شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز چهارشنبه (20 اردیبهشت 1402) در دیدار با علمای کنارک، کهیر، سرگان، تنگ، چاهان، بنت و زرآباد، از «تبعیض» و «نگاه مذهبی» به‌عنوان دو مشکل اصلی در کشور یاد کردند و گفتند: در ایران ادیان و مذاهب و اقوام متعددی زندگی می‌کنند که طبق قانون اساسی باید حق شهروندی همۀ آنها رعایت شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به «تبعیض» و «نگاه مذهبی» دیرینه در کشور و استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و گفتند: تبعیض و نابرابری در کشور و استان همواره وجود داشته است. در ادارات مرکز استان افراد بسیار کم و معدودی از اهل‌سنت به کار گرفته شده‌اند و این بر خلاف عدالت و انصاف است. اهل‌سنت در نیروهای مسلح نیز به‌جز چند بسیجی، حضور نداشته است. در شورای تامین استان از ابتدای انقلاب تا کنون حتی یک اهل‌سنت هم حضور نداشته است. نگاه مذهبی نگاهی ظالمانه و خطرناک است. دخالت در امور مذهبی بر خلاف آزادی‌هایی است که قانون اساسی داده است. این مسائل همواره از طریق علما و برخی از نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گرفته‌اند، اما هیچ جوابی نگرفتیم.
ایشان ادامه دادند: جریانات و اتفاقاتی که اخیرا در استان پیش آمدند نیز از نتایج همان تبعیض‌ها بودند. اگر در نیروهای مسلح از تمام مذاهب و اقوام می‌بود این مسائل پیش نمی‌آمد. هر ملتی که مورد تبعیض قرار بگیرد، مورد ظلم هم قرار می‌گیرد. ما همواره گفته‌ایم که این موضوع از طریق قانونی پیگیری می‌شود؛ اگر قانون جواب نداد صبر می‌کنیم و تا حصول نتیجه به تلاش خود ادامه می‌دهیم. اگرچه تاکنون آن‌طور که باید نتیجۀ خاصی حاصل نشده است، اما مردم پیگیر هستند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: البته مشکل ما فقط موضوع شهدا و مجروحین نیست، بلکه مشکلات دیگری است که سایر ملت و مردم ایران دارند. مشکلات ما در درجۀ اول همان مشکلات ملی هستند و مشکلات قومی و منطقه‌ای در درجۀ دوم قرار دارند. مشکلات اقتصادی و نبود آزادی مربوط به همۀ ملت ایران هستند. اگر عدالت و آزادی اجرا می‌شد مشکل تمام مردم حل می‌شد. در ایران ادیان و مذاهب و اقوام زندگی می‌کنند و حق شهروندی همۀ آنها رعایت نشده است.


در استقلال علما خیر و برکت موجود است/ علما باید به منافع جامعه بیندیشند

مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: الله تعالی فرموده است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»، نفرموده است « أُخْرِجَتْ لِلمؤمِنین»؛ معنایش این است که باید به نفع همۀ انسانیت تلاش کنیم. دفاع از حقوق انسان‌ها یک وظیفۀ انسانی است. امت اسلام یک امت جهانی است و باید جهانی فکر کند.
ایشان ادامه دادند: علما در طول تاریخ روی پای خودشان ایستاده‌اند و به‌ منافع شخصی و خانوادگی و منافع محدود فکر نکرده‌اند بلکه به نفع جامعه و مردم فکر کرده‌اند. علما باید استقلال خودشان را حفظ کنند و این مایۀ عزت و سربلندی آنهاست. در استقلال علما خیر و برکت موجود است. ثروتمندان و قدرتمندان نباید از علما در راستای ثروت و قدرت خود سوءاستفاده کنند.

مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: اینکه بعضی از علما زندان هستند؛ این مسائل پیش می‌آیند و ما زیاد نگران این موضوع نیستیم. علما در طول تاریخ برای راه حق به زندان رفته‌اند. ما دنبال حل مشکلات مردم ایران هستیم و در این راستا تلاش می‌کنیم، زیرا ملت با بن‌بست کامل مواجه است و زندگی برای همۀ مردم دشوار شده است. ما می‌گوییم مشکلات مردم ایران و مردم منطقه حل شود که افرادی به‌خاطر یک لقمۀ نان مجبوری نشوند به سوخت‌بری یا مواد مخدر روی بیاورند و جانشان به خطر بیفتد. باید اشتغالزایی بشود و مردم شغل آبرومندانه و شرافتمندانه داشته باشند. ما می‌گوییم تفاوتی بین مردم ایران نباشد و این خواسته‌ها خواسته‌های بحق و مشروعی هستند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: ما نه به کسی اتهام و افترا می‌بندیم و نه در حق کسی ظلم می‌کنیم و نه بیشتر از حق و حقیقت چیزی می‌خواهیم. نیازی هم نداریم به کسی افترا بزنیم و این را جایز هم نمی‌دانیم و آن را خلاف تقوا می‌دانیم. این اعتقاد ماست که حتی اگر با کسی دشمنی و کدورتی داشته باشیم هرگز به او افترا نبندیم؛ «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى». ما طرفدار حق هستیم؛ اگر حق با غیرمسلمان هم باشد ما طرفدار او هستیم. اگر حاکم و حکومت بر سر حق باشد ما می‌گوییم درست است، اما اگر حق با حکومت که قدرت دارد نباشد ما با حکومت همراه نمی‌شویم. اسلام و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم این درس را به ما داده است که از حق طرفداری کنیم و ان‌شاءالله تا آخر در کنار حق می‌مانیم.

 

چاپ

462 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 20 اردیبهشت, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©