مولانا عبدالحمید در ضیافت افطاری و دیدار مجروحین و خانواده‌های شهدای جمعه‌های خونین زاهدان و خاش:

شهدا و مجروحان سبب «عزت»، «بیداری» و «همدلی» شدند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، عصر دوشنبه (21 فروردین 1402) در ضیافت افطاری و دیدار مجروحین و خانواده‌های شهدای جمعه‌های خونین زاهدان و خاش، از جان‌باختگان این دو حادثه و تمام اعتراضات اخیر کشور با عنوان «شهید» یاد کردند و «عزت»، «بیداری» و «ایجاد همدلی و اخوت» را از مهمترین ثمرات این اتفاقات در کشور دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این دیدار که در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، پس از تلاوت آیۀ «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» [آل‌عمران:۱۶۹] و خوشامدگویی به مجروحین و بازماندگان شهدای جمعه‌های خونین زاهدان و خاش، اظهار داشتند: قبلا هم گفته شده تمام افرادی که در حوادث جمعه‌ خونین زاهدان و خاش شهید یا مجروح شده‌اند همه مظلوم واقع شدند و به ناحق مورد هدف قرار گرفتند.
ایشان تاکید کردند: کشتن و مجروح کردن مردم در این دو حادثه هیچ توجیهی ندارد و تا کنون هیچ‌کس نتوانسته دلیلی بیاورد که این افراد به چه گناهی زده شده‌اند. این افراد برای ادای نماز آمده بودند. لذا شهادت این افراد کاملا بی‌غل‌وغش و خالصانه است. حتی کشته‌های اعتراضات دیگر نقاط کشور هم از لحاظ شرعی و قانونی به ناحق کشته شده‌اند، زیرا اعتراض حق قانونی است. لذا تمام کسانی که در این اعتراضات کشته شده‌اند «شهید» هستند، و در تعریف شهادت همین آمده است که فرد مظلومانه و به ناحق به قتل برسد.
مولانا عبدالحمید در ادامه به جایگاه شهدا در آخرت اشاره کردند و گفتند: الله تعالی چنان جایگاهی در آخرت و بهشت به شهدا داده است که حاضر نیستند آن جایگاه را با هیچ پست و موقعیتی از موقعیت‌های دنیا عوض کنند. همچنین کسانی که به ناحق در راه الله تعالی مجروح و مصدوم شده‌اند و اعضای بدن‌شان را در این راه از دست داده‌اند این افراد نیز در نزد الله تعالی جایگاه و پاداش دارند.
ایشان ادامه دادند: شهدا و مجروحین برای ملت و مردم ما عزت و سربلندی آورده‌اند. مجروحین و خانواده‌های شهدای این حوادث عزت همۀ ما هستند. مخصوصا اینکه همه پس از وقوع این حوادث صبر کردند و همۀ ما صبر کردیم و گفتیم حق خودمان را از راه قانونی پیگیری می‌کنیم. اگر قانون به خواستۀ ما رسیدگی نکند خدا هست و خدا به حق ما رسیدگی خواهد کرد، زیرا این جهان، جهاندار و مالک و خالقی دارد. ما مطمئنیم که الله تعالی «حق» نام دارد و عادل است و حق را به کسانی که مظلومانه کشته یا مجروح شده‌اند می‌دهد.

 

صبر شما نتیجه داد؛ امروز هم‌وطنان ایرانیِ ما مردم بلوچستان و جامعه اهل‌سنت را به‌خوبی می‌شناسند
امام‌جمعه زاهدان گفتند: در اعتراضات اخیر در سطح کشور بیش از پانصد نفر شهید شده‌اند و در حادثۀ 98 نیز جمع بیشتری به شهادت رسیده‌اند. امیدواریم الله تعالی به تمام این شهدا درجۀ عالی عنایت کند و مجروحان را شفا بدهد. همچنین امیدواریم الله تعالی اسباب آزادی زندانیان سیاسی و سایر زندانی‌ها را فراهم فرماید و ما خواهان آزادی آنها هستیم.
ایشان افزودند: امیدواریم در آینده در کشورمان شاهد چنین حوادثی نباشیم و هیچ‌کس به‌خاطر اعتراض، کشته نشود. اگر کسی که مسلح است و مرتکب قتل می‌شود کشته شود می‌گوییم مرتکب قتل شده است، اما معترضانی که سلاح ندارند و فقط حرف می‌زنند و در هیچ جای دنیا این افراد را نمی‌کُشند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: از شما مجروحان و خانواده‌های شهدا و مجروحان و مردم عزیز تشکر می‌کنیم که صبر کردید و به حرف علما و دلسوزان‌تان گوش دادید و این صبر در نزد الله و بندگان خدا مایۀ عزت شد. بعضی‌ها دل‌شان می‌خواست که امنیت استان به‌هم بخورد و مشکلاتی ایجاد بشود اما الحمدلله این اتفاق نیفتاد و صبر شما سبب شد که واقعیت برای همه روشن شود که مردم ما به ناحق کشته‌ شده‌اند.
ایشان اظهار داشتند: امروز تمام ملت ایران و همۀ ملت‌های دنیا با شما ابراز همدردی و برای شما دعای خیر می‌کنند. این موضوع سبب بیداری بسیاری از مردم به‌ویژه ملت ایران شد. امروز هم‌وطنان ایرانی ما مردم بلوچستان و جامعه اهل‌سنت را به‌خوبی می‌شناسند و آن تعصبات مذهبی که در گذشته برخی به‌خاطر موقعیت و منافع خودشان دنبال تحریک این تعصبات بودند، امروز از بین رفته است و همه جدای از تفکرات قومی و مذهبی، به اسلام و انسانیت فکر می‌کنند. آنچه مهم است انسانیت و عملکرد است. اینکه نام مسلمان باشد اما عملکرد غیراسلامی باشد، نام انسان باشد و عملکرد غیرانسانی باشد این فایده‌ای ندارد. امروز بین مردم ایران همدلی و محبت پیدا شده است و نسبت به یکدیگر ابراز همدردی و ترحم می‌کنند، درحالی‌که این محبت و همدلی با هیچ کار دیگری و به هیچ قیمتی حاصل نمی‌شد.

 

سیستان‌وبلوچستان مقصد بیشتر مسافران نوروزی بوده که با هدف همدردی با مردم آمدند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه به افزایش مسافران در سفرهای نوروزی به سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و گفتند: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده است در سفرهای نوروزی سال جدید بیشترین سفرهای مردم ایران به سیستان‌وبلوچستان و کردستان و استان‌های حاشیۀ کشور بوده است که با هدف همدردی به این استان‌ها سفر کرده‌اند و از سوی مردم این استان‌ها نیز مورد محبت و مهمان‌نوازی قرار گرفته‌اند.
ایشان خاطرنشان کردند: احساس ما این است که الحمدلله امروز یکسری واقعیت‌ها و حقایق در حال روشن‌شدن برای مردم ایران است و از این پس این مردم فریب هیچ‌کسی را نمی‌خورند و این نتیجۀ صبر و شکیبایی مجروحین و خانواده‌های شهدا و مجروحین است. صبر همیشه اجر دارد.
مولانا عبدالحمید در پایان با تاکید بر تداوم پیگیری موضوع جمعه‌های خونین زاهدان و خاش، تصریح کردند: بنده مجددا عرض می‌کنم که موضوع شما پیگیری می‌شود و پیگیری‌هایی درحال انجام هستند. مطمئن باشید که حق و حقوق شما مطالبه می‌شود؛ همان‌طور که حق و حقوق همۀ ایرانیان مطالبه می‌شود؛ این وظیفۀ اسلامی و انسانی همۀ ماست.

چاپ

1080 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 فروردین, 1402


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©