مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

گناه، ناسپاسی و ظلم سبب زوال نعمت می‌شوند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (22 بهمن 1400)، ضمن هشدار درخصوص عواقب و پیامدهای گناه، ظلم و ناشاکری پروردگار، بر لزوم «سپاس‌گزاری از الله تعالی»، «گسترش عدالت»، «نشر معروفات» و «توبه و استغفار» برای بقای نعمت‌ها توصیه و تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» [رعد: 11] اظهار داشتند: این سنت الهی است که نعمت‌هایی را که به یک ملت و قوم و حتی افراد عنایت می‌کند، بنا بر نظر لطف و فضل‌اش از آنها نمی‌گیرد مگر اینکه بندگان خودشان به‌جای شکر، ناسپاسی کنند. کفران نعمت سبب زوال نعمت می‌شود. از ابتدای خلقت انسان سنت الهی همین بوده که اگر بندگان از نعمت‌ها در راه فساد و گناه و ظلم استفاده کنند، خداوند متعال آن نعمت را می‌گیرد.
ایشان در ادامه به نمونه‌هایی از ناسپاسی و نتیجۀ آن اشاره کردند و گفتند: شیطان به‌ظاهر مقرّب بود و با فرشتگان نشست‌و‌برخاست داشت، ولی وقتی در اثر تکبر و از روی ناسپاسی از سجدۀ آدم که دستور خداوند بود ابا ورزید، خداوند این نعمت‌ها را از او گرفت و او را رانده و مردود و ملعون گرداند.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: حضرت آدم و حوا علیهماالسلام وقتی برر اثر وسوسۀ شیطان لغزیدند، حکم خدا را فراموش و نافرمانی کردند، خداوند آنها را از بهشت که آنجا همۀ نعمت‌ها فراهم و فراوان بود، بیرون کرد و به زمین فرستاد. آنها توبه کردند، خداوند توبه‌شان را پذیرفت و آنها مجدداً از بندگان صالح و مقربان درگاه الله تعالی شدند. خداوند متعال در بیان واقعه حضرت آدم و حوا به انسان‌ها تعلیم داده ‌است که اگر از روی نادانی و به فراموشی مرتکب گناه شدید، به‌جای اصرار بر گناه به سوی خدا برگردید و توبه کنید.
ایشان در ادامه گفتند: اگر می‌خواهید سرمایه و ثروت و صحت و سلامتی و نعمت‌ها برای‌تان باقی بمانند، بندۀ شکرگزار باشید؛ ظلم نکنید، به‌سوی گناه و فساد و تمرد نروید، مخصوصا اگر کسی مظلومی را برنجاند آه‌ونالۀ مظلوم خانه‌اش را ویران می‌کند. فریاد مظلوم مستقیما به خدا می‌رسد، بین آه مظلوم و خدا هیچ حجاب و حائلی وجود ندارد.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: اگر یکی از ما مرتکب ظلم و اجحاف و ناشاکری شده ‌است، راه حل همان راه حضرت آدم و حوا علیهما‌السلام است؛ توبه و استغفار می‌تواند نعمت‌ها را برگرداند و ناراضگی خدا را خاموش کند و جلوی خشم خدا را بگیرد. همیشه استغفار کنیم چون چه‌بسا ما گناه می‌کنیم و متوجه گناه خود نمی‌شویم.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: علاوه بر توبه و استغفار، شکر نعمت‌ها را نیز به‌جا بیاوریم. اگر خداوند سرمایه و ثروت بدهد و در راه مشروبات الکلی، مواد مخدر و ظلم و اجحاف و اسراف صرف شود، مطمئن باشید که بدبختی به سراغ انسان می‌آید. ناشاکری و گناه حال انسان را تغییر می‌دهید و فقر و گرسنگی و قحط می‌آورد، چنانکه خداوند متعال می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ» [ابراهیم: 28-29] کسانی که نعمت‌های خدا را به کفر تبدیل کردند قوم‌شان را به سرای هلاکت وارد کردند.
ایشان با اشاره به «سرانجام ناشاکری و اقوام هلاک‌شده» خاطرنشان کردند: خداوند به فرعون انواع نعمت‌ها را داده بود، اما او به جای اینکه از خدا و قاصد او؛ حضرت موسی علیه‌السلام پیروی کند، تکبر و نافرمانی کرد، الله تعالی تمام نعمت‌ها را از او گرفت و او را در دریا غرق کرد. اگر فرعون ایمان می‌آورد و از ظلم بر بنی‌اسرائیل دست برمی‌داشت غرق نمی‌شد.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: اگر ابوجهل و سران مکه که پیامبر را از مکه اخراج کردند توبه می‌کردند خداوند همان جایگاهی را که به اکابر صحابه داد به آنها عنایت می‌کرد، اما آنها تکبر و تمرد کردند و با رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم مخالفت کردند و خداوند همۀ نعمت‌ها را از آنها گرفت و آنها را ذلیل کرد. خداوند به قارون خزانه و ثروت داده بود، وقتی به او گفته شد از نعمت‌هایی که خدا به تو داده سهم فقرا و نیازمندان و آخرت خود را فراموش نکن، نعمت‌ها را نتیجۀ علم و دانش و تلاش خود دانست و ناشاکری کرد؛ خداوند متعال هم او را همراه با سرمایه و دارایی‌اش داخل زمین فرو برد.
ایشان در ادامه افزودند: در طول تاریخ ملت‌هایی که خدا را ناسپاسی و نافرمانی کرده‌اند هلاک شده‌اند و ملت‌هایی که نعمت‌ها را از جانب خدا دانسته‌اند، شکر خدا را به‌جا آورده‌اند و عدالت را گسترش داده‌اند و با فساد و گناه و ظلم مبارزه کرده‌اند و معروفات را نشر کردند خداوند آنها را مورد لطف خود قرار داده و به نعمت‌ها و سلامتی‌شان افزوده است. لذا انسان‌ها باید قدر همۀ نعمت‌ها اعم از نعمت‌های فردی، منطقه‌ای و ملی، مادی و معنوی را بداند.

 

رمز بقای نظام و انقلاب «گسترش عدالت» و «جلب رضایت مردم» است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به مناسبت 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این انقلاب را نتیجۀ «خیزش مردمی» دانستند و برای بقای این نظام و انقلاب بر لزوم «گسترش عدالت» و «جلب رضایت مردم» تاکید کردند و گفتند: انقلاب اسلامی در ایران از طریق کودتا و یا حملۀ نظامی اتفاق نیفتاد، بلکه با حرکت و خیزش مردمی و آمدن مردم به میدان به‌وجود آمد و رمز بقای این انقلاب هم تا زمانی‌ست که مردم در صحنه حضور داشته باشند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: اگر مسئولان بتوانند مردم را نگهداری کنند، عدالت را در کشور گسترش بدهند و با خدمت به مردم موجبات رضایت ملت را فراهم بیاورند این انقلاب و نظام باقی می‌ماند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: انقلاب و نظام با قوۀ قهری و تقویت نیروی تسلیحاتی باقی نمی‌ماند، اگرچه برای دفاع از تمامیت ارضی کشور داشتن قدرت نظامی لازم است و این حق هر کشوری است که برای دفاع از خودش تسلیحات نظامی داشته باشد، اما انقلاب و نظام در داخل کشور با حمایت و حضور مردم در میدان و جلب رضایت مردم باقی می‌ماند و رضایت مردم در گسترش عدالت و انصاف است.
ایشان تصریح کردند: بزرگان نظام و کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند باید مردمی بیندیشند و این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که مردم تا چه اندازه در صحنه حضور دارند و برای نگهداشتن مردم در صحنه چه سیاست و تدبیر و اقداماتی باید صورت گیرد. ایران متشکل از اقوام و مذاهب و تفکرات مختلف است و همۀ این‌ها باید زیر چتر نظام به حق و حقوق خودشان برسند و حق هیچ کسی ضایع نشود.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم رحمةللعالمین بودند و همواره مواظب بودند که به هیچ غیرمسلمانی که در قلمرو جهان اسلام زندگی می‌کند ظلم و اجحافی صورت نگیرد. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین در آخرین لحظات حیات‌شان وصیت کردند که به هیچ غیرمسلمانی در حکومت اسلامی ظلم نشود و مسلمانان معبد هیچ دین و ملتی را مورد تعرض قرار ندهند. حضرت علی رضی‌الله‌عنه حساسیت بسیار زیادی به رعایت حقوق غیرمسلمانان داشت، چنان‌که یک بار شخصی مال یک زن غیرمسلمان یهودی را دزدیده بود، حضرت علی چنان ناراحت شد که فرمود از این وضعیت اگر ما بمیریم بهتر است. لذا روش اهل‌بیت این بوده که به عدالت و انصاف و مردم فکر کردند.

 

اگر در رابطه با «مجازات مسائل ناموسی» قانون مشخصی وجود می‌داشت افراد شخصاً برای مجازات اقدام نمی‌کردند
امام‌جمعه زاهدان در فراز دیگری از سخنان‌شان به موضوع «قتل ناموسی» اخیر در اهواز اشاره کردند و گفتند: اتفاقی که اخیرا رخ داد و شخصی همسر خودش را در یک موضوع ناموسی به قتل رساند در رسانه‌های جهان انعکاس پیدا کرد. بنده در یکی از رسانه‌ها دیدم که این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دادند و می‌گفتند که سالانه صدها قتل مشابه در ایران رخ می‌دهد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: به نظر بنده علت اصلی اتفاقات و قتل‌های ناموسی در کشور آن است که، تا جایی که بنده اطلاع دارم، در کشور قانونی در رابطه با مجازات مسائل ناموسی وجود ندارد، اگر چنین قانونی هست مسئولان دستگاه قضایی اعلام کنند، زیرا وقتی ما در رابطه با اتهامات ناموسی به مردم می‌گوییم به دستگاه قضایی مراجعه کنید، مردم گلایه می‌کنند که دستگاه قضایی رسیدگی نمی‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: ما در مراجعات مردمی که مربوط به مسائل ناموسی هستند به مراجعه‌کنندگان می‌گوییم که بررسی این‌گونه مسائل در صلاحیت اختیارات ما نیستند، زیرا داوری‌های ما محلی هستند و حکومتی و دولتی نیستند. ما در داوری‌ها و شوراهای محلی و حل مسائل از طریق کدخدامنشی بیشتر در زمینۀ ایجاد صلح و آشتی و یا حداکثر گرفتن دیه اختیار داریم، اما اگر قرار بر قصاص، اجرای حدود و یا سایر مجازات‌ها باشد اجرای این احکام جزو اختیارات دستگاه قضایی و قضات و حکومت هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر در خصوص اتفاقات و حوادث ناموسی مجازات قانونی معقولی وجود داشته باشد مردم برای شکایت به دادگستری و مقامات قضایی مراجعه می‌کنند و با مجازات قانونی دل شاکیان تسلی می‌شود و دیگر نیازی پیدا نمی‌شود که پدر، برادر یا شوهر شخصاً اقدام کند.
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: بنده درخواست می‌کنم و درخواست عموم مردم نیز همین است که دستگاه قضایی موضع خودش را در رابطه با مسائل و اتهامات ناموسی مشخص کند و در این زمینه قانونی تدوین شود که بازدارنده و قانع‌کننده باشد.

 

افزایش «قلیان‌خانه‌ها» و «تکدی‌گری» در زاهدان خوشایند این شهر نیست
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان از افزایش «قلیان‌خانه‌ها» در شهر زاهدان انتقاد کردند و گفتند: متاسفانه گزارش می‌رسد که «سفره‌خانه» و «قلیان‌خانه» در شهر ما زیاد شده است و برخی از جوانان برای سرگرمی به این مکان‌ها می‌روند که این اصلا چیز خوشایندی نیست. ارتباط با دود قلیان و سیگار پلۀ گرفتارشدن به دام اعتیاد است.
ایشان افزودند: کسانی که بدون درنگ برای این مکان‌ها مجوز صادر می‌کنند باید توجه داشته باشند که بسیاری از ناامنی‌ها از همین مکان‌ها شروع شده‌اند؛ چنان‌که جوانان با هم درگیر شده‌اند و این درگیری به درگیری‌های قومی منجر شده است. نیاز است برای جوانان شغل‌ها و سرگرمی‌های سالم ایجاد کنیم.
امام‌جمعه زاهدان از افزایش «تکدی‌گری» در شهر نیز ابراز تأسف کردند و گفتند: گزارش رسیده که تکدی‌گری در شهر افزایش یافته و متکدیان به درب مغازه‌ها و منازل مردم می‌روند. اگرچه وقتی سائل نزد ما می‌آید باید حرمت او را رعایت کنیم و حتی‌الامکان به او کمک کنیم، اما باید فرهنگ اشتغال و ایجاد کار را مورد توجه قرار دهیم و مردم را تشویق کنیم که دنبال فراگیری حرفه و کار بروند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم وقتی سائلی نزد ایشان آمد، با ارائه راهکار او را تشویق کرد که دنبال شغل و کار برود و از دسترنج خودش امرار معاش کند.

چاپ

453 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 بهمن, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©