شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز شنبه (10 مهرماه 1400) طی سخنانی در وبینار بین‌المللی صلاح‌الدین ایوبی که به‌صورت مجازی از طریق برنامۀ “زوم” برگزار شد، از «تقوا»، «وحدت امت اسلامی» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» به‌عنوان محورهای موفقیت مسلمانان یاد کردند و تربیت جامعۀ اسلامی بر مبنای این سه محور را تنها راه آزادی بیت‌المقدس دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این وبینار که به همت آکادمی صلاح‌الدین ایوبی با همکاری حزب «هدی» ترکیه و با مشارکت علما و شخصیت‌های برجستۀ علمی و سیاسی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد، در پرتو آیات 102 تا 105 سوره مبارکه «آل‌عمران» مطالبی ایراد کردند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الله تعالی در این آیات که پیش از آن توطئه‌های یهود و نصاری برای انحراف و گمراه‌کردن مسلمانان مورد بحث قرار گرفته است، سه محور اصلی و اساسی و مهم را به مسلمانان و مؤمنان گوشزد می‌فرماید که اگر مسلمانان به این سه محور و موضوع توجه کنند و آنها را در زندگی فردی و اجتماعی خویش پیاده نمایند ضمن اینکه از توطئه‌های دشمنان در امان می‌مانند، به قدرتی بزرگ و برتر در دنیا نیز تبدیل می‌شوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: این سه محور مهم «تقوا»، «تمسک به کتاب‌الله و دوری از تفرقه» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» هستند. تا زمانی که این سه اصل مهم متحقق نشوند و در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان نمود عملی پیدا نکنند، «وحدت واقعی» در بین مسلمانان تحقق نمی‌یابد و همین «وحدت ظاهری و سیاسی» که ناپایدار و فاقد ارزش لازم است، در جهان اسلام باقی می‌ماند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان با استناد به آیات 4 تا 7 سورۀ مبارکۀ «اسراء»، خاطرنشان کردند: این آیات به وضوح نشان می‌دهند که بنی‌اسرائیل به‌عنوان مؤمنان زمان خویش، هرگاه دست به فساد و معصیت زده‌اند گرفتار حاکمان ظالم شده‌اند و بیت‌المقدس مورد تجاوز ظالمان قرار گرفته است.
ایشان در ادامه افزودند: اگرچه این سنت پروردگار است که حاکم ظالم را بر خانه کعبه مسلط نمی‌کند، اما تاریخ گواه است که هرگاه مسلمانان گرفتار غفلت شده و از دین الله تعالی فاصله گرفته‌اند حاکمان ظالم بر بیت‌المقدس مسلط شده‌اند؛ چنان‌که بیت‌المقدس پس از اینکه به اشغال صلیبی‌ها درآمده بود توسط سلطان صلاح‌الدین ایوبی رحمه‌الله آزاد شد، اما به‌خاطر غفلت و گسترش گناه و معصیت در بین مسلمانان در عصر حاضر، مسجدالاقصی و بیت‌المقدس این بار به اشغال یهودیان درآمده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «توبه و رجوع الی‌الله» تاکید کردند و گفتند: الله تعالی می‌فرماید: «عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا» [اسراء: 8] اگر مسلمانان به کتاب‌الله برگردند و سه محور اساسی که قبلا بیان شد را در زندگی خودشان بیاورند و دست از گناه و معصیت و تضییع حقوق‌الله و حقوق‌الناس بردارند یقیناً می‌توانند بیت‌المقدس و مسجدالاقصی را آزاد کنند.
مولانا عبدالحمید با بیان این نکته که «پیام بیت‌المقدس به مسلمانان توبه، احیای شریعت، اقامۀ نماز و پرداخت زکات است»، خاطرنشان ساختند: علما و اندیشمندان جهان اسلام وظیفه دارند مسلمانان را به‌سوی بازگشت به دین فرابخوانند، همان‌طور که رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم خطاب به صحابه فرمود: «إلیّ عبادالله»؛ (به‌سوی من بیایید ای بندگان خدا).
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید کردند: اگر علما و دعوتگران بتوانند بیداری اسلامی را در جهان اسلام نهادینه کنند و امت مسلمان را حول سه محور «تقوا»، «تمسک به قرآن و دوری از تفرقه» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» جمع کنند، نصرت الهی شامل حال امت اسلام می‌شود و نسلی ایمانی و باغیرت که بتواند مسجدالاقصی و بیت‌المقدس را از اشغال آزاد کند تربیت می‌شود.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان از برگزارکنندگان وبینار بین‌المللی صلاح‌الدین ایوبی تشکر کردند و موفقیت و سربلندی را برای دست‌اندرکاران این کنفرانس از بارگاه الهی مسئلت نمودند.

چاپ

656 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 مهر, 1400


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©