مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

اسلام به صرفه‌جویی و اعتدال در تمام امور دستور داده است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (۲۱ آبان ۱۴۰۰) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به تاکید آیات و احادیث بر اجتناب از «اسراف و زیاده‌روی»، بر لزوم رعایت اعتدال و میانه‌روی در تمام امور و استفاده صحیح از تمام نعمت‌های الهی توصیه کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِين» [اعراف: ۳۱] اظهار داشتند: مشرکین در جاهلیتِ قبل از اسلام «طواف با لباس حرام» را نادرست می‌دانستند و هنگام طواف خانه کعبه لباس‌شان را درمی‌آودند و فقط کسی که لباسی از قریش عاریت می‌گرفت می‌توانست با آن لباس طواف کند. خداوند متعال ضمن رد این عملکرد آنان، دستور داد که در مساجد لباس را که زینت‌تان است بپوشید و بنوشید و بخورید و اسراف نکنید.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: اسراف عیب بسیار بزرگی است؛ خداوند متعال شخص اسراف‌کننده را حتی اگر فرد نیک و صالحی باشد، دوست ندارد.
ایشان اضافه کردند: امروز ما برای خود هزینه تراشیده‌ایم. برای مسکن و امور تزیینی و چیزهایی که نیاز نیستند هزینه‌های هنگفت می‌کنیم، درحالی‌که اسلام در همه امور به قناعت و اعتدال دستور داده است. رضایت خدا و راحتی هم در اعتدال و بی‌تکلفی است.
ایشان ادامه دادند: خرید لباس‌های زیاد و متعدد برای مراسم عروسی، پختن غذای اضافی، خرید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اضافی همه از موارد اسراف‌ هستند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: متاسفانه امروزه در مصرف آب و برق اسراف می‌شود. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هنگام وضو و غسل آب بسیار کمی مصرف می‌کرد؛ با چهار لیتر آب غسل می‌کرد و با یک لیتر آب وضو می‌گرفت. کم‌ می‌خورد و کم می‌نوشید و در تمام امور میانه‌روی را اختیار می‌کرد.
ایشان تاکید کردند: اسراف مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی به‌بار می‌آورَد؛ شاید قحطی، گرسنگی، تنگدستی، مشکلات اقتصادی و فقر به‌خاطر اسراف‌ بر ما روا داشته شده است.
ایشان توصیه کردند: در این شرایط که مردم توان خرید نان و گوشت را ندارند به فکر خانواده‌های زندانی و بی‌سرپرست‌ و نیازمندان باشیم. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در حدیثی می‌فرمایند کسی که خودش سیر بخوابد و همسایه‌‌هایش گرسنه باشند، نمی‌تواند مسلمان باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: میوه و شیرینی و پولی که دست فرزند ما است و دل فرزند همسایه گرسنه را به درد می‌آورد همین خودش سبب فقر و کساد بازار و به‌وجود‌آمدن مشکلات می‌شود. مسلمان باید به فکر انسان‌های دیگر باشد.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: از فضول‌خرجی، ریخت‌وپاش و اسراف در آب، برق و هر نعمت دیگری پرهیز کنید. اسراف مشابهت با شیطان و نوعی «کفر» است؛ شیطان از نعمت عقل و منطق خود مصرفِ بی‌جا کرد، اسراف کرد، خود را از آدم بهتر دانست و به کفر مطلق رسید.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: حضرت عمروبن‌شعیب روایت می‌کند که پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: بخور و بنوش و بپوش و صدقه کن، بدون اینکه اسراف و تکبر کنی.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه بر لزوم استفاده از نعمت «عمْر» تاکید کردند و گفتند: وقتی اسراف در مال و خورد‌ونوش و نیازهای اولیه ناجایز است، اسراف در عمر که به‌طور اوْلی ناجایز است. لذا عمر را در خواب نگذرانیم. متأسفانه بسیاری از افراد هم شب و هم روز می‌خوابند، استراحت هم وقتی زیاد باشد ضرر دارد و نوعی اسراف است. نباید فرصت فراغت، جوانی و سلامتی را ضایع کنیم، بلکه به نماز و ذکر و کار خیر بگذرانیم.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان تاکید کردند: همهٔ ما مسافریم و مسیر ما به سوی الله تعالی است. عمر را که بزرگ‌ترین متاع است صرف راه‌های خیر، ذخیره توشه برای آخرت، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح جامعه و ادای مسئولیت‌های‌مان بکنیم.

 

اکثر مردم سیستان‌وبلوچستان نسبت به تقسیم استان حساسیت دارند و آن را نمی‌پسندند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به موضوع تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان، به مخالفت اکثر مردم این استان با این موضوع اشاره کردند و اظهار داشتند: این روزها موضوع تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان در فضای مجازی گرم است و برخی از نمایندگان مجلس مسائلی را مطرح کرده‌اند که این موضوع با واکنش قومیت‌ها و اقشار مختلف مردم مواجه شده است.
ایشان خاطرنشان کردند: الحمدلله پیوندهای تاریخی عمیق و محبت زیادی بین اقوام و مذاهب مختلف و بین شیعه و سنی در این استان وجود دارد. از لحاظ جغرافیایی نیز مناطق مختلف سیستان‌وبلوچستان مکمّل یکدیگر هستند؛ اگر ما چابهار را از پیشانی زاهدان برداریم، یا زاهدان و چابهار و ایرانشهر را از سیستان جدا کنیم و یا اگر سیستان از پیشانی استان ما جدا و هر کدام از آنها استان‌های مجزایی بشوند، استان با نواقص و کمبودهایی مواجه می‌شود.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه تصریح کردند: اکثر مردم سیستان‌وبلوچستان نسبت به موضوع تقسیم این استان حساسیت دارند و ناراضی هستند و تقسیم استان را نمی‌پسندند. دیدگاه مردم استان این است که پیوندهای تاریخی و جغرافیایی که بین مردم و مناطق این استان وجود دارند نباید از هم جدا شوند.
ایشان افزودند: چه اشکالی دارد در کشور ایران استان سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان یک استان وسیع و گسترده به وسعت یک کشور اروپایی وجود داشته باشد و ما مردم این استان را کنار هم قرار دهیم و عدالت را بین مردم اجرا کنیم؟
مولانا عبدالحمید «اجرای عدالت» را بهترین راه توسعۀ سیستان‌وبلوچستان برشمردند و گفتند: اجرای عدالت و ایجاد همدلی و همگرایی بین مردم بهترین راه توسعه و پیشرفت استان سیستان‌وبلوچستان است.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان در شرایط کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است نه‌تنها کمکی به این استان نمی‌کند، بلکه موجب ایجاد یک نارضایتی جدید در بین مردم می‌شود و تحریک بسیاری از مردم را به دنبال دارد.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: درخواست بنده از نمایندگان استان که افراد دلسوزی هستند، آن است که موضوع تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان را در مجلس مطرح و پیگیری نکنند و این استان به همین حالت بماند. به‌جای طرح موضوع تقسیم استان، همۀ ما کمک کنیم که درخصوص ایجاد اشتغال و معیشت و زندگی مردم که در حال فروپاشی است توجه بیشتری به مردم استان بشود و مردم بیش از پیش کنار هم قرار بگیرند؛ این امر به وحدت و اخوت و امنیت پایدار و حتی به توسعۀ استان کمک می‌کند.

 

چاپ

660 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 21 آبان, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©