شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (15 بهمن 1400) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به انتظاراتی که اقوام و مذاهب با روی‌کارآمدن نظام اسلامی در کشور داشتند اشاره کردند و خاطرنشان ساختند که جامعه اهل‌سنت همچنان درخصوص «بکارگیری شایستگان»، «تأمین آزادی‌های مذهبی» و «تبعیض» دغدغه دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: پس از اینکه بعد از قرون متمادی بالاخره انقلاب اسلامی پیروز شد و نظام اسلامی در ایران برقرار شد، انتظار این بود که عدالت چنان در کشور گسترش پیدا کند که تمام اقوام و مذاهب و حتی ادیان و غیرمسلمانان با هر فکر و اندیشه‌ای بتوانند به حقوق‌شان برسند و در کشور به راحتی زندگی کنند.
ایشان ادامه دادند: اکنون که در چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم هنوز دغدغه‌های فراوانی وجود دارد. جامعه اهل‌سنت که هم نظام و انقلاب را همراهی کردند و هم در راستای وحدت و امنیت ملی تأثیرگذار بوده و خواهند بود، از تبعیض رنج می‌برند و انتظار دارند که تبعیض رفع بشود.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: این خواستۀ دیرینۀ جامعه اهل‌سنت است که از شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان استفاده شود. اگرچه اهل‌سنت این را قبول دارند که در زمینۀ خدمات‌رسانی به مناطق مختلف کشور، حالا این خدمات کم بوده یا زیاد، اما در این زمینه تفاوت زیادی بین شیعه و سنی وجود نداشته و شکایت خاصی در این‌خصوص نیست و اگر شکایتی هم هست شیعه و سنی شکایت دارند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: متاسفانه در زمینۀ بکارگیری شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان کشور و مدیریت‌های مراکز استان‌ها و مناطق سنی‌نشین عدالت اجرا نشده است. حتی تعادل نسبی در مناطق سنی‌نشین مراعات نشده و هنوز دغدغه‌های زیادی در این خصوص وجود دارد.
ایشان ادامه دادند: انتظار ما آن بود که مسئولان امر، جامعه اهل‌سنت را چنان نگهداری کنند که حتی از حقوقی که دارند بیشتر به آنان داده شود. اگر زمام امور در دست ما بود ما برادران شیعه را روی سرمان قرار می‌دادیم و اگر آنها در اقلیت می‌بودند ما از حق و حقوق‌شان بیشتر به آنها می‌دادیم؛ همین انتظار را از مسئولان امر در حق اهل‌سنت داریم. بسیاری از اقلیت‌ها در برخی کشورها مظلوم هستند، اما در بسیاری دیگر از کشورهای توسعه‌یافته حقوق اقلیت‌ها بسیار بیشتر از اکثریت رعایت می‌شود تا گلایه نداشته باشند.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: همۀ ملت فرزندان یک حاکمیت و نظام هستند و نباید بین آنها تفاوتی وجود داشته باشد. انتظار ما آن است که شایسته‌سالاری به معنای واقعی وجود داشته باشد. نباید مذهب‌سالاری، قوم‌سالاری و جناح‌سالاری باشد، بلکه مسئولیت‌ها بر اساس شایسته‌سالاری، لیاقت و توانمندی‌ توزیع شوند.

 

«بکارگیری شایستگان» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» خواسته‌های محوری جامعه اهل‌سنت هستند
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: جامعه اهل‌سنت به‌عنوان ایرانیان اصیل و هموطنان بومی در ایران انتظار دارند که به حقوق آنها رسیدگی شود. متاسفانه یکسری سیاست‌های نانوشته از ابتدای انقلاب در موضوع حقوق اهل‌سنت درنظر گرفته شده که هنوز هم همان سیاست‌ها ادامه دارند، زیرا هر تلاشی که برای رسیدگی به حقوق اهل‌سنت صورت می‌گیرد نتیجه نمی‌دهد.
ایشان خاطرنشان ساختند: اگرچه خدمات و توجهاتی به اهل‌سنت صورت می‌گیرد، اما خواستۀ مهم و محوری جامعه اهل‌سنت که آزادی کامل مذهبی و مشارکت و بکارگیری شایستگان اهل‌سنت است، آن‌طور که باید متحقق نشده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: خواستۀ ما آن است که آزادی کامل اهل‌سنت تأمین شود تا اهل‌سنت بتوانند به راحتی در همه جا الله را عبادت کنند و در شهرهایی که اهل‌سنت در آنها حضور دارند اجازۀ ساخت مسجد داده شود.
ایشان ادامه دادند: اگرچه در بسیاری مناطق سرانۀ مسجد رعایت می‌شود و اهل‌سنت مسجد دارند، اما بعضی از عزیزان وقتی موضوع مساجد اهل‌سنت در کشور مطرح می‌شود آمار مساجد مناطق سنی‌نشین مثل بلوچستان و دیگر مناطق را پیش می‌کنند، درحالی‌که در شهرهایی مانند: بیرجند، ارومیه، کرمانشاه و بسیاری دیگر از شهرهایی که درصد جمعیت اهل‌سنت از عزیزان شیعه کمتر است، سرانۀ مسجد رعایت نمی‌شود. انتظار است که سرانۀ مسجد در شهرهای مختلف کشور رعایت شود و در شهرهایی که اهل‌سنت حضور دارند اجازۀ ساخت مسجد داده شود و یا حداقل فعالیت نمازخانه‌ها مجاز باشد و با آنها همکاری شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم استقلال اهل‌سنت در امور مذهبی نیز تاکید کردند و گفتند: این خواستۀ اهل‌سنت است که امور مذهبی‌شان در دست خودشان باشد و دولت و نظام فقط نظارت داشته باشد.

 

نیاز است در سیاست‌ها تجدیدنظر شود
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان اظهار داشتند: ما با خشونت و افراط‌گرایی مخالفیم. اینکه افراط‌گراها نتوانستند در کشور جای پا باز کنند نه فقط به‌خاطر مخالفت دولت و حاکمیت با این موضوع، بلکه به‌خاطر مخالفتی است که سُنی و شیعه با افراط‌گرایی و خشونت دارند.
ایشان افزودند: راه ما راه اعتدال و میانه و راه اخوت و برادری است. توصیۀ ما به تمام کشورها آن است که حقوق اقوام و مذاهب را رعایت کنند و همین توصیه را به مسئولان کشور خودمان نیز داریم.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: متاسفانه در حد گسترده‌ای ریزش داشته‌ایم و بسیاری از مردم ایران، اعم از شیعه و سنی از ما ناراضی شده‌اند و نارضایتی‌ها گسترش یافته است. لذا نیاز است در سیاست‌ها تجدیدنظر شود. توصیۀ بنده به تمام کشورهای اسلامی آن است که ظرفیت خودشان را بالا ببرند و در جهت جلب رضایت مردم تلاش کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان تاکید کردند: حاکمیت و نظام باید سایۀ رحمت برای مردم باشد و وحدت و اخوت مردم را افزایش دهد و به خواسته‌های مردم توجه کند؛ این امر می‌تواند حاکمیت هر نظامی را در دنیا پایدار بگرداند. ما خیرخواه هستیم و خیر کشور و ملت و نظام را می‌خواهیم.

 

معاملۀ مواد مخدر از لحاظ شرعی حرام و ناجایز است/ بنده با اعدام‌های زیادی که در کشور می‌شود مخالفم
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به تقبیح معامله مواد مخدر پرداختند و گفتند: واقعیت این است که معامله و توزیع مواد مخدر که به معنای واقعی خانمان‌سوز است و زنان و مردان را از پا درمی‌آورد، ناجایز و حرام است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگرچه بنده با اعدام‌های زیادی که در کشور می‌شود مخالفم و از این بابت متاسفم، اما وقتی قضات حرف ما را قبول نمی‌کنند، مردم باید حرف ما را گوش کنند و نباید دنبال معاملۀ مواد مخدر بروند. ممکن است برخی بگویند که ما از کجا نان بخوریم، اما باید بدانند الله تعالی روزی آنها را هم مانند روزی تمام انسانهایی که به این شغل نمی‌پردازند می‌دهد.
امام‌جمعه زاهدان اظهار داشتند: واقعا چرا جوانان ما به خاطر معاملۀ مواد مخدر اعدام بشوند؟! در بعضی از خانواده‌ها وقتی یک برادر به‌خاطر معاملۀ مواد مخدر اعدام می‌شود، برادر دیگر مواد را برمی‌دارد و گرفتار می‌شود. در بعضی خانواده‌ها سه برادر به دلیل معاملۀ مواد مخدر اعدام شده‌اند. کاش قضات ما فکر می‌کردند که وقتی سه برادر محکوم به اعدام هستند، حداقل در حق دو نفر از آنها ترحم بشود.
ایشان ادامه دادند: در روز قیامت و یا در همین دنیا پاسخ خانواده‌ها و زنان و فرزندانی را که به‌خاطر اعدام، بی‌سرپرست و بیوه و یتیم می‌شوند چه کسی می‌دهد؟ این خانواده‌ها هم ایرانی و هم‌وطنان ما هستند. آیا دولت و حاکمیت سرپرستی این خانواده‌ها را بر عهده می‌گیرد که فرزندان‌شان دنبال تحصیل بروند و به بیراهه نروند و در آینده تبدیل به تهدیدی برای منطقه و مردم نشوند؟
مدیر دارالعلوم زاهدان خطاب به کسانی که دنبال معاملۀ مواد مخدر می‌روند گفتند: بارها تاکید شده که معاملۀ مواد مخدر از لحاظ شرعی حرام است. لذا چنین روزی و نانی را به اطفال و خانواده‌های خودتان ندهید. لازم نیست به فرزندان‌تان غذاهای آن‌چنانی بدهید و یا برای‌شان ساختمان مجلل بسازید، بلکه نان حلال و پاک بدهید و امنیت فرزندان و خانوادۀ خودتان را سلب نکنید و برای آموزش و تحصیل و تربیت صحیح آنها تلاش کنید.
مولانا عبدالحمید در پایان تصریح کردند: معاملۀ مواد مخدر نه با اخلاق انسانی و نه با قوانین اسلامی سازگار است. لذا معامله‌ای بکنید که برای جامعه تبعات نداشته و مشکلاتی را به دنبال نداشته باشد.

 

در اسلام حقوق همۀ انسان‌ها تضمین شده است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان اظهار داشتند: روزی بر کره خاکی فقط حضرت آدم و حوا زندگی می‌کردند، پس از آن در ادوار مختلف جمعیت انسانی کم‌کم تکثیر شد و امروز از هر زمان بیشتر شده و جمعیت بشر به نه میلیارد رسیده است.
ایشان افزودند: بشر زیاد شده ولی سؤال این است که بین این همه انسان، قطع‌نظر از اعتقاد و برداشت‌های مختلف، چه‌اندازه انسانیت و اخلاق و رفتار و ترحمی که شایسته انسان است، وجود دارد؟ چه قدر انسان‌اند که ترحم دارند، با بقیه انس می‌گیرند و بر آنها تعدی و ظلم نمی‌کنند و آبرو و مال‌شان را نمی‌برند؟
خطیب جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: همین‌طور باید پرسید چه‌قدر از مسلمانان که جمعیت‌شان به دو میلیارد می‌رسد، از ظرفیت قرآن، اسلام و سیرۀ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برخوردار هستند و از دروغ، غیبت، تهمت و آنچه قرآن ممنوع کرده اجتناب می‌کنند و به نماز و تقوا و آنچه شریعت لازم دانسته پایبند هستند؟ انسان‌ها تا چه ‌اندازه برای کسانی که اندیشه و مسلک و اعتقادشان با آنها فرق می‌کند، حق قائل‌اند؟
ایشان ابراز داشتند: متأسفانه در میان مسلمانان تعداد کسانی که به قرآن، دستورات الهی، حلال و حرام و دین ارزش قائل‌ باشند و بر عمل بر اسلام افتخار کنند، کم‌اند، درحالی‌که شایسته است مسلمان برخلاف سیرۀ پیامبر عمل نکند و از گناه و خلاف دین خود را بازدارد و پایبند سیرۀ پیامبر باشد.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: با مراجعه به قرآن و سنت درمی‌یابیم که ظرفیت اسلام ظرفیت بسیار بالایی است. در اسلام حقوق تمام انسان‌ها تضمین شده است. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در آخرین لحظات زندگی به زمامداران و همۀ مسلمانان توصیه می‌کند که در بلاد اسلامی حقوق غیرمسلمانان را رعایت کنند و برای حفظ امنیت و حقوق آنها با مسلمانانی که به آنها تعرض می‌کنند، بجنگند. جان و مال و آبروی اهل ذمه در اسلام محفوظ است. خلفای راشدین نیز بر اساس سنت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم جانشینان خود را به رعایت حقوق غیرمسلمانان توصیه کردند. در بلاد اسلامی حقوق یهودی، نصرانی، بت‌پرست و هر غیرمسلمانی باید رعایت شود.
ایشان تاکید کردند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در آخرین حج در منا در ماه حرام و در روز عید فرمودند: ریختن خون مسلمان مانند همین روز حرام است، بعد از من کافر نشوید و مانند کفار گردن همدیگر را نزنید. لذا طبق این حدیث زدن گردن و ریختن خون مسلمان به مثابۀ کفر بوده و گناه بسیار بزرگی‌ است. غیبت، تهمت و تمسخر تعرض به آبروی مسلمان است و تعرض به مسلمان حرام است. امروز مسلمانان و بشریت به کدام سو می‌روند؟ آنانی که ادعای رعایت حقوق بشر را می‌کنند ببینند چه‌قدر حقوق انسان به صورت واقعی رعایت می‌شود؟
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: مسلمان باید پایبند اسلام باشد. مسلمان زمانی مسلمان است که در چارچوب شریعت اسلام و سیرت زندگی کند و مطیع فرامین خدا باشد، و افسارگسیخته و بی‌مهار نباشد.

چاپ

835 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 15 بهمن, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©