شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (19 فروردین 1401)، با اشاره به تأثیر هر کدام از احکام و فرایض دین اسلام در اصلاح و تزکیۀ بشر، عمل به این احکام را برای «تزکیه» و «کسب رضایت پروردگار» ضروری دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیات 184-185 سورۀ مبارکۀ بقره، اظهار داشتند: خداوند متعال با برنامۀ اسلام می‌خواهد انسان را بسازد و به جنت وارد کند. برنامه‌ریزی پروردگار برای تزکیۀ انسان کامل، جامع و در ابعاد مختلف زندگی بشر ا‌ست.
ایشان ادامه دادند: ابعاد گوناگون انسان با مجموع نماز، روزه، حج، زکات، ادای فرائض و واجبات، رعایت حقوق مردم و ترک محرمات ساخته می‌شود. همۀ فرائض و احکام شریعت در جهت ساختن انسان هستند که هر حکم و فرضی انسان را در یک بُعد می‌سازد. انسان برای اینکه ساخته شود باید تمام فرائض و واجبات را رعایت کند و از همۀ محرمات و ممنوعات بپرهیزد. اگر انسان روزه بگیرد و کارهای خیر انجام بدهد اما از محرمات و ممنوعات مانند: غیبت، تهمت، ناسزا، لغویات و… پرهیز نکند ساخته نمی‌شود. لغویات و محرمات اثر روزه را ازبین می‌برند. رمضان برای همین است که ما را بسازد و تزکیه کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: عبادات تاثیرگزار هستند؛ با روزه امراض خونی مثل قند و چربی کاهش پیدا می‌کنند، با راه‌رفتن و فعالیت بدن در حج بسیاری از امراض کبد و معده دفع می‌شوند. زکات گناهان‌تان را پاک و شما را تزکیه می‌کند، بدون زکات ساخته نمی‌شوید. زکات فرض است و بدون عمل به فرائض تزکیه حاصل نمی‌شود و هیچ راه نجاتی از عذاب الهی بدون انجام فرائض و اجتناب از منهیات وجود ندارد.
ایشان «خواندن نماز با جماعت و در مساجد» را یکی دیگر از برنامه‌های سازندۀ شریعت دانستند و ابراز داشتند: نماز فرض را در صف مسلمانان و در مسجد بخوانید. نمازتان در خانه تأثیر و ثواب نماز در مسجد را ندارد. از کانال مسجد به خانه‌های‌تان نور می‌آید. تا آخر زندگی با مساجد ارتباط داشته باشید. مساجد خانه‌های خدا، محل نور و هدایت وعبادت هستند، وقتی وارد مسجد می‌شوید مهمان خدا هستید و خداوند با نزول رحمت از شما پذیرایی می‌کند و فرشتگان بر شما درود می‌فرستند. رمضان آمده تا ارتباط ما را با خدا و مساجد و قرآن و فقرا ترمیم کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه رمضان را «ماه همدردی و مواسات» دانستند و گفتند: رمضان ماه دعا و نیایش و خودسازی و ماه همدردی با مساکین است. مؤمن نمی‌تواند نسبت به فقر و گرسنگی و مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشد. مگر می‌شود مشکلاتِ معلولین و بیماران و خانواده‌های زندانی و ظلم و اجحاف و بی‌عدالتی و سایر مشکلاتی که در جامعه وجود دارند مؤمن را نگران نکند؟! این برخلاف سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم دلسوز همۀ مردم دنیا بودند و برای نجات و کامیابی همه فکر می‌کردند. وقتی ظرفیت بالا برود انسان به کامیابی همۀ انسان‌ها فکر می‌کند به‌طوری‌که حتی ظلم بر حیوانات هم او را ناراحت می‌کند. از دیدگاه اسلام حیوانات هم حقوقی دارند؛ وقتی مضر، موذی و هار نیستند، نباید مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.
ایشان در ادامه بر لزوم «اصلاح و تزکیه» تاکید کردند و گفتند: انسان بدون تزکیه و تصفیۀ درون از اخلاق رذیله از ورود به بهشت محروم می‌شود. برای اینکه شایستۀ بهشت بشویم و رضایت پروردگار را حاصل کنیم خودمان را در اختیار قرآن و برنامه‌های دین بگذاریم. در این ماه رمضان به اصلاح خود بپردازید، خودخواهی را از خود دور کنید تا نور ایمان و هدایت در دل بیاید، کارهای شخصی‌تان را کمتر و عبادت و نیایش را بیشتر کنید و در این ماه کوتاهی‌های گذشته را جبران کنید.

 

بشر با دوری از شریعت خود را با ناکامی روبرو کرده است
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان «دوری از مسیر فطرت» را مشکلات بشر امروزی دانستند و اظهار داشتند: اگر نگاهی به دنیا و جامعه انسانی بیندازیم می‌بینیم که بشر در عرصه دنیا با چالش مواجه است، زندگی برایش تنگ و تلخ شده و خود را ناکام می‌بیند و با خودکشی و جنگ و درگیری و کشتن دیگران می‌خواهد مشکلات را از سر راه بردارد و یا خودش را راحت کند.
ایشان ادامه دادند: مشکلات بشر از آنجاست که انسان مسیر درست فطرت را که خداوند متعال در سرشت او گذاشته رها کرده و در مسیر نادرست حرکت می‌کند. مسیر فطرت «دین» است. اگر بشر در این مسیر قرار بگیرد و زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کند راحت می‌شود، زندگی برای او گوارا می‌گردد و به «حیات طیبه» و شرح صدر می‌رسد.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: در عصر صحابه وقتی حرکت مردم بر مسیر فطرت بود از زندگی لذت می‌بردند و احساس آرامش و خوشبختی می‌کردند. اگر بشر هدف زندگی و مسیر فطرت را که همان مسیر شریعت است گم کند و با عقل خود به زندگی بنگرد، زندگی برایش تلخ می‌شود و خود را ناکام می‌داند.

 

اتفاقات گنبدکاووس و مشهد از نظر ما محکوم و مردود هستند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به حوادث اخیر در گنبدکاووس و مشهد اشاره کردند و گفتند: اتفاقی که در مشهد و گنبدکاووس رخ داد و چند تن از روحانیان شیعه و سنی کشته و زخمی شدند از نظر ما محکوم و مردود هستند. بسیار زشت است که انسان به‌صورت خودسرانه با دیگران درگیر بشود و آنان را از بین ببرد.
ایشان ادامه دادند: امنیت بزرگترین نعمت است. ملت ایران به منزلۀ یک خانواده هستند و ما با سایر ملت‌های دنیا احساس قرابت می‌کنیم. اگر فرد دیوانه و منحرفی دست به اقدام ناشایستی بزند نباید آن را به حساب همه گذاشت. مسئولان باید هوشیارانه به این قضایا رسیدگی کنند.

چاپ

654 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 20 فروردین, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©