مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

کوتاهی در ادای حقوق‌الناس عواقب خطرناکی در دنیا و آخرت دارد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (12 آذرماه 1400) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به اهمیت «حقوق‌الناس» در اسلام، نسبت به عواقب و پیامدهای دنیوی و اخروی کوتاهی در ادای حقوق دیگران هشدار دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [انعام: 153] اظهار داشتند: قبل از بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و نزول قرآن، بشر در جهل و تاریکی مطلق به‌سر می‌بُرد. مردم فرق بین خیر و شر را نمی‌دانستند، راه درست را بلد نبودند، از نفس و شیطان پیروی می‌کردند و بیراهه می‌رفتند و در بدترین شرایط قرار داشتند. خداوند متعال در چنین شرایطی بر بشریت لطف کرد و بهترین کتاب و بهترین راهنما و مربی را به بشریت عنایت فرمود و راه فطرت که راه درست و مسیر نجات از جهنم و رسیدن به خدا است را جلوی انسانیت گذاشت.
ایشان در ادامه افزودند: قرآن مجید آخرین کتاب آسمانی و کتابی کامل و جامع است که پاسخ تمام سوال‌ها و نیازهای بشر در آن وجود دارد. الله تعالی وحدانیت و بزرگی و عظمت و نعمت‌های خود بر بشریت را در قرآن مجید بیان کرده است.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: امروز مسلمانان بهترین و جامع‌ترین کتاب و بهترین و جامع‌ترین سیرت را در اختیار دارند که با اتباع از آنها به سعادت می‌رسند، اما جای افسوس است که بشر به‌جای اینکه دنبال راه صحیح و مسیر پاکان باشد، از راه شیطان و خواهشات نفسانی پیروی می‌کند، درحالی‌که انسان وقتی پیرو نفس و شیطان باشد نه‌تنها آخرتش در مخاطره است بلکه دنیایش هم در شرف نابودی است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: امروز مظالم و حق‌کشی زیاد شده‌ و بشریت به جاهلیت قبل از اسلام گرفتار شده است. بسیاری از انسان‌ها حق خودشان را کامل می‌گیرند، اما حق دیگران را ناقص می‌دهند، بسیاری از فرزندان حق خود را کامل می‌خواهند اما حق والدین را کامل ادا نمی‌کنند، بسیاری از والدین شاکی‌اند که فرزندان حرمت پدر و مادر را نگه نمی‌دارند، فرزندان هم گلایه دارند که والدین حق آنها را رعایت نمی‌کنند، بسیاری از زوجین حقوق همدیگر را رعایت نمی‌کنند، بسیاری هستند که از همسایه و خویشاوند انتظار خوبی و نیکی دارند اما خودشان حق همسایه و خویشاوندان را رعایت نمی‌کنند، درحالی‌که الله تعالی در آیۀ «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» به کسانی که حقوق خودشان را کامل مطالبه می‌کنند و اما برای ادای حقوق دیگران کوتاهی می‌کنند هشدار داده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: متاسفانه امروزه بسیاری از مردم تلاش می‌کنند از زیر بار ادای حق و حقوق مردم فرار کنند، برخی از وارثانِ متوفی سعی می‌کنند قرض میت و حق مردم را ندهند، درحالی‌که رعایت حقوق‌الناس بسیار مهم است. همۀ ما باید تلاش کنیم حق دیگران را کامل ادا کنیم و مواظب باشیم حقی از دیگران بر گردن ما نمانَد.
ایشان ادامه دادند: کسی که در زمان حیاتش قرض دیگران را یادداشت نمی‌کند و یا پیش از وفات به وارثان توصیه نمی‌کند که قرضش را پرداخت کنند و درحالی از این دنیا می‌رود که قرض دیگران و یا دیگر حقوق‌الناس بر گردنش است باید روز قیامت در بارگاه الهی پاسخگو باشد و اگر پاسخی نداشته باشد نیکی‌های این شخص به افرادی داده می‌شود که از او طلب دارند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: برخی از انسان‌ها غیبت می‌کنند، تهمت می‌زنند، از مردم کار می‌گیرند و حق‌شان را نمی‌دهند، از مردم قرض می‌گیرند و آن را پرداخت نمی‌کنند و این گناهان را ناچیز می‌شمارند. بسیاری از اعمال و گناهان هستند که ما آنها را کوچک و ناچیز می‌دانیم درحالی‌که نزد الله تعالی بسیار بزرگ و خطرناک هستند.
ایشان اظهار داشتند: روز قیامت روز عدالت و انصاف است، در آن روز ترازوی عدل الهی گذاشته می‌شود و حقوق تمام انسان‌ها به آنها می‌رسد. انسان در روز قیامت نتیجۀ ذره‌ای نیکی و یا ذره‌ای بدی و گناه کرده باشد را می‌بیند. الله تعالی در روز قیامت تمام بندگان را متوقف می‌کند و درباره حقوق‌العباد و حقوق‌الله و حتی اموری که ما آنها را جزئی می‌دانستیم سوال می‌کند. لذا همۀ ما توجه داشته باشیم که روزهای سختی را در قبر و صحرای محشر در پیش داریم و نباید نسبت به آن روزها بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید برای قبر و صحرای محشر آمادگی کنیم.

 

قتل یک انسان بی‌گناه به‌منزلۀ کشتن تمام انسان‌هاست
امام‌جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان از «افزایش قتل» در جامعه به شدت ابراز نگرانی و تاسف کردند و گفتند: متاسفانه امروزه در جامعه قتل ناحق زیاد شده است، درحالی‌که قتل ناحق بعد از «شرک» بزرگ‌ترین گناه است. در قرآن مجید آمده است: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» [مائدة: 32] هرکس انسانی را به ناحق بکشد گویا تمام انسان‌ها را کشته است و هرکس سبب نجات یک نفر از مرگ بشود گویا تمام انسان‌ها را نجات داده است.
ایشان در ادامه گفتند: بیایید و تمام فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و آیین‌های دنیا را بررسی کنید که در کدام‌یک از آنها آمده است که کشتن یک انسان بی‌گناه به‌منزلۀ کشتن تمام انسان‌ها و نجات یک بی‌گناه مانند نجات تمام انسان‌هاست، اما در تعلیم اسلام و در قرآن مجید این موضوع آمده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: اگر سازمان ملل آیۀ 32 سورۀ مائده و آیاتی دیگر از قرآن مجید را بر سردرِ ساختمان خود می‌نوشت خیلی خوب بود و سبب افزایش اعتبار این سازمان می‌شد. اما متاسفانه سازمان ملل و شورای امنیت از هدف اصلی تأسیس خود که رسیدگی به خواسته‌ها و مشکلات تمام ملت‌ها بود فاصله گرفته و جایگاه اصلی خودش را که باید امیدی برای مظلومان می‌بود از دست داده است. بعضی از قدرت‌های اجازه نمی‌دهند در سازمان ملل و شورای امنیت تغییر بیاید و بر اساس نیازهای زمان حرکت و فعالیت کند.

 

موضوع قتل مرحوم حاجی کریم‌بخش گمشادزهی از مجاری قانونی پیگیری شود/ شورای تامین استان قاتلان را در هر لباسی که هستند تعقیب و دستگیر کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان با اشاره به قتل حاجی کریم‌بخش گمشادزهی، یکی از معتمدین و ریش‌سفیدان منطقه، ضمن دعای مغفرت و رفع درجات برای ایشان، اظهار داشتند: قتل حاجی کریم‌بخش گمشادزهی بسیار تکان‌دهنده بود. ایشان انسانی خیراندیش و صلح‌جو و برای امنیت مرزها نیز بسیار تاثیرگذار بود. قتل چنین افرادی که وجودشان برای جامعه مفید هستند ضایعات بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
ایشان در ادامه افزودند: قتل‌های قومی و فامیلی قتل‌هایی کور و از بدترین قتل‌ها هستند که هرگاه در منطقه به‌وجود آمده‌اند ضایعات بسیاری درپی داشته و افراد بی‌گناه کشته شده‌اند. کسانی که دست به چنین قتل‌هایی می‌زنند روز قیامت جواب الله تعالی را چه می‌دهند؟
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: زمانی که فردی که واقعاً مرتکب قتل شده باشد «قصاص» حق اولیای مقتول است و قاتل باید پس از تحقیق و بررسی بر اساس قوانین و مقررات مجازات شود. البته نباید اولیای مقتول خودشان با این تصور که فلانی قاتل است اقدام به قتل کنند و بعد مشخص شود که آن فرد بی‌گناه بوده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم هوشیاری دستگاه‌های قضایی و انتظامی تاکید کردند و گفتند: در شرایط کنونی وظیفۀ دستگاه قضایی، شورای تأمین استان، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها و نهادهایی که در این راستا مسئولیت دارند بسیار سنگین است. شورای تأمین استان باید قاتلان را هر کسی و در هر لباسی که هستند تعقیب و دستگیر کند تا امنیت تمام اقوام و مردم حفظ شود. امنیت نیاز و ضرورت جامعه است و حفظ امنیت همۀ مردم در اجرای قوانین است.
ایشان خاطرنشان کردند: همۀ مردم باید کمک کنند که قاتلان به قانون سپرده شوند. تجربه ثابت کرده که اگر قاتل به دست قانون سپرده شود امنیت حاصل می‌شود. سال‌ها قبل قراردادی توسط علما و ریش‌سفیدانِ اقوام امضا شد که خویشاوندان قاتل و مقتول با همکاری هم برای دستگیری قاتل یا قاتلان و تحویل آنها به دستگاه قضایی تلاش کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: در مورد حادثۀ قتل حاجی کریم‌بخش گمشادزهی نیز توصیۀ بنده آن است که قاتلان خود را معرفی کنند و یا دستگیر شوند و همه منتظر نتیجۀ قانون باشند و یا خودشان به صلح و سازش برسند. صلح و گذشت خیلی خوب است؛ عفو و گذشت کار شیرمردان و شیرزنان است.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امیدواریم الله تعالی شهادت افرادی همچون حاجی کریم‌بخش گمشادزهی را سبب ایجاد فتنه در منطقه نگرداند. توصیۀ ما به همۀ عزیزان آن است که امنیت را حفظ کنند و موضوع از مجاری قانونی پیگیری شود.

 

چاپ

572 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 12 آذر, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©