شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید جمعه 27 اسفندماه 1400، در بخشی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه نیکشهر، با انتقاد شدید از «اعدام‌های گسترده در یکی از کشورهای اسلامی»، آن را «تکان‌دهنده» دانستند و سران کشورهای اسلامی را به «رعایت اعتدال» و «اتباع از رأفت و رحمت رسول اکرم» توصیه کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: متاسفانه در یکی از کشورهای اسلامی 81 نفر در یک روز اعدام شدند که این اقدام بسیار تکان‌دهنده بود.
ایشان خاطرنشان ساختند: اعدام زیاد در هر کشوری که باشد از مسیر اعتدال کتاب و سنت خارج بوده و به دور از رأفت و رحمت اسلامی است؛ مگر در جایی که حکم قصاص باشد.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: مسلمانان و کشورهای اسلامی باید بر مسیر کتاب‌الله و سیرت رسول‌الله حرکت کنند. کتاب و سنت به اعتدال توصیه و تاکید دارند. اسلام دین مدارا و گذشت و دین زندگی مسالمت‌آمیز است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با بیان نمونه‌هایی از عملکرد پیامبر اکرم و صحابه در برخورد با مخالفان، گفتند: پیامبر اکرم در جنگ بدر تمام هفتاد اسیر دشمن را آزاد کرد و حتی یک اسیر را هم نکُشت. در واقعه فتح مکه نیز خطاب به مردم مکه که سال‌ها با اسلام دشمنی کرده بودند اعلام کرد: «إذهبوا أنتم الطلقاء»؛ بروید، شما آزاد هستید. در دوران خلفای راشدین نیز اعدام بسیار اندک و در موارد جزئی مانند قصاص بود. حضرت علی رضی‌الله‌عنه حتی یک نفر از اسیران خوارج را اعدام نکرد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: دین اسلام با گذشت و اخلاق کریمانۀ پیامبر اکرم و صحابه و اهل بیت در دنیا گسترش یافت. لذا سران کشورهای اسلامی باید رأفت و رحمت پیامبر اکرم و صحابه و اهل بیت در برخورد با مخالفان را الگوی خودشان قرار دهند و از اعدام‌های زیاد دست بردارند.
امام جمعه زاهدان در پایان گفتند: مسلمانان زمانی به عزت و سربلندی می‌رسند که از سیاست و سیرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنند و از مسیر اعتدالی قرآن و سنت و صحابه و اهل بیت پیروی کنند. همۀ مسلمانان دارای هر مذهب و گرایشی هستند باید ماحول قرآن و سنت جمع بشوند و با یکدیگر درگیر نشوند، بلکه به مشترکات چنگ بزنند.

چاپ

677 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 اسفند, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©