شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (3 آذر 1402)، انجام تمام عبادات جانی و مالی برای «الله» را خلاصۀ دین عنوان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیات «قُلْ إِنَّنی هَدانی رَبِّی إِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ المشرکین قلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ العالمین لا شَریکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ المسلمین» [انعام: 161-163] اظهار داشتند: رسول خدا صلیاللهعلیهوسلم در شرایطی مبعوث شدند که اوضاع جامعه از لحاظ اعتقادی، دینی، اخلاقی، عملی و از هر حیث بحرانی بود. مدتی بود که سلسلۀ وحی و نبوت قطع شده بود، در دین خرافات و چیزهای مندرآوردیِ زیادی آمده بود، ادیانی آسمانی که خودشان را به الله و حضرت ابراهیم منسوب میکردند تحریف شده بودند.
ایشان ادامه دادند: خداوند متعال به حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم خطاب کردند که شما بفرمایید الله من را به وسیله وحی به راه راست راهنمایی کرده است؛ راهی که در آن هیچ کجی و انحرافی وجود ندارد و مستقیم به الله تعالی و سعادت میرسد. این دین، دین محکم و مضبوط ابراهیم است که از هر انحرافی بهدور است.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: وقتی خرافات و انحرافات و الحاد در دین بیاید پایههای آن دین را متزلزل و سست میکند، ولی وقتی دین از وحی و خدا سرچشمه گرفته باشد و از غلو غلوکنندگان و از بدعات و خرافات پاک باشد مستحکم و مضبوط است. حضرت ابراهیم علیهالسلام در حیات خود دین خالص خود را از هر نوع انحراف و خرافاتی حراست کرد. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم میگوید دین من و دین ابراهیم دین واحدی است که در آن هیچ خرافات و انحرافی وجود ندارد. قرآن عظیمالشأن نیز میفرماید نزدیکترین اشخاص به ابراهیم در زمانشان پیروان خودِ ابراهیم و حضرت محمد و امت ایشان هستند. البته امت محمد صلیاللهعلیهوسلم و پیروان ایشان نیز زمانی از نزدیکترین اشخاص به حضرت ابراهیم قرار میگیرند که غلو نکنند و گرفتار خرافات و افراط نشوند دین را از بدعات حراست کنند. وقتی دین بر منهج رسولالله صلیاللهعلیهوسلم باشد «دین ابراهیمی» میشود و اگر مسلمان از جانب خودش در دین خرافات و انحرافات بیاورند این دین دیگر «دین ابراهیمی» نیست.
ایشان ابراز داشتند: حضرت ابراهیم علیهالسلام نهتنها شرک نکرد، بلکه با شرک مبارزه کرد و پرچم توحید را به اهتزاز درآورد. حضرت ابراهیم در بیان حق مراعات هیچکس را نمیکرد، بهطوریکه بهخاطر بیان حق به آتش انداخته شد و جلاوطن شد.
امامجمعه زاهدان گفتند: خلاصۀ دین ابراهیم و محمد و دین خالص خدا این است که تمام کارها و عبادات بهخاطر الله باشد. الله تعالی خطاب به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم میفرماید: « قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ*لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» ای پیامبر! بگو نماز من و قربانی و مناسک حج و مطلقا تمام عبادات من و زندگی من و مرگ من همه برای الله هستند. الله تعالی به آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند شما بگویید الله شریک ندارد. فرمان و دستور خداست که کسی را با او شریک نگیریم. شایسته است هر مسلمان این آیه را باربار تلاوت کرده و بر آن عمل کند.
ایشان ادامه دادند: این خلاصه دین ابراهیم علیهالسلام و دین حضرت محمد صلیاللهعلیهوسلم است که تمام عبادات اعم از نماز، حج و قربانی خواه مالی باشند یا جانی همه برای الله باشند. وقتی عبادت خالصانه برای خدا باشد انسان بندۀ صالح خداست که برای او میمیرد و برای او زنده است. تمام زندگی آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم برای الله بود؛ ارتباط و قطع ارتباطشان با مردم، حب و بغض و همۀ زندگی ایشان برای الله بود. این بسیار مهم است که حیات و مرگ انسان همه برای خدا باشد. اگر میخواهیم خدا از ما راضی بشود باید تسلیم پروردگار و مسلمان مخلص باشیم.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنانشان گفتند: با خدا ارتباط برقرار کنیم و از خدا غافل نباشیم. هر کس در هر مرحله از زندگی محتاج خداست و هیچکس از خدا بینیاز نیست، ولی خدا به هیچکس نیاز ندارد. نباید به خدا پشت کنیم و از خدا فرار کنیم. اگر با الله ارتباط نداشته باشیم در پیچوخم زندگی دنیا و در قبر و آخرت گیر میکنیم. لذا خود را گرفتار عذاب خدا نکنیم. به دین ابراهیمی که در قرآن و سنت آمده و وجه مشترک همۀ مسلمانان است، برگردیم و از آن اتباع کنیم.
فشارهای مذهبی و تعطیلی نمازخانهها «بر خلاف مُرّ قانون اساسی» است / هیچ حکومتی اجازه ندارد جلوی نماز را بگیرد
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با انتقاد از پلمب نمازخانهها در بعضی از کلانشهرهای کشور، آن را «بر خلاف مُرّ قانون اساسی» دانستند و فکّ پلمب این نمازخانهها را «خواستۀ جدی مردم» عنوان کردند و گفتند: نماز یکی از ارکان مهم دین است. وظیفه همۀ ماست که خودمان نماز را برپا کنیم و دیگران را نیز به اقامۀ نماز توصیه و تشویق کنیم. وظیفۀ حکومت اسلامی و هر حکومتی که خودش را دینی میداند نیز آن است که زمینۀ اقامۀ نماز را فراهم کند؛ «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» [حج: 41] حکومت واقعی و صحیح آن است که وقتی الله تعالی به صاحبان حکومت قدرت میدهد نماز را برپا میدارند، زکات میدهند و امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند.
ایشان در ادامه افزودند: بسیار متاسفیم وقتی میشنویم در بسیاری از شهرهای کشور مأمورین جمهوری اسلامی برای نمازگزاران ایجاد مزاحمت میکنند. متاسفانه چندین نمازخانه در تهران و مشهد بسته شدهاند. هیچ حکومتی از جانب خدا و رسولالله این اجازه را ندارد که جلوی نماز را بگیرد. انگلیس وقتی به این سرزمینها آمد و بخشی از این بلاد اسلامی را تصرف کرد، هیچگاه مانع نماز نشد. معروف است که انگلیسیها میگفتند با حکومت ما کاری نداشته باشید و هرچه میخواهید نماز بخوانید.
امامجمعه زاهدان خاطرنشان کردند: در نمازخانههایی که تعطیل شدهاند هیچ مشکلی وجود نداشته و هیچ کلمهای اختلافی و سخنی علیه حاکمیت گفته نشده است. «نماز» عبادت است و برای هیچ حکومتی هیچ ضرری ندارد. بسیار بد است حتی این جمله بهکار برده شود که از اقامۀ نماز جلوگیری شده است. هر کس هر اندازه که میخواهد باید بتواند نماز بخواند؛ تفاوتی نمیکند شیعه باشد یا اهلسنت، مسلمان باشد یا غیرمسلمان. یهودیان و مسیحیان هم عبادتی دارند و عبادت به ضرر هیچکسی نیست. زمانی بود که کمونیستها مانع نماز مسلمانان میشدند اما الان آنها هم به همین نتیجه رسیدهاند که سختگیری جواب نمیدهد و ادیان و مذاهب باید آزاد باشند.
ایشان تاکید کردند: فشارهای مذهبی بر شیعه یا اهلسنت و بر یهود و نصاری نادرست و بر خلاف مُرّ قانون اساسی است. وقتی قانون اساسی اجازه داده است شما چرا نمازخانه را پلمب میکنید؟! گمان میکنید این دکان بقالی است که آن را پلمب میکنید؟! این خانۀ خداست و هر کسی که مانع اقامۀ نماز بشود؛ شیعه باشد یا سُنّی، این دشمنی با خداست.
مولانا عبدالحمید گفتند: توصیۀ بنده به مسئولان آن است که دست این افراد را که بچه هستند و مانع اقامه نماز مردم میشوند بگیرند. در یکی از شهرها وقتی مردم گفته بودند ما نماز میخوانیم، مأمور پلیس ممانعت کرده و گفته بود گناهِ ترک نماز شما بر گردن من. این نشان آن است که این افراد دین را نفهمیدهاند. گناه بینمازی به گردن فردیست که نماز را ترک کند. حالا کسی که منع میکند مرتکب گناه مستقلی میشود.
ایشان گفتند: در بعضی جاها گفتهاند چون شما با مکی ارتباط دارید به شما اجازه نماز داده نمیشود. کسانی که در مکی هستند و با مکی نسبت دارند مسلماناند. مکی با مکه و بیتالله و نماز نسبت دارد. لذا به کسانی که نماز میخوانند اجازه بدهید و اگر حرف خلافی زدند جلویشان را بگیرید.
پلمب نمازخانهها را بردارید؛ آزادی برای اقامۀ نماز جزو حقوق اولیه ماست
خطیب جمعه زاهدان تصریح کردند: خواستۀ جدی همۀ ما آن است که مردم را برای اقامه نماز آزاد بگذارید و نمازخانهها را پلمب نکنید و پلمب نمازخانهها را بردارید و کسی را که امامت میدهد تهدید نکنید. این از حقوق اولیه ماست و اگر این حق از ما گرفته شود که نتوانیم نماز بخوانیم دیگر هیچ چیزی برای ما ارزش ندارد. اگر همهچیز را به ما بدهید اما اجازه ندهید نماز بخوانیم ما هیچ چیزی را از شما قبول نمیکنیم. این سخنان بنده دلسوزانه و خیرخواهانه هستند. همۀ ما باید تلاش کنیم که مردم نماز بخوانند و افرادی که نماز میخوانند باید هم برای ما و هم برای مسئولان و مأموران جمهوری اسلامی ارزش و حرمت داشته باشند و مورد تشویق قرار بگیرند.
امامجمعه زاهدان گفتند: «آزادی» خیلی مهم است. اینکه ما و ملت ایران از نبود آزادی مینالیم نمیگوییم مشروبات الکلی و ربا و رشوه و مواد مخدر و گناه را آزاد بگذارید، بلکه میگوییم آزادی بیان و قلم باشد و انتقادها را تحمل کنید. میگوییم نماز را در همهجای کشور آزاد بگذارید. البته نماز در این استان مشکلی ندارد، اما در بسیاری از استانهای کشور که اهلسنت در اقلیت هستند، اقامه نماز با مشکل مواجه است. هر کسی در هر جای کشور که نماز میخواند باید زمینۀ اقامه نماز برایش فراهم شود.
ایشان در ادامه افزودند: یکی از وظایف مهم حاکمیت آن است که از مساجد و نمازخانهها حفاظت کند. قرآن مجید میفرماید: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا» اگر الله تعالی بعضی از مردم را بهوسیلۀ بعضی دیگر از مردم دفع نکند مساجد مسلمانان و معابد یهود و نصاری ویران میشوند. امروز یکی از اعتراضاتی که ما بر اسرائیل داریم این است که شما چرا در غزه مساجد مسلمانان و کلیسای مسیحیان را خراب کردید؟! مسلمانان در طول تاریخ حتی یک عبادتخانۀ یهود و نصاری را خراب نکردند. عبادتگاهها حرمت دارند و این حرمت باید رعایت شود.
اهلسنت هیچ سهمی از «رسانه ملی» نداشته است/ یک سایت داریم؛ همان را هم میخواهند تعطیل کنند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان بر لزوم «آزادی رسانهها» تاکید کردند و گفتند: آزادی رسانهها باید حفاظت شود. ما اهلسنت از «رسانه ملی» که از بیتالمال هم اداره میشود، هیچ سهمی نداشتهایم، درحالیکه در کشورهای دیگر دنیا مذاهب و احزاب و گروهها رسانه دارند. ما هم آرزو داشتیم حداقل یک رسانه و تلویزیون ماهوارهای میداشتیم تا بتوانیم مسائل دینی و دنیوی خودمان را مطرح کنیم، اما حالا یک سایتی داریم که از همان ابتدا فیلتر شده است و بسیاری تلاش میکنند همین را هم تعطیل کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: دیدها باید وسیع باشند. وقتی نگاه حاکم وسیع باشد رحمتی برای ملت میشود، اما اگر نگاه حاکم تنگ باشد خودش و ملت گرفتار میشود. لذا توصیۀ ما آن است که افراد برای مسائل کوچک دستگیر نشوند، بلکه همۀ طرفها باید صبر و تحمل و خویشتنداری داشته باشند تا بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم. برخی از علما در زندان هستند؛ درحالیکه انصافا حرف خاصی نزدهاند و این مسائل قابل مذاکره هستند. زندانیکردن علما بازخورد خوبی ندارد. با این علما باید مذاکره و صحبت بشود و آزاد شوند تا بروند در جامعه خدمت کنند. انتظار همه آن است جوانان و زنان و دانشجویان و دانشگاهیانی که در زندان هستند آزاد بشوند. آزادی آنها به خیر و نفع است.
فضای امنیتی از اطراف مصلا و شهر زاهدان برداشته شود
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان گفتند: به مسئولان استانی گفتهایم ما هم از این طرف تلاش میکنیم التهابها کاهش پیدا کنند شما هم التهاب را پایین بیاورید تا مشکلات کم بشوند، چون التهاب از هر دو طرف بالا گرفته بود. جا دارد بنده از شما مردم عزیز تشکر کنم که به توصیههایی که در نماز جمعه شده که آرامش رعایت بشود، عمل کردید.
ایشان ادامه دادند: توصیۀ بنده به شورای تامین استان و مسئولان آن است که فضای امنیتی را در زاهدان کاهش بدهید و این فضای امنیتی از اطراف مصلا نیز برداشته شود. ایجاد فضای امنیتی هم برای دولت هزینهبر است و هم برای زندگی و کسبوکار مردم مشکلآفرین است. با برداشتهشدن فضای امنیتی از اطراف مصلا و سطح و اطراف شهر زاهدان هم هزینهها برای دولت پایین میآید و هم مردم احساس راحتی بیشتری میکنند و اقتصاد کمتر متضرر میشود.
برقراری آتشبس در غزه خوشحالکننده است؛ امیداریم این آتشبس «دائمی» بشود/ جامعه جهانی برای پایاندادن به این اختلاف طولانی به فکر «راهحل اساسی» باشد
امامجمعه زاهدان در ادامه به برقراری «آتشبس موقت» در غزه اشاره کردند و گفتند: ما بسیار خوشحالیم و قلب ما آرامش دارد که در غزه آتشبس برقرار شده است و اسیران طرفین درحال مبادله هستند. آزادی اسیران هر دو طرف برای ما خوشحالکننده است.
ایشان افزودند: امیدواریم این آتشبس دائمی بشود، زیرا جنگ ضایعات و نقصان دارد. رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم فرمودند شما هیچگاه جنگ را تمنا نکنید، اگر گرفتار جنگ شدید و دشمن به شما حمله کرد و با دشمن روبرو شدید ایستادگی کنید، ولی تمنا و آرزوی جنگ را نکنید. در جنگ غزه درست است که اسرائیل و یهودیها هم ضرر کردند و تلفات دادند، اما ضرر فلسطینیها از این بابت که شهرشان ویران شد و نزدیک به پانزدههزار فلسطینی شهید شدند، بیشتر بوده است. کشتهشدن مردم مخصوصا کشتهشدن زنان و کودکان و سالخوردگان و افراد بیگناه را، از هر طرفی که باشد، هیچکس نمیپسندد.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: آنچه باید جامعه جهانی و کشورهای اسلامی انجام دهند آن است که یک راهحل اساسی برای پایاندادن به این اختلاف و درگیری طولانی پیدا کنند. جامعه جهانی و تمام دولتهای دنیا باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند. کشورهای اسلامی نیز باید با یکدیگر متحد شوند و با توافق بر یک راهحل اساسی این مسأله را برای همیشه حلوفصل کنند.
زلزلۀ زاهدان هشدار الهی بود تا حقوقالله و حقوقالناس را رعایت کنیم
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنانشان به زلزلۀ اخیر در زاهدان اشاره کردند و گفتند: وقوع زلزله در زاهدان کمتر سابقه دارد و این زلزله هشداری از جانب الله تعالی بود تا زنان و جوانان و همۀ ما را بیدار کند که دست از گناه و ظلم و اجحاف برداریم و حقوقالله و حقوقالناس را رعایت کنیم.
ایشان افزودند: قدرت این زلزله نزدیک به پنج ریشتر بود؛ اگر قدرتش یکونیم یا دو ریشتر بیشتر میشد شهرمان را ویران میکرد و تلفات غیرقابل جبرانی وارد میشد. این لطف و رحمت و احسان الله تعالی بود که ما را زیر آوارها قرار نداد و ما باید از این بابت سجدۀ شکر بهجا بیاریم و رابطۀ خودمان را با الله تعالی مستحکم کنیم.