نشست هم‌اندیشی علما و ائمه جمعه و جماعات شهرستان‌های زاهدان، خاش، میرجاوه و تفتان و منطقۀ سیستان با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز شنبه (19 اسفند 1402) در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این نشست پیرامون موضوعات مختلفی ازجمله: ماه مبارک رمضان، اهمیت توجه به آموزش قرآن در جامعه، وظیفۀ علما در اصلاح و تربیت جامعه و حقوق و جایگاه زنان مطالبی ایراد کردند.

گزیدۀ سخنان شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این نشست را در ادامه می‌خوانید:

#رمضان
🔖رمضان ماه خودسازی و ساختن جامعه است. رمضان فصل و بهاری است که تمام کره خاکی را دربرمی‌گیرد که در جوامع اسلامی بیشتر نمایان است.
🔖در ماه مبارک رمضان توجه خاص خدا به‌ بندگان است. معنویت و شرایط و فضای خاصی در این ماه حاکم است که هر کس به‌اندازه توان و همت و اخلاص خود برای پاکی از گناهان و رسیدن به خدا از آن استفاده می‌کند و تعلقات خود را با دنیا کمتر و ارتباطش را با پروردگار مستحکم‌تر می‌کند.
🔖خداوند متعال روزۀ رمضان را فرض کرده است؛ چون با “روزه” عمل به قرآن و نفوذ قرآن به قلب بیشتر می‌شود. درواقع روزه و کتاب‌های آسمانی با هم مناسبتی نزدیک دارند.
🔖الله تعالی با “روزه” راه‌های نفوذ شیطان به انسان را مسدود می‌کند و شیاطین به‌وسیله روزه و فضایی که ایجاد می‌شود به انسان دسترسی ندارند؛ لذا مردم به مساجد هجوم می‌آورند.

#قرآن
🔖در رمضان به تلاوت قرآن اهتمام بورزیم. هیچ ذکر و عملی به‌اندازه قرآن در قرب بندگان به خداوند تاثیرگذار نیست. زنان و مردان جامعه را به “ذکر”، “تلاوت”، “عبادت” و “قرآن‌آموزی” تشویق کنیم.
هر عبادتی که در آن «ذکر» بیشتر باشد، ارزش آن عبادت بیشتر می‌شود.
🔖 متاسفانه امروز در جامعه در راستای آموزش قرآن کار نمی‌شود و در “قرآن” و “حدیث” تدبر و تفکر نمی‌شود.
🔖روخوانی و تجوید و فهم قرآن مهم است. اگر قرآن را که کتاب هدایت است، در مدرسه و جامعه نیاوریم، جامعه هدایت نمی‌شود.
🔖در ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، تلاش کنیم خودمان را برای جبران کوتاهی‌های طول زندگی و اصلاح و تزکیه آماده کنیم.

#زکات
🔖نماز و زکات از ارکان مهم دین هستند. خداوند متعال می‌فرماید: “خذ من أموالهم صدقة تطهرهم و تزکی بهم”.
🔖 اگر خودمان اموالی برای پرداخت زکات نداریم، مردم را به ادای زکات تشویق کنیم.
🔖در صحنه باشیم. فکرمند باشیم و هرچه در توان داریم در راه خدا مصرف کنیم.

#تقوا #علما
🔖مهم‌ترین سرمایه‌ای که ما با روزه به آن می‌رسیم “تقوا” است. روزۀ ماه رمضان می‌تواند انسان را به سرمایۀ تقوا برساند. اگر تقوا باشد، همه چیز حاصل می‌شود و اگر تقوا نباشد، بسیاری از امور فرومی‌پاشند.
🔖لباس اصلی علما تقواست. عبا و کلاه و عمامه لباس سنت و شیوۀ صالحان و لباس خوبی است، اما اگر این لباس برای آن باشد که شخصیت خود را بروز بدهیم، تبدیل به لباس فریب و تزویر می‌شود.
🔖علما زمانی می‌توانند به وظایف خود عمل کنند که تقوا و پرهیزگاری اختیار کنند.
🔖هر حرف عالم باید به نفع دنیا و آخرت مردم باشد.
🔖علما نباید گرفتار غفلت و قساوت قلب بشوند.
🔖همانطور که منزلت و فضیلت عالم بالاست، اگر به مسئولیت‌های خود عمل نکنند، بازخواست و مؤاخذه در نزد الله تعالی نیز شدیدتر است.
🔖علما در رابطه با بیداری ملت‌ها وظیفه دارند. مردم در رمضان گوش شنوا دارند. با هوشیاری کامل از رمضان حداکثر استفاده را بکنیم تا احکام و قرآن به مردم برسند.
در مساجد برای مردم برنامه‌ داشته باشیم و سخنران مهمان دعوت کنیم تا در مسجد برای مردم سخنرانی کند.
🔖 حضور مردم در ماه مبارک رمضان در مساجد افزایش پیدا می‌کند؛ برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و تلاش کنیم ارتباط مردم بعد از رمضان هم با مساجد برقرار بماند. در رمضان به مردم آموزش بدهیم، چون اثرات آموزش در این ماه برای مدت‌ها باقی می‌ماند.

#زنان
🔖در ماه مبارک رمضان زنان برای شنیدن قرآن به مساجد می‌آیند؛ برای آموزش و تعلیم آنها برنامه‌ریزی کنیم.
🔖الله تعالی فقط به مردها استعداد نداده است، بلکه بسیاری از زنان نیز دارای هوش و استعداد بالایی هستند. خداوند متعال این هوش و استعداد را تنها برای رسیدگی به امور خانه و آشپزخانه و بچه‌داری به زنان نداده است.
🔖در طول تاریخ زنان با جباران و ستمکاران مبارزه کرده‌اند. حضرت آسیه و حضرت مریم نمونه‌ای از این زنان هستند.
🔖حضرت مریم بازوی توانای حضرت عیسی و حامی سرسخت ایشان بود. الله تعالی حضرت عیسی علیه‌السلام را از یک طرف با روح‌القدس و از طرفی دیگر با حواریون و از یک طرف با حضرت مریم نصرت کرد.
🔖در زمان فرعون از میان مردها فقط یک مرد بود که در مقابل فرعون ایستاد، اما حضرت آسیه که در خانۀ فرعون بود، در برابر فرعون ایستاد.
🔖زن حقوق و جایگاهی دارد. زنان را فراموش نکنیم. زن باید میدان داشته باشد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «زنان را از مساجد منع نکنید!»؛ این درسی است که صاحب وحی به ما داده است. کلام غیر صاحب وحی نمی‌تواند مثل کلام صاحب وحی باشد.
🔖به همان اندازه که قرآن و صاحب وحی به زنان اجازه داده، ما هم به آنها میدان بدهیم.
🔖بسیاری از سخت‌گیری‌ها و فرهنگ‌ها که در مناطق و محلات مختلف و در بعضی از شهرها و بلاد اسلامی در رابطه با زنان هستند با اسلام تطبیق ندارند؛ این سخت‌گیری‌ها از اسلام نیستند، محلی هستند.
🔖آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم زنان را در سفر حج با خود همراه کردند. حضرت عمر رسما برای حج زنان انتظام کرد و به حضرت عبدالرحمن‌بن‌عوف دستور داد که به نیازهای ازواج مطهرات در سفر حج رسیدگی کند.
🔖رسول‌الله به زنان میدان دادند؛ آنها را به میدان جهاد آوردند. در غزوه اُحد این زنان بودند که اوضاع پشت جبهه را مدیریت می‌کردند؛ مَشک‌ها را پر از آب می‌کردند، به زخمی‌ها رسیدگی می‌کردند و مجروحین و شهدا را به پشت جبهه می‌آوردند. شرایط اضطراری بود و در حالت اضطراری بسیاری از مسائل ممنوعه مباح می‌شوند.
🔖الآن شرایط زنان مسلمان در اروپا و جهان شرایط زمان دیروز نیست، ما باید با شرایط حرکت کنیم و سخت‌گیری‌ها را کاهش بدهیم.
🔖مهم است که زنان با رعایت پوشش اسلامی در جلسات علمی حضور داشته باشند.
🔖فقه و فتوا و اجتهاد با شرایط و تغییر زمانه، عوض می‌شود. امام ابوحنیفه رحمه‌الله فتوا داده و بعدا بر اساس اقتضای شرایط فتوای خودش تغییر داده است، یا اینکه امام ابوحنیفه در بسیاری از مسائل نظر داده، اما شاگردانش فتوای متفاوتی داده‌اند. امام شافعی رحمه‌الله «قول قدیم» و «قول جدید» دارد؛ قول جدید ایشان بر قول قدیم ترجیح دارد، چون وقتی شرایط جدید می‌شود اجتهاد هم در بسیاری از مسائل متفاوت می‌شود.
🔖 اسلام و دین باید همان‌طور که هست، تبیین شود. نسبت‌به دین تنگ‌نظری نشود.
🔖زمینه را برای درس و تدریس قرآن توسط زنان فراهم کنیم. تلاش کنیم قرآن‌آموزی و درس و تدریس قرآن توسط خود خواهران انجام بشود و زنان استقلال خود را داشته باشند.
🔖جای شکر است که امروز زنان قرآن را صحیح و با رعایت تجوید می‌خوانند.
به زنان باید میدان بدهیم تا رشد کنند؛ استاد تفسیر و کارشناس بشوند و قرآن را تفسیر و تشریح کنند. در جوامع پیشرفته زنان کارشناس قرآن و حدیث هستند.
بدون فعالیت زنان که نصف جامعه را تشکیل می‌دهند، جامعه ساخته نمی‌شود. زن وقتی درست تربیت نشود و یا فرزند از مادر محروم بشود، نسل آیندۀ جامعه درست تربیت نمی‌شود.

#جماعت_تبلیغ
🔖اکنون در جامعه ضعف عمل و کوتاهی موجود است. بهترین راه این است که علما با جماعت‌های تبلیغ همراه شده و به‌جای معلم، به‌صورت متعلم تشکیل شوند. قطعاً تبلیغ در علما تحول می‌آورد.
🔖تبلیغ کار اصلی و ذاتی علماست. علما باید بین مردم ظاهر شوند و مردم را به سمت دین دعوت بدهند.
🔖کار جماعت تبلیغ سخن‌گفتن نیست، بلکه نشان‌دادن عمل است.
🔖علم، اعم از دینی و دانشگاهی، نیاز جامعه است. بخشی از تبلیغ شما در رمضان توصیه به “علم”، “عمل”، “تقوا و پرهیزگاری” و “قرآن” باشد.

چاپ

93 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 20 اسفند, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©