اختلاف چندین سالهٔ دو طایفه «نارویی(کَرَمزهی)» و «زین‌الدینی» با پادرمیانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و تلاش معتمدین و ریش‌سفیدان در منطقه لاشار سیستان‌وبلوچستان به صلح انجامید.
جلسه صلح بین این دو طایفه صبح سه‌شنبه (۲ فروردین ۱۴۰۱) در مسجد جامع شهر «اسپکه» مرکز شهرستان لاشار با حضور شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید برگزار شد.
در این جلسه همچنین مولانا سیف‌الرحمان ربانی (امام‌جمعه اسپکه)، خانم گلنسا مبارکی (فرماندار لاشار) سران دو طایفه، معتمدین و ریش‌سفیدان و جمع کثیری از این دو طایفه حضور داشتند.
گفتنی‌ست؛ در اختلاف بین دو طایفه نارویی و زین‌الدینی که چندین سال به طول انجامید، ۲ نفر کشته شده بودند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این جلسه، نشست صلح دو طایفه نارویی و زین‌الدینی را «لطف و مرحمت الله تعالی» دانستند و از معتمدین و ریش‌سفیدان و تمام کسانی که برای ایجاد این صلح و سازش تلاش نمودند تقدیر کردند.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به شناعت و سنگینی گناه «قتل» در اسلام، «ضعف دیانت» و «تکبر و غرور» را از مهمترین دلایل بسیاری از قتل‌ها در عصر حاضر دانستند.
ایشان ادامه دادند: متأسفانه امروزه دستورات و احکام صریح الله تعالی زیر پا گذاشته می‌شوند و همین امر سبب بروز مشکلات در‌ جامعه از جمله افزایش قتل شده است.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: حفظ امنیت جامعه بسیار مهم است. تمام پدران و مادران و معتمدین و ریش‌سفیدان، فرزندان و جوانان را به «صبر و بردباری» و «دوری از جنگ و درگیری» توصیه کنند‌.
ایشان ادامه دادند: تعصبات قومی و طایفه‌ای را کنار بگذارید. همهٔ ما با هم برادری اسلامی و انسانی داریم. الله تعالی ملاک برتری انسان‌ها را در «تقوا و پرهیزکاری» عنوان کرده است.

چاپ

684 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 2 فروردین, 1401


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©