شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، صبح امروز پنجشنبه (14 اردیبهشت 1402) در دیدار با علمای منطقۀ سیستان که در زاهدان صورت گرفت، «عدالت و انصاف» و «منافع مردم» را مسیر مجموعۀ دارالعلوم زاهدان دانستند و بر لزوم تأمین «آزادی‌های اسلامی و بین‌المللی» اقوام و مذاهب و ادیان تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: حوادث و اتفاقات اخیر در استان در واقع امتحان و آزمایش‌های الهی هستند و ما از پروردگارمان این امید را داریم که بعد از این مشکلات و دردها، خیر و برکاتش را بیاورد. الله تعالی حامی حق و مظلوم است و وعده‌های الله تعالی برحق هستند و مظلوم را یاری می‌کند.
ایشان در ادامه افزودند: بعد از وقوع این جریان در زاهدان عده‌ای برای انتقام آماده شدند، اما ما گفتیم که جنگ و انتقام نیست، بلکه حرف می‌زنیم. اگر در گذشته حرف‌ها به‌گونه‌ای مطرح شده‌اند که کسی نرنجد، اما بعد از این جریانات این حرف‌ها و خواسته‌ها واضح‌تر و روشن‌تر بیان می‌شوند که مشکل در کجاست. ما گفته‌ایم که به کسی تهمت نمی‌زنیم و به کسی توهین هم نمی‌کنیم، اما حرف باید واضح و روشن گفته شود و تا کنون هم همین روش را در پیش گرفته‌ایم و خیرخواهی مردم ایران و جامعه مدنظر بوده است.


مجموعه دارالعلوم زاهدان به منافع مردم می‌اندیشد

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: الحمدلله مجموعه دارالعلوم زاهدان اعم از اساتید گرامی و سایر همکاران به منفعت مردم ایران می‌اندیشند و معتقدند باید در کنار حق باشند. حق با هر کسی که باشد؛ مسلمان یا غیرمسلمان، در کنار او خواهند بود. اگر حق با مسلمان نباشد ما با او همراه نخواهیم بود و اگر در موضوعی حق با غیرمسلمان باشد از او حمایت می‌کنیم.
ایشان افزودند: مسیر ما عدالت و انصاف است و معتقدیم آزادی‌هایی را که اسلام و قوانین بین‌المللی به انسان‌ها داده‌اند و آزادی‌هایی که شایستۀ انسانیت هستند، به بشر داده شوند. نباید جلوی آزادی روزنامه‌نگاران، اهل قلم، علما و سیاستمداران و سایر اقشار گرفته شود و به‌خاطر حرف و بیان به زندان انداخته شوند. اقوام و مذاهب و ادیان باید آزادی و حقوق قانونی خودشان را داشته باشند.
مولانا عبدالحمید پیرامون بازداشت اساتید دارالعلوم زاهدان گفتند: امیدواریم الله تعالی مشکلاتی را که برای برخی از اساتید پیش آمده است رفع کند. بالاخره حرکت در مسیر حق و صحیح مشکلاتی هم دارد. ما از همدردی و محبت و فکرمندی شما علمای گرامی تشکر می‌کنیم.


بی‌برنامگی دولت‌ها سبب رنج و زحمت مردم سیستان شده است/ مسئولان افغانستان برای حل مشکل آب سیستان چاره‌اندیشی کنند

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان به مشکلات منطقۀ سیستان اشاره کردند و گفتند: ما درخصوص مشکلات سیستان نگران هستیم. بدون آب و کشاورزی زندگی برای مردم عزیز سیستان دشوار است. در حق مردم سیستان ظلم شده است و بی‌برنامگی دولت‌های قبلی و دولت فعلی سبب رنج و زحمت برای مردم سیستان شده است. کشیدن دیوار در مرز سیستان نهایت بی‌تدبیری مسئولان بوده است که بخش‌هایی از زمین ایرانیان را آن‌طرف دیوار قرار دادند و فرصت مرز را که یکی از بزرگترین پتانسیل‌ها برای تجارت محسوب می‌شود، از مردم گرفتند.
ایشان افزودند: قرار بود سیستان «منطقۀ آزاد تجاری» داشته باشد که متاسفانه آن هم اجرایی نشد. منطقۀ سیستان که اکنون با مشکل آب مواجه است، باید امکان کسب‌وکار و تجارت و مبادلۀ مرزی برای مردم با همسایگان فراهم می‌بود. دولت‌ها در این زمینه بسیار کوتاهی کرده‌اند و اقدامات برای مردم سیستان فقط در حد حرف و شعار بوده است.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: خواستۀ ما از مسئولان حکومت اسلامی افغانستان آن است که همان‌طور که برای مشکل آب مردم عزیز افغانستان فکر می‌شود، برای حل مشکل آب سیستان نیز چاره‌اندیشی کنند و این آب را تقسیم کنند. اگر مشکل آب سیستان حل نشود زندگی برای مردم سیستان و زاهدان دشوار می‌شود. اگر مسئولان افغانستان موضوع آب سیستان را حل کنند رحمت‌های پروردگار افزایش می‌یابد و الله تعالی بر حسب نیاز به بندگانش رسیدگی می‌کند. ما هم دعا می‌کنیم و هم تلاش می‌کنیم مشکل آب سیستان از طریق مردمی حل شود.

چاپ

385 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 اردیبهشت, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©