شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (27 بهمن 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان گفتند که بی‌توجهی به «حرف‌ها و خواسته‌های بحق مردم» و «عدم تغییر در سیاست‌ها و روش‌های گذشته» سبب شده است که امروز ملت ایران برای حضور در صحنه‌ها «روحیه» نداشته باشند.

 

ملت ایران «عدالت» و «آزادی» می‌خواستند که خواسته‌های بحقی هستند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: ملت ایران اعتراضات و خواسته‌های بحقی داشتند و انتظار بود به این خواسته‌های بحق توجه می‌شد. چرا توجه نشد؟! مگر مردم چیز بدی می‌خواستند؟! تمام دنیا به خواسته‌های ملت‌شان توجه می‌کنند. توجه به این خواسته‌ها به نفع حاکمیت و دولت و ملت بود.
ایشان ادامه دادند: مردم عدالت می‌خواستند. قرآن عظیم‌الشأن به «عدالت» تاکید کرده و در مذهب برادران شیعۀ ما «عدالت» یکی از اصول دین به‌شمار می‌رود. اینکه مردم می‌گویند «عدالت» باشد و «تبعیض» نباشد چیز بدی نمی‌خواهند. «آزادی بیان و قلم» نیز چیزی است که هم قانون اساسی و هم دین اسلام بر آن تصریح و تاکید دارند. لذا خواسته‌‌های مردم برحق هستند.

 

در کشورهای دموکراتیک «انتخابات» به‌معنای واقعی برگزار می‌شود
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: در بعضی از کشورها شرایط بسیار سختی حاکم است و در هر دوره رئیس‌جمهور از قبل مشخص است و انتخابات در حد نام برگزار می‌شود؛ به‌طوری‌که در هر دوره همان رئیس‌جمهورِ قبلی دوباره بر سر قدرت قرار دارد و کسی که رأی داشته باشد را یا از صحنه خارج می‌کنند یا برایش پرونده تشکیل داده و او را به زندان می‌اندازند. اما در بسیاری دیگر از کشورها «آزادی» وجود دارد و انتخابات به معنای واقعی برگزار می‌شود. در این کشورها آزادی احزاب وجود دارد و افراد خودشان را نامزد می‌کنند و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند چه کسی رئیس‌جمهور بشود و چه کسی به مجلس راه پیدا کند. در کشورهای دموکراتیک نمایندۀ مجلس نمایندۀ دولت و نظام و حاکم نیست، بلکه نمایندۀ مردم است.
ایشان افزودند: یکی دیگر از خواسته‌های مردم ایران این بود که دایرۀ تایید صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی تنگ نباشد و افراد شایسته و توانمند و مدیران لایق از لیست حذف نشوند. مردم می‌گویند وقتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس اعلام می‌شوند چرا افراد توانمندی که در بین تمام اقوام و مذاهب و گرایش‌ها وجود دارند، تایید نمی‌شوند تا بتوانند به‌عنوان مدیر لایق و در مجلس به‌عنوان رجال و سیاستمداران مملکت، کشور را اداره کنند؟! نظامی‌ها نمی‌توانند مانند سیاستمداران کشور را اداره کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: این یک امتیاز است که مردم بتوانند نماینده‌ای را به مجلس بفرستند که بتواند حرف مردم را بزند و از حقوق مردم دفاع کند و بر اجرای صحیح قانون و سیاست‌های داخلی و خارجی کشور نظارت کند، زیرا اگر این سیاست‌ها درست نباشند به ضرر کشور و مردم تمام می‌شود.

 

اختلاس‌ها را همان‌هایی انجام دادند که توسط نهادها تایید صلاحیت شدند/ اگر در تایید صلاحیت‌ها به «شایستگی» و «وجدان کاری» توجه می‌کردید مردم راضی می‌شدند
مولانا عبدالحمید گفتند: کاش قوانین و معیارهای تایید صلاحیت‌ها در شرایط کنونی به بحث گذاشته می‌شدند. تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس به نهادها و تایید صلاحیت نهایی به شورای نگهبان سپرده شده است که در شورای نگهبان شرایط بسیار سختی قرار دارد. یکی از این شرایط سخت «التزام عملی به دین اسلام» است، درحالی‌که این شرط برای قبول دین اسلام لازم است که شخص لحظۀ واردشدن به دین، خودش را ملزم کند فرایض دینی مانند نماز و روزه و… را انجام می‌دهد، و اگر بعدها در ادای این فرایض کوتاهی هم بکند از اسلام خارج نمی‌شود.
ایشان تصریح کردند: چه نیاز است برای شخصی که می‌خواهد رئیس‌جمهور و نماینده مجلس و استاندار و مدیرکل بشود «التزام عملی به دین اسلام» را شرط بگذاریم؟! (مگر می‌خواهیم برای یک مسجد امام جمعه یا جماعت انتخاب کنیم که «التزام عملی به اسلام» را شرط گذاشته‌ایم؟!) منظور از نداشتن التزام عملی به دین اسلام هم این است که در مراسم‌ها و نمازها شرکت نداشته است؛ درحالی‌که اصل این است که شخص لیاقت و شایستگی داشته باشد. مگر این اختلاس‌ها توسط همین افرادی انجام نشده‌اند که نهادها آنها را از فیلترهای سخت رد کرده و صلاحیت‌شان را تایید کرده‌اند؟ مدیری که شتر را با بارش می‌بَرد همان است که شما به گمان خودتان «خالص‌سازی» کردید و گفتید این افراد التزام به ولایت فقیه و التزام عملی به دین اسلام دارند. امروز فساد در کشور چنان فراگیر و گسترده شده که هیچ قدرتی توانایی مبارزه با آن را ندارد. ملت به همین نتیجه رسیده است که دولت و حاکمیت نمی‌تواند با این فساد مبارزه کند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: اگر شما صلاحیت و وجدان کاری را مدنظر قرار می‌دادید و مغزهای متفکری را که از کشور فرار کرده‌اند یا هنوز در داخل کشور هستند به میدان می‌آوردید و این افراد در رأس مدیریت‌ها قرار می‌گرفتند و برنامه‌ریزی می‌کردند و اگر نمایندگی به مردان و زنان شایسته می‌رسید، مردم راضی می‌شدند.
ایشان تصریح کردند: متاسفانه هیچ‌کدام از حرف‌ها و خواسته‌های مردم شنیده نشد. این مردم دلسوز و خیرخواه کشور بوده و هستند. زنان و مردان ایرانی دین اسلام را دوست دارند و به دین احترام قایل‌اند و به کشورشان عشق می‌ورزند. اگر حرف این مردم شنیده می‌شد به خیر کشور بود.

 

امروز مردم روحیۀ حضور در صحنه را ندارند/ تا زمانی که در کشور «تغییرات» نیاید «رضایت مردم» حاصل نمی‌شود
مولانا عبدالحمید گفتند: تا زمانی که در کشور تغییرات نیاید مشکلات حل نمی‌شوند و رضایت مردم حاصل نمی‌شود. اگر تغییرات و تحولات در کشور شکل می‌گرفت و اگر سیاست‌هایی که به بن‌بست رسیده‌اند تغییر پیدا می‌کردند امروز مردم روحیه داشتند و به ندای شما پاسخ می‌دادند و در صحنه حضور می‌یافتند؛ همان‌طور که در طول این چهل‌واندی سال در تمام صحنه‌ها حضور پیدا کردند.
ایشان تصریح کردند: بنده تبلیغات سوء نمی‌کنم، بلکه این یک واقعیت است که امروز مردم روحیۀ خودشان را از دست داده‌اند. چرا کسانی که دیروز آستین بالا می‌زدند و به میدان می‌آمدند و فعالیت می‌کردند امروز در خانه‌ها نشسته‌اند و فعالیتی نمی‌کنند؟! دلیلش آن است که مردم روحیه ندارند و احساس می‌کنند این فعالیت‌ها تکرار مکررات است. لذا باید فکری در رابطه با مدیران کشور بشود و مدیران توانمند روی کار بیایند. روش‌ها و سیاست‌های گذشته جواب نداده‌اند و روش‌هایی که جواب نداده‌اند را دوباره تکرار نکنید.

 

دین اسلام برای زنان حرمت و جایگاه خاصی قایل است
مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به جایگاه زن در اسلام اشاره کردند و گفتند: برای آشنایی با جایگاه و مقامی که دین اسلام و قرآن و سیرت به انسان داده است، باید وضعیت بشر در دوران قبل از اسلام که از آن با عنوان «جاهلیت اولیٰ» یاد می‌شود مورد بررسی قرار گیرد. در آن دوران خبری از اعتقاد و اخلاق و فرهنگ و عملکرد خوب در دنیا نبود و نفس‌پرستی و تکبر و تضییع حقوق ضعیف‌ها در دنیا حاکم بود و حق اقشار ضعیف مخصوصاً حق زنان پایمال می‌شد و زنان هیچ حرمت و جایگاهی نداشتند.
ایشان ادامه دادند: وقتی دین اسلام ظهور کرد اعتقاد و احکام صحیح و مکام اخلاقی در جامعه آمد. در این جامعه زنان حرمت پیدا کردند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای زنان احترام خاصی قایل شدند و زنان را در برنامه‌های دینی همسان با مردان قرار دادند. با آمدن اسلام زنان در میراث شریک شدند.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: دین اسلام برخورد نامناسب با زنان را ممنوع قرار داد. وقتی نزد رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم شکایت شد که بعضی از مردان با زنان با خشونت برخورد می‌کنند آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم این کار را مذمت کردند و فرمودند که اینها مردانِ خوبی نیستند. در حدیثی دیگر آمده است که آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: بهترینِ شما کسی‌ست که با زن و فرزندانش رفتار خوبی داشته باشد. همچنین در توصیف زنان خوب فرمودند که بهترین زنان کسانی هستند که حقوق شوهر را رعایت کرده و با فرزندان‌شان مهربان هستند و فرزندان را به‌درستی تربیت می‌کنند.

 

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به تعلیم زنان بسیار اهمیت می‌داد
امام‌جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: هر حکومتی که برای آموزش و تعلیم ملت خود ازجمله آموزش جوانان و زنان برنامه‌ریزی نداشته باشد، حکومت ناقصی است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به تعلیم زنان بسیار اهمیت می‌دادند. در مسجدالنبی یک درب اختصاصی برای زنان وجود داشت که زنان می‌آمدند و در نمازهای یومیه و جمعه شرکت کرده و به آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اقتدا می‌کردند.
ایشان افزودند: در دوران آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم جمع قابل ملاحظه‌ای از زنان در نمازهای عید شرکت می‌کردند. در روایت‌ها آمده است که در یکی از نمازهای عید وقتی آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم متوجه شدند که صدا به زنان نرسیده است، بعد از نماز دوباره آمدند و برای زنان سخنرانی کردند. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم دوست داشتند برای زنان سخنرانی کرده و آنها را آموزش بدهند. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به درخواست زنان مبنی بر برگزاری جلسۀ اختصاصی برای آنها پاسخ مثبت دادند و برایشان جلسۀ ویژه گذاشتند و برای زنان سخنرانی کرده و به سوالات‌شان پاسخ دادند. این بیانگر توجه ویژۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به تعلیم و آموزش زنان است.

 

در جامعۀ ما زنان باید حرمت داشته باشند/ در بازداشتگاه‌ها باید کرامت زنان حفظ شود
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: نگاه و توجه رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به همۀ انسان‌ها یکسان بود و حرف همه را می‌شنید و برای زنان حرمت قایل بود. نکتۀ مهم آن است که در جامعۀ ما زنان باید حرمت داشته باشند. حکومت، دولت، مسئولان و عموم مردم وظیفه دارند برای زنان جایگاه و حرمت قایل باشند و هیچ‌کس نباید با زن برخورد نامناسبی داشته باشد. اگر زن بازداشت می‌شود یا اگر زنی حجاب را رعایت نکرده است باید حرمتش رعایت بشود. هیچ شخصی و هیچ مأموری حق ندارد به زن اهانت کند.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه در جامعۀ ما با زنان برخورد بد شد و آن‌طور که جایگاه و شایستۀ زنان بود رعایت نشد. در این زمینه به افرادی مأموریت داده شد که از تعالیم اسلام بسیار فاصله داشتند و از فرهنگ دور بودند. با زنان به نحوی برخورد شد که آنان را عصبانی کرد. زنان اگر حتی به زندان و بازداشتگاه هم بیفتند باز هم مادر و دختر و خواهر هستند و باید مقام و حرمت‌شان حفظ شود. کسی که بویی از اسلام داشته باشد و خودش حرمت داشته باشد به زنان بی‌احترامی نمی‌کند.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: اگر کسی مأموریتی دارد باید این کار را با حفظ حرمت و کرامت انسانی طرف مقابل انجام بدهد. از دیدگاه شریعت اسلام و قانون هیچ مأمور و بازجویی حق ندارد در بازداشتگاه‌ها در حق زن یا مرد کلمات بی‌حرمتی به‌کار ببرد؛ این از لحاظ شرعی حرام و بر خلاف اصل دین اسلام و تعالیم رسول‌الله و صحابه و اهل‌بیت است. حضرت علی رضی‌الله‌عنه به هیچ متهمی بی‌حرمتی نکرد. رسول‌الله و خلفای راشدین حتی وقتی دشمنان‌شان را در میدان جنگ اسیر می‌گرفتند حرمت‌شان را رعایت می‌کردند. این حق متهم است که بتواند وکیل آزاد بگیرد و از خودش دفاع کند. این گلایه وجود دارد که چرا جلوی مأموری که بر خلاف قانون کاری انجام می‌دهد گرفته نمی‌شود و با این قبیل مأمورین برخورد نمی‌شود.

 

مسئولان قضایی و امنیتی «قتل مشکوک» سپهر شیرانی را «بی‌طرفانه» بررسی کنند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان مجددا بر لزوم رسیدگی به «قتل مشکوک» سپهر شیرانی، یکی از دانشجویان بلوچ تاکید کردند و گفتند: دو جمعه قبل تذکری در رابطه با قتل مشکوک سپهر شیرانی مطرح کردم. هنوز ذهن جامعه در رابطه با این موضوع صاف نیست. این نوع مسائل در امنیت تاثیر می‌گذارند.
ایشان خاطرنشان ساختند: امیدواریم مسئولان قضایی و امنیتی این موضوع را بی‌طرفانه بررسی کنند تا مشخص شود جریان چه بوده و چه کسی این جوان را به قتل رسانده است. امیدواریم واقعیت هر چه است برای جامعه روشن شود.

چاپ

310 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 بهمن, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©