مولانا عبدالحمید در دوره ترجمه و تفسیر قرآن دارالعلوم زاهدان:

مردم دنیا را به مطالعۀ قرآن و دقت در این کتاب آسمانی دعوت می‌دهیم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، صبح امروز (پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲) در افتتاحیه دوازدهمین دورۀ ترجمه و تفسیر قرآن دارالعلوم زاهدان، از قرآن مجید به‌عنوان «کتاب بی‌نظیر» و «سند حقانیت رسالت پیامبر اکرم» یاد کردند و ضمن تاکید بر نیاز بشر به قرآن مجید، جهانیان را به مطالعه و دقت در آیات و مفاهیم این کتاب آسمانی فراخواندند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید در این جلسه برگزاری دوره‌های تفسیر قرآن را «نعمت پروردگار» دانستند و در ادامه پیرامون جایگاه این کتاب بزرگ الهی اظهار داشتند: قرآن کتاب برحق خداست. دلایل حقانیت قرآن در خودِ قرآن وجود دارند. قرآن معجزه است؛ معجزه آن است که دنیا از مقابله با آن عاجز باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند آیه و سوره‌ای مانند قرآن بیاورد و این دلیلی است بر اینکه قرآن از جانب خداست و اگر از جانب غیرخدا می‌بود بقیۀ انسان‌ها نیز می‌توانستند مثل آن بیاورند.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند متعال به تمام انبیا مطابق با نیاز زمان «معجزه» داده است. یکی از معجزه‌های جاوید و ماندگار پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم «قرآن» است. قرآن سند زنده برای حقانیت رسالت پیامبر خداست. تورات و انجیل و سایر کتاب‌های آسمانی مورد تحریف قرار گرفته‌اند، اما تاکنون کسی نتوانسته در قرآن عظیم‌الشأن تغییر بیاورد و این کتاب آسمانی تا قیامت از تحریف مصون است.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: همان‌طور که قرآن بی‌مثل و بی‌نظیر است و کسی نمی‌تواند مانند آن را بیاورد، مطالب قرآن نیز بی‌نظیر هستند. تعالیم قرآن هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند. هرچه بیشتر قرآن بخوانید بیشتر به آن اعتقاد پیدا می‌کنید. در قرآن بهترین اعتقاد و اخلاق و احکام بیان شده‌اند. هیچ تمدنی از تمدن‌های بشری نیست که تعالیم اسلام و قرآن در آنها نباشد. جهانیان برنامه‌های خود را از قرآن و تعالیم رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم اقتباس کرده‌اند اما متأسفانه آن را به اسلام نسبت نداده‌اند.
ایشان گفتند: قرآن کتاب جامع و کامل و فراگیری است. آیات و بحث‌هایی در قرآن به اجمال آمده که در زمان نزول، حتی صحابه تفسیر آنها را نمی‌دانستند و الان تفسیر می‌شوند. در زمینه سواری و حمل‌ونقل و باربری الآن چیزهایی به وجود آمده که در گذشته نبوده است. قرآن مجید همۀ اینها را با یک جملۀ «وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» [النحل: 8] پیش‌بینی کرده است. این آیه یکی از دلایل حقانیت و صداقت قرآن است.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: بشر امروز به قرآن و دین نیاز دارد. عقل اگرچه می‌تواند برای وحدانیت و حقانیت ذات خدا دلایل متعددی ردیف کند، ولی «عقل» به تنهایی نمی‌تواند برای رسیدن به رضایت خدا و دانستن دین و احکام به دین و قرآن کافی باشد و بشر برای این کار به «وحی» هم نیاز دارد. قرآن و دین نیاز اساسی بشر است، اما جای تعجب است که بشر در عین داشتن عقل و دانایی، خود را نیازمند کتاب خدا و دین نمی‌داند!
ایشان تاکید کردند: همۀ مردم دنیا را دعوت می‌کنیم که به قرآن توجه‌ و در آیات آن دقت کنند. قرآن راه مستقیم و کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به خدا را به انسان نشان می‌دهد. قرآن کتاب ماندگاری است که انسان را زنده می‌کند و مردۀ معنوی را حیات و زندگی می‌بخشد و او را از تاریکی‌های جهل و گرفتاری‌های خواهشات نفسانی به نور اخلاق و اخلاص راهنمایی می‌کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به اهمیت «اخلاص در اعمال» اشاره کردند و گفتند: اخلاص و للهیت روح هر عمل است. نام و شهرت و منافع دنیا را باید زیرپا بگذاریم و رضای خدا را مدنظر قرار دهیم. کسی که علوم قرآن را کسب می‌کند و هر کس هر خدمتی می‌کند باید رضایت الله تعالی و اجر و ثواب آخرت را در نظر داشته باشد.

 

امام‌جمعه زاهدان در پایان سخنان‌شان همگان را به استفاده از «فرصت» دورۀ ترجمه و تفسیر قرآن کریم توصیه کردند و گفتند: این یک فرصت است که باید از آن استفاده کرد. تفهیم بالا و دقت در تدریس و مطالعه از ویژگی‌های این دوره هستند. دوستان‌تان را تشویق کنید تا از این فرصت استفاده کنند. البته امسال جای طلاب مهاجر در این دوره خالی است؛ ان‌شاءالله خداوند متعال جای خالی آنها را پر می‌کند.

چاپ

102 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 بهمن, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©