مولانا عبدالحمید در همایش بزرگداشت هفته وحدت:

«قرآن» و «سیرت» دو محور بزرگ وحدت امت اسلامی است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، صبح امروز سه‌شنبه (27 مهرماه 1400) در “همایش بزرگداشت هفتۀ وحدت” در زاهدان، از «قرآن» و «سیرت» به‌عنوان دو محور بزرگ وحدت امت اسلامی یاد کردند و ضمن توصیۀ مسلمانان به «دشمن‌شناسی» و «حفظ حرمت‌ها»، نسبت به عواقب و پیامدهای اختلاف و تفرقه هشدار دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این همایش که در تالار امام رضا دانشگاه سیستان‌وبلوچستان برگزار شد، از قرآن مجید و سیرت پیامبر اکرم به‌عنوان «محورهای بزرگ وحدت» یاد کردند و گفتند: اگر مسلمانان به دو محور بزرگ که «قرآن» و «سیرت» است برگردند می‌توانند به وحدت مطلوب برسند، زیرا این دو محور حاوی بهترین راهنمایی‌ها و ارشادات در زمینۀ وحدت برای مسلمانان هستند.
ایشان اظهار داشتند: اگر ما به وحی آسمانی که خالی از هر نوع خطا و اشتباهی‌ست و از زمان نزول خود از هر گونه تحریف محفوظ بوده و محفوظ خواهد ماند، و همچنین به سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برگردیم نیاز به مراجعه به جایی دیگر نداریم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه در پرتو آیات 100 تا 105 سورۀ مبارکۀ «آل عمران»، خاطرنشان کردند: الله تعالی در این آیات ابتدا به توطئه‌های یهود و نصاری اشاره می‌کند و به مسلمانان هشدار می‌دهد که اگر از اهل کتاب (یهود و نصاری) پیروی کنید آنها شما را از اسلام خارج کرده و مجدداً به کفر برمی‌گردانند.
ایشان در ادامه افزودند: در آیۀ «وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» [آل‌عمران: 101] خطاب به مسلمانان تصریح شده است که وقتی آیات الهی؛ یعنی قرآن، و همچنین رسول خدا در میان شما هستند شما چگونه تحت تاثیر اهل کتاب و دشمنان‌تان قرار می‌گیرید و به کفر برمی‌گردید؟!
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساختند: اگر امروز رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم در میان مسلمانان نیست، تعالیم و سیرۀ آن‌حضرت جانشین ایشان هستند. قرآن عظیم‌الشأن و تعالیم رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم تا قیامت در میان امت مسلمان وجود دارند.
مولانا عبدالحمید افزودند: الله تعالی در ادامۀ این آیات، سه اصل و محور مهم را به مسلمانان معرفی فرموده است که اگر مسلمانان این سه اصل را رعایت کنند از توطئه‌های دشمنان محفوظ می‌مانند و دنیا و آخرت‌شان آباد می‌شود.
ایشان گفتند: اولین اصل و محور «تقوا» است؛ الله تعالی به مسلمانان تاکید کرده است که «حق تقوا و پرهیزگاری» را رعایت کنند. حق تقوا آن است که مسلمانان نه‌تنها از کفر و شرک اجتناب کنند، بلکه از گناه و فساد و حتی از مشتبهات و کارهای شبه‌گناه بپرهیزند. اگر مسلمانان حق تقوا را رعایت کنند از توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان مصون می‌مانند.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: قرآن عظیم‌الشأن و شریعت اسلام که در این آیه از آن با عنوان «حبل الله» تعبیر شده، دومین اصل و محوری‌ست که مسلمانان باید به آن چنگ بزنند و از تفرقه دوری کنند. تا زمانی که مسلمانان حول محور قرآن و سیرت گردهم نیایند نمی‌توانند به عزت و سربلندی برسند و همواره با مشکلات و چالش‌ها مواجه می‌شوند.
امام‌جمعه زاهدان اظهار داشتند: سومین محور «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است؛ امت مسلمان باید بتواند با حفظ وحدت و انسجام به مسیر خودش که دعوت إلی الله و مقابله با گناه و فساد و منکرات است، ادامه بدهد. امروزه مسلمانان در ادای نماز و پرداخت زکات و عمل به سایر ارکان و فرایض دینی کوتاهی می‌کنند و گرفتار گناهان هستند که راه مقابله با این معضلات «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» [آل‌عمران: 105] به پیامدها و عواقب اختلاف و تفرقه اشاره کردند و گفتند: الله تعالی خطاب به مسلمانان هشدار می‌دهد که مانند اهل‌ کتاب نباشید که بر اثر اختلاف و تفرقه تمام دستاوردها و عزت خودشان را از دست دادند.
ایشان خاطرنشان کردند: الله تعالی در ادامۀ این آیات حالات انسان‌ها را در روز قیامت بیان می‌فرماید که گروهی با چهره‌های سفید و نورانی و گروهی دیگر با چهره‌های سیاه در صحرای محشر حاضر می‌شوند؛ از ربط آیات این‌گونه برداشت می‌شود که صاحبان چهره‌های سیاه کسانی هستند که بعد از ایمان و وحدت، در بین صفوف مسلمانان تفرقه و اختلاف ایجاد کردند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساختند: ‌اتحاد و انسجام مایۀ سعادت و پیروزی، و اختلاف و تفرقه مایۀ بدبختی و افت و شکست است؛ تفرقه و اختلاف بزرگترین قدرت‌ها و ملت‌ها را با شکست مواجه کرده است. لذا وحدت بسیار مهم و حیاتی است. همۀ مسلمانان باید به همدیگر و به مقدسات یکدیگر احترام قایل باشند.
ایشان افزودند: برای برقراری «وحدت» در بین امت اسلامی باید همۀ ما هزینه کنیم؛ مسلمانان باید مدافع همدیگر باشند. اقوام و مذاهب اسلامی باید فراتر از «عدالت»، در حق همدیگر «احسان» داشته باشند. احسان و ایثارِ پیروان اقوام و مذاهب در حق یکدیگر منجر به همدلی، همگرایی و همبستگی می‌شود.
مولانا عبدالحمید در پایان بر لزوم «دشمن‌شناسی» تاکید کردند و گفتند: امروزه دشمنان از یک طرف «وحدت امت اسلام» را مورد هدف قرار داده‌اند و دنبال ایجاد اختلاف و دودستگی بین مسلمانان هستند، و از طرف دیگر تلاش می‌کنند با برنامه‌های بسیار پیچیده و دقیق «افراط‌گرایی» را در بین مسلمانان به‌وجود بیاورند تا مسلمانان با هم درگیر شوند و به مساجد و مراکز عبادی یکدیگر حمله کنند. لذا در چنین شرایطی مسلمانان باید دشمن‌شناسی داشته باشند و از اهداف دشمنان آگاه باشند تا در دام توطئه‌های دشمن نیفتند، چنان‌که مقام معظم رهبری نیز همواره به دشمن‌شناسی تاکید می‌کنند.

چاپ

766 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مهر, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©