مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

محبت مفرط با «مال» و «فرزند» تباهی و غفلت می‌آورَد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱)، با اشاره به هشدار قرآن مجید نسبت به «محبت مفرط با اموال و اولاد»، این محبت را «سبب تباهی» و از «قوی‌ترین عوامل غفلت» دانستند و بر لزوم «انفاق در راه خدا» برای رهایی از این محبت توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» [منافقون: ۹] اظهار داشتند: «علاقۀ شدید به مال» و «محبت مفرط با فرزند» دو انگیزه و عاملی هستند که انسان را به بدبختی می‌کشانند و به نفاق وادار می‌کنند. وقتی این محبت در دل نفوذ کند و بر محبت خداوند غالب شود تباهی به‌وجود می‌آورَد و انسان منافع بزرگی را که یاد خدا و رستگاری آخرت است، از دست می‌دهد. به همین خاطر خداوند متعال هشدار داده است که گرفتار محبت مال و اولاد نشوید و به خاطر منافع زودگذر دنیا منافع ماندگار و پایدار آخرت را از دست ندهید، خدا را ناراض نکنید و از ذکر و اطاعت پروردگار غافل نشوید.
ایشان در ادامه با بیان اینکه «ذکر پروردگار عام است» به بیان مصادیقی از ذکر پروردگار پرداختند و گفتند: نماز، صدقه، پرداخت زکات، رسیدگی به نیازمندان، نگهداری اسب برای جهاد و هر کاری که در راستای اطاعت از خدا و با نیت جلب رضایت او و برای خدا باشد «یاد الله» است.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: اگر کسی مال جمع کند و زکات ندهد، حقوق مردم را ادا نکند، نفقه خانواده را که بر او واجب است ندهد چنین مالی سبب هلاکت و تباهی او می‌شود. همچنین اگر مال را از طریق رشوه و باطل، قسم‌های دروغین، خیانت، چاپیدن مال مردم و خلاف شرع کسب ‌کند این مال نیز سبب زیان و تباهی می‌شود.
ایشان ابراز داشتند: خداوند متعال هشدار می‌دهد که گرفتار محبت شدید مال و اولاد نشوید بلکه با امانتداری، صداقت، عدالت و اخلاق حسنه حقوق مردم را رعایت کنید. اخلاق زیبای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و عدالت صحابه بود که در دنیا تاثیر گذاشت و سبب گرایش غیرمسلمانان به دین اسلام شد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطر نشان کردند: پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای آنکه مسلمانان متوجه نیاز ایشان نشوند بعضی اوقات از یهودیان که سرمایه‌دار بودند قرض می‌گرفت. روزی یکی از یهودیان که از رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرض می‌خواست با تندی و پرخاش قرض خود را مطالبه کرد، صحابه خواستند او را ادب کنند اما پیامبر اکرم اجازه نداد و فرمود: صاحب حق، حق دارد حرف بزند. سپس دستور داد حق‌اش را بیشتر از آنچه مطالبه می‌کند بدهند.
ایشان افزودند: لباس جنگی حضرت علی رضی‌الله‌عنه که گم شده بود در دست یک یهودی پیدا شد و یهودی مدعی شد که این لباس جنگی از آنِ خودش است. مسئله به قاضی شُرَیح که تابعی بود و توسط حضرت عمر منصوب شده بود ارجاع شد. قاضی شریح باوجوداینکه مطمئن بود لباس جنگی متعلق به حضرت علی است، اما اصول را رعایت کرد و شهادت حضرت حسن را که فرزند حضرت علی بود در حق ایشان قبول نکرد و به نفع یهودی فیصله کرد. حضرت علی که امیرالمومنین و از اکابر صحابه بود از این قضاوت ناراحت نشد و با رضایت کامل قضاوت یک تابعی را پذیرفت. یهودی از اجرای عدالت، ظرفیت صحابه و اخلاق بزرگ حضرت علی متاثر گشت و مسلمان شد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: امروز ادعای اسلام زیاد است، اما قوانین و دستورات اسلام رعایت نمی‌شوند و عملکرد ما با اسلام و قرآن مطابقت ندارند. صداقت، امانتداری، عدالت، اطاعت و فرمانبرداری از خدا کم شده‌اند و محبت مال و اولاد ما را از یاد خدا غافل کرده است.
ایشان در ادامه گفتند: علاج محبت مال این است که آن را در راه خدا خرج کنید، صدقه دهید، به گرسنگان و تنگدستان کمک کنید. انفاق در راه خدا حرص و طمع و محبت مفرط با مال را از قلب می‌بَرد و محبت الله را در دل می‌آورد و روز قیامت انسان را به ثواب صدقات و خیرات می‌رساند. لذا مال را برای آخرت ذخیره کنید. باید گریه کرد بر حال کسی که مال را در دنیا بگذارد و به آخرت برود، در این شرایط که فقر و تنگدستی و تورم زیاد است به مردم رسیدگی کنید.

 

حرمت فرهنگ، زبان و لباس همۀ اقوام باید رعایت شود
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به اهانت به لباس زنان بلوچ در فیلم «ساخت ایران 3» اشاره کردند و گفتند: اخیرا فیلمی ساخته شده که در این فیلم به لباس زنان بلوچ اهانت شده است. این اقدام سبب جریحه‌دارشدن احساسات بسیاری از مردم شده و حتی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اعتراض کرده‌اند.
ایشان تصریح کردند: فیلم‌سازان و کارگردانان نباید غفلت کنند و نهادهای ذی‌ربط نباید بدون کنترل و بررسی اجازۀ پخش هر فیلمی را بدهد که در آن به زبان، لباس و فرهنگ اقوام ایرانی اهانت می‌شود. اقوام و مذاهب ایرانی همه یک ملت هستند و با یکدیگر برادری و اخوت دارند. حرمت فرهنگ و زبان و لباس همۀ اقوام و ملت‌ها باید رعایت بشود.

 

در دیدار با رئیس‌جمهور مشکلات معیشتی مردم و دغدغه‌های جامعه اهل‌سنت مطرح شدند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان به دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت با آیت‌الله رئیسی در 21 اردیبهشت 1401 در تهران اشاره کردند و گفتند: در این هفته‌ به همراه جمعی از علما با رئیس‌جمهور دیداری داشتیم که در این دیدار مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مطرح و تاکید شد که این‌ها «مسائل و مشکلات ملی» هستند.
ایشان ادامه دادند: در این دیدار همچنین دیگر مسائل و دغدغه‌ها ازجمله موضوع بکارگیری شایستگان اقوام و مذاهب و خواسته‌های مذهبی مطرح شدند. جناب آقای رئیس‌جمهور هم سخنانی ایراد کردند و گفتند که حل مشکلات و دغدغه‌های مردم را در برنامه‌های دولت خودشان دارند. در مجموع جلسۀ خوبی بود و سخنانی بیان شدند که در رسانه‌ها به‌صورت اجمالی منتشر شده‌اند و ما هم به همین مقدار و اجمال اکتفا می‌کنیم.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: مهم این است که مسائل و مشکلات مردم به زبان‌ها و از کانال‌های مختلف به گوش مسئولان ردۀ بالا رسانده شوند. مسئولان هم باید برای حل این مشکلات تدبیری بکنند.

 

مردم در مصرف آب و نان «صرفه‌جویی» کنند
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان با اشاره به مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه در بخش نیازمندی‌های اولیۀ زندگی در کشور، مردم را به «صرفه‌جویی» توصیه کردند و گفتند: اگرچه دولت باید برای حل مشکلات معیشتی مردم هرچه سریع‌تر چاره‌جویی بکند، اما بهترین تدبیر از جانب مردم در مواجهه با مشکلات کنونی آن است که از اسراف به شدت پرهیز کنند. همۀ ما باید در مصرف آب و نان صرفه‌جویی کنیم. اگر در منزل یک قرص نان نیاز است نباید دو نان خرید کنیم، بلکه به اندازۀ نیاز نان تهیه کنیم.
ایشان نسبت به کمبود آب آشامیدنی در زاهدان در آینده هشدار دادند و گفتند: آب چاه‌نیمه‌های سیستان در حال تمام‌شدن است و اگر آب این چاه‌نیمه‌ها خشک بشود دیگر مردم نه در سیستان و نه در زاهدان نمی‌توانند زندگی کنند. اگرچه قرار است آب دریای عمان با دستگاه‌ها شیرین و برای آشامیدن استفاده شود، اما تا زمانی که آب این دریا شیرین بشود خدا می‌داند چه وضعیتی پیش بیاید.
امام‌جمعه زاهدان توصیه‌هایی هم به کشاورزان و دامداران داشتند و گفتند: توصیۀ ما به کشاورزان و دامداران آن است که به تولید اقلامی که گران شده‌اند بپردازند. به‌جای اینکه مرغ و تخم‌مرغ از دیگر استان‌ها وارد بشود، این‌ها در خودِ استان تولید بشوند. ما باید به فکر تولید روغن در استان باشیم. باید هم نیاز جامعۀ خودمان را برآورده کنیم و هم از این طریق برای مردم نیز اشتغال‌زایی صورت بگیرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشتند: متاسفانه کشور هم از زمین و هم از آسمان با تحریم مواجه است. تحریم‌ آسمانی آن است که باران نمی‌آید. شاید این تحریم‌ها به این دلیل هستند که عملکرد ما به نحوی است که سبب ناراضگی پروردگار شده است. هر کسی که از عمل به دستورات الهی سرپیچی کند به عزت نمی‌رسد و پریشان و سرگردان می‌شود. لذا علاوه بر تدبیر، باید توبه و استغفار هم بکنیم.

چاپ

790 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 24 اردیبهشت, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©