شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز ‌جمعۀ اهل سنت زاهدان:

دشمنان می‌خواهند مسلمانان را به فساد بکشانند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با تاکید بر اینکه «خداوند متعال در قرآن مسلمانان را نسبت به نقشه‌های شوم دشمنان که قصد انحراف مسلمانان را دارند، هشدار داده است»، شعارهای «آزادی و دفاع از حقوق زنان» را از مهم‌ترین نقشه‌های دشمنان اسلام برای ترویج بی‌حیایی و بی‌بندوباری، فساد، اعتیاد و ایجاد تفرقه در بلاد اسلامی و به انحراف کشاندن مسلمانان دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعۀ اهل سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در مراسم نمازجمعه اهل سنت زاهدان (26 آذر 1400) ضمن تلاوت آیه‌های «يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَکُمْ وَ يَهْدِيَکُمْ سُنَنَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْکُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَکيمٌ وَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْکُمْ وَ يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَميلُوا مَيْلاً عَظيماً» [نساء: 26-27]، اظهار داشتند: خداوند متعال در قرآن انسان‌ها را به بهترین راه راهنمایی کرده و مسلمانان را نسبت به نقشه‌های شوم دشمنان که قصد انحراف مسلمانان را دارند، هشدار داده است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است، در آن افراط و تفریط نیست ولی در مردم جهان کوتاهی‌ها و سختگیری‌های بیجا وجود دارد و برخی آزادی مطلق می‌خواهند. متأسفانه بسیاری از مسلمانان نیز از فرهنگ‌های غیر اسلامی و غرب یا از فرهنگ‌های محلی و منطقه‌ای و قومی متأثر شده و در آنها کوتاهی و یا سخت‌گیری وجود دارد وگرنه اسلام دین میانه است.
ایشان افزودند: اسلام به عفت، پاکدامنی، ازدواج و بهترین راه راهنمایی می‌کند؛ قرآن تاکید دارد که روابط زن و مرد باید روابطی قانونی و مشروع باشد و در قرآن خطاب به کسانی که نیاز به ازدواج دارند، آمده است اگر ازدواج با زنان آزاده برای‌تان میسر نیست کنیزان را به نکاح خود دربیاورید، عفت‌تان حفظ می‌شود و این برای شما بهتر است.
ایشان در ادامه گفتند: اسلام از قمار، شراب، مخدرات و هر چیزی که برای سلامتی ظاهر و باطن انسان ضرر داشته باشد و در عقل انسان سستی بیاورد، منع کرده است. شراب نجس و پلید است و اگر بر لباس کسی بریزد آن را نجس می‌کند و نماز با آن درست نیست. امروز ما می‌بینیم مخدرات و اعتیاد که اسلام از آن منع کرده چه نقصان و ضرری در جامعه ایجاد کرده است.
ایشان افزودند: در هر حکم خدا حکمت است؛ بسیاری از محرمات قرآنی در فرهنگ‌های بین‌المللی نیز ممنوع‌اند ولی مردم جهان برای بسیاری از محرمات خدا آزادی قائل شده‌اند و اینها در واقع همان طرح‌هایی هستند که کفار به وسیلۀ آنها می‌خواهند مسلمانان را نیز به انحراف بکشند. خداوند متعال می‌خواهد با احکام انسان‌ها را بسازد و به آنها زندگی خوب عنایت کند اما آنهایی که دنبال شهوات و خواهشات نفسانی‌اند می‌خواهند مسلمانان را از مسیر اسلام و اعتدال بیرون کنند و آنها را به مسیر فساد و نابودی بکشانند.


غرب با شعار «دفاع از حقوق زنان» می‌خواهد بی‌حجابی و فساد را در ممالک اسلامی ترویج دهد

امام جمعۀ اهل سنت زاهدان با اشاره به برخی از نقشه‌های غیرمسلمانان خاطرنشان کردند: الآن شرایط عوض شده است، دنیا با اینترنت و ماهواره‌ها و هزینه‌های کلان و برنامه‌های دقیق در تلاش است با سرعت و در حجم بیشتری در میان مسلمانان فساد و گناه و بی‌حجابی و فحشا و بی‌بندوباری به‌وجود بیاورد و زن‌ها را بدون پوشش به میدان بیاورد.
ایشان ابراز داشتند: اسلام برنامه و فرهنگ مستقلی دارد، پوشش جزو مهمی از فرهنگ اسلامی است، قوانین بین‌المللی و اصول آزادی نیز تاکید دارند که فرهنگ‌های محلی و قوانین دینی هر منطقه باید حفظ شوند. «پوشش اسلامی» فرهنگ محلی و دینی مردم منطقه است، هیچ کس حق ندارد آزادی قانونی مردم را در داشتن حجاب و فرهنگ‌های محلی سلب کند، پوشش نیز به همان اندازه که اسلام لازم دانسته باید رعایت شود.
ایشان تاکید کردند: هدف از به صحنه‌آوردن زنان، مسئلۀ علم و تحصیل آنها نیست، زنان می‌توانند با رعایت شئونات اسلامی به دانشگاه‌ها بروند و علم و تخصص حاصل کنند. چنانکه در زاهدان بسیاری از زنان مدرک تخصصی تفسیر و قرائت و حدیث و فقه می‌گیرند و در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند. غرب با شعار دفاع از حقوق زنان اهداف شومی را دنبال می‌کند و می‌خواهد بی‌حجابی و فساد را در ممالک اسلامی ترویج دهد. در گذشته نیز تلاش زیادی شد که فرهنگ و لباس اسلامی را در مصر، ایران، ترکیه و افغانستان بردارند؛ غیر از افغانستان در جاهای دیگر تا حدی موفق شدند بی‌حجابی و فساد و مشروب را بیاورند، الآن نیز برای ازبین بردن حیا و عفت تبلیغات وسیعی می‌شود.
مولانا عبدالحمید تأکید کردند: یهود و نصارا بلاد مهم را هدف قرار داده‌اند و روابط دوستانه را به نداشتن پوشش اسلامی و آزادی زنان مشروط می‌کنند. جامعه اسلامی باید بیدار باشد و نباید تحت تاثیر دشمنان دین و کسانی قرار بگیرند که از اسلام نفرت دارند و با شعار «آزادی و دفاع از حقوق زنان» می‌خواهند بلاد مهم اسلامی را به فساد بکشانند. در اسلام به آزادی اندیشه، بیان و قلم و آزادی‌های سیاسی بیشتر از غرب توجه و تأکید شده است، ولی اسلام آزادی منکرات و مفاسد و گناه را مشروع نمی‌داند و با آزادی‌ای که سلامت معنوی و ظاهری جامعه را ازبین ببرد، مخالف است. آنچه اسلام جائز و یا ناجایز قرار داده در آن حکمت است، کفار این حکمت را قبول ندارند.


پایداری ممالک اسلامی با اطاعت از خداست

امام جمعه اهل سنت زاهدان در فراز دیگری از سخنان‌شان با بیان اینکه «احساس خطرِ بلاد اسلامی از همدیگر نقشۀ دشمنان است» اظهار داشتند: یکی از نقشه‌های شومی که دشمنان موفق شده‌اند آن را در بلاد اسلامی پیاده کنند «ایجاد تفرقه» است. آنها بلاد اسلامی را از همدیگر می‌ترسانند، با اعلام حمایت از برخی از کشورهای اسلامی می‌خواهند آنها را از دین دور کنند و فضا و شرایط را تغییر بدهند.
ایشان ادامه دادند: تاریخ شاهد است که هرجا فساد و گناه و منکرات رواج بیابد، تباهی می‌آورد. ظلم، قتل و کشتار و خونریزی، زنا، فساد، ربا و رشوه تزلزل و تباهی می‌آورد؛ مردم سرمایه‌هایشان را از دست می‌دهند و امنیت ازبین می‌رود. خصوصا اگر مسلمانانی که ادعای اسلامی دارند مرتکب چنین مفاسدی بشوند، ناراضگی الله بیشتر خواهد شد. همین‌طور هرجا تقوا و پرهیزگاری و معروفات و عمل عام شده است آنجا ملک پایدار گشته است. توصیۀ ما به همۀ ممالک و کشورهای اسلامی آن است که فریب دشمنان اسلام را نخورند و همان طور که شعار می‌دهند به قرآن و سنت عمل کنند.


جماعت تبلیغ برای هیچ‌کس ضرری ندارد/ هر مملکتی که جماعت تبلیغ در آن فعالیت کند از آفات محفوظ می‌ماند

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به «ممنوعیت فعالیت جماعت تبلیغ» در بعضی از بلاد اسلامی واکنش نشان دادند و گفتند: برخی ضمن انتقاد از «جماعت تبلیغ» آنها را به «عمل بر کتاب و سنت» توصیه کرده‌اند. واقعا تعجب‌آور است در رابطه با جماعتی چنین اظهارنظر شود که همۀ دنیا آن را می‌پسندد و هیچ اغراض سیاسی و اقتصادی و منافع مادی‌ای را دنبال نمی‌کند، خودش هزینه می‌کند، رخت‌خوابش را بر دوش می‌گذارد، به جای اقامت در هتل‌ها در مساجد می‌نشیند و برای اصلاح امت تلاش دارد و درصدد است مسلمانان به نماز، زکات، روزه، حج و احکام اسلام برگردد. از مشترکات صحبت می‌کند و با هیچ مذهبی درگیر نیست و دنبال امت واحده است. ما می‌ترسیم خدا از این اظهارنظرها ناراض شود.
ایشان افزودند: از محورهای مهمی که جماعت تبلیغ به دنبال آن است «عمل به سنت» و «پیاده‌شدن احکام اسلامی و سیرت پیامبر» در زندگی انسان‌هاست. برخی فقط نام قرآن و سنت را می‌گیرند ولی آنها واقعا به آن عمل می‌کنند. جماعت تبلیغ جز خیر هیچ ضرری نداشته است. در هر مملکتی این جماعت فعالیت کند ان‌شاءالله آن مملکت از بسیاری از آفات حفاظت می‌شود. هرجایی این کار منع شود می‌ترسیم آنجا خدا آفات را سرازیر کند. خداوند از فحشا و منکرات و معاصی ناراض می‌شود و از معروفات راضی می‌شود. امیدواریم ممالکی که در آنها فعالیت جماعت تبلیغ ممنوع است، دراین امر تجدیدنظر کنند.
ایشان در پایان گفتند: ما خیرخواه همه هستیم و روش ما خیرخواهی است. همۀ ممالک اسلامی و سران‌شان را دعوت می‌دهیم که به اسلام و قرآن برگردند. با تنگ‌نظری مخالفیم، مسلمانان باید دید وسیعی داشته باشند، ظرفیت اسلام و سنت و قرآن ظرفیت بزرگی است. کشتار و کثرت اعدام مسائلی هستند که به اسلام ضرر می‌زنند. ما باید از اسلام دفاع کنیم و نباید کارهایی را انجام دهیم که به اصل اسلام ضربه وارد می‌کند. نباید مسلمانان اموری را اعمال کنند که اسلامی نیستند.


مصلحت و خیر مملکت در پایان دادن به قضیۀ نماز جمعۀ آزادشهر است / تهدید به عزل و محاکمه پس از عذرخواهی بی‌معناست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به حواشی ایجاد شده برای مولانا محمد حسین گرگیج پس از ایراد خطبۀ جمعه در آزادشهر اشاره کردند و اظهار داشتند: جمعۀ گذشته جناب مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعۀ آزادشهر سخنانی را ایراد کرده که باعث بروز مشکلات و ایجاد حواشی شده است. بنده در این زمینه با جناب مولانا حرف زده‌ام و ظاهرا ایشان حدس نمی‌زده که کسانی آن را توهین تلقی می‌کنند. پس از اعتراضات و انتقادها، ایشان عذرخواهی کردند.
ایشان ادامه دادند: مولانا گرگیج تصریح کرده که قصد اهانت به اهل بیت رضی‌الله‌عنهم را نداشته‌اند و ما هم مطمئنیم که ایشان چنین قصدی نداشته‌اند؛ زیرا اهل بیت متعلق به همۀ مسلمانان هستند و عذرخواهی جناب مولانا از شیعه و سنی بوده است. ایشان وقتی دیدند سخنانشان توهین تلقی شده‌اند، با علم به اینکه اهل بیت رضی‌الله‌عنهم جزو مقدسات همۀ مسلمانان هستند، هم از شیعیان و هم از اهل سنت عذرخواهی کرده‌اند. ما همۀ صحابه و اهل بیت رضی‌الله‌عنهم را دوست داریم؛ زیرا همۀ این بزرگواران ارادتمندان و نزدیکان رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم بودند.
مولانا عبدالحمید با اشاره به اینکه «مولانا گرگیج قصد اهانت نداشته»، تأکید کردند: با اینکه سخنان ایشان به قصد توهین نبوده، بازهم ایشان عذرخواهی کرده و این باید قضیه را خاتمه می‌داد. مصلحت و خیر مملکت ما در همین است که این ماجرا همین‌جا به پایان برسد. درخواست بنده از مسئولان محترم و علمای بزرگوار شیعه وسنی همین است که این ماجرا را در همین نقطه خاتمه بدهند. تهدید به عزل و محاکمه در صورتی معنا داشت که ایشان بر سخنانشان اصرار می‌کردند و بابت برداشت توهین از سخنانشان عذرخواهی نمی‌کردند؛ حال که عذرخواهی کرده‌اند تهدید به عزل و محاکمه معنایی ندارد.
ایشان در ادامه افزودند: جناب مولانا محمدحسین گرگیج چهره‌ای شاخص در میان اهل سنت هستند و همه ایشان را دوست دارند؛ در گذشته اگر انتقادهایی داشته‌اند، حمایت هم کرده‌اند و همواره مردم را به شرکت در انتخابات دعوت نموده‌اند ]خصوصا در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر[. ایشان در مقابل مخالفان وحدت چنان کلمات و تعابیری به کار برده که چه بسا از نظر ما صلاح نبوده چنان سخت سخن بگویند. مولانا گرگیج مواضع شدیدی در مورد تفرقه‌افکنان بین شیعه و سنی گرفته و با کلمات تندی مخالفان نظام جمهوری اسلامی را یاد کرده‌اند. به گذشتۀ مولانا و محاسن ایشان نگاه کنید؛ در گذشتۀ ایشان نباید فقط به انتقادها نگاه کرد،‌ بلکه حمایت‌های ایشان را هم باید مدنظر قرارداد.
امام‌جمعۀ اهل سنت زاهدان به علمای شیعه و سنی توصیه کردند و ابراز داشتند: توصیۀ بنده هم به علمای سنی و هم علمای شیعه آن است که حرمت‌ها را حفظ کنند؛ در مورد اهل بیت که مشترک بین شیعه و سنی هستند و صحابه که از مقدسات اهل سنت هستند، کلماتی را به زبان نیاورند که توهین‌آمیز تلقی شود. همه باید هوشیار باشند تا برای دشمن فرصت سوء استفاده فراهم نشود.


وحدت با صبر و گذشت، چنگ زدن به مشترکات و پرهیز از توهین حاصل می‌شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن اشاره به اهمیت وحدت بین مسلمانان بیان داشتند: اتحاد مسلمانان و تقریب مذاهب اسلامی برای ما بسیار مهم و حیاتی است. شاید دستمان به جایی نرسد، اما همه را به وحدت توصیه می‌کنیم. اختلاف چه فرقه‌ای باشد، چه مذهبی، چه قومی، جز ضرر و زیان نفعی دیگر ندارد؛ چنین اختلافاتی باعث خسارت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و عقب‌ماندگی می‌شوند.
ایشان ادامه دادند: تفرقه در جهان اسلام سبب بروز چالش‌ها و مشکلات شده است. سوریه، یمن و عراق مثال‌هایی واضح پیشِ روی ما هستند. بعضی از کشورها به‌علت تفرقه و اختلاف به پنجاه و بعضا به صد سال قبل بازگشته‌اند. در این کشورها مردم از گرسنگی می‌میرند، همان‌طور که صد سال پیش و قبل از آن به علت گرسنگی فوت می‌کردند.
امام‌جمعۀ اهل سنت زاهدان تأکید کردند: وحدت شیعه و سنی که همواره کنار هم زندگی کرده‌اند، چیزیست که همۀ ما دنبال آن هستیم. امت اسلامی باید متحد باشد. این وحدت کماحقه حاصل نخواهد شد مگر با صبر و تحمل و گذشت.
ایشان در ادامه افزودند: مسائل زیادی برای اهل سنت در ایران پیش آمده و به مقدسات اهل سنت توهین شده و برخی تندروی کرده‌اند؛ ما انتقاد و اعتراض کردیم، اما وقتی کسی عذرخواهی کرده، پذیرفتیم و صرف نظر کردیم. بعضا مسئولین پیگری کرده‌اند و گاهی هم توهین‌کنندگان عذرخواهی هم نکرده‌اند، اما ما صبر پیشه کردیم تا وحدت به خطر نیفتد. ما فقط دنبال اصلاحیم.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: وحدت برای بزرگان نظام هم استراتژی است. رهبر معظم انقلاب همواره توصیه می‌کنند که شیعه و سنی باید به مشترکات چنگ بزنند. مشترکات ما خیلی بیشتر از مسائل اختلافی است. وحدت یعنی چنگ زدن به مشترکات و پرهیز از توهین به مقدسات یکدیگر.
ایشان در پایان این بخش از سخنانشان یادآور شدند: بانوی بزرگ حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنها و کل خاندان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای ما الگو هستند و باید راهشان را ادامه بدهیم. در ایام ولادت یا وفات این بزرگواران مسلمانان احتیاط کنند تا توهینی به کسی صورت نگیرد. در مراسم‌های بزرگداشت این بزرگان سیره و راهنمایی‌هایشان تذکره و یادآوری شوند.

چاپ

532 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 آذر, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©