مولانا عبدالحمید در دیدار علمای سراوان بزرگ:

 مهمترین دغدغۀ ما «دین اسلام» و «کرامت انسان» است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، بعدازظهر امروز پنجشنبه (14 اردیبهشت 1402) طی سخنانی در دیدار علمای سراوان بزرگ اظهار داشتند: مهمترین دغدغه و نگرانی ما این است که دین اسلام ضربه نخورد و کارهایی به نام اسلام انجام نگیرد که در این دین و در عملکرد حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صحابه و اهل‌بیت وجود ندارند. دین اسلام دین اعتدال است و افراط و تفریط در آن هیچ جایی ندارد. دین اسلام دین آزادی بیان و قلم و اندیشه است و قانون اساسی هم به این مسائل تصریح دارد.
ایشان ادامه دادند: قوانین در یک کشور اسلامی باید مطابق قرآن و حدیث باشند. بعضی از قوانین مجازات در ایران، اسلامی نیستند، بلکه توسط عده‌ای افراد تهیه و تنظیم شده و توسط مجلس و شورای نگهبان به تصویب نهایی رسیده‌اند و اجرا می‌شوند، اما بسیاری گمان می‌کنند که تمام این قوانین جزو دین اسلام هستند، درحالی‌که اعدام‌های کنونی غیر از قصاص، در زندگی مبارک حضرت رسول، خلفای راشدین و حضرت علی سابقه ندارند.
ایشان افزودند: بسیاری بر این باورند که هر چیزی که به مصلحت نظام باشد «اسلام» است، درحالی‌که در قرائتی که ما از دین اسلام داریم مهمترین مصلحت، مصلحت دین است و تمام مصلحت‌ها باید در راستای مصالح دین باشند. در قرائت ما از دین اسلام، «سیاست» شعبه‌ای از دین است که باید تابع اسلام باشد و نمی‌توان دستورات اسلام را به‌خاطر سیاست تعطیل کرد. لذا باید در چارچوب دین عمل شود.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه بر لزوم «رعایت حقوق مردم» تاکید کردند و گفتند: دومین دغدغۀ مهم برای ما رعایت حقوق مردم است؛ اینکه حقوق تمام ادیان، مذاهب، اقوام و همۀ شهروندان رعایت شود. ما به حقوق و کرامت انسان می‌اندیشیم و این را از سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین و اهل‌بیت آموخته‌ایم. بخش بزرگی از خطاب‌های الله تعالی در قرآن مجید، مردم و انسان‌ها هستند و الله تعالی حقوق همۀ انسان‌ها را مورد تاکید قرار داده است.

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان پیرامون اتفاقات اخیر در استان نیز گفتند: تلاش ما همواره بر این بوده که امنیت استان به خطر نیفتد و موضوع پیگیری شود و خواستۀ مردم نیز قصاص عاملان و آمران است. ما یک سر مو از حق تجاوز نمی‌کنیم؛ نه در حق حاکم و نه در حق مردم ظلم نمی‌کنیم. ما خیرخواه همه هستیم.

مدیر دارالعلوم زاهدان درخصوص بازداشت شماری از اساتید این مرکز بزرگ علمی و سایر علمای اهل‌سنت نیز گفتند: برخی از اساتید دارالعلوم زاهدان که بازداشت شده‌اند مدرس محض هستند که هیچ دخالتی در مسائل سیاسی نداشتند. مولانا عبدالمجید مرادزهی هم فقط با بعضی از رسانه‌ها مصاحبه کرده و بر اساس تصریح قرآن مجید به‌عنوان مظلوم این حق را داشته است. مولانا فضل‌الرحمن کوهی نیز به‌ناحق زندان است، زیرا فقط انتقاد کرده است و به‌خاطر یک انتقاد نباید چندین سال به زندان بیفتد. امیدواریم این علما آزاد بشوند.

چاپ

789 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 اردیبهشت, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©