شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:

زدن و کشتن مردم، راه‌حل نیست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر 1401با تأکید بر لزوم مجازات عاملان حادثه جمعه خونین زاهدان، همۀ مقامات عالی کشور را در این اتفاق مسئول دانستند و خواستار پاسخگویی آنان شدند.

 

هیچ‌کس نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید کشتار مردم زاهدان را در نوع خود بی‌نظیر خواندند و افزودند:‌ «جریانی که اخیرا در زاهدان پیش آمد، حادثه بسیار دلخراشی بود. چنین حادثه‌ای در نوع خودش در هیچ‌کجای ایران سابقه ندارد. ما بسیار متعجبیم که مسئولان رده‌بالا چرا در این رابطه سکوت کرده‌اند. ده‌ها نفر در همین مصلی و خیابان بدون هیچ دلیلی به قتل رسیدند. بسیاری از آن‌ها تیر به سر و سینه‌شان خورده بود. چه کسی این‌ها را به چه جرمی به قتل رسانده است؟»
ایشان تأکید کردند که «مسئولان و مدیران کشور و رهبری جمهوری اسلامی که تمامی نیروهای مسلح تحت فرمان ایشان هستند، همه مسئول هستند و هیچ‌کسی نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص آمار کشته‌شدگان در این حادثه اظهار کردند: «من عدد دقیق کشته‌شدگان را نمی‌توانم ذکر کنم و تا حدود ۹۰ نفر هم آمارهایی اعلام شده است. بسیاری هم زخمی و فلج شده‌اند. عده زیادی دست و پایشان قطع شده است یا قطع نخاع شده‌اند.»

 

اگر مردم سلاح داشته‌اند، در حادثۀ مصلا چند نفر از شما کشته شده است؟
مولانا عبدالحمید نسبت‌دادن این حادثه را به تجزیه‌طلبان و گروهک‌ها مردود برشمردند و گفتند: «افرادی که این جنایت را رقم زدند الآن به دنبال دروغ‌سازی هستند. نسبت‌دادن به تجزیه‌طلبی و گروهک‌ها همه کذب محض است. یا گفته‌اند به ما با سلاح حمله کرده‌اند. اگر با سلاح حمله کرده‌اند، چند نفر از شما کشته شده است؟ در صحنۀ اول که بیشترین تعداد مردم کشته شده‌اند یک نفر هم از آن طرف کشته نشده است. چرا این دروغ‌ها را می‌گویید؟ هرچه دروغ بگویید نارضایتی خدا و ملت بیشتر می‌شود.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید کردند: «به کدام مجوز در جایی که خدا عبادت می‌شود، شلیک کرده‌اید؟ به چه دلیلی دو ساعت مردم را به گلوله بسته‌اید؟ اینجا یک مأمور هم کشته نشده و این، دلیلی بر آن است که مردم سلاحی با خود نداشته‌اند.»
ایشان با یادآوری اینکه کشته‌شدگان این حادثه تنها در حدود دو ساعت بیش از کل کشته‌شدگان سه هفته اعتراضات سراسری اخیر بوده، افزودند: «انتظار ما از مسئولان تهران آن بود که به این مسئله رسیدگی کنند. بزرگترین خواسته اولیای دم و مردم استان هم این است که تک‌تک مامورانی که مرتکب این قتل شدند، مواخذه شوند و کسی که به آن‌ها فرمان داده است، دستگیر شود. مسئولانی که در این جریان کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند.»
ایشان درباره اقداماتی که در خصوص پیگیری این حادثه صورت گرفته، توضیح دادند: «ما منتظریم که پاسخی داده شود. وزیر کشور و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس آمده‌اند اما با اینکه حق ثابت شده است و برای مسئولان واضح است که مردم به ناحق کشته‌ شده‌اند، هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نشده است. ما منتظریم که به این موضوع رسیدگی شود و کسانی که مرتکب این جرم شده‌اند، محکوم و مجازات شوند.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان بار دیگر تصریح کردند: «ما بی‌انصافی نکرده‌ایم و حالا هم انصاف را جزو وظایف خود می‌دانیم و حاکمیت هم باید انصاف کند. این مردم کشته شدند و این مأموران باید حالا در زندان می‌بودند. کسانی هم که به آن‌ها فرمان داده‌اند، باید در زندان باشند تا مرهمی بر زخم مردم باشد. با پول و اینکه بگویید این‌ها شهید هستند، دل مردم تسلی پیدا نمی‌کند.»

 

رأی مردم را گرفتید و حتی از آن‌ها دلجویی نکردید
مولانا عبدالحمید ضمن قدردانی از همۀ کسانی که در ایران و خارج از ایران با مردم زاهدان ابراز همدردی کردند، به گلایه از ایرانیانی پرداختند که در این قضیه سکوت کردند. ایشان گفتند: «ما سخت از ایرانیانی گلایه‌مندیم که مردم مدت‌ها با آن‌ها همکاری می‌کردند و حالا هیچ حرفی نزدند. به‌خصوص آن‌هایی که فعلا در دولت نیستند اما روزی در دولت بودند و چندین سال حکومت کردند و از این مردم رأی گرفتند. ما از علمای شیعه هم گلایه‌مندیم که در این حادثه هیچ حرفی نزدند.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در این‌باره افزودند: «به هر حال همۀ ما در جبهه‌های جنگ برای تمامیت ارضی ایران کشته داده‌ایم. مرزهای شرق و جنوب شرقی را همین مرزداران نگه داشته‌اند و اگر شما در قلب ایران با امنیت زندگی می‌کنید، این مردم مرزها را نگه داشته‌اند. همه ما ایرانی هستیم و همه اعضای یک پیکریم. ما انتظار داشتیم که آنان که از طریق همین مردم به قدرت رسیده‌اند، حداقل این جریان را محکوم می‌کردند. از رئیس‌جمهور بسیار سخت گلایه‌مندیم. مردم به چه قیمتی در پروژه تحریم انتخابات به شما رأی دادند آقای رئیس‌جمهور؟ شما رأی این مردم را گرفتید و به خواسته‌های آنان رسیدگی نکردید و در این حادثه حتی از مردم دلجویی هم نکردید.»
ایشان از مردم زاهدان که خواسته‌شان را مبنی بر حفظ امنیت منطقه رعایت کردند نیز تشکر کردند.

 

۴۳ سال است که گرفتار تبعیضیم
مولانا عبدالحمید حاکمیت را از آزمایش‌های الهی دانستند و توضیح دادند: «صاحبان قدرت و حکومت که در گذشته در زندان بودند و خداوند آن‌ها را از زندان بیرون آورد و به آنان قدرت و حکومت داد، بدانند که این نعمت‌ها را خداوند می‌دهد و ما را با آن آزمایش می‌کند. هیچ‌ صاحب قدرت و دولتی خیال نکند که از شایستگی اوست بلکه این الله است که عزت و حکومت می‌دهد تا به وسیله آن ما را آزمایش کند. اگر عدالت و انصاف اجرا شود، خدمت به خلق صورت بگیرد و صاحب قدرت در را به روی مردم نبندد و انتقادپذیر باشد، خداوند راضی می‌شود و قدرت او تداوم پیدا می‌کند.»
ایشان افزودند: «حکومت‌ها باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و صدای اعتراض مردم را بشنوند. ۴۳ سال است که اقوام و مذاهب گرفتار تبعیض و مشکلات هستند. چقدر در این مدت شکایت شده و با مسئولان رده‌بالا مکاتبه شده است. چقدر به مقام رهبری نامه نوشته شده است.»

 

تدبیر، بهترین راهکار است
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اعتراضات اخیر را نتیجه انباشتی از مشکلات رسیدگی‌نشده دانستند و اظهار داشتند: «اگر در گذشته به این مسائل رسیدگی می‌شد، شاید کار به جایی که امروز رسیده، نمی‌رسید. باید به مردم فرصت داده شود که حرف‌شان را بزنند و مشکلات‌شان را بیان کنند. نباید این‌ها را دشمن تلقی کرد. شنیدن حرف مردم و تدبیر بهترین راهکار است. زدن و کشتن مردم از هر طرفی که باشد، راه‌حل نیست. ما همه ایرانی هستیم و باید یکدیگر را تحمل کنیم.»
ایشان در پایان اظهار داشتند: «من افسوسم را تکرار می‌کنم که این اقوام و مذاهب در رژیم گذشته در نیروهای مسلح بوده‌اند و ما بارها به شما گفته‌ایم که شما هم اجازه بدهید اگر قرار است کسی برای وطن کشته شود، ما هم برای تمامیت ارضی کشور کشته بدهیم اما این حرف را نشنیدند. اگر این اتفاق می‌افتاد، امروز با این فاجعه روبه‌رو نمی‌شدیم.»

چاپ

5147 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 29 مهر, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©