مولانا عبدالحمید در افتتاحیۀ دورۀ ترجمه و تفسیر قرآن کریم دارالعلوم زاهدان:

قرآن بهترین و نزدیک‌ترین مسیر رسیدن به الله تعالی است

مولانا عبدالحمید در افتتاحیۀ نهمین دورۀ ترجمه و تفسیر دارالعلوم زاهدان (24 اسفند 1399) از قرآن به‌عنوان «کتاب هدایت پرهیزگاران» و «بهترین و نزدیک‌ترین مسیر رسیدن به الله تعالی» یاد کردند و بر لزوم توجه به‌ فراگیری الفاظ، معانی و تفسیر کلام‌الله مجید تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز بشر «هدایت» است. قرآن برای پرهیزگاران و متقیان هدایت است و آنان را به صراط مستقیم راهنمایی و هدایت می‎کند. قرآن پر از حکمت و دانش است و در زمینه‌های مختلف دینی و دنیایی برای انسان‎ها راهنمایی و هدایت دارد.
ایشان اضافه کردند: قرآن برای همۀ بشر نازل شده است و بزرگ‌ترین سرمایه مسلمانان و بشریت است. قرآن گمشدۀ انسان‌های حکیم و متفکر است. هر کسی می‌خواهد به خدا برسد و در مسیر هدایت قرار بگیرد و وارد بهشت بشود، باید به قرآن مراجعه کند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: خداوند ما را بر فطرت و سرشت توحید، بندگی، دین و صراط مستقیم آفریده است. قرآن فطرت‌های خوابیدۀ زیر خاکستر مردم مکه را بیدار کرد و نیز فطرت‌های سالم را بیدار می‌کند، قرآن برای آن‌دسته از افرادی که فطرت‌شان فاسد و ازبین‌رفته هدایت نیست.
مدیر دارالعلوم زاهدان به نقش قرآن در بیان حقایق و واقعیت‌ها اشاره کردند و اظهار داشتند: قرآن از واقعیت و حقایق سخن می‌گوید. کسانی که دنبال حقایق هستند، از قرآن متأثر می‌شوند، به سجده می‌افتند و به بارگاه الهی ادای احترام و تعظیم می‌کنند. اگر کسی می‌خواهد در بخش اعتقاد، اخلاق، عملکرد و هر بخش دیگری به حقایق برسد، به قرآن مراجعه کند. هیچ مرجع و مفتی و عالمی و نمی‌تواند مثل قرآن به اعتقاد صحیح و اخلاق میانه راهنمایی کند. قرآن کتاب تاریخ نیست، ولی به بهترین و صحیح‌ترین تاریخ راهنمایی می‌کند.
ایشان با اشاره به تأثیر قرآن در حل اختلافات خاطرنشان کرد: قرآن کجی‌ها، انحرافات و تمام رذایل اخلاقی و اعتقادی را راست می‌کند. قرآن تمام اختلافات را که در عقیده و در هر زمینه باشد با بهترین تعابیر حل می‌کند و تمام اختلافاتی که از زمان آدم علیه‌السلام به‌وجود آمده و تا قیامت می‌آید و اختلافاتی که یهود و مسیحیان دررابطه با حضرت عیسی و مادرش داشتند، آن‌ها را حل کرده و می‌کند.
ایشان خاطرنشان ساختند: دعوت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم تلاوت قرآن بود. قرآن مطلب را روشن، رسا، واضح و جالب تعبیر می‌کند. وقتی مردم قرآن می‌شنیدند، متأثر می‌شدند. چون قرآن از فطرت صحبت می‌کرد، بر مردم تأثیر می‌گذاشت.
رئیس مجمع فقهی اهل‌سنت ایران «فهم» و «تفهیم» را برای تفسیر آیات الهی مهم دانستند و به روش‌های تفسیری قرآن اشاره کردند و گفتند: «فهم» و تفهیم» در تفسیر آیات الهی مهم هستند. از بهترین راه‌های فهم قرآن، تفسیر قرآن با قرآن است؛ آیه‌های ماقبل و مابعد به درک قرآن بسیار کمک می‌کنند، تفسیر قرآن با حدیث و فهم سلف نیز در درک قرآن بسیار مؤثر هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن ابراز خرسندی از شیوه ترجمه و تفسیر قرآن مجید توسط مولانا عبدالغنی بدری در دارالعلوم زاهدان، به پیشینۀ دوره‌های تفسیر اشاره کردند و گفتند: سلسلۀ دوره‌های تفسیر به مولانا شاه ولی‌الله محدث دهلوی و مولانا حسین‌علی مدنی رحمهماالله می‌رسند. مولانا شاه‌ولی‌الله انسانی برجسته، باهوش و نابغه و اصالتاً ایرانی بودند که به هند رفت. مولانا حسین‌علی از درست‌رنج خود می‌خورد و در اتاقی به‌تنهایی می‌نشست و در جهت فهم آیات الهی می‌اندیشید.
ایشان به برگزاری بخش از درس‌های دوره‌ها و کلاس‌های قرآن و حدیث به‌صورت مجازی تأکید کردند و گفتند: بخش‌هایی از درس‌های قرآن، حدیث و تخصص‌ها و آنچه مورد نیاز مردم است، باید مجازی و آنلاین برگزار شوند، تا در حق کسانی که امکان شرکت حضوری در این کلاس‌ها برای‌شان مقدور نیست، ظلم نشود.
مولانا عبدالحمید در پایان ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‎های بهداشتی در کلاس‌ها، شرکت طلاب حداقل یک‌بار در دوره‌های تفسیر، توجه به اصلاح و خودسازی در ماه‌های شعبان و رمضان و کثرت تلاوت قرآن را توصیه کردند و گفتند: قرآن زیاد تلاوت کنید. امروز قرآن از ما گلایه دارد، چراکه قرآن در میان مسلمانان متروک شده است، مسلمانان معانی و مطالب قرآن را یاد نمی‌گیرند و به آن عمل نمی‌کنند.

چاپ

490 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 24 اسفند, 1399


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©