شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (3 دی‌ماه 1400) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با انتقاد از دخالت‌های صورت‌گرفته در بعضی از مناطق سنی‌نشین در امور مذهبی اهل‌سنت، این دخالت‌ها را «بر خلاف مُرّ قانون اساسی» دانستند و خواستار اجرای قانون اساسی به‌ویژه اصل دوازدهم این قانون شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با تأکید بر اینکه اصل دوازدهم قانون اساسی بر آزادی مذاهب اهل سنت تصریح کرده است، گفتند: مذاهب اهل‌سنت طبق قانون اساسی در تعلیم و کلیه مسائل مذهبی آزاد هستند. اگرچه قانون اساسی مذهب شیعه جعفری اثنی عشری را مذهب رسمی کشور اعلام کرده و در همان زمان که حضرت مولانا عبدالعزیز در مجلس خبرگان بودند اعتراضاتی به این موضوع وارد شد اما در نهایت همین قانون تصویب شد و ما آن را پذیرفتیم و حرف‌هایی می‌زنیم که در چارچوب قانون هستند و از روی زیاده‌خواهی و غیرمنصفانه نیستند. قانون در تعلیم و تربیت و مسائل مذهبی آزادی داده است.
مولانا عبدالحمید با اشاره به اینکه وقتی قانون استثنایی قائل نشده است، کسی نمی‌تواند مانعی ایجاد کند، افزودند: نماز جمعه هم جزو مراسم مذهبی است که باید بدون ممانعت و مشکل برگزار شود. متاسفانه در عمل قانون اساسی بطور کامل اجرا نشد و آن آزادی‌ای را که قانون اساسی به ما داده است نداریم. نمونه بارز آن شورای مدیریت و برنامه‌ریزی است که در تهران است و می خواهد امور مذهبی اهل سنت را مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی کند. خوشبختانه ما در اینجا مشکلی نداریم اما در جاهای دیگر که پذیرفتند مشکلاتی بوجود آمده است و مدرسین باید مورد گزینش قرار بگیرند و تائید شوند. سخت‌ترین این مسائل در ناحیه کردستان است. در مناطق کردنشین علمای کُرد خیلی ناراضی هستند. ما انتظار داریم اصل 12 قانون اساسی که آزادی در تعلیم را تصریح کرده است، به درستی اجرا شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: ما انتظار نداشتیم که رئیس مرکز بزرگ سنندج که یک مرکز بزرگ علمی و دینی است یک فرد شیعه و از قم باشد. در حالیکه علمای اهل سنت که نظام را قبول دارند و با نظام همکاری دارند در آن منطقه هستند. چرا از علمای اهل سنت در این مرکز استفاده نمی‌شود؟
ایشان با اشاره به تعطیل و نیمه‌تعطیل‌شدن ده‌ها مدرسه و مکتب توسط این مرکز و مسئولان امنیتی، گفتند: کار مسئولان امنیتی این نیست که در امور حوزه‌ها و مساجد دینی دخالت کنند. نظام می تواند نظارت کند اما حق دخالت را ندارد. نظارت نباید در دست نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی باشد بلکه باید در دست بزرگان باشد. هر کسی فکر و سلیقهای دارد و بقدری پیش رفته اند که دخالت انجام شده و اسلام‌گرایی و دینمداری در کردستان ضربه خورده، در حالیکه نظام اسلامی است و اسلام گرایی و دینمداری باید تقویت شود. ولی بقدری در مسائل مذهبی و نماز جمعه و حتی نمازهای جماعت دخالت شده و امام جا به جا شده است که بسیاری از مردم مساجد را ترک کرده اند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: امام جمعه و جماعت باید کسی باشد که مردم را قبول داشته و مردم او را بپذیرند و تحمیلی نباشد. در کردستان گلایه‌های زیادی در این مورد وجود دارد. در این استان با امام جماعت کاری ندارند اما تعیین امام جمعه را حق خود می‌دانند که تعیین کنند. اعتقاد ما بر این است که مردم باید امام جمعه را تعیین و قبول کنند. مساجد را مردم درست کرده‌اند. وقتی مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت را مردم ساخته‌اند، بگذارید مردم امام جمعه و جماعت را انتخاب کنند.
ایشان با یادآوری اینکه امام موظف و مکلف است در چارچوب قانون حرکت کند، افزودند: همه ما به قانون اساسی جمهوری اسلامی التزام داریم و مدارس و مساجد باید آزادی داشته باشند. تعجب‌آور است که حتی در روستایی اگر قرار باشد مسجدی ساخته شود، باید شورایی در مورد آن نظر بدهد که متشکل از سیاسیون، نیروهای امنیتی، نظامی، قضایی، علمای شیعه و تعدادی اندک از علمای اهل‌سنت و… است. نیروهای امینتی و نظامی عزیز ما هستند و باید برای حفظ کشور کار کنند اما پای اینها را شما وسط کشیدید و وارد مسائل مذهبی کردید. وظیفه نیروهای امنیتی مبارزه با ضدانقلاب و دشمن است، نه دخالت در مسائل مذهبی.
مولانا عبدالحمید متذکر شدند: ما تا به حال مدارا و تعامل کرده‌ایم و باز هم می‌کنیم اما این حق ما نیست. این بر خلاف مُرّ قانون اساسی است و ما در چارچوب قانون اساسی فرمان می‌بریم. میثاق ملی ما قانون اساسی است و اگر کسی از قانون اساسی رد شود، پذیرفتنش برای ما مشکل است؛ چون این به ضرر ماست. ما قانون را قبول کرده‌ایم و از مقام معظم رهبری و همه مسئولان در چارچوب قانون اساسی فرمان می‌بریم. همین قانون اساسی آزادی ما را تعریف کرده است و ما خواهان این آزادی و حق و حقوق‌مان هستیم. ما معتقدیم که در مسائل مذهبی باید ما را آزاد بگذارید.

 

با گذشت چهل‌وسه‌ سال از عمر انقلاب، جامعه اهل‌سنت به خواسته‌های خود نرسیده است / دولت سیزدهم هنوز اقدام قابل توجهی که سبب تسلی اهل‌سنت بشود انجام نداده است
مولانا عبدالحمید با اشاره به تبعیض‌ها در حق اهل‌سنت، گفتند: الآن 43 سال است که واگذاری مسئولیت به اهل‌سنت از خواسته‌های ما است و ما هنوز به این خواسته‌ها نرسیده‌ایم. درست است که فرمانداری و مسئولیت‌هایی نظیر آن در جنوب استان در اختیار اهل سنت است اما ما در مورد زاهدان که مرکز استان است، گلایه داریم. اینجا از ۱۰۰ درصد پست‌های مدیریتی تنها ۱۰ درصد متعلق به اهل سنت است. شما حق اهل سنت را رعایت نکرده‌اید. ما با شیعیان برادر و خواهریم و برای شیعه، اسلام و کشور می‌میریم. ما گفته‌ایم که هرکس به شما دست دراز کند، سینه سپر می‌کنیم. ما هرگز راضی نیستیم که به شیعه ظلم شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خبر از ارسال پیامی به حکومت اسلامی افغانستان برای رعایت حقوق شیعیان داده و گفتند: من از همین منبر به حکومت اسلامی جدید افغانستان پیام می‌دهم و قبلا هم پیام داده‌ام که حق برادران شیعه را رعایت کنید و آن‌ها را در امور مذهبی آزاد بگذارید. ما می‌دانیم که آن‌ها ظلم نمی‌کنند. ما نسبت به برادران و خواهران شیعه‌مان در افغانستان توصیه می‌کنیم. دو، سه حمله انتحاری به مساجد شیعه شد و من به قدری ناراحت شدم که اگر به مساجد اهل سنت حمله می‌شد آن‌قدر ناراحت نمی‌شدم. ما پیام دادیم که اول امنیت مساجد شیعه را تأمین کنید و بعد به سراغ مساجد اهل سنت بروید. ما معتقدیم که حکومت اسلامی افغانستان برای تمام اقلیت‌های قومی و مذهبی و حتی اقلیت‌های دینی باید عدالت را اجرا کند. این سیاست ما نیست، اعتقاد ماست.
مولانا عبدالحمید با انتقاد از به‌کار نگرفتن اهل‌سنت در جایگاه‌های کشوری، گفتند: ما 43 سال است پیگیریم که وزیری از اهل سنت در کابینه باشد اما اهل سنت در مدیریت‌های کشوری جایی ندارند. در مراکز استان‌های سنی‌نشین از اهل سنت استفاده نشده یا بسیار کم استفاده شده است. ما از شما انتظار داریم. من و شما با هم قرابت داریم. در کجای دنیا نیروهای مسلح مذهب و قومی را کنار گذاشته‌اند و به کار نگرفته‌اند؟ اینجا ما دو قاضی خوب از اهل سنت داشتیم که بر اثر کرونا درگذشتند و جایشان خالی است. ما از دستگاه قضایی و نیروهای مسلح انتظار داریم که بگذارند اهل سنت از مرزها دفاع کنند و برای کشورشان شهید بدهند.
مولانا عبدالحمید از رهبری خواستند شخصا مسائل اهل‌سنت را حل کنند و این مسائل را به دولت و دیگر مراکز قدرت واگذار نکنند و افزودند: ما مقام معظم رهبری را به رهبری پذیرفته‌ایم و این حق قانونی ماست که مسائل ما را خودشان نظارت کنند و در قسمت اهل سنت، نظام و انقلاب را رهبری کنند. انقلاب و نظام ما مردمی است و همه ما ایرانیان اصیل هستیم. آبا و اجداد ما برای ایران کشته داده‌اند. ما با انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها جنگیده‌ایم. همه اهل‌سنتی که در مرزها ساکنند، با بیگانگان جنگیده‌اند و الآن هم می‌جنگند. ما انتظار داریم به این مسائل رسیدگی شود و خواستار آزادی قانونی، برادری و مساوات هستیم. ما از علمای شیعه، خصوصا علمایی که در حاکمیت دخالت دارند و در رأس قدرت هستند و از آیت‌الله رئیسی که به رغم فشارهایی که به ما وارد شد، به‌خاطر منافع ملی و منافع جامعه به ایشان رأی دادیم، انتظاراتی داریم.
ایشان در ادامه گفتند: با گذشت چند ماه هنوز هیچ حکمی برای اهل سنت به غیر از یک مشاور صادر نشده است. کشور متعلق به شیعه و سنی است. شیعه و سنی همه ایرانی هستند و هیچ‌کس از اهل‌سنت ایرانی‌تر نیست. ما برابریم و اخوت‌ داریم. ما خواهان آنیم که این تبعیض‌ها برداشته شود و به شیعه و سنی یکسان نگاه شود. ما همه فرزندان این مرز و بوم هستیم و به اسلام و ایران افتخار داریم. ما جلوی بیگانگانی که می‌خواهند به این کشور تجاوز کنند ایستاده‌ایم و خواهان حق‌مان هم در چارچوب منطق هستیم. هرکس ما را قانع کند که جایی ناحق هستیم، پیشانی او را می‌بوسیم. ما حق را قبول می‌کنیم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص اختلافات شیعه و سنی توضیح دادند:‌ ما قبول داریم که اسلام بر کشور حاکم است اما فقه شیعه بر کشور نافذ است نه فقه سنی. ما مشترکات زیادی داریم اما اختلاف‌های زیادی هم داریم. فقه اهل سنت اعدام‌هایی را که در کشور می‌شود، قبول ندارد. اگر چنین کاری را یک مقام اهل‌سنت بکند ما حتما جلوی او می‌ایستیم. چنین چیزهایی در فقه ما اصلا وجود ندارد. اعتراف اجباری و به زور در فقه اهل سنت مردود است و اگر اهل‌سنتی چنین کند گریبان او را می‌گیریم. من از فقه اهل تشیع اطلاع کافی ندارم. این مباحث باید به گفتمان گذاشته شود و مورد بحث قرار بگیرد.

حکم «عزل» مولانا گرگیج بسیار عجولانه صادر شد/ به مولانا گرگیج فرصت پایان‌دادن به التهابات داده نشد
مولانا عبدالحمید با اشاره به اینکه مولانا گرگیج از علمای مطرح کشور و چهره شناخته‌شده‌ای است و همه با او آشنایی دارند، درباره سخنان اخیر ایشان گفتند: مولانا گرگیج از چهره‌های شاخص است و محبوبیتی در کشور دارد. ایشان بیش از ۴۰ سال است که امام جمعه است. حالا من و او هردو پیر شده‌ایم. او در این مدت حرف مردم را زده و از مشکلات مردم صحبت کرده است. گاهی هم انتقادهایی داشته است. من همیشه به ایشان گفته‌ام که موضعش را نرم‌تر کند. بالاخره حق تلخ است و ما باید تلخی را با شیرینی همراه کنیم تا برادران تحمل کنند. مولوی گرگیج حرف‌هایی را در جهت حمایت از نظام گفته که ما نگفته‌ایم. وقتی آمریکا برادران پاسدار ما را تحریم کرده، سخت‌ترین موضع را گرفته است. در صحبت اخیری که جنجال‌برانگیز شد، خود ایشان گفتند که من قصد توهین به اهل‌بیت را نداشته‌ام و ما هم باور می‌کنیم؛ چراکه می‌دانیم ایشان چه اعتقادی به اهل بیت دارد. ایشان در تذکره اهل بیت گریه می‌کند و اهل بیت را دوست دارد. بر خلاف عقیده ایشان است که به اهل بیت توهین کند. از حرف ایشان تلقی توهین شده و ایشان گفته چنین قصدی نداشته و عذرخواهی هم کرده است. این شهامت او است که عذرخواهی کرده است.
ایشان درباره پیگیری‌های صورت‌گرفته در این خصوص تصریح کردند: ما موضوع ایشان را پیگیری کردیم و حتی با تهران تماس گرفتم که این مسئله با مردم‌داری حل شود و به همین عذرخواهی اکتفا شود. ما هم صحبت می‌کنیم که در آینده در این مسائل مراعات بیشتری شود. مردم‌داری بهترین راه است. ما با آیت‌الله نورمفیدی و آیت‌الله محامی صحبت کردیم و همه اتفاق نظر داشتند که بهتر است مسئله با مردم‌داری حل شود. تا حدودی هم به توافقی رسیدیم اما بعد گفتند که شورای تأمین استان این نظر را قبول نکرده است و گفته است که مولوی گرگیچ به مسجد نیاید. گلایه ما این است که حکم سریع صادر شده است و از رفتن ایشان به مسجد ممانعت کرده‌اند. گلایه و انتظار ما این است که باید صبر می‌کردند و این حکم را نمی‌دادند. می‌گفتید که مولانا گرگیچ این جمعه به تهران سفر کند و شخص دیگری نماز بدهد تا این التهاب‌ها کم شود و آرامش حاکم شود. مولانا حاضر بود در رابطه با محبت اهل‌بیت صحبت کند تا التهاب در دو طرف کاهش پیدا کند اما متأسفانه به ایشان فرصت داده نشد.
مولانا عبدالحمید با اشاره به جمعیت ۲۰ میلیونی اهل‌سنت در ایران، گفتند:‌ ما از اعضای مهم این کشور هستیم و بیش از ۲۰ میلیون اهل‌سنت در کشور داریم که انتظاراتی دارند. ما از شیعه‌ایم و شیعه از ماست و همه ما ایرانی و برادر هستیم. خواسته ما برای امروز نیست و این مسائل را جدی می‌خواهیم.
ایشان افزودند: ما به هیچ صورتی نمی‌پذیریم که برای مساجد ما از جاهای دیگری تصمیم‌گیری شود. این حق اهل‌سنت نیست. حتی خواسته ما این است که اوقاف ما را همانطور که در بسیاری از کشورها اوقاف برادران شیعه جداست، جدا کنید. علمای شیعه برادران ما هستند و ما برایشان احترام قائل هستیم اما امور ما را به دست خودمان و امور برادران شیعه را به دست خودشان بدهید و حاکمیت بر تصمیمات ما نظارت کند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: ما باید به نحوی زندگی کنیم که تاریخ آینده در حق ما قضاوت خوبی بکند که با اهل‌سنت و شیعیان چگونه رفتار شد. باید تاریخ درخشانی برای آیندگان داشته باشیم تا آنگونه عمل کنند. ما دلسوز کشوریم، غرض‌ورز نیستیم. ما امنیت ملی و برادری می‌خواهیم اما باید مسیر اخوت را برویم. ما به رعایت حقوق همه اقلیت‌های کشور توصیه می‌کنیم. اعتقاد ما این است که حق هرکس باید رعایت شود و عدالت اجرا شود. امیدوارم این مسائل به نحوی پیش بروند که دل‌شکنی نشود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان گفتند: نامه‌ای هم به مقام معظم رهبری تحریر کرده‌ام و امیدوارم با توجه و عنایت مقام معظم رهبری، مسائل حل شوند. برادری و اخوت برای ما حیاتی است. دشمنان می‌خواهند اختلاف بیندازند و سوءاستفاده کنند. همه معتمدان، نخبگان و دانشگاهیان باید از طریق قانونی پیگیر این مسائل باشند.

 

چاپ

1184 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 دی, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©