مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

علاج اصلی تمام مشکلات دنیا «پیروی از حق و دیدن واقعیت‌ها» است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (16 تیرماه 1402)، با استناد به آیات قرآن مجید ظهور آفات و مصایب و فساد در زمین را نتیجۀ عملکرد خودِ انسان‌ها دانستند و از «توحید» و «اتباع از حق و دیدن واقعیت‌ها» به‌عنوان دو محور اصلی و مهم برای برون‌رفت جهان از مشکلات و بحران‌ها یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ» [مؤمنون: 37] اظهار داشتند: علاج اصلی همۀ مشکلات دنیا و تمام معضلات و بن‌بست‌هایی که بشر با آن مواجه است در اتباع از حق و دیدن واقعیت‌هاست. همان‌طور که حل تمام مشکلات در پیروی از حق است، منبع و محور همۀ فسادها نیز در پیروی از خواهشات نفسانی است.
ایشان اضافه کردند: امروز آتش‌های مهیب در جنگل‌ها می‌افتد و درخت‌های سرسبز طعمه آتش می‌شوند، زلزله‌ها آبادانیِ زمین را تخریب می‌کنند، باران‌ها سیل‌آسا هستند، باد بر سرِ انسان خاک می‌ریزد، طبیعت که باید در جهت منافع انسان باشد برخلاف منافع او حرکت می‌کند و زندگی بر بشر مشکل شده است، تمام این مشکلات در نتیجۀ عملکرد خودِ بشر است. این انسان‌ها هستند که با عملکرد خود زمین را فاسد کرده‌اند. خداوند متعال می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ» [روم: 41] اعمال انسان، در طبيعت اثر مى‌گذارد؛ اگر اعمال انسان بد باشد آسمان و زمین را فاسد و زندگی را ناگوار می‌کند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: فساد زمین از علایم قرب قیامت است؛ وقتی مردم حق را نادیده بگیرند و با آن مخالفت کنند و در دنیا کسی نماند که بر سر حق باشد خداوند زندگی دنیا را به پایان می‌رساند و قیامت برپا می‌شود. تا زمانی‌که بخشی از مردم عدل و انصاف کنند زمین قابل زندگی است و وقتی بر زمین عدل و انصاف نباشد دنیا ارزش زندگی را ندارد.
ایشان گفتند: مسیر ما مسیر انبیا و ملت ما وارث حضرت ابراهیم علیه‌السلام و رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. حضرت ابراهیم علیه‌السلام دو محور و شاخصه و امتیاز بزرگ داشت؛ یکی اینکه مشرک نبود و دیگر اینکه از خرافات و انحرافات و بدعات که در مسیر هواهای نفسانی هستند دور بود. «توحید» و «اتباع از حق» دو محور بسیار مهم و مایۀ سکون و آرامش در زندگی هستند.
مولانا عبدالحمید اضافه کردند: اتباع از حضرت ابراهیم علیه‌السلام برای بشر عزت و شرف است. همه خود را پیروان حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌دانند اما نزدیک‌ترین افراد به حضرت ابراهیم علیه‌السلام رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم و مؤمنان و پیروان ایشان هستند. دین ما دین ابراهیمی است؛ این برای ما عزت است. با همین بمیریم و به سوی باطل که در مسیر هواهای نفسانی است نرویم.
ایشان خاطرنشان کردند: الگوی همۀ ما رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. ایشان در عدالت و انصاف، اتباع از دستورات خدا، توحید، دوری از باطل، اتباع حق و در همۀ ابعاد برای ما الگو هستند. تعلیم خدا همین است که اتباع حق ضامن پیروزی و زندگی راحت در دنیا است. سیرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم خلاصۀ سیرت ابراهیم علیه‌السلام و تمام انبیا، اسلام خلاصۀ همۀ ادیان سماوی و قرآن خلاصۀ تمام کتاب‌های آسمانی است.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان گفتند: ما باید بُعد مادی و معنوی هر دو را در نظر بگیریم؛ هم از فساد اخلاقی و اعتقادی و اخلاقی و هم از فساد ظاهری که طبیعت را از بین می‌برد و فاسد می‌کند دوری کنیم. اگر در زمین عدالت و انصاف اجرا شود و واقعیت‌ها در نظر گرفته شوند زمین اصلاح می‌شود، و اگر در زمین ظلم و اجحاف و ستم شود و حقایق نادیده گرفته شوند زمین فاسد می‌شود.

 

در اعتراضات فرانسه پلیس مردم و معترضین را با گلولۀ جنگی نزد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به اتفاقات و اعتراضات اخیر در فرانسه اشاره کردند و اظهار داشتند: اتفاقات و خیزشی که اخیرا در فرانسه صورت گرفت توجه بسیاری از ناظران را به خود جلب کرد. این خیزش و اعتراض به‌ظاهر در واکنش به کشته‌شدن یک جوان الجزائری‌تبار توسط پلیس فرانسه انجام گرفت و مردم اعتراض کردند که چرا پلیس به سمت یک انسان تیراندازی کند و او را از پا دربیاورد. البته گفته می‌شود یکسری نارضایتی‌های دیگری نیز در بین جوانان فرانسه وجود دارد و این حادثه جرقه‌ای برای اعتراض و ایجاد اغتشاش در این کشور شد؛ تا جایی که بر اساس آمارها پنج‌هزار خودرو، پانصد ساختمان و دویست‌وپنجاه پایگاه پلیس به آتش کشیده شد.
ایشان خاطرنشان ساختند: چیزی که در اتفاقات فرانسه توجه ناظران را به خود جلب کرد این بود که باوجود تمام این اتفاقات، پلیس فرانسه از خود خویشتنداری نشان داد به‌طوری‌که نه چشم کسی کور شد، نه پای کسی قطع شد و نه انسانی کشته شد. البته پلیس مقابله کرد و بسیاری از جوانانی را که اغتشاش می‌کردند دستگیر و بازداشت کرد، اما کسی را نکشت. ما نمی‌گوییم فرانسه ضعف ندارد. مشکلات زیادی در اروپا و سایر نقاط دنیا وجود دارد، اما این بسیار تعجب‌آور و قابل تأمل و فکر است که پلیس و نیروها مردم خودشان را با گلولۀ جنگی نزنند و نکُشند.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: نارضایتی در بسیاری از کشورها وجود دارد. نظام کشورهای دنیا بیشتر به دو نوع «دموکراتیک» و «استبدادی» تقسیم می‌شود؛ کشورهای استبدادی اجازۀ اعتراض را به مردم نمی‌دهند، اما در کشورهای دموکراتیک اعتراضات مردمی وجود دارد و مردم شعار می‌دهند و حرف می‌زنند، اما این اتفاق نمی‌افتد که مردم زده و کشته شوند. مسئولان فرانسه باید اول مردم را نزنند و بعد حرف مردم را نیز بشنوند. به مسئولان کشور خودمان هم همین را می‌گوییم که مردم را نزنید و حرف مردم را بشنوید.

 

دین اسلام با «دموکراسی» نزدیک است
ایشان ادامه دادند: اینها مسائلی هستند که مسئولان و نیروهای مسلح ما باید آن را مدنظر داشته باشند. در قانون اساسی کشور که چهل‌وچهار سال قبل تدوین شده، سعی شده است با نظام دموکراتیک نزدیک باشد، زیرا اسلام با دموکراسی نزدیک است و مشترکات بسیار زیادی با دموکراسی دارد. اسلام ضد استبداد و بلکه دشمن استبداد است. در صدر اسلام انتخابات که در دنیای آن زمان وجود نداشت، در میان مسلمانان جریان داشته است. به‌جز حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم که یک تمدن جدید را تشکیل داد و همه بر ایشان اتفاق‌نظر داشتند، بعد از ایشان تمام خلفای راشدین با رأی و نظر مردم و از طریق دموکراسی روی کار آمدند. در آن زمان هر کسی را که مردم قبول داشتند با او «بیعت» می‌کردند و این بیعت هم آزادانه و بدون اجبار صورت می‌گرفت. دموکراسی و آزادی به معنای واقعی وجود داشت.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: قانون اساسی ما ضعف‌های زیادی هم دارد که بعضی از مصوبات آن هیچ سابقه‌ای در اسلام ندارند و این مصوبات نیاز به تغییر دارند. البته این را هم بگویم که در دنیا هیچ قانونی نیست که خالی از اشتباه باشد، زیرا این قوانین نتیجۀ فکر و اجتهاد بشر است و بشر در اجتهاد و فکر خودش مرتکب اشتباه هم می‌شود. اما در دنیا به‌جز کشورهای استبدادی، در سایر کشورها وقتی یک قانون و مصوبه و سیاست جواب ندهد آن قانون را تغییر می‌دهند. نیاز بود قوانین کشور در مدت‌زمان کوتاه مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گرفت. ما در مدارس دینی خودمان در استان شورایی داریم که حداکثر هر ده سال مصوبات را مورد بررسی قرار داده و مصوباتی که جواب نداده‌اند را تغییر می‌دهیم. در کشور ما چهل‌وچهار سال است در قانون اساسی تغییری ایجاد نشده است.
ایشان گفتند: اما همین قانون اساسی اعتراض سالم را حق مردم دانسته است. مردم حق اعتراض دارند، حق اغتشاش ندارند؛ به مغازه‌ها و بانک‌ها حمله نکنند و ماشین‌ها را آتش نزنند و زندگی مردم را مختل نکنند، اما کارگر، بازنشسته، معلم و سایر اقشار و زنان این حق را دارند که حرف خودشان را بزنند. همه از لحاظ قانون شرعی و از لحاظ عرف و قوانین بین‌المللی این حق را دارند. وقتی مردم اعتراض مسالمت‌آمیز بکنند و حرف بزنند و شعار بدهند نباید با گلولۀ جنگی زده شوند.

 

اگر به شکایت مردم در داخل رسیدگی می‌شد، شکایت خود را به بیرون نمی‌بردند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اشاره کردند و گفتند: سازمان ملل کمیتۀ حقیقت‌یابی را برای بررسی شکایات در جریانات و خیزش‌های اخیر در ایران تشکیل داد و این کمیته گزارش خود را به نهاد حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد. در این گزارش به شکایت‌های مردم پیرامون اعدام‌های اعتراضات اخیر و کسانی که در این اعتراضات کشته شده یا چشم‌شان کور شده و یا معلول شده‌اند و همچنین کسانی که در بازداشتگاه‌ها مورد تعرض قرار گرفته‌اند اشاره شده است.
ایشان ادامه دادند: نمی‌توان سازمان حقوق بشر را به‌طور کامل رد کرد. ممکن است در جاهای کمی با شریعت اسلام مطابقت نداشته باشد، اما اکثر موارد آن با شریعت مطابقت دارند. البته این هم ممکن است که بعضی از قدرت‌ها بخواهند از این نهاد سوءاستفاده کنند و بر بعضی از دولت‌ها فشار وارد کنند؛ ما منکر این نیستیم، اما اکثر موارد آن بسیار خوب و پسندیده هستند.
امام جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: سال‌ها قبل بنده به مسئولان گفتم که شما درِ زندان‌های خود را باز کنید، درِ زندان اوین را باز کنید تا حقوق بشر بیاید و نگاه کند. اگر در این زندان‌ها موارد خلافی وجود داشته باشد اکثر آنها بر خلاف شریعت اسلام هم هستند. شریعت اسلام با حقوق بشر بسیار نزدیک است. بر اساس قانون اساسی ایران هیچ مقامی و هیچ‌کسی نمی‌تواند زندانی را کتک بزند و او را شکنجه کند. اعتراف اجباری از دیدگاه اسلام مردود و باطل است و متهم باید حرمتش حفظ شود و بتواند از خودش دفاع کند. اینها مشترکات اسلام با حقوق بشر هستند.
ایشان گفتند: بنده افسوس خوردم که کاش مسئولان ما از کمیته حقیقت‌یاب دعوت می‌کردند تا از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ما بازدید کنند و با زندانیان سیاسی صحبت کنند. اگر جایی مأموران ما مرتکب خلاف شده‌اند باید مأمور را اصلاح کنیم و جلوی قاضی و مأموری را بگیریم که قوانین و مقررات شرعی را رعایت نکرده است. یک قاضی در مشهد گفته بود که من یک درجه از خدا پایین‌تر هستم. گفتم شما از خدا که به جای خود، از بسیاری از بندگان خدا هم خیلی پایین‌تر هستید. فضیلت و حقانیت ما در این است که دستورات خدا و پیامبر و قانون را اجرا کنیم. هیچ‌کسی این حق را ندارد که یک سر مو خلاف شرع و قانون مرتکب بشود.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: درخصوص پروندۀ سقوط هواپیمای اوکراینی که حادثۀ بسیار تلخی برای همۀ ملت ایران بود و مطمئنم بسیاری از مسئولان هم برای این حادثه گریه کردند، اما چرا ما قضایا را بی‌طرفانه و منصفانه و عادلانه مورد بررسی قرار ندهیم تا خدا و مردم و جهان از ما راضی بشوند؟! بنده به رئیس‌جمهور هم گفتم که چرا مسئولان امر و دادگاه‌های ما پروندۀ هواپیمای اوکراینی را صحیح مدیریت نکردند که اولیای قربانیان این حادثه به دادگاه لاهه و امثال آن مراجعه کردند. ما باید منصفانه و بی‌طرفانه موضوع را رسیدگی کنیم و علیه هر کسی که تمام بشود تفاوتی نکند.
ایشان تصریح کردند: اگر سازمان قضایی نیروهای مسلح از کسانی که در اعتراضات و تظاهرات سالم اخیر چشم و پا و اعضای خودشان را از دست داده‌اند و یا از اولیای دم کسانی که در این اعتراضات کشته شده‌اند و از زنان و دختران و جوانانی که در بازداشتگاه‌ها مورد تعرض قرار گرفتند دعوت می‌کرد و از آنها می‌خواست که بیایند و شکایت کنند و دادگاه‌های نظامی تشکیل می‌شد، چرا اینها شکایت خودشان را به حقوق بشر و جاهای دیگر ببرند. در ظلمی که در حق مردم در اعتراضات اخیر و ظلمی که بر مردم زاهدان در جمعه خونین شد، خواستۀ مردم آن است که به این مسائل عادلانه رسیدگی شود و به امید همین رسیدگی صبر کرده‌اند. ما برای تمام نیروهای مسلح دعای خیر می‌کنیم، اما همۀ این نیروها یکسان نیستند. هر نیرویی که به ناحق مردم را مورد هدف قرار بدهد از لحاظ شرعی و قانونی ملامت است. اگر بنده و پیش‌نماز دیگری و یا یک قاضی و مسئول رده‌بالا مرتکب خلاف شرع و قانون بشود باید در مقابل قانون پاسخگو باشد. اگر ما این مسائل را در داخل رسیدگی می‌کردیم هم رضایت خدا و هم رضایت ملت فراهم می‌شد و مردم شکایت خود را به بیرون نمی‌بردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: ملت ایران از ملت‌های بافرهنگ و باسواد دنیاست. زمانی که دیگر ملت‌ها تمدن نداشته‌اند ایران تمدن داشته است و با ورود اسلام این تمدن دوچندان شده است. لذا در این کشور باید چنان حقوق و کرامت و حرمت انسان‌ها رعایت شود که برای دنیا نمونه باشد. ملت ایران این را می‌خواهد. خدا می‌داند که بنده این حرف‌ها را در جهت خیرخواهی می‌زنم. بنده با کسی دشمنی ندارم. خیر دنیا و آخرت ما در این است که جلوی تندروها را بگیریم.

 

مردم ایران از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده‌اند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: مسئولان محترم! سیاست‌های گذشته جواب نداده‌اند؛ بر این سیاست‌ها اصرار نکنید، بلکه این سیاست‌ها را تغییر بدهید. این روزها شنیده می‌شود که عده‌ای از اصلاح‌طلبان قصد دارند وارد انتخابات بشوند. بنده به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌گویم که مردم ایران از شما عبور کرده‌اند، زیرا شما نمی‌دانید که بر سر مردم ایران چه می‌گذرد. برایم خیلی دردآور بود که یک مادر برای اینکه در منزل چیزی نداشته خودش و سه فرزندش را سم داده است. اینطور نباشد که پدری وارد خانه بشود و چیزی نباشد به فرزندانش بدهد و مجبور به دزدی و راهزنی بشود. مردم گرفتارند. مالیات‌ها را کمرشکن کرده‌اید. مردم با این وضعیت نمی‌توانند این مالیات‌ها را بپردازند. وضعیت کنونی زندگی برای مردم بسیار سنگین است.
ایشان ادامه دادند: شما چرا حرف دلسوزان را قبول نمی‌کنید؟! تصمیم بگیرید اگر فرد یا ارگانی که چشم شما هم محسوب می‌شود مرتکب خلاف قانون شد، گریبان او را می‌گیرید. در اجرای قانون باید مساوات باشد و نظامی و امنیتی و وزیر و قاضی نشناسد، بلکه قانون اجرا شود. شما امروز قانون را اجرا کنید فردا پول شما ارزش پیدا می‌کند. شما پای حقوق بشر را به ایران باز کنید و هر خلافی باشد آن را اصلاح کنید بعد ببینید ارزش پول شما به کجا می‌رسد.

 

«مردم» محور اصلی هستند و «حکومت» نمایندۀ مردم است
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: وقتی خواست مردم باشد قوانین باید تغییر پیدا کنند. محور اصلی مردم هستند. حکومت نمایندۀ مردم است و تمام اختیارات در دست حکومت نیست. وقتی مردم از نمایندگان مجلس بخواهند که قوانین تغییر پیدا کنند باید به خواست مردم تن داده شود. اگر مردم به بنده بگویند دیگر پشت سر شما نماز نمی‌خوانیم، بنده تسلیم خواست مردم می‌شوم. در دنیا مرسوم است که رؤسای جمهور و وزرا و مدیران وقتی مردم آنها را نمی‌خواهند، استعفا می‌دهند. صحبت بنده این است که مسئولان خود را در اختیار مردم بگذارند و در صف و در کنار مردم بنشینند و به نفع مردم فکر کنند.
ایشان افزودند: حرف خیرخواهان را قبول کنید. ما دشمن شما نیستیم و به خودم این حق را نمی‌دهم که حرف ناحق و ظالمانه بزنم و به کسی توهین کنم، بلکه خودم را ملزم می‌دانم که از سر مو از حق تجاوز نکنم. من منافع همۀ مردم را مدنظر دارم. شما حرف‌های ما را که به نفع همه هستند بررسی کنید. بنده دو آرزو برای ملت ایران دارم؛ سعادت دنیا و سعادت آخرت را برای ملت ایران می‌خواهم. آرزو دارم که ملت ایران در آخرت به بهشت بروند و در دنیا هم کشور برایشان تبدیل به بهشت بشود. من با دین و مذهب مردم کاری ندارم، بلکه دغدغۀ عدالت و انصاف و چیزی که در راستای منافع مردم باشد را دارم. برای مسئولین نیز همین دغدغه را دارم که در آخرت گرفتار نشوند.

چاپ

333 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 17 تیر, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©