مولانا عبدالحمید در دیدار علما، سران طوایف و دانشگاهیان:

خواسته‌های اصلی ما «ملی» و «مطالبات همۀ ملت ایران» هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، چهارشنبه (21 دی‌ماه 1401) در دیدار سران طوایف، معتمدین، علما و دانشگاهیان شهرستان‌های زاهدان و خاش پیرامون حوادث جاری کشور، با بیان اینکه اهل‌سنت «عضوی از پیکرۀ ملت ایران» هستند، «خواسته‌های ملی و مطالبات همۀ ملت ایران» را مهمترین خواسته و دغدغۀ خودشان عنوان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این دیدار که در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، اظهار داشتند: خواسته‌های اصلی ما در درجۀ اول خواسته‌های ملی و مطالبات همۀ ملت ایران هستند، زیرا ایران متعلق به همۀ ایرانیان است و ما نیز در همین کشور زندگی می‌کنیم و عضوی از پیکرۀ ملت ایران هستیم؛ اگر کشور آباد باشد ما هم بهره‌مند می‌شویم و اگر مشکلاتی داشته باشد همۀ ما رنج می‌بریم. لذا ما باید در فکر ملت باشیم و ملت هم در فکر ما باشد.
ایشان خاطرنشان کردند: مسائلی از قبیل: اقتصاد، آزادی و عدالت که مربوط به تمام ملت ایران بوده و به نفع همه است، خواسته‌های اصلی ما هستند و ما در این مسائل با تمام ملت ایران شریک هستیم. خواسته‌های قومی و منطقه‌ای در درجۀ بعدی قرار دارند. خواسته‌های مذهبی هم در آزادی‌های داخل هستند که اگر آزادی وجود داشته باشد فشارها و مشکلات مذهبی ما نیز برطرف می‌شوند.
امام‌جمعه زاهدان از «تبعیض» به‌عنوان یکی از مهمترین مشکلات اهل‌سنت یاد کردند و گفتند: جامعه اهل‌سنت 43 سال است که گرفتار تبعیض است. معتقدیم حادثه‌ای که اخیرا در زاهدان پیش آمد و در آن نزدیک به صد نفر کشته و نزدیک به سیصد نفر زخمی شدند از نتایج تبعیض است. هر قومی که گرفتار تبعیض بشود منزوی می‌شود و زدن و کشتن و اعدام مردمانش آسان می‌شود. به همین خاطر است که مردم بلوچ رتبۀ اول اعدام را در کشور دارند و تمام اهل‌سنت کشور از تبعیض و عوارض آن رنج می برند. بر اساس همین تبعیض است که اهل سنت در دستگاه‌های قضایی، نیروهای مسلح و… حضور ندارند.


ما با کسی گفتمان می‌کنیم که توانایی حل مشکلات ما را داشته باشد

مولانا عبدالحمید در ادامه در پاسخ به سؤال مطرح شده در جلسه مبنی بر اینکه آیا شما معتقد به «گفتمان» هستید یا «قهر سیاسی»، خاطرنشان ساختند: ما معتقد به «گفتمان» هستیم. همواره به مسئولان تاکید می‌کنیم که به‌جای سرکوب معترضان، با آنها بنشینید و حرف‌هایشان را بشنوید. ما اهل گفتمان هستیم، البته ما با کسی گفتمان می‌کنیم که بدانیم مسائل و مشکلات ما را درک می‌کند و اختیارات و توانایی حل آنها را دارد. ما با رجال مملکت و کسانی که ظرفیت لازم را داشته باشند گفتمان می‌کنیم. هر خواسته و مطالبه‌ای، محلی دارد؛ و برای هر موضوع بر اساس اهمیت و سطح آن، معتقد به مذاکره هستیم.
ایشان در پاسخ به شایعاتی مبنی بر فرستادن “تیم مذاکره‌کننده” به تهران پیرامون حوادث اخیر، افزودند: ما در مسائل اخیر زاهدان تیم مذاکره‌کننده‌ای نداشتیم، فقط چند نفر از دوستان برای گرفتن وکیل به تهران رفتند که متاسفانه سه نفر از وکلای تهرانی، وقتی وارد فرودگاه تهران شدند، بازداشت شده و چندین روز در زندان بودند.
مولانا عبدالحمید گفتند: مشکلات ما فقط عزیزانی که در حادثه جمعه خونین زاهدان شهید یا زخمی شدند نیست؛ اگرچه این حادثه یک ظلم بزرگی بود که در حق ملت ما صورت گرفت و ما خواستار رسیدگی به حقوق خانواده‌های شهدا هستیم و خانواده‌های شهدا هم به پول و حتی زندان مجرمین راضی نمی‌شوند بلکه خواهان قصاص مجرمین هستند. قضات و مسئولان هم باید به خواسته خانواده‌های شهدا تن بدهند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: مشکلات مهم و اساسی ما «ملی» هستند و بر حل آنها تاکید داریم. البته بعید است که این مشکلات به این سادگی حل بشوند زیرا در طول چهل‌وسه سال این مشکلات از کانال‌ها و به طرق مختلف پیگیری شده‌اند. ما برای رؤسای جمهور رأی جمع کردیم و یکی از خواسته‌های ما حل همین مشکلات بود اما جواب نگرفتیم، چراکه در ابتدای انقلاب یک سیاست نانوشته‌ای در مورد اهل‌سنت بوده و در طول این مدت به همان سیاست نانوشته عمل شده است. ما افراد شایستۀ اهل‌سنت را که در حد وزیر بودند برای ریاست بعضی ادارات معرفی می‌کردیم اما به‌جز چند ادارۀ انگشت‌شمار، از این افراد کار گرفته نشد.


ملت‌ها برای رسیدن به حقوق‌شان مشکلات را تحمل می‌کنند

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به دغدغۀ حاضرین در جلسه پیرامون مذاکره با مسئولان درخصوص بازداشتی‌های اخیر به‌ویژه کسانی که با خطر اعدام روبه‌‌رو هستند، خاطرنشان ساختند: تا زمانی که یک ملت زندان نرود و کشته نشود به حقش نمی‌رسد. ملت‌ها برای رسیدن به حقوق‌شان مشکلات را تحمل می‌کنند. بنده موافق نیستم که برای آزادی زندانی‌های خودمان پیش کسی التماس کنیم، بلکه باید بگوییم که این افراد را چرا زندان کرده‌اید؟ بگوییم که اکثر این افراد بی‌گناه هستند و باید آزاد بشوند. برای اعدامی‌ها نیز معتقدم نباید التماس کنیم که بخشیده شوند، بلکه بگوییم وقتی انسانی را نکشته است چرا اعدام شود. حق کسی که سنگی پرتاب کرده و مرتکب اشتباهی شده این نیست که اعدام بشود. ما از حق زندانیان و کسانی که اعدام می‌شوند دفاع قانونی بکنیم.
ایشان افزودند: درخصوص بازداشت‌های اخیر در زاهدان نیز ما معتقدیم با توجه به اینکه مردم ما را در اینجا به نحوی کشتند که در هیچ‌جای کشور به این‌صورت پیش نیامده است، هوشمندانه این بود که این جوانان را بازداشت نمی‌کردند. مردم ما صبر کردند و نگذاشتند امنیت استان به‌هم بخورد.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: ما گفتیم امنیت را حفظ می‌کنیم و جنگی نداریم اما حرف می‌زنیم. شما هم حرف بزنید ما هم حرف می‌زنیم، زیرا راه‌حل، گفتمان و صحبت است. ما گفته‌ایم که یک سر مو هم از حق تجاوز نمی‌کنیم و اگر ما را قانع کنند که در جایی خلاف حق گفتیم ما قبول می‌کنیم و بلافاصله برمی‌گردیم، زیرا ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم که به‌جز صداقت و امانتداری و حق چیزی بگوییم. معتقدیم حرف حق به‌صورت ناصحانه و خیرخواهانه گفته شود.
ایشان در ادامه به اظهارات اخیر محمدجواد لاریجانی اشاره کردند و گفتند: بنده‌خدایی که این حرف‌ها را زده بود، اگر می‌آمد و می‌گفت فلان‌حرف شما اشتباه بوده یا می‌گفت که فلان حرف شما تحریک‌آمیز بوده است، ما استقبال می‌کردیم، و اگر مسجد را که خانۀ خداست مورد حمله و اهانت قرار نمی‌داد، شاید با این مقدار از واکنش و اعتراض مواجه نمی‌شد.

 

چاپ

3334 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 دی, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©