزو بهترین ملت‌های دنیا هستند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان گفتند: الله تعالی بهترین رحمت‌ها و برکاتش را در سال جدید بر مردم ایران نازل بفرماید و مشکلات و نگرانی‌ها و پریشانی‌های این مردم را برطرف کند. الله تعالی مشکلات مردم فلسطین و غزه و سایر مظلومان دنیا را نیز حل کند و مردم فلسطین را به سرنوشت و مقدرات‌شان حاکم بگرداند.

 

مسافران را در جایگاه‌های سوخت استان معطل نگه ندارید/ رانندگان برای حفظ جان خود و دیگران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان رانندگان را به «رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی» توصیه کردند و گفتند: توصیۀ بنده به تمام رانندگان آن است که به‌خاطر امنیت جان خود و سایر کسانی که در جاده‌ها تردد می‌کنند، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. به سوخت‌بران عزیز به‌صورت ویژه توصیه می‌کنم که رانندگی با سرعت غیرمجاز در جاده‌ها ممنوع بوده و به‌ خطر انداختن جان خود و دیگران حرام است. از لحاظ شرعی کسی که با سرعت غیرمجاز رانندگی بکند و این رانندگی منجر به کشته‌شدن دیگران بشود، این راننده «قاتل» محسوب شده و مرتکب «قتل خطأ» شده است.
ایشان در ادامه افزودند: به مسئولان جایگاه‌های سوخت در استان نیز توصیه می‌شود حتی‌الامکان مسافرانی را که از راه‌های دور می‌آیند و خسته هستند و مخصوصاً وقتی زن و بچه با آنها همراه است، برای تهیه بنزین در جایگاه‌های سوخت معطل نکنند. این مسافران مهمان ما و استان ما هستند. اگر جایی مسافری برای غذا و سایر نیازهایش سرگردان است شما مردم استان همت کنید و نیازهایش را تأمین کنید.

 

فساد «بیت‌المال» و «سرمایه‌های ملی» را هدف قرار داده‌ است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به فسادهای مالی موجود در کشور اشاره کردند و گفتند: متاسفانه فسادهایی در کشور هستند که بیت‌المال و سرمایه‌های ملی را هدف قرار داده‌اند؛ این بسیار خطرناک است.
ایشان خاطرنشان کردند: ریشۀ تمام مشکلات کشور به همین فسادها برمی‌گردند. جایی که کسی گمان نمی‌کند اما بعد متوجه می‌شود که اینجا چه خبر بوده است! در اینگونه موارد برای هیچ‌کسی هیچ اعتمادی نمی‌ماند.

 

در تامین هزینه‌های دارالعلوم و مسجد مکی مشارکت کنید
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، عموم مردم را به «مشارکت در تأمین نیازهای مالی دارالعلوم و مسجد جامع مکی زاهدان» فراخواندند و گفتند: امروز در کشور با بحران‌های گوناگون ازجمله بحران اقتصادی مواجهیم و مراکز علمی و دینی هم با همین بحران مواجه‌اند. توصیۀ بنده آن است به مدارسی که در آنها واقعا کار می‌شود رسیدگی کنید. به فقرا و مساکین و خانواده‌های زندانی هم رسیدگی کنید، اما بخش بزرگی از زکات و کمک‌های خودتان را به حوزه دارالعلوم اختصاص بدهید.
ایشان افزودند: کارهای عمرانی پایانی مسجد مکی نیز در حال انجام هستند و ما به‌خاطر تهیۀ مصالح ساختمانی به شدت بدهکاریم. توصیۀ بنده آن است که این مسجد را هم مورد توجه خاص قرار بدهید و در این صدقۀ جاریه مشارکت داشته باشید.

چاپ

92 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 فروردین, 1403


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©