شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (۱۴ آبان ۱۴۰۰) در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن برشمردن بعضی از رذایل اعتقادی و اخلاقی، مقابله با این رذایل را از مهمترین وظایف پیامبران دانستند و بر لزوم «تزکیه نفْس» و «توجه به طهارت باطن» تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه‌های (۱۴-۱۷) سوره مبارکه «اعلی» اظهار داشتند: از رسالت‌های مهم انبیا و وظیفه رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم آن بوده که مردم و جامعه را از عیب‌ها و آلودگی‌های درون و بیرون پاک بگردانند.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: از وظایف نبوت آن بود که به‌وسیله احکام الهی و راهنمایی‌های خود نه‌تنها ظاهر انسان‌ها بلکه درون آنها را نیز پاک کنند. رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم طهارت ظاهر را نصف ایمان و طهارت باطن را نصف دیگر آن دانسته است.
ایشان «شرک جلی و خفی» را از بارزترین مصادیق‌ آلودگی‌های درون دانستند و اظهار داشتند: شرک جلی و شرک خفی قلب و سینه انسان را پلید می‌کنند. بت‌پرستی و عبادت مخلوق “شرک جلی” است. کفر و شرک از آلودگی‌هایی هستند که ایمان اصلا با آنها شکل نمی‌گیرد. نوع دیگر شرک “شرک خفی” است. ریاکاری که انسان کارها را برای خدا انجام ندهد و کار را برای تعریف مردم و شهرت انجام دهد در اصطلاح “شرک خفی” نامیده می‌شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: ریاکاری مثل ویروس کرونا مخفی است و دیده نمی‌شود؛ انسان گاهی الله را بندگی می‌کند و گمان می‌کند انسان صالحی است درحالی‌که درواقع ریاکار است. هر عملی که برای الله نباشد و برای شهرت و منافع خود باشد نوعی شرک است.
ایشان از «نفاق» به‌عنوان دومین نجاست درونی یاد کردند و ابراز داشتند: منافقان مدینه در ظاهر خود را مسلمان می‌نامیدند اما از درون هیچ اعتقادی به رسالت پیامبر نداشتند که این “نفاق اعتقادی” است. نوع دیگری از نفاق “نفاق عملی” است؛ شخص معتقدات دین را قبول دارد، اما در عمل گرفتار اعمال منافقین است؛ مثلا دروغ می‌گوید، در امانت خیانت می‌کند، وعده‌خلافی می‌کند و ناسزا می‌گوید.
امام‌جمعه زاهدان ضمن برشمردن آلودگی‌های درونی افزودند: تکبر و حسد و خودخواهی از دیگر نجاست‌های درون هستند. انسان متکبر از درون پلید است. تکبر بدترین پلیدی است. تکبر انسان را به هلاکت می‌رساند، گردن معنوی و چه بسا گردن ظاهری انسان را می‌شکند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: انسان باید خود را کم و کوچک بداند؛ کسی که نمی‌تواند یک ساعت درد دندان و چشم و شکم را تحمل کند و آه و ناله را می‌کند و برای هرچیز محتاج خداست چرا تکبر کند؟!
تکبر و برتری از آنِ الله است. بندگی پروردگار بزرگترین و بهترین صفت هر انسان است. بنده حتی اگر حاکم و صاحب مال و ثروت و قوم و طایفه و لشکر باشد حق تکبر ندارد، زیرا هرچه دارد همه عنایات پروردگار هستند.
مولانا عبدالحمید «حسد» را یکی دیگر از امراض نفسانی دانستند و گفتند: از دیگر نجاست‌های درون «حسد» است؛ حسد مثل موریانه ایمان و دیانت انسان را از درون می‌خورد. بعضی حسود هستند و اصلا تحمل نمی‌کنند به کسی منفعت و عزت و نان و نامی برسد.
ایشان در ادامه به بیان بعضی از راه‌های مقابله با حسادت پرداختند و گفتند: دعا کنیم الله ما را حسود نگرداند. اگر حسادتِ کسی در دل آمد به این فکر کنید که نعمت را خدا به او داده است و حسد با او یعنی مخالفت با خدا که این نعمت را به او داده است. برای کسی که خدا به او آبرو و مال و نعمتی داده دعا کنیم خداوند به او بیشتر بدهد و این راه مقابله با حسادت است.
ایشان ادامه دادند: یکی دیگر از نجاست‌های درون «حب مال» است. محبت مال اشکالی ندارد و برای حفاظت از مال به این محبت نیاز است، ولی نباید محبت مال از محبت خدا بیشتر باشد. البته وقتی شخص زکات نمی‌دهد، در نفقه عیال کوتاهی می‌کند، حقوق واجبه در مال و حقوق مردم و حقوق خدا را پرداخت نمی‌کند این علامت آن است که در دل او حب مال بر حب خدا غلبه کرده است. باید حب‌ مال و انواع عیب‌ها را که به نجاست و اخلاق رذیله تعبیر می‌شوند از دل بیرون کنیم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: پاکی درون و بیرون بسیار مهم است و حتی بر نماز مقدم است، زیرا وقتی انسان نفْس را از حب مال و حب جاه و ریاکاری و نفاق و تظاهر و خرابی‌های درون و بیرون تطهیر کند آنگاه نمازش ارزشمند و تاثیرگذار می‌شود.
ایشان در ادامه تصریح کردند: تطهیر درون وظیفه همه است؛ تا وقتی دل پاک نشود، توکل بر خدا و معرفت و محبت او در دل نمی‌آید. الله در قلب کسی قرار می‌گیرد و نماز و عبادت کسی ارزش دارد که فروتن باشد و گرفتار خودخواهی و خودپسندی نباشد.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: خداوند متعال ناکامی انسان در راستای تزکیه و انجام وظیفه را در این دانسته که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهد. خداوند فرموده است: «بل تؤثرون الحياة الدنيا» و در جایی دیگر می‌فرماید: «کلا بل تحبون العاجلة و تذرون الآخرة» مشکل شما آن است که شما دنیا و منافع آن را که زودرس است دوست دارید و سعادت آخرت و بهشت زیبا و قبر را چون فاصله دارند رها می‌کنید. عاقلانه نیست‌ که انسان آخرت را به خاطر دنیا از دست بدهد.
ایشان اظهار داشتند: شایسته است درون و بیرون‌مان را پاک کنیم، نماز را بر کار و آخرت را بر زندگی دنیا ترجیح بدهیم، خود را اصلاح کنیم و برای اصلاح جامعه بکوشیم و در هدایت زیردستان، خانواده، فرزندان، دوستان، همسایگان و همشهری‌ها هرچه در توان داریم خرج کنیم و آنان از گناه منع کنیم.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به پیروزی «دانیال شه‌بخش» در مسابقات بین‌المللی بوکس و کسب مقام سوم جهانی، این پیروزی را به این جوان اهل‌سنت بلوچ، به ملت ایران، وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون بوکس و همه دست‌اندرکاران ورزش کشور و استان تبریک گفتند.

چاپ

578 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 آبان, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©