مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعۀ زاهدان:

حج «نماد عشق به خدا» و «نمایشی از صحرای محشر» است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۳ تیرماه ۱۴۰۱) از حج به‌عنوان «بزرگ‌ترین عبادت جهانی» یاد کردند و این فریضۀ الهی را «نماد عشق به خدا و وحدت امت اسلام» و «نمایشی از صحرای محشر» دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با تلاوت آیه «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (بقره: ۱۲۵) اظهار داشتند: در این ایام‌، حجاج بیت‌الله‌الحرام از نقاط مختلف دنیا برای شرکت در مراسم بی‌نظیر و مثال‌زدنی حج به‌سوی خانه کعبه که مرکز حج است سرازیر هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: کعبه اولین عبادتگاه و خانه‌ای است که حضرت آدم علیه‌السلام آن را به راهنمایی خداوند بنا کرد. کعبه قبلۀ جهانیان و بزرگ‌ترین مرکز عبادت، یک مرکز بین‌المللی و جهانی و منسوب به خدا و به نفع تمام جهانیان است. خانۀ کعبه نماد وحدت برای همۀ جهانیان و محل رجوع مردم است، تا زمانی که خانۀ کعبه برقرار است از آنجا به تمام جهان نفع می‌رسد.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: همۀ مساجد عبادتگاه‌اند، اما خانۀ کعبه عبادتگاه مرکزی‌ و محل برکات و توبه و عبادت است که یک نماز، صدقه و عبادت در آن صدهزار برابر ثواب دارد. خانه کعبه توسط بندۀ خاص، مقدس و مخلص و به دست توانای حضرت ابراهیم علیه‌السلام که پیشوای بزرگ دنیاست بنا شد. حضرت ابراهیم علیه‌السلام هنگام بنای خانه کعبه برای امت مسلمان دعا کرد. امت مسلمان و بعثت خاتم‌النبیین درواقع نتیجۀ همان دعای حضرت ابراهیم هستند.
ایشان ادامه دادند: در روزه و نماز و حج نوعی عشق موجود است. حج نمادی از عشق و بزرگ‌ترین علامت توجه خداست. صفا، مروه، مسجدالحرام، صحرای مزدلفه و منا همه شعائرالله و یادگار دین الهی هستند. خداوند متعال کعبه را مرکزی برای بروز عشق قرار داده است. این عشق در وجود بسیاری از انسان‌ها نهفته و مخفی است و وقتی به‌سوی خانۀ کعبه حرکت می‌کنند بیشتر ظهور می‌کند؛ عشق عابد با معبود و عشق مخلوق با خالق در حج به نمایش گذاشته می‌شود.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: حج در سال نهم هجری فرض شد. به حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه مأموریت حج و به حضرت علی رضی‌الله‌عنه مأموریت اعلان برائت از مشرکین داده شد. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم فرموده‌اند که هرکس اسباب و توانایی ادای حج را داشته باشد و حج بر او فرض شده باشد اما بدون هیچ عذر و مانعی حج نکند، یهودی و نصرانی بمیرد. یهودیان به حج اعتقاد نداشتند. ترک نماز مشابهت با مشرکان و ترک حج مشابهت با یهود و نصارا است. نباید کسی خود را با مشرکان مشابه قرار دهد و نماز را ترک کند و همچنین نباید کسی با ترک حج خود را مشابه اهل کتاب بکند.
ایشان اظهار داشتند: عاشق خدا در حج «لبیک» می‌گوید، تمام دنیا و زندگی را فراموش می‌کند و با تمام وجود به ادای مناسک حج می‌پردازد. حجاج لباس و کفش فاخرانه را از تن درمی‌آورند و لباس معمولی به تن می‌کنند، کفن‌پوش می‌شوند، خود را مثل مرده‌ها می‌کنند و پابرهنه و عاشقانه به بارگاه خداوند حاضر می‌شوند. حاجی گرسنگی و تشنگی و بی‌خوابی و ناملایمات را تحمل می‌کند، با محدودیت امکانات روبرو است، در میدان صفا و مروه و عرفات دَور می‌زند، فرزندان پدران و مادران ضعیف را به دوش حمل می‌کنند و به حج می‌برند، همۀ این صحنه‌ها نمونه‌هایی از عشق و فرمانبرداری است که حاجی با زبان حال می‌گوید پروردگارا! در همه‌حال از تو اطاعت می‌کنیم و فرمان می‌بریم.
مولانا عبدالحمید افزودند: خداوند متعال کنار خانۀ کعبه نماد شیطان را گذاشته است؛ جایی که حضرت ابراهیم علیه‌السلام حضرت اسماعیل علیه‌السلام را برای قربانی برد. در مسیر، شیطان در سه مکان جلوی حضرت ابراهیم را گرفت تا او را منصرف کند، حضرت ابراهیم هر بار هفت سنگ برداشت و شیطان را رجم کرد. الآن حجاج در حرکتی نمادین در آن مکان (جمرات) بر شیطان حمله می‌کنند و او را با سنگ می‌زنند. حج محل ریاضت و مجاهده است، حتی زن و مرد در احرام نمی‌توانند حرف‌های زناشویی بزنند، اینجا گناه و جدال نیست، بلکه بدون چون‌وچرا باید دستور خدا را فرمان ببریم.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه ابراز داشتند: حاجیان بعد از ادای مناسک حج، به مدینه منوره می‌روند؛ آنجا شهر دلبر است، نور اسلام از آنجا سرچشمه گرفت و حیات و زندگی و هدایت در دنیا گسترش یافت، آنجا پیامبر زندگی کرده است، دل‌های همه به آنجا وابسته است، مدینه شهر اطاعت و فرمانبرداری و عاجزی است.
ایشان گفتند: حج نمایشی از مرگ و قیامت و صحرای محشر است. هیچ‌گاه و هیچ ‌جایی خدا مثل صحرای عرفات به انسان نزدیک نمی‌شود و هیچ جایی شیطان این‌قدر حقیر نمی‌شود که در صحرای عرفات هنگام آمرزش بندگان حقیر می‌شود. البته هدف و نیت از ادای حج باید رضایت پروردگار باشد. خداوند متعال به لباس احرام و ظاهر حاجی نگاه نمی‌کند بلکه به دل و نیت و خداخواهی او می‌نگرد.

 

مردم عزیز به زلزله‌زدگان افغانستان کمک کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به زلزلۀ اخیر در استان‌های پکتیکا و خوست در افغانستان اشاره کردند و گفتند: متاسفانه در هفته‌ای که گذشت مصیبت بزرگی در افغانستان پیش آمد؛ در بعضی از مناطق این کشور ابتدا بارندگی شدیدی شد و بعد از آن زلزلۀ بزرگی رخ داد که طبق آخرین خبرها بیش از 1500 کشته و بیش از 2000 زخمی برجا گذاشت و بسیاری از منازل ویران شدند.
ایشان بر لزوم کمک به زلزله‌زدگان افغانستان تاکید کردند و گفتند: مردم عزیز افغانستان مشکلات زیادی دارند و در شرایط حساسی هستند و درخواست کمک کرده‌اند. خواستۀ ما از شما مردم آن است که به این زلزله‌زدگان کمک کنید. مؤسسه خیریه محسنین زاهدان که در گذشته در داخل و خارج از کشور در زمینه اقدامات خداپسندانه و بشردوستانه به خوبی درخشیده است، کمک‌های نقدی مردم را جمع‌آوری می‌کند تا به مصیبت‌دیدگان زلزلۀ افغانستان امدادرسانی کند. لذا با این مؤسسه همکاری کنید.

 

به‌جای زندانی‌کردن معترضان، صدای آنان را بشنوید
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، از فشار اقتصادی بر زندگی مردم انتقاد کردند و گفتند: قبلا زندگی برای فقرا و انسان‌های بیکار سخت بود اما حالا همه طبقات و اصناف تحت فشار هستند. متاسفانه اقتصاد لگام‌گسیخته شده و از کنترل خارج است. قیمت‌ها صبح و شام بالا می‌رود. قدرت خرید خیلی پایین آمده است و این را باید به جد مورد توجه قرار داد. گاهی می‌بینیم که عده‌ای سفره‌های خالی‌شان را بر سر گرفته‌اند و به خیابان‌ها می‌آیند. قلب انسان به درد می‌آید که ملت شریف و عزیز ایران، گرسنه‌اند و فریاد تنگدستی سر می‌دهند.

 

مسئولان سراپا گوش باشند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید از مسئولان خواستند صدای مردم را بشنوند و افزودند: مسئولان باید حرف مردم، اصناف، معلمان، بازنشستگان، کارگران و طیف‌های مختلف را بشنوند. قرآن عظیم‌الشأن از منافقان جمله‌ای را نقل می‌کند که درباره حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌گفتند که آن‌حضرت سراپا گوش هستند و هرکس حرفی داشته باشد، می‌شنوند. خداوند می‌فرمایند اینکه آن‌حضرت سراپا گوش هستند، به خیر و نفع شماست. این تعلیمی برای ماست که مسئولان باید سراپا گوش باشند و مسئولی که این‌چنین نباشد، بر سیره آن حضرت نیست. مسئول باید در میان مردم باشد و اگر کسی جایی اعتراض می‌کند، حرفش را بشنود و مشکلش را حل کند. باید از دانشگاهیان، حوزویان و نخبگان کشور مشورت گرفته شود.
ایشان تأکید کردند: من و شما هرچه داریم از این ملت داریم که ولی نعمت است. فشارها را کمتر کنید و به جای زندانی‌کردن معترضان، باید حرف آن‌ها شنیده شود و مشکلاتشان حل شود.

 

اولویت اول با مردم ایران است
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با تأکید بر لزوم در اولویت‌ قرار دادن مردم و معیشت آنها، خواستار تغییر سیاست‌های فعلی شدند و گفتند: ما مدت‌هاست که به‌عنوان شهروند طلبه و دلسوز این ندا را می‌دهیم و دیگران هم گفته‌اند که سیاست‌ها باید به نفع مردم و کشور تغییر کند و به حرف آنها توجه شود. اگر هر اولویتی را برای خارج از ایران در نظر دارید، بدانید که اولویت اول با مردم ایران است.

 

حاکمیت سایه خداوند بر مردم است
مولانا عبدالحمید توصیه‌های هم به دولت‌های تازه‌تأسیس کشورهای همجوار داشتند و گفتند: من هم به کشور خودمان و هم به کشورهای همجوار می‌گویم که حکومت‌کردن، خلافت خداست. این ظرفیت بسیار بزرگی است و باید در آن همه اقوام، مذاهب و اصناف دیده شوند.
ایشان ادامه دادند: این خلافت زمانی مورد رضایت خداست که نظر الله اجرا شود و حرف همه شنیده شود. ما امیدواریم همه‌جا و مخصوصا در کشورهایی که دولت نوپایی در همجواری ما تشکیل داده‌اند، باید نظر خدا را در نظر داشته باشند و همه‌چیز و همه‌کس را ببینند. حاکمیت باید رحمت الله بر مردم باشد. حاکمیت باید به‌عنوان سایه سرد خداوند بر مردم باشد نه سایه گرم.

چاپ

378 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 تیر, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©