شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۴ آذرماه ۱۴۰۱)، با بیان اینکه تمام انسان‌ها در قبال اعمال‌شان در روز قیامت مورد بازخواست و مواخذۀ الهی قرار می‌گیرند، به اهمیت و تأثیر «صداقت» و «مسئولیت‌پذیری» انسان‌ها به‌ویژه حاکمان در جامعه اشاره کردند.
به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» [توبه: ۱۰۵] اظهار داشتند: چیزی که خواست پروردگار است و الله آن را می‌پسندد این است که انسان عمل‌گرا باشد و به چیزی که می‌گوید و معتقد است عمل کند. الله از انسان ذی‌وجهین (دورو) ناراض می‌شود. چرا حرفی را بزنیم که به آن عمل نکنیم. الله انسان عمل‌گرا و صادقی را که ظاهر و باطنش یکی باشد دوست دارد. ما با عملکرد خودمان می‌توانیم به خدا برسیم و خشنودی و رضایت خدا را کسب کنیم.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی می‌فرماید شما عمل کنید الله عملکرد شما را می‌بیند. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز در حیات خود مراقب و شاهد اعمال مردم بودند و عمل صحابه را می‌دیدند و مؤمنین هم عملکردها را می‌بینند. البته با توجه به اینکه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم علم غیب ندارد بعد از وفات از اعمال انسان‌ها اطلاع ندارد؛ مگر اینکه الله تعالی آنحضرت را از اعمال امت باخبر کند.
ایشان ادامه دادند: انبیا غیب‌دان نیستند و علم غیب ندارند. روز قیامت وقتی خداوند از حضرت عیسی سؤال می‌کند که آیا شما به مردم دستور دادید که شما و مادرتان را پرستش کنند؟ خضرت عیسی در پاسخ می‌فرماید: من وقتی در میان مردم بودم مراقب اعمال‌شان بودم و نمی‌گذاشتم مردم انحراف پیدا کنند، ولی وقتی مرا به آسمان بردید و وفات دادید من دیگر مراقب اعمال‌شان نبودم و نمی‌دانم آنها چه‌ کاری کردند، خدایا! شما مراقب اعمال‌شان بودید.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: عمل به قرآن عظیم‌الشأن که خلاصۀ تمام کتاب‌های آسمانی است و عمل به سیرت خاتم‌النبیین که خلاصۀ تعالیم تمام انبیاست، برای همه ما افتخار است. زمانی که بر دین عمل می‌شد دنیا گلستان بود و آسایش و امنیت وجود داشت. در شهر مدینۀ منوره پلیس نبود، دزد نبود، خلافکار نبود، بلکه طهارت و پاکی و تقوا و ایمان بود، مردم ساخته شده بودند، اما در دنیای کنونی متأسفانه آن‌قدر دروغ و خلاف موجود است که انسان در بسیاری موارد کمتر احساس امنیت می‌کند.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان به اهمیت «صداقت» اشاره کردند و گفتند: صداقت و یکر‌نگی برای همۀ انسان‌ها به‌ویژه برای حاکمان بسیار حیاتی و مهم است. صداقت حاکم در جامعه اثر می‌گذارد. امکان ندارد صداقت و یکرنگی حاکمان، بزرگان قوم، علما و ریش‌سفیدان تاثیرش را در جامعه نگذارد.
ایشان خاطرنشان کردند: در صدر اسلام که برای جهانیان خصوصاً مسلمانان تا قیامت الگوست، مسئولیت‌پذیری بود. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند همه شما مسئولیت دارید و همه از مسئولیت خود مورد بازپرسی قرار می‌گیرید. حاکم مسئول است و در رابطه با رعیت بازخواست می‌شود، هر انسان نسبت به فرزندانش مسئولیت دارد و در رابطه با آنها سؤال می‌شود که آیا آنها را روزی حلال داده است، دانش و علم آموخته است، تربیت صحیح کرده است و راه خدا را به آنها نشان داده است یا آنها را بی‌سواد بار آورده است. از زن، مادر، کارگر، کارفرما و همه طبقات نسبت به مسئولیت‌شان سؤال می‌شود که آیا وظیفه و مسئولیت‌شان را درست انجام داده‌اند.
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: بالاترین مسئولیت را امام و اولی‌الامر دارد. هرکس هر مسئولیت کوچک یا بزرگی داشته باشد روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرد که آیا وظیفه‌اش را در قبال مسئولیتی که به او سپرده شده بود انجام داده‌ است. در زیر این آسمان هیچ انسانی نبوده و نیست که مسئولیتی نداشته باشد و در قبال این مسئولیتش مورد بازخواست قرار نگیرد. فقط الله تعالی است که کسی نمی‌تواند از او سؤال کند، زیرا الله تعالی ذات حکیمی است و همه کارهایش بر اساس حکمت هستند.
ایشان افزودند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم مردمی بود و به حرف همه گوش می‌کرد. حتی گاهی اوقات یک پیرزن، کنیز و یا غلام و برده آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم را به گوشه‌ای می‌برد و حرفش را می‌زد و آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به حرف آنها گوش می‌کرد.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بهترین اخلاق را آموزش دادند. اخلاق و تواضع و باطن آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم چنان زیبا بود که نمی‌توان مثل آن را پیدا کرد.

 

سیاست‌های ۴۳ سال گذشته به بن‌بست رسیده است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، خاطرنشان کردند: هیچ مقامی در کشور بالاتر از قانون نیست و همۀ مقامات باید در مقابل قانون و انتقادات پاسخگو باشند؛ چراکه در غیر این‌صورت استبداد حکم‌فرما می‌شود.
ایشان تصریح کردند: «این رنج در دل ما وجود دارد که متأسفانه ما ایرانی‌ها بدعتی قدیمی داریم که بزرگان‌مان را چنان بالا می‌بریم و اطراف‌شان را می‌گیریم که هیچ‌کس را به نزد آن‌ها راه نمی‌دهیم. این فرهنگ دیرینه‌ای در ایران است و در نظام‌ پادشاهی گذشته هم همین اتفاق پیش آمد که نگذاشتند حرف مردم به گوش حاکمان برسد. آن زمان هرکسی که انتقادی داشت باید از اعلیحضرت تعریف می‌کرد و بعد از مقامات پایین‌تر انتقاد می‌کرد. درحالی‌که هیچ مادری فرزندی نزاییده است که بعد از حضرت علی از ایشان بالاتر باشد و ایشان مردمی زندگی می‌کرد.»

 

اگر مسئولی غیرقابل نقد باشد، استبداد شکل می‌گیرد
مولانا عبدالحمید افزودند: «من متأسفم که برخی می‌گویند از بعضی مسئولان اصلا نباید انتقاد شود. هرکس مسئولیتی دارد باید پاسخگو باشد. همه عملکردها باید در چارچوب قانون الهی و قانون کشور باشد. مقررات و مسئولیت برای همه است و هیچ‌کس نمی‌تواند در حالی که مسئولیتش را از قانون می‌گیرد، خود را بالاتر از قانون بداند. اگر مسئولان اجازه انتقاد می‌دادند و آن‌ها را می‌پذیرفتند، امروز در چنین شرایطی نبودیم.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کردند: «بعضی‌ها را به خاطر انتقاد از اولی‌الامر زندان کرده‌اند. نباید کسی را که انتقاد می‌کند، به زندان فرستاد. اگر انتقاد نباشد، اصلاح صورت نمی‌گیرد. اگر از نظام و حاکمیت انتقاد نشود و هرکس در هر مرتبه‌ای مورد انتقاد قرار نگیرد، استبداد به وجود می‌آید. استبداد زمانی شکل می‌گیرد که کسی غیرقابل نقد باشد.»
ایشان با بیان اینکه کلام‌های تندی هم که در اعتراضات از سوی معترضان اظهار می‌شود، نتیجه همین انتقادناپذیری‌هاست، گفتند: «امروز در این اعتراضات برخی کلام تندی بر زبان می‌آورند و این پذیرفته نیست، اما این وضعیت را کسانی به وجود آورده‌اند که اجازۀ انتقاد نداده‌اند و نگذاشته‌اند گرفتاری‌ها و مشکلات مردم شنیده شود. وقتی نظامی به نام دین و اسلام به وجود آمده باید در مسیر اسلام باشد و اسلام نوعی دموکراسی است. حتی ما اعتقاد داریم که در بسیاری از چیزها آزادی دین بیشتر از آزادی جوامع امروزی است. مسئولان باید در میان مردم بنشینند. درست است که در شرایط امروز مسئله امنیت هم وجود دارد ولی با حفظ این مسائل باید در میان مردم بود. پیامبر، خلفای راشدین و حضرت علی همه مردمی بودند. این بزرگان انتقادها را پذیرفته‌اند.»
مولانا عبدالحمید افزودند: «این بزرگترین نگرانی ماست که بسیاری از مسئولان حاضر نشدند حرف ما را گوش کنند. بسیاری از منتقدان دلسوز بودند و یکی از آن‌ها همین بنده ناچیز، یکی از شهروندان شما بود و من دلسوزانه از وضعیت انتقاد داشتم. بعضی‌ها حتی مسیر را هم تعیین کردند اما حرف هیچ‌کس را نشنیدند و نتیجه‌اش شد نارضایتی‌ای که امروز در کشور پیش آمده است.»

 

اصلاح‌طلبان باید می‌گفتند چه کسی اجازه اصلاحات را نداد
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با انتقاد از اینکه اصلاح‌طلبان حاضر نشدند به مردم بگویند چه کسی به آن‌ها اجازه اصلاحات نداد، اظهار داشتند: «اصلاح‌طلبان آمدند که ما اصلاح می‌کنیم و بخشی از جامعه احساس کردند که حاکمیت نیاز به اصلاح دارد و از اصلاح‌طلبان استقبال کردند و به آن‌ها رأی بالایی دادند، اما از دست اصلاح‌طلبان هم کاری برنیامد و بزرگترین گلایه از آن‌ها همین است که چرا اصلاحات را انجام ندادند و اگر به آن‌ها اجازه ندادند، چرا سکوت اختیار کردند و نگفتند چه کسی آن‌ها را نمی‌گذارد. همه کسانی که به نام اصلاح‌طلبی روی کار آمدند، کاری نکردند و این را هم نگفتند که کسی به ما اجازه نمی‌دهد. آن‌ها باید می‌گفتند و در این‌صورت مردم از آن‌ها ناراضی نمی‌شدند اما آن‌ها نگفتند که خودشان اصلاح نکردند یا آن‌ها را نگذاشتند.»
مولانا عبدالحمید با بیان خاطره‌ای از مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله بیان کردند: «مولانا عبدالعزیز یک روز جمعه کاغذی از جیب بیرون آورد که از اول تا آخر انتقاد و حتی دروغ و دشمنی علیه مولانا عبدالعزیز بود. بعد از آنکه مولانا آن نامه را تا آخر خواند گفت هرکس می‌خواهد اصلاح کند باید حرف دشمنانش را گوش بدهد چون دوست در ما عیبی نمی‌بیند. نباید هیچ‌کس در حجاب قرار گیرد.»
ایشان تصریح کردند: «اگر این اصلاحات در جمهوری اسلامی انجام می‌شد، امروز مردم به صحنه نمی‌آمدند که فریاد بزنند ما آزادی می‌خواهیم. در گذشته فرصت‌سوزی شد و ما فرصت را از دست داده‌ایم. اگر اینطور نمی‌شد مردم گرفتار فقر و بدبختی نمی‌شدند. شاید خیلی‌ها اطلاع ندارند که چه فشار سنگینی بر سر مردم است. عموم مردم سختی را تجربه می‌کنند و کسی چه می‌داند بر سر کسی که شغل و درآمدی ندارد، چه می‌گذرد. پول ایرانی چنان ارزشش را از دست داده که با آن هیچ‌چیزی نمی‌توان خرید.»

 

معترضان نه اسرائیلی‌اند نه آمریکایی
مولانا عبدالحمید سیاست‌های کشور را «به بن‌بست‌رسیده» ارزیابی کردند و گفتند: «فریاد مردم نشان داده که سیاست کاری در ۴۳ سال گذشته به بن‌بست رسیده و با این سیاست‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد. راهکار زندانی‌کردن و کشتن معترضان نیست بلکه راه عاقلانه نشستن با مردم و دریافتن فریاد مردم است. این مردم نه اسرائیلی و نه آمریکایی که ایرانی هستند. بعضی کشورها شیطنت‌هایی می‌کنند و ما هم می‌دانیم که دشمنانی داریم و آن‌ها تحریک می‌کنند اما خودتان ببینید که مشکلات هم وجود دارد. مشکلات را حل کنید.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران نیز اظهار داشتند: «اینکه کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل جمع شده‌اند، نمی‌گوییم حب و بغضی نداشته‌اند، اما واقعیت آن است که ما هم ضعف‌هایی داشته‌ایم و باید آن‌ها را ببینیم. دشمن همیشه هست و ضعف‌های ما را برجسته می‌کند اما ما باید ضعف‌های خود را برطرف و اصلاح کنیم. ما خیرخواه شما هستیم که این حرف‌ها را می‌زنیم. ما تعهداتی در دین و اسلام نسبت به مردم و کشور داریم. دین اسلام به ما مسئولیت داده است. زندانی‌کردن مردم علاج نیست.»

 

گزارش‌هایی داریم که با زندانیان بدرفتاری می‌شود
مولانا عبدالحمید درباره گزارش‌هایی مبنی بر بدرفتاری با زندانیان بیان داشتند: «گزارش‌هایی می‌رسد که با زندانی‌ها بدرفتاری می‌شود و درباره بدرفتاری با زنان در رسانه‌ها چیزهایی گفته می‌شود که سنگین است و نمی‌توانم به زبان بیاورم اما همه از خدا بترسیم و با ملت صادق باشیم. نگذاریم با زندانیان بدرفتاری شود؛ چراکه بدرفتاری و شکنجۀ اسرا در هیچ دین و آیینی روا نیست. ما نمی‌گوییم که حتما چنین اتفاقی می‌افتد اما گزارش‌هایی داریم و حتی خودم از بعضی زندانیان سوال کرده‌ام. جلوی این بدرفتاری‌ها را بگیرید. با معترضان بنشینید و پیام آن‌ها را دریافت کنید.»
ایشان تصریح کردند: «ما خیر این مملکت را می‌خواهیم و تمامیت ارضی و امنیت ایران برای ما حیاتی و مهم است. ما می‌گوییم اعتراض باید سالم باشد و معترضان نباید اموال عمومی و خصوصی را نابود کنند یا دست به خشونت بزنند. مردم نباید اجازه بدهند در صف‌شان کسانی باشند که با خشونت رفتار می‌کنند.»

 

مردم کُرد مرزها را حفظ کرده‌اند؛ به آن‌ها شلیک نکنید
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان درباره خشونت‌ها علیه معترضان کُرد در روزهای گذشته، گفتند: «برادران و خواهران کرد از بهترین اقوام ایرانی هستند. همۀ اقوام ایران بهترین‌ها هستند و رنگین‌کمانی تشکیل می‌دهند. کردها مرزها را نگهداری کرده‌اند همانطور که در سیستان‌وبلوچستان مردم این استان مرزها را حفظ کرده‌اند. برادران و خواهران کرد چندین مرز را حفاظت کرده‌اند و در برابر محرومیت‌ها و مشکلات صبر کرده‌اند و حالا که به فریاد آمده‌اند، نباید هدف گلوله قرار بگیرند. نباید با کردها با خشونت رفتار شود. خواسته‌ها و مشکلات مردم کرد باید مورد توجه قرار بگیرد. قرآن دستور به «برخورد به بهترین وجه» داده است. بعضی از علمای مردمی کرد، مخصوصا یکی از ماموستاهای معروف آنجا (ماموستا محمد خضرنژاد) که انسان مفیدی هم هست، بازداشت شده و انتظار داریم که این مردم و همۀ زندانیان آزاد شوند.»
ایشان افزودند: «ما باید به خواست ملت تن بدهیم. اگر من در این کشور مسئولیتی می‌داشتم و کاره‌ای می‌بودم و مردم از من این خواسته را داشتند، هرچه جمهور و عموم از من می‌خواستند به همان تن می‌دادم. همۀ ما از همین ملت هستیم. شما از خانواده این مردم و این مردم از خانواده شما هستند. با این‌ها مهربانانه برخورد کنید. تعلیم دین و مسیر اهل‌بیت هم همین است.»

 

ثروت ایران باید در همین کشور خرج شود
مولانا عبدالحمید در پایان با بیان برخی از مطالبات مردم گفتند: «ما اعتقاد به تخریب نداریم، ولی اصلاح بدون انتقاد امکان‌پذیر نیست و امیدواریم خداوند مشکلات همه را حل کند. ما در این مملکت زندگی می‌کنیم و این کشور متعلق به همۀ ماست و تنها متعلق به مسئولان و حاکمان و مأموران نیست. همه ما می‌خواهیم این ملک آباد و امن باشد و ثروت‌ها به جای اینکه به جاهای دیگر برود، در همین کشور خرج شود. چراغی که به خانه نیاز است، به مسجد هم روا نیست. اینجا باید آزادی اندیشه، بیان، مذهب و تفکرات وجود داشته باشد و مغزهای متفکر و افراد توانمند و باوجدان در رأس کشور گماشته شوند و این‌همه فیلتر که ثابت شده به کشور ضربه زده‌اند، برداشته شوند.»

چاپ

2769 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 آذر, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©