مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

این اعتراض با کشتن مردم خاموش نمی‌شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱، اجرای حکم اعدام برای یکی از معترضان به اتهام محاربه را خلاف شریعت اسلام دانستند و گفتند: «من از جریان محسن شکاری که در تهران اعدام شد، متأسف شدم. وقتی کسی دیگری را نکشته و فقط راهی را بسته و کاردی را به بسیجی زده و آن بسیجی زخمی شده از لحاظ شرعی نمی‌توان او را کشت. اگر کسی محارب هم باشد، وقتی آدم نکشته، فقط باید زندان شود.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: «اینکه به معترضانی که کسی را نکشته‌اند حکم اعدام بدهید، ضعف است و استدلال این‌چنینی از قرآن نادرست است. محاربه تنبیهات مختلفی دارد و می‌توانید به او زندان بدهید یا او را تبعید کنید. به آقای محسن شکاری اگر جرمی مرتکب شده بود، یکی دو سال زندان می‌دادید کافی بود.»

 

چرا با مأمورانی که به معترضان شلیک کرده‌اند، برخورد نمی‌کنید؟
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان از برخوردهای دوگانه حاکمیت در مواجهه با مأموران و مردم معترض گلایه کردند و گفتند: «در همین مسئله فوتبال که مردم به خیابان آمدند، مأموران یک نفر را مستقیم کشتند و شما آن مأموران را قصاص نکردید. بسیاری از کسانی که در اعتراضات کشته شده‌اند، به صرف یک شعار به آن‌ها شلیک شده‌ است. این کسانی که در مصلی کشته شدند این‌ها چه کار کرده بودند؟ اگر قانون‌های روز را هم مطالعه نکرده باشیم، در مسائل شرعی که تخصص داریم. شما به پنج نفر برای کشتن یک بسیجی حکم اعدام داده‌اید. وقتی برای مأمورتان چنین واکنشی نشان می‌دهید، چرا برای کشتن مردم معترض چنین واکنشی نشان نمی‌دهید؟!»
ایشان در ادامه اظهار داشتند: «شما حاکمید و این‌ها ملت‌اند. باید بین این‌ها و ملت شما مساوات باشد. شما این مأموران را نه‌‌تنها در زاهدان که در جاهای دیگر که مردم را به ناحق کشته‌اند، نگرفته‌اید. قاتلان این‌ها را هم بگیرید. قاتل را قصاص کنید. کسی که راهی را بسته یا چاقویی زده، نباید کشته شود و این از لحاظ شرعی صحیح نیست. اعدام‌هایی که در ایران وجود دارد در هیچ‌جای دنیا وجود ندارد و در هیچ عصری در صدر اسلام هم وجود نداشته است. این‌ها برای شما و برای کشور ضرر است. باید از این‌ها جلوگیری شود.»

 

کشتن ملت کار درستی نیست
مولانا عبدالحمید با اشاره به سیره پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم یادآور شدند: «دولت‌های دنیا باید این نکته را بدانند که پیامبر فرمودند اگر من منافقان را که به ما ضرر می‌زنند و به دشمنان کمک می‌کنند بکُشم، مردم می‌گویند محمد ملت خود را می‌کشد و وقتی برای ملت خود وفایی ندارد به ما کجا وفا می‌کند. دنیا خوب بداند که کشتن ملت خود کار درستی نیست.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: «روزی که آن‌حضرت در بدر پیروز شدند و اسرا را به نزد ایشان آوردند؛ اسرای بت‌پرست و دشمن که آن‌حضرت و صحابه را از مکه خارج کرده بودند و بعد جنگیده بودند، حتی یک نفر از آنان را نکشتند. از اسرای بدر یک نفر هم کشته نشد و همه را آزاد کردند. یکی از شرایط آزادی آنها این بود که هرکس به ده نفر سواد یاد بدهد آزاد می‌شود. این در دنیا تأثیرگذار بود و همۀ قبایل عرب از این گذشت حیران ماندند.»

 

زنان باید بتوانند در عرصه‌های مختلف توانایی خود را نشان دهند
مولانا عبدالحمید در خصوص رعایت حقوق زنان گفتند: «بعضی‌ها می‌گویند شما که از آزادی و حقوق زنان صحبت می‌کنید، خود چه کرده‌اید. ما مدت زیادی است که به دنبال این مسئله بوده‌ایم. بلوچستان یک منطقه سنتی بوده و زنان آزادی چندانی نداشته‌اند اما امروز کارهای زیادی انجام شده‌ است. زنان قبلا در انتخابات حضور نداشتند، ما پای آن‌ها را به انتخابات باز کردیم. خود دارالعلوم زاهدان برای دانشجویان دختر خوابگاه تهیه کرده و مسکن رایگان به آنان داده است. در انتخابات همیشه زنان در ترکیب حمایتی مسجد حضور داشته‌اند. زن‌هایی در سطح کشور کاندیدای مجلس بوده‌اند و به اهل‌سنت آن مناطق سفارش شده که از آنان حمایت کنند.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: «ما می‌خواهیم زنان فقیه و مفسره بشوند یا به دانشگاه بروند و فرهیخته شوند. ما به همه مسلمانان توصیه می‌کنیم که جلوی تحصیل زنان را نگیرید. زنان حق دارند تحصیل کنند و تخصص کسب کنند. زنان فرهیخته و توانمند زیادی داریم. در زمان اصلاحات هم من به کرات از همین تریبون گفته‌ام که حق زنان را بدهید. بسیاری از حوزه‌های علمیه شیعه و سنی به حقوق زن توجه نکرده‌اند و بنده به این موضوع انتقاد داشتم. چرا استعداد زنان نباید شکوفا شود؟ زنان باید وزیر شوند و مقامات بالا را احراز کنند. این اعتقاد ماست. زنان در این منطقه پیشرفت بسیاری در زمینه‌های علمی داشته‌اند. ما به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم که سفیر زن بگذارند. اینجا تنگ‌نظری وجود ندارد. اعتقاد ما بر این است که زنان باید در عرصه‌های مختلف توانایی خود را نشان دهند.»
ایشان در خصوص فشارهای اقتصادی به مردم نیز خاطرنشان کردند: «همین مسئله هسته‌ای این‌همه طول کشید. به مردم فشار آمده است و فقیر و گرسنه شده‌اند که حالا اعتراض می‌کنند. شما همین را هم نتوانسته‌اید حل کنید. ببینید در صلح حدیبیه چه شد. شما هم همان کار را بکنید. در جنگ ایران و عراق وقتی بنیانگذار جمهوری اسلامی دید جنگ نابرابر است و دشمن در حال پیش‌روی است، صلح کرد. شما هم وقتی کشور تحت فشار است کنار می‌آمدید و مسئله را حل می‌کردید.»

 

حتی اگر معترضان فحش می‌دهند هم حرفشان را بشنوید / زدن و کشتن مردم دردی را دوا نمی‌کند
مولانا عبدالحمید افزودند: «ملت مشکلاتی دارد و اعتراض می‌کند. این اعتراض‌ها را بشنوید و با ملت ایران مذاکره کنید. زدن، کشتن و اعدام‌کردن این ملت کار درستی نیست. این اعتراض با کشتن مردم خاموش نمی‌شود. همین مردم انقلاب کردند و من و شما را به رأس کار آوردند. این‌ها ولی نعمت هستند. حتی اگر فحش می‌دهند هم حرفشان را بشنوید. هرچند من با ناسزاگفتن مخالفم ولی باید حرف را شنید و اگر رویه‌مان اشتباه بوده باید قبول کنیم که اشتباه کرده‌ایم. حاکم باید اشتباهات خود را بپذیرد. مسائل را در چارچوب منطق و استدلال حل کنید. زدن و کشتن مردم و متهم‌کردن به محاربه دردی را دوا نمی‌کند. خداوند به همه ما توفیق دهد صحیح فکر کنیم.»

 

دانشجویان امید و آینده‌سازان ما هستند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن گرامیداشت روز دانشجو، گفتند: «روز دانشجو را که گذشت، گرامی می‌داریم. قشر دانشجو امید و آینده‌سازان ما هستند. پیشرفت کشور در دست کسانی است که علم و دانش می‌خوانند و ما باید برایشان احترام قائل باشیم.»
ایشان ادامه دادند: «امیدواریم مشکلات دانشجویان حل شود. به مسئولان هم توصیه می‌کنیم با دانشجویان بنشینید و با صاحب‌نظران مشورت کنید.»

 

در میان معترضان «عوامل نفوذی» وجود دارد
مولانا عبدالحمید در پایان با هشدار به معترضان زاهدانی درباره وجود عوامل نفوذی، تصریح کردند: «در گذشته ما هشدار دادیم که عوامل نفوذی در میان شما معترضان وجود دارند. به عوامل نفوذی اجازه ندهید که ضرری بزنند. هفته گذشته بعضی از عوامل نفوذی دستگیر شدند و این عوامل نفوذی را افراد خودمان دستگیر می‌کنند.»
ایشان خاطرنشان ساختند: «اعتراض مسالمت‌آمیز حق قانونی است، اما تخریب بر هیچ‌کسی روا نیست. به کسی توهین نکنید و مسالمت‌آمیز اعتراض کنید. نه کسی را بزنید و نه بگذارید کسی شما را بزند.»

چاپ

2447 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 18 آذر, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©