مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

نگاه مذهبی حاکم نتوانست باعث برابری و مساوات در ایران شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱، نگاه مذهبی حاکم بر کشور را در ۴۴ سال گذشته، عامل رسیدن به بن‌بست کنونی در سیاست‌های داخلی و خارجی کشور برشمردند.

 

خداوند شکنجه و تجاوز به حق مردم را تحمل نمی‌کند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید در ابتدای سخنان‌شان شکنجه، تجاوز و کشتن مردم را از سنگین‌ترین گناهان برشمردند و گفتند: سنگین‌ترین گناهی که الله آن را برنمی‌تابد، ظلم به دیگران است که از شرک و کفر هم بدتر است. ظلم به مردم، شکنجه‌دادن آنان، کشتن مردم، تجاوز به حق دیگران و بلندکردن فریاد مظلوم را الله تحمل نمی‌کند. چقدر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به مأموران و فرستادگان خود توصیه کردند که «از دعا و آه مظلوم بترسید»؛ چراکه فریاد مظلوم خانه آدم را می‌سوزاند و آه مظلوم سرنوشت انسان را تباه و آثار انسان‌ها را نابود می‌کند. فسادها و گناه‌های زیادی وجود دارند و شرک از همه گناهان بدتر است، اما با وجود بزرگی‌شان قابل تحمل هستند اما گناهانی مثل ظلم که در حق دیگر بندگان انجام می‌شود، قابل تحمل نیستند.

 

مسئول تنگ‌نظر، مردم را در تنگنا می‌گذارد
امام جمعه زاهدان ضمن ابراز تأسف از تنگ‌نظری‌ها در اداره کشور، اظهار داشتند: تحلیل کوچک و خیرخواهانه‌ای از جریاناتی که در ۴۴ سال گذشته در کشور ما گذشته است، این است که دید و نگاه مهم است. اگر نگاه تنگ‌نظرانه و محدود باشد، مشکل به‌وجود می‌آید. نگاه رب‌العالمین، نگاهی وسیع است و الله که جهان را اداره می‌کند، با نگاهی بسیار فراگیر همه را در نظر می‌گیرد. خداوند به تمام دنیا روزی می‌رساند. حتی کسی که به خدا اهانت می‌کند، برای او شریک می‌گیرد یا خدا را اصلا قبول ندارد و علنا او را انکار می‌کند، نگاه رب‌العالمین چنان بلند است که به او هم روزی می‌دهد. گاهی ما انسان‌ها به تنگ می‌آییم و می‌گوییم چرا خداوند این‌ها را نمی‌گیرد، اما خداوند حکیم و دانشمند است و مهلت می‌دهد. اگر الله ظالم و مخالف خود را مواخذه نمی‌کند، برای آن است که مهلت پیدا کند شاید توبه و جبران کند و برگردد.
ایشان تصریح کردند:‌ اخلاق و شیوه الله را باید اختیار کنیم. وقتی نگاه تنگ و نظر، محدود باشد، حتی اگر این تنگ‌نظری در خانواده هم باشد، مشکل ایجاد می‌کند. اگر مسئولی جایی نگاهی تنگ داشته باشد، مردم در تنگنا قرار می‌گیرند. این نگاهِ بلند رحمت پروردگار است.

 

تمام فریادها و اعتراض‌ها به خاطر نگاه مذهبی است
مولانا عبدالحمید با اشاره به نگاه مذهبی حاکم بر کشور خاطرنشان کردند: چیزی که در مملکت ما اتفاق افتاد، همین بود که نگاه‌ها مذهبی شد. مذهب، برداشت و شعبه‌ای از دین اسلام است. دایره دین وسیع است اما دایره مذهب محدود است. وقتی در کشور ما دیدها مذهبی شده است، نظرها محدود می‌شود و تمام این فریادهایی که امروز  اهل‌سنت، شیعه، ادیان و مردم متکثر ایران با زبان‌ها و دیدگاه‌های مختلف سر می‌دهند، همه از همین دیدگاه است.
ایشان تاکید کردند: اهل‌سنت شاکی هستند که ۴۳ سال گرفتار تبعیض بوده‌اند. شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های منطقه‌ای و استانی و مدیریت‌های کلان کشور جایگاهی ندارند. اهل‌سنت جمعیت دوم کشور را تشکیل می‌دهند. اهل‌سنت می‌پرسند جایگاه ما در مراکز قدرت، نیروهای مسلح و قوه قضائیه کجاست؟

 

حتی شایستگان شیعه هم مورد تبعیض واقع می‌شوند
مولانا عبدالحمید با تأکید بر اینکه این تبعیض‌ها حتی علیه شیعیان نیز روا داشته می‌شود، گفتند: حتی عزیزان شیعه ما از تبعیض شکایت دارند و می‌گویند آن‌دسته از شایستگان شیعه که چندان پایبند به مسائل مذهبی نیستند یا از طیف دانشگاهی هستند، با اینکه انسان‌های توانمند، مغزهای متفکر و مدیران لایق هستند، از روی همین نگاه مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. وقتی این نگاه به کشور ما آمد، فیلترهای سخت و گزینش‌ها سبب شدند افرادی به مدیریت‌ها وارد شوند که به ظاهر پایبند به مسائل دینی بودند. گرچه بعضی از آن‌ها تظاهر کردند تا از این فیلترها رد شوند و بعضی‌ها هم از این امر سوءاستفاده کردند. نمی‌گویم همه اینطور بودند. افراد خوبی هم در این میان هستند ولی افراد توانمند و شایستگان شیعه و اهل‌سنت، از دانشگاهیان و متخصصان، راهی در مدیریت کلان پیدا نکردند. هیچ‌وقت تعادل در بین قومیت‌ها، مذاهب و تکثرات ملت ایران برقرار نبوده است.
ایشان افزودند: این واقعا تعبیر درستی است که ملت ایران، رنگین‌کمان است. این ملت بزرگ مانند رنگین‌کمان از رنگ‌های متنوع تشکیل شده است و نگاه مذهبی نتوانست در میان این‌ها مساوات و برابری را اجرا کند. این دغدغه‌ها و مشکلاتی که در کشور پیش آمده است و کشور ما از لحاظ سیاست‌های بین‌المللی و داخلی با بن‌بست مواجه شده است، همۀ این بن‌بست‌ها از این نگاه است.

 

نگاه امنیتی و نظامی کشور را به زانو درمی‌آورد
امام جمعه زاهدان نگاه امنیتی و نظامی حاکم بر کشور را مانع پیشرفت و توسعه دانستند و اظهار داشتند: ما به بسیاری از روسای جمهور به این شرط رأی دادیم که منطقه ما امنیتی نباشد و نگاه امنیتی از اینجا برداشته شود. در کل کشور، نگاه امنیتی و نظامی برقرار است. الآن پست‌ها را هم به عزیزان نظامی می‌دهند. ما مخالف نظامیان نیستیم بلکه خیرخواه نظامیان و امنیتی‌ها هستیم اما هیچ کشوری توسعه حاصل نمی‌کند وقتی در آن، نگاه امنیتی و نظامی برقرار باشد. نگاه‌های نظامی و امنیتی کشور را به زانو درمی‌آورد و اقتصاد را فلج می‌کند. این نگاه باید در کشور ما تغییر پیدا کند.
ایشان تاکید کردند: نگاه حکومت باید نگاهی فراگیر و ملی باشد. نگاه نباید مذهبی باشد. نگاه مذهبی با شکست مواجه می‌شود. حالا این نگاه، نگاه هر مذهبی باشد. مذهب خاصی را نمی‌گویم. دید باید ملی، فراقومی، فراجناحی و فراحزبی باشد. یک جناح، یک قوم و یک مذهب نمی‌تواند کشور را اداره کند.

 

کشور باید به جایی برسد که نیاز به حضور پلیس در خیابان‌ها نباشد
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: کسانی که در مرزها زندگی می‌کنند، همه بر تمامیت ارضی کشور و امنیت و وحدت ملی کشور تأکید دارند و همه آن‌ها باید در منافع کشور دیده شوند. شایستگان همه باید به کار گرفته شوند. نباید به مذهب و اعتقاد فرد نگاه کنیم. این نگاه می‌تواند بن‌بست‌ها را از سر راه کشور دور کند و کشور را از بن‌بست‌های داخلی بیرون کند. کشور نباید امنیتی و نظامی باشد. کشور با نگاهی بزرگ و فراگیر می‌تواند بن‌بست‌های داخلی و بیرونی را از سر راه بردارد. کشور باید به جایی برسد که نیاز نباشد پلیس در خیابان‌ها باشد. بسیاری از مردم ایران در خارج از کشور می‌گویند کل شهر را دور می‌زنیم یک پلیس نمی‌بینیم. خود من جایی مسافر بودم و حدود یک هفته‌ای که آنجا ماندم، من چشمم به پلیس نیفتاد و می‌گفتند اگر یک ماشین بسیار قیمتی را تا صبح در خیابان روشن بگذارید، هیچ‌کسی به دنبال سرقت از آن نمی‌رود و اگر زنی هروقت شب به هرجایی برود، کسی به او نگاه نمی‌کند.

 

رسیدن ارزش پول ملی به اینجا نتیجه نگاه مذهبی است
مولانا عبدالحمید درباره آسیب‌های نگاه مذهبی در کشور، تصریح کردند: وقتی نگاه بلند باشد، قیدوبندها و فشارها همه برداشته می‌شوند، مردم کشور سیر می‌شوند و پول ارزش پیدا می‌کند. چرا یکی از بی‌ارزش‌ترین پول‌های دنیا ریال باشد؟! اینطور نبوده است. این پول زمانی ارزش داشته است. در همان زمانی که ما به خاطر می‌آوریم، هر هفت تومان یک دلار بود. اینکه امروز این پول به اینجا رسیده است، نتایج این نگاه است. این نگاه به مذهب و به اصل اسلام ضرر می‌رساند و امروز این ضررها را می‌بینیم. باید بزرگان، مسئولان، علما و اندیشمندان کشور به این مسئله فکر کنند و این مشکلات را حل کنند.

 

هرگز معتقد نیستیم آنچه ما می‌گوییم درست است / هرکس هر شعاری می‌دهد آزاد است، فقط به کسی توهین نشود
امام جمعه زاهدان افزودند: یادآوری دیگری خدمت شما دارم. آن همین است که ما هیچ‌گاه معتقد نیستیم که هرچه ما فکر می‌کنیم، درست است. نه. ما می‌گوییم نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا، چیزی که جواب می‌دهد، تکثر و توجه به همه است. اینجا هیچ‌کس گمان نکند که اعتقاد من و دیگر ریش‌سفیدان و علمای اینجا این است که آنچه ما فکر می‌کنیم، درست است. ما همه را می‌پذیریم و معتقدیم هرکس هر برداشت و عقیده‌ای دارد، می‌تواند درست باشد.
ایشان خاطرنشان کردند: ما نمی‌گوییم هرکس مثل ما فکر نکرد، از ما نیست. شما هر نظری دارید ما برای نظرتان احترام قائلیم. اینجا هرکس هر شعاری می‌دهد، در شعاردادنش آزاد است. ما فقط بر همین تأکید داریم که کسی توهین نکند و به کسی بی‌احترامی نکنیم. این چیزی است که قرآن می‌گوید که شما به بت‌های مردم فحش ندهید تا آن‌ها به خدای شما فحش ندهند. شما هر اعتقادی دارید، دیگران را تخریب نکنید. ما این را نمی‌پسندیم. ما می‌گوییم شما خواسته‌ها و مطالبات خودتان را مطرح کنید و آن‌ها را فریاد بزنید.

 

همۀ شما با هر تفکری که دارید، در راه حق مقاومت کردید
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن قدردانی از مردم زاهدان، گفتند: جا دارد که من هم برای همه شما دعای خیر کنم. همه شما با هر تفکری که دارید، در راه حق مقاومت کردید. ما اینجا مظلوم واقع شدیم و جمعی از ما به ناحق شهید شدند و جمع بزرگتری مجروح شدند و شما همه هم‌صدا شدید. ما گفتیم منطقه دستخوش ناامنی نشود و ما حرف می‌زنیم. شما حرف زدید و شعار دادید و ما هم نگفتیم که چه بگویید و چه نگویید. گفتیم حرف هست اما جنگ و ناامنی نیست. الحمدلله همه امنیت منطقه را رعایت کردند. این اتفاق خوبی است. شما با آنکه آنطور که باید، رسیدگی نشد، این‌همه مدت صبر کردید. قدم‌هایی برداشته شد. ما نمی‌گوییم هیچ کاری نشد ولی این قدم‌ها ناکافی بود و به حق ما رسیدگی نشد و باید کسانی که این جنایت را مرتکب شدند، جلوی مردم به مجازات می‌رسیدند.
ایشان ادامه دادند: من هم از شما و هم از علما و ریش‌سفیدان عزیز تشکر می‌کنم که همه از اصناف و اقشار مختلف همکاری کردند. در هر جامعه‌ای همه‌جور انسانی هست اما در مجموع همه همدردی کردند و دلسوزی نشان دادند. هیچ‌کس به کسی تهمت نزند و به کسی گمان بد نبرید. بعضی‌ها گفته‌اند معامله‌ای رخ داده است. نه، هیچ چیزی رخ نداده است. امروز هم شهر کلا برای شما رها است و امنیت شهر را خودتان حفظ کنید. هرکس شعاری دارد بگوید اما امنیت باید مراعات شود. با دوستانی که خیرخواه شما هستند، همکاری داشته باشید تا نظم برقرار شود.

 

توجه به خواستۀ اکثریت مردم بهترین راه خروج کشور از بن‌بست است
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم توجه به خواستۀ اکثریت ملت برای خروج کشور از بن‌بست موجود تاکید کردند و گفتند: نظر بنده این است که اگر اختلافات موجود به‌صورت مسالمت‌آمیز حل شوند و به خواستۀ اکثریت مردم تن داده شود می‌توان کشور را از این بن‌بست خارج کرد و این بهترین راه است. امید است در این صورت ملت هم از خودش گذشت نشان بدهد.

 

«نفع‌رسانی به انسان‌ها» از بزرگترین عبادت‌هاست
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان «عبادت» را هدف خلقت انسان عنوان کردند و با اشاره به گستردگی معنای «عبادت»، «نفع‌رسانی به انسان‌ها» را از مهمترین عبادات برشمردند.
مولانا عبدالحمید گفتند: بسیار مهم است که بشر بداند هدف آفرینش او چیست و الله تعالی چه هدفی را از خلقت او در نظر داشته است. الله تعالی در قرآن مجید «عبادت» را هدف خلقت انسان‌ها و جن‌ها بیان فرموده است.
ایشان افزودند: البته باید توجه داشته باشیم که عبادت تنها نماز و ذکر و تلاوت قرآن نیست. عبادت مفهوم فراگیری دارد. معنای عبادت آن است که انسان از دستورات پروردگار اطاعت کند. عبادت به‌معنای عام تمام خیرها را در برمی‌گیرد؛ نماز، ترحم بر مخلوقات و موجودات، صدقه و نفع‌رسانی به انسان‌ها همه عبادت هستند. آب‌دادن تشنه، سیرکردن گرسنه، مداوای مریض، صله‌رحم، رسیدگی به نیازمندان و هر نفع‌رسانی به دیگران عبادت است و در عوض آن به شخص ثواب می‌رسد. کمااینکه اگر کسی منابع طبیعی و درخت و جنگل را تخریب کند، این کار خوب و خداپسندانه‌ای نیست. حفاظت محیط زیست از آلودگی، عبادت است. الله تعالی انسان را برای نفع‌رسانی به انسانیت و مخلوقات آفریده است.
ایشان خاطرنشان کردند: الله تعالی انسان را از تحقیر و تمسخر دیگر انسان‌ها و بدگمانی نسبت به آنان منع کرده است. به رعایت حق همسایه و خویشاوند و ناتوان و ضعیف توصیه کرده است، همه در جهت رعایت حقوق انسان و عبادت هستند.
ایشان تأکید کردند: پرهیز از گناه بزرگترین عبادت است. سالم زندگی کنید و به کسی ضرر و نقصان نرسانید. مسلمان واقعی کسی‌ست که مردم از دست و زبان او در امان باشند و برای منفعت خود هیچ‌کس را به چاه نیندازد.

 

«روزه» شفای روح و جسم است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به تاثیر «روزه» در درمان بیماری‌های روحی و جسمی انسان اشاره کردند و گفتند: الله تعالی در ماه مبارک رمضان گرفتن روزه را فرض گردانیده و این حکم در راستای منافع دین و دنیای انسان‌هاست. تمام احکام خداوند دارای حکمت و برای دین و دنیای مردم مفید هستند. هیچ حکمی نیست که فقط منفعت اخروی داشته باشد و در آن منفعت دنیوی برای انسان نباشد.
ایشان خاطرنشان کردند: روزه هم تربیت جسمانی و شفا برای جسم، و هم تربیت روحانی و شفای روح است. گرسنگی و خالی‌بودن شکم گاهی برای جسم مفید است و علاج بسیاری از بیماری‌هاست.

 

این رحمت پروردگار است که ایرانیان نسبت به مسجد مکی محبت پیدا کرده‌اند/ در تأمین نیازهای مالی دارالعلوم زاهدان و مسجد مکی مشارکت کنید
امام‌جمعه زاهدان در بخش پایانی سخنان‌شان عموم مردم را به مشارکت در تأمین هزینه‌های دارالعلوم زاهدان و تکمیل ساخت مسجد جامع مکی توصیه و تشویق کردند و گفتند: در ماه مبارک رمضان به تمام مدارس و مساجد رسیدگی کنید. مخصوصا به دارالعلوم زاهدان که علاوه بر طول سال تحصیلی، در تعطیلات نیز کلاس‌های متعددی در این مرکز علمی دایر است و طلاب مشغول فراگیری هستند. لذا به دارالعلوم زاهدان که از لحاظ مالی تحت فشار است رسیدگی کنید.
ایشان ادامه دادند: کار مسجد [مکی] هم در حال تکمیل است و کارهای پایانی آن مانده است. إن‌شاءالله امسال نماز تراویح را در قسمت جدید مسجد، اگرچه هنوز کارش تکمیل نشده است، برگزار می‌کنیم. لذا به مسجد نیز رسیدگی کنید که این عملِ ماندگار شماست.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: مردم از جاهای دور برای بازدید این مسجد می‌آیند. این رحمت پروردگار است که ایرانیان نسبت به اینجا محبت پیدا کرده‌اند. اینجا وابسته به یک گروه و طیف و نگاه خاص نیست؛ متعلق به همه است و در اینجا برای منافع تمام انسان‌ها مخصوصا مردم ایران‌زمین فکر می‌شود. ما به‌جز خیر برای هیچ‌کسی ضرری نداریم.

چاپ

1735 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 اسفند, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©