شیخالاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (4 اسفند 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با بیان اینکه «افزایش اعدامها در کشور مردم ایران و دنیا را تکان داده است»، با استناد به قرآن و سیرت، این اعدامها را «نادرست» و «برخلاف عملکرد پیامبر و خلفای راشدین» دانستند و بر لزوم توقف این اعدامها تاکید کردند. اعدامهای دوران پیامبر به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: متاسفانه اعدامها در کشور بسیار زیاد شدهاند که افراد با اتهامات گوناگون ازجمله اتهام مواد مخدر و اتهامهای سیاسی اعدام میشوند. این اعدامها نهتنها سبب نگرانی همۀ ملت ایران شده، بلکه تمام ملتهای دنیا و جهانیان از این اعدامها تکان خوردهاند. چون این اعدامها مخفی نمیمانند و رسانهای میشوند و این سبب میشود که علیه کشور ما تبلیغات صورت گیرد و ما خیرخواه کشور هستیم و نمیخواهیم چیزی علیه کشور ما تبلیغ شود که سبب بدنامی دین، ملت، حاکمیت و کشور بشود. بنده در گذشته نیز پیرامون اعدامها بسیار صحبت کردهام و سخنان امروز بنده در این مورد بهجای «سیاسی»، بیشتر «علمی» هستند. ایشان در ادامه افزودند: برای اعدامهایی که در کشور صورت میگیرند بیشتر از آیۀ «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» [مائدة: 33] استدلال میشود و قضات با استدلال از این آیه و به اتهام «محاربه» و «افساد فی الارض»، حکم «قتل» را صادر میکنند. مولانا عبدالحمید در تفسیر و توضیح این آیه خاطرنشان کردند: یکی از اصول تفسیر قرآن مجید و فهم صحیح آیات مراجعه به سیرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم است، زیرا آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم بزرگترین شخصیتی است که قرآن را بهتر فهمیده است و مهمترین رسالت و مأموریت ایشان نیز تلاوت و تفهیم آیات قرآن به انسانها بود؛ چنانکه الله تعالی میفرماید: «وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلذِّكۡرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ» ما قرآن را به تو (ای پیامبر) نازل کردیم تا آن را برای مردم بیان کنی. لذا ما باید سیره و عملکرد آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم را بررسی کنیم که چکار کرده است. ایشان ادامه دادند: اگر سیرت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم در ده سالی که به زیبایی حکومت کردند را بررسی کنیم میبینیم که تمام قتلهایی که در این دوران صورت گرفته شاید به اندازۀ انگشتان یک دست هم نرسند که بیشتر این قتلها هم بهخاطر «قصاص» بودهاند. مقصد آیۀ 33 سورۀ مائده (إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ…) نیز همین است که اگر کسی مرتکب قتل بشود کشته میشود، اما اگر مرتکب قتل نشود نباید کشته شود. امامجمعه زاهدان افزودند: «محاربه» و «إفساد» جزو الفاظی هستند که اگر عام گرفته شوند بسیاری از انسانها گرفتار میشوند. گناهانی مانند دروغ و تهمت و… نیز «فساد» هستند اما کسی را بهخاطر این گناهان نمیکُشند، حتی کسی که مرتکب سرقت میشود هم کشته نمیشود و سارق تنبیه و مجازاتهای دیگری در شریعت دارد. قاضی باید حتیالامکان برای دفع اجرای حد تلاش کند مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: یکی از اصول مسلّم نزد علما و فقها و اندیشمندان جهان اسلام از گذشته این بوده که همواره تلاش کردهاند دو چیز را رد کنند؛ یکی «حد» و دیگری «قصاص». فردی که مرتکب سرقت یا عمل زنا میشد و برای اجرای حد شرعی میآمد آنها سعی میکردند حتیالامکان اجرای حد را از او دفع کنند. شخصی نزد آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم آمد و اعتراف کرد که مرتکب عمل زنا شده است، آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم او را رد کرد و خطاب به او فرمود شاید مرتکب عملی پایینتر از زنا شدهای. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم چهرۀ خود را از آن شخص برگرداند، آن شخص دوباره مقابل آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم آمد و اقرارش را تکرار کرد و آنحضرت مجددا رد کرد. در اصول فقهی آمده است که اگر شخصی نزد قاضی آمد و به عمل زنا اقرار کرد قاضی از او نپذیرد، مگر اینکه چهار مرتبه بیاید و اقرار کند، حتی اگر فردی آمد و گواهی داد، قاضی گواهی شاهد را نیز رد کند و جزئیات را از او بپرسد. لذا قاضی باید تا جایی که ممکن است اجرای حد را رد کند. ایشان افزودند: دومین موردی که قاضی باید برای رد آن تلاش کند «قصاص» است. قتل انسان گناه بسیار بزرگی است. اینکه شخص را با شکنجه مجبور به اعتراف کنند چنین اعترافی از لحاظ شرعی قابل قبول نیست و قانون اساسی کشور نیز این را نمیپذیرد که فرد را با شکنجه مجبور به اعتراف به قتل کنند و او را بکُشند. چنین قتلی بسیار سنگین است. بزرگترین مدرک ما برای مخالفت با «اعدام» عملکرد پیامبر و خلفای راشدین و سیدنا علی است / حضرت علی حتی یکی از اسیران جنگی را هم نکُشت خطیب جمعه زاهدان گفتند: در صدر اسلام منافقین کنار آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم بودند که تمام اطلاعات مسلمانان را به دشمنان میرساندند، اما آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم حتی یک نفر از آنها را اعدام نکرد و هیچ حرفی هم به آنها نزد و آنان را به الله تعالی واگذار کرد. وقتی به آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم پیشنهاد کشتن منافقین داده شد آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم نپذیرفت و فرمود اگر من این کار را بکنم جهانیان میگویند محمد- صلیاللهعلیهوسلم- مردمِ خودش را میکُشد. ایشان افزودند: خلفای راشدین نیز کسی را اعدام نکردند. حضرت علی رضیاللهعنه که تمام مسلمانان ایشان را قبول دارند، در دوران خلافت ایشان چند نفر اعدام شدند؟! باوجود اینکه در دوران خلافت حضرت علی اختلافات و مشکلاتی پیش آمد و دشمنان دین جنگهای جمل و صفین را بهوجود آوردند و یا اینکه حضرت علی در جنگ نهروان با خوارج جنگید، اما خوارج را تکفیر نکرد و مسلمانان همدیگر را تکفیر نکردند و حضرت علی اسیران طرف مقابل را حتی زندان هم نکرد و هیچکدام از آنها را نکُشت. در دوران شش ماهۀ خلافت حضرت حسن رضیاللهعنه نیز اعدام نبود. ایشان خاطرنشان ساختند: تفسیر این آیه آن است که «محاربه» و «افساد فی الارض» زمانی که با «قتل» همراه باشد حکمش اعدام است. اگر یک راهزن مالی را به سرقت ببرد اما مرتکب قتل نشود کشتن این راهزن جایز نیست، زیرا مرتکب قتل نشده است. اگر شخصی اسلحه داشته باشد اما کسی را به قتل نرسانده باشد کشتن او جایز نیست. اگر حتی یک گروهی قیام مسلحانه بکند، اگر فردی از این گروه مرتکب قتل بشود کشتن او جایز است، اما کشتن شخص صرفاً به دلیل عضویت در یک گروه مسلح جایز نیست، زیرا حضرت علی رضیاللهعنه اسیران جنگهای جمل و صفین و نهروان را نکُشت و طرف مقابل نیز اسیران را نکشت. ما کسی را بالاتر از این بزرگان نداریم. بزرگترین مدرک ما در این زمینه زندگی حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم و زندگی خلفای راشدین و حضرت علی و حضرت حسن رضیاللهعنهم است. برداشت «اعدام» از آیۀ 33 سوره مائده با برداشت پیامبر و صحابه و اهلبیت و با قرائت «اسلام اعتدالی» مطابقت ندارد مولانا عبدالحمید تصریح کردند: برداشت «اعدام» از آیۀ 33 سوره مائده مطابق با برداشت حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم و صحابه و اهلبیت نیست. از دیدگاه اکثر مسلمانان و بر اساس قرائت «اسلام اعتدالی» این اعدامها صحیح نیستند. این اعدامها هم برای کشور و مسئولان و هم برای مردم و خانوادهها تبعات دنیوی و اخروی دارند. بر اثر اعدام افراد، بسیاری از مردم عزادار شده و بسیاری از خانوادهها متلاشی میشوند. ایشان افزودند: در همین سیستانوبلوچستان که اعدامها بیشتر بهخاطر مواد مخدر صورت گرفتهاند چقدر فرزندان یتیم و زنان بیوه و خانوادهها بیسرپرست شدهاند که نه دولت و نه ملت سرپرستی این خانوادهها را بر عهده نگرفته است. فرزندان بسیاری از این خانوادهها از تحصیل عقب ماندهاند که اگر پدرانشان زنده میبودند حداقل برای علم و دانش فرزندان برنامهریزی میکردند. لذا بهتر بود بهجای اعدام این افراد، مجازاتهای دیگری مانند جریمه و زندان برایشان در نظر میگرفتند. اعدامهای سیاسی و مواد مخدر هیچ نتیجهای نداشتهاند امامجمعه زاهدان خاطرنشان کردند: اعدامهایی که تا کنون صورت گرفته هیچ نتیجهای نداشتهاند و جلوی مواد مخدر را نگرفته است. چهلوپنج سال است که این اعدامها ادامه دارند. فردی که زمانی قاضی بود، بسیاری از انسانها را بهخاطر مواد مخدر و مسائل سیاسی اعدام کرد و خودش رفت و خدا میداند شاید در آخرت گرفتار شده است، اما این اعدامها هیچ فایدهای نداشتند. لذا مبارزه باید همهجانبه باشد و تمام ابعاد در نظر گرفته شوند؛ اگر از یک طرف ممانعت و مبارزه میشود، باید از طرف دیگر برنامهریزی اقتصادی صورت گیرد و در راستای کارآفرینی و ایجاد شغل تلاش شود تا مردم بتوانند نانی برای خودشان دربیاورند و دنبال مواد مخدر که واقعا آفت ملتها و یکی از پدیدههای زشت است، نروند و برای یک لقمه نان به دام معامله مواد مخدر نیفتند. ایشان افزودند: قتلهای سیاسی نیز که با عناوینی از قبیل «محاربه» و «مفسد فیالارض» صورت گرفتهاند نتوانسته است مردم را از طرح مطالباتشان منصرف کند. مردم ایران مطالبات و خواستههای بحقی دارند. این مردم خیرخواه و دلسوز کشور هستند و میخواهند کشورشان در مسیر درستی قرار بگیرد تا مشکلات همه حل بشوند. امروز مردم با فقر و مشکلات اقتصادی مواجه هستند و پول ارزش خود را از دست داده و همین پول هم پیدا نمیشود. مردم میخواهند مشکلات مادی و معنوی کشور حل شوند و کشور در سطح بالایی قرار بگیرد. ایشان ادامه دادند: مردم اهواز که اکثرا برادران عرب ما هستند، بسیار شکایت دارند که آنها را بهخاطر عقیده میگیرند، درحالیکه براساس قانون اساسی «عقیده» آزاد است. در ایران اقوام مختلفی زندگی میکنند که با یکدیگر هم اخوت وطنی و اسلامی و هم اخوت انسانی دارند. ما با همۀ انسانها اخوت داریم و به اسلام و انسانیت میاندیشیم و عزت و سربلندی اسلام و ایران و ملت ایران برای ما بسیار حیاتی و مهم است. مولانا عبدالحمید گفتند: ملت ایران و تمام اقوام ایرانی دارای فکر بسیار روشنی هستند و با یکدیگر همفکری و هماندیشی و همبستگی دارند و به تمامیت ارضی کشور فکر میکنند. خواستۀ تمام مردم ایران آن است که تمام اعدامها بهجز «قصاص» متوقف شوند. درخواست خیرخواهانۀ ملت ایران از مسئولان آن است که اعدامها را متوقف کنند و اگر این کار را انجام بدهند به خیر همه است. شما با فضای مجازی مبارزه میکنید و میخواهید مردم هیچ اطلاعی از مسائل نداشته باشد/ ملت ایران «عدالت» و «آزادی» میخواهد امامجمعه زاهدان در ادامه افزودند: ملت ایران خواستار عدالت و انصاف است و میخواهد تمام تمرکز بر کشور بشود و پول ایران به خارج از کشور نرود، زیرا خودِ ملت گرسنه است و طبق ضربالمثل معروف «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است» باید سرمایههای کشور برای همین ملت خرج بشوند. ملت ایران میخواهد در دنیا حرمت داشته باشد. ایشان «آزادی مطبوعات و رسانهها» را از دیگر خواستههای ملت برشمردند و گفتند: ملت ایران میخواهد آزادی مطبوعات و رسانه وجود داشته باشد. اینطور نباشد که امروز استفاده از فیلترشکن را ممنوع کنید و فردا چیز دیگری را. شما با فضای مجازی مبارزه میکنید و میخواهید ملت هیچ اطلاعی از مسائل نداشته باشد، درحالیکه مردم میبینند که در دنیا آزادی وجود دارد و مردم همهچیز را میبینند. مردم استان به استخراج معادن تفتان اعتراض دارند/ مسئولان تا زمان برطرفشدن دغدغهها عملیات استخراج را متوقف کنند امامجمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان به دغدغهها و اعتراضات مردم سیستانوبلوچستان پیرامون استخراج معدن طلا از کوه تفتان اشاره کردند و گفتند: کوه تفتان بهعنوان پیشانی سیستانوبلوچستان شناخته میشود و گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه میآیند. کوه تفتان از بزرگترین منابع آبی استان بهشمار میرود که آب مناطق وسیعی را تامین میکند. مردم منطقۀ تفتان نیز انسانهای بسیار خوب و زحمتکشی هستند که اکثرا به شغل کشاورزی و دامداری مشغولاند. ایشان افزودند: مردم تفتان اکنون به شدت ناراضی هستند و از مسئولان استان گلایه دارند که شرکتهای گردنکلفت برای استخراج معادن طلا به این مناطق آمدهاند و قصد دارند در حد بسیار وسیعی فعالیت کنند؛ شرکتهایی که معلوم نیست با توجه به شرایط رانت و رانتبازی در کشور، این سرمایهها را کجا هزینه میکنند! مردم معتقدند فعالیت این معادن محیط زیست را آلوده میکند و زندگی مردم دچار اختلال شده و منجر به کوچ اجباری مردم خواهد شد. مولانا عبدالحمید گفتند: این فقط خواستۀ مردم تفتان نیست، بلکه خواستۀ تمام مردم استان است که اگر در این منطقه خیری وجود دارد باید به همین مردمی که گرسنه هستند و برای این سرزمین کشته دادهاند برسد. اگر در کوه تفتان گنجی وجود دارد باید برای مردم همین منطقه هزینه بشود. همچنین این استخراج نباید به محیط زیست ضربه بزند و آبهای زیرزمینی را از بین ببرد و سبب کوچ مردم بشود. ایشان تاکید کردند: باید این موضوع حل شده و رضایت مردم حاصل شود. درخواست بنده از مسئولین آن است تا زمانی که این مسائل و دغدغهها حل نشدهاند عملیات استخراج معدن را متوقف کنند. حملۀ اسرائیل به رفح بر خلاف عقل و منطق و انسانیت است/ وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا بهدور از انصاف بود امامجمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان از تصمیم اسرائیل در خصوص حمله به رفح ابراز نگرانی کردند و گفتند: اسرائیل تا کنون نزدیک به 30 هزار نفر از مردم غزه اعم از زنان و کودکان و مردم بیدفاع را قتلعام کرده است و اکنون با این ادعا که هنوز تمام افراد حماس کاملا از بین نرفتهاند، اصرار دارد به شهر رفح که آخرین پناهگاه آوارگان غزه است، حمله کند. بیش از یکونیم میلیون نفر از آوارگان غزه به شهر رفح پناه بردهاند. ایشان گفتند: اسرائیل در مقابلِ حدود هزاروششصد نفر از یهودیان که توسط حماس کشته یا اسیر شدهاند، نزدیک به سیهزار نفر از فلسطینیها را در غزه کشته است که شاید حداقل دو،سه هزار نفر از آنها جزو افراد حماس باشند. اینکه اسرائیل میخواهد برای ازبینبردن حماس، تمام فلسطینیها را به قتل برساند این با کدام عقل و منطق و انصاف و انسانیت مطابقت دارد؟! مولانا عبدالحمید افزودند: مردم غزه جایی دیگر برای رفتن ندارند. سازمان ملل، آمریکاییها و اروپاییها میگویند مردم غزه دیگر جایی ندارند، اما دولت تندرو اسرائیل اصرار دارد و میگوید تا زمانی که حماس را نابود نکنم پیروز نشدهام. آیا شما میخواهید بهخاطر تعدادی از افراد حماس تمام مردم فلسطین را نابود کنید؟! تمام مسائل از راه نظامی و کشتن مردم حل نمیشوند و این بر خلاف عقل و منطق است؛ راههای دیگری نیز وجود دارند. مسائل خود را از راههای سیاسی حل کنید. ایشان از اقدام اخیر آمریکا در خصوص وتوی قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتشبس فوری در غزه نیز به شدت انتقاد کردند و گفتند: آمریکا قطعنامۀ شورای امنیت پیرامون غزه را وتو کرد. این وتو در شرایط کنونی بر خلاف عقل و انصاف بود و تمام مردم دنیا از این اقدام آمریکا ناراضی بوده و آن را ملامت میکنند. وقتی خودِ آمریکاییها میگویند مخالف حملۀ اسرائیل به رفح هستند چرا قطعنامۀ آتشبس فوری در غزه را وتو کردند؟! امامجمعه زاهدان تاکید کردند: باید آتشبس فوری در غزه برقرار شده و اسیران نیز باید هرچه سریعتر آزاد بشوند. اسرائیلیها و فلسطینیها باید با هم مذاکره کنند. باید سرزمینهای اشغالشده به مردم فلسطین بازگردانده شوند و توافق عادلانه حاصل شود تا مردم فلسطین بر سرنوشت خودشان حاکم شوند و این اختلاف دیرینه به پایان برسد. تصادفات در جادههای استان افزایش یافتهاند؛ رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کنند مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان با اشاره به افزایش تصادفات در جادههای استان سیستانوبلوچستان، توصیههایی به رانندگان و مردم داشتند و گفتند: درخواست بنده از تمام رانندگان آن است که با احتیاط رانندگی کنند و قوانین راهنمایی و رانندگی را در نظر بگیرند. ایشان افزودند: گزارش میرسد که برخی تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در جادهها جمع میکنند. این تابلوها برای راهنمایی رانندگان است و جمعآوری آنها کار درستی نیست و ظلم در حق رانندگان و مسافرانی است که در این جادهها تردد میکنند.