مولانا عبدالحمید در ششمین جلسه از سلسله جلسات اصلاحی با عنوان «اصلاح فرد و جامعه» (2 بهمنماه 1399) که بهصورت زنده از صفحات اجتماعی پخش شد، با اشاره به اهمیت «امانت» و «امانتداری» در فرهنگ اسلامی، «امانتداری» را یکی از برجستگیها و مکارم اخلاقی دانستند و بر لزوم رعایت امانتداری در همۀ ابعاد زندگی تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در ششمین جلسۀ اصلاحی به جایگاه و اهمیت «امانتداری» در فرهنگها، تمدنها و ادیان بهخصوص دین اسلام اشاره کردند و گفتند: یکی از برجستگیها و مکارم اخلاق که در همۀ فرهنگها، تمدنها و ادیان خصوصاً اسلام به آن تأکید شده، امانتداری است. اسلام امانت را خیلی بزرگ شمرده است، همانطور که صبر، بردباری، حلم، صداقت و راستگویی مهم هستند، امانتداری نیز مهم است.
ایشان ضمن تعریف «امانتدار»، به مفهوم گستردۀ امانتداری اشاره کردند و گفتند: امانتدار کسی است که هرچه از باب امانت است رعایت کند. بسیاری امانت را سطحی و به برگرداندن مال به صاحب آن محدود میدانند درحالیکه امانت بسیار گسترده و فراگیر است و در تمام زندگی تأثیر دارد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه افزودند: یکی از موارد امانتداری این است که مسئولیتها به اهلش واگذار شوند. نباید کار و پست و مقام بر اساس رابطه به افراد داده شود بلکه کار باید براساس ضابطه واگذار شود. اگر کسی به قدرت میرسد و پست کوچک و یا بزرگی میگیرد، باید امانت مردم را رعایت کند. رأی نیز امانت است که باید به اصلح داده شود؛ اگر رأی فروخته شود یا به خاطر قرابت، رفاقت و مسائل مادی داده شود، خیانتدرامانت است.
ایشان «هرجومرج»، «تظاهرات» و «اعتراضات» در دنیا را نتیجۀ سپردن امانت به نااهل دانستند و گفتند: هرجومرج، تظاهرات و اعتراضات در دنیا به این دلیل است که مسئولین اهلیت ندارند؛ کار وقتی به کاردان سپرده نشود، بهخوبی انجام نمیگیرد و مردم ناراض میشوند. از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم پرسیده شد قیامت کَی برپا میشود؟ فرمودند: زمانی که امانت ضایع بشود. پرسیدند: امانت چگونه ضایع میشود؟ فرمودند: وقتی کار به نااهل سپرده شود امانت ضایع میشود.
امامجمعه اهلسنت زاهدان به ابعاد مختلف امانتداری اشاره کردند و اظهار داشتند: کسی که مقامی کسب میکند بهخاطر پول و رابطه کار نکند، بلکه امانت را رعایت کند. مرد و زن باید اسرار همدیگر را رعایت کنند؛ این امانت است و خلاف آن خیانت است. کسی که از او مشورت گرفته میشود امانتدار است؛ باید اسرار مشورهکننده را نگه دارد، اگر برای خواستگاری یا معامله از او درباره کسی میپرسند باید عیب و هنرش را که میداند بگوید و گرنه خیانت کرده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه از «دین» بهعنوان امانت الهی یاد کردند و گفتند: دین امانت خداست، نباید به خدا و رسول خیانت کرد؛ خیانت به خدا و رسول این است که از دستوراتشان نافرمانی بشود. دین، قرآن، سیرت پیامبر و کل احکام امانتاند، ما باید امانتدار باشیم، از دین حفاظت کنیم، بر سیرت عمل کنیم و قرآن را منتشر کنیم.
ایشان با بیان اینکه «تمام انبیا امانتدار خدا و خلق خدا بودند» گفتند: مردم مکه امانات خود را به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم میسپردند و او را صادق و امین مینامیدند. آنحضرت نیز در شرایط سخت هجرت به حضرت علی گفتند در خانه بماند تا امانات مردم را به آنها تحویل بدهد.
رئیس مجمع فقهی اهلسنت ایران همۀ اقشار جامعه را به رعایت امانتداری توصیه کردند و گفتند: کارمند، مدرس، کارگر، پیمانکار، کارفرما و همه باید امانتداری را رعایت کنند، کار را دقیق، باحوصله، کامل و برحسب قرارداد انجام دهند، چه حقوق زیادی میگیرند یا کم.
ایشان در ادامه از کسی که اجرت و مزد کارگر را میخورد بهعنوان ظالمترین انسان یاد کردند و تصریح کرند: پیامبر خدا صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: اجرت کارگر را بدهید قبل از اینکه عرقش خشک بشود. ظالمترینِ انسانها که خدا خودش خصمش است، کسی است که اجرت و مزد کارگر را ندهد یا کار را بهخوبی انجام ندهد. ظلم است فردی که اجر چوپان و دهقان که سرما و گرما را تحمل میکند و اجر کارگر که با کوره و آجر و آتش سروکار دارد، ندهد. طرفحساب چنین انسانهای ظالمی خداست که روز قیامت آنها را محاکمه میکند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهلسنت سیستانوبلوچستان از چشم و گوش نیز بهعنوان دو نعمت مهم الهی یاد کردند و گفتند: چشم امانت است تا انسان به وسیلۀ آن منافع و مضار، راه و دین خدا را ببیند. نباید با چشم خیانت کرد. چشمچرانی خیانت است. گوش امانت است، نباید با آن خیانت کرد.
ایشان در ادامه از افرادی که گوشیهای مردم را شنود و کنترل میکنند، بهعنوان خائنترین مردم یاد کردند و گفتند: آنهایی که در مورد سخنان زن و مرد استراق سمع میکنند و یا گوشیها را کنترل و شنود میکنند خائنترین مردم هستند، مگر جاییکه خطر باشد و علیه امنیت فعالیتهایی صورت بگیرد.
مولانا عبدالحمید در پایان تأکید کردند و گفتند: توصیه بنده به خودم و به همه آن است که دیندار و امانتدار باشیم. اگر همهچیز داشته باشیم ولی امانتدار نباشیم این چنان نقصان بزرگی است که هیچچیز دیگری نمیتواند این کوتاهی را جبران کند.