شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (9 اسفند 1398)، با بیان اینکه «رفع هر مصیبت اسبابی دارد»، از «رعایت توصیه‌های بهداشتی»، «ترک انواع مفاسد، گناهان و آلودگی‌های معنوی»، «مراعات حقوق‌الله و حقوق‌العباد»، «توسل به نماز و دعا»، «توبه دسته‌جمعی» و «بسیج عمومی برای امر به معروف و نهی از منکر» به‌عنوان اسباب ظاهری و معنوی برای رفع ویروس کرونا یاد کردند و بر «استفاده از اسباب» و «توکل بر رب‌الأسباب» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه‌های «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ ۖ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ» [شوری:31-32] بیان داشتند: خداوند متعال دنیا را دنیای اسباب آفریده است. سعادت، شقاوت، موفقیت، ناکامی و مصیبت همه سبب‌هایی دارند، رفع مصیبت هم اسبابی دارد.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: توصیه شریعت این است که از اسباب استفاده کنیم ولی هیچ‌وقت بر اسباب تکیه و اعتماد نکنیم، بلکه اعتماد و توکل ما همواره بر الله تعالی به‌عنوان رب‌الأسباب باشد. استفاده از اسباب و توکل بر خدا عقیدهٔ اسلامی و بهترین عقیده است.
ایشان در ادامه گفتند: دستور شریعت این است که ضمن مراجعه به پزشک و استفاده از دارو، توکل بر الله تعالی باشد که موثر حقیقی‌ست؛ اگر الله بخواهد شفا حاصل می‌شود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: نکته مهم این است که ما اسباب ظاهری و اسباب معنوی هر دو را در نظر بگیریم؛ ما ویروس کرونا را که سبب ظاهری است می‌بینیم، چرا ظلم و گناهان را که اسباب معنوی آفات و‌‌ بلاها هستند نمی‌بینیم؟ چرا خدا را که موثر حقیقی است نمی‌بینیم؟
ایشان تصریح کردند: اگر چینی‌ها به‌خاطر خوردن گوشت حیواناتی همچون مار، موش و شب‌پره و… به کرونا مبتلا شده‌اند، چرا آباء و اجدادشان که آنها هم اینها را خورده‌اند به این مریضی مبتلا نشده‌اند؟!
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: ما همه می‌دانیم که چینی‌ها به‌خاطر پایمال‌کردن حقوق بشر، انکار خدا و ظلمی که در حق مسلمانان مرتکب شدند به ویروس کرونا گرفتار شده‌اند. چرا چشم دنیا کور است و ظلم چینی‌ها را نمی‌بیند؟ خداوند شرک و کفر را تحمل می‌کند، ولی ظلم حتی بر حیوانات را تحمل نمی‌کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: غلط و اشتباه است اگر فکر کنیم کرونا با گناهان ارتباط ندارد. ما مخالف توصیه‌های پزشکی نیستیم، ولی کرونا با قتل و خونریزی، زنا، مشروبات الکلی، سرقت، تهمت، اختلاس، فساد مالی و اخلاقی و آلودگی‌های معنوی گناه و غفلت نیز در ارتباط است، چرا اینها را نمی‌بینیم؟!
ایشان بر لزوم «توبه» و «دوری از آلودگی‌های گناه» تاکید کردند و گفتند: هر چیز اسباب ظاهری و اسباب معنوی دارد. همان‌طور که بیماری‌های ظاهری علاج دارند، امراض و آلودگی‌های معنوی هم علاج دارند و راه علاج از بیماری‌های معنوی و روحی توبه دسته‌جمعی، دعا و تضرّع و ترک آلودگی‌های معنوی است.
ایشان در ادامه گفتند: چرا به تاریخ بشریت، قرآن و سنت نگاه نمی‌شود؟ قوم یونس وقتی آثار عذابی را که پیامبر پیش‌بینی کرده بود دیدند، بچه‌ها و حیوانات را با خود از شهر بیرون بردند و توبه دسته‌جمعی کردند؛ الله تعالی عذاب را از آنها برطرف کرد و تا زمانی که حق حیات داشتند آنها را از زندگی خوبی بهره‌مند ساخت، اما قوم‌هایی که توبه نکردند با عذاب الهی نابود شدند.
امام جمعه زاهدان ویروس کرونا را «تهدیدی برای جهانیان» دانستند و خاطرنشان کردند: ویروس کرونا نه‌تنها برای چین، بلکه برای همه دنیا تهدید است. لذا همه باید توبه کنند و گناهان را ترک کنند. راه علاج از آفات و‌ امراض، ترک گناه، رعایت حقوق‌الله و حقوق‌الناس است. اگر هزاران توصیه بهداشتی را مراعات کنیم، اما گناه و آلودگی‌های معنوی را ترک نکنیم امکان ندارد از کرونا در امان بمانیم.
ایشان در ادامه «توسل به نماز و دعا در هنگام تهدیدها» را سنت انبیا دانستند و اظهار داشتند: به سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم و عملکرد قوم یونس متوسل شوید؛ آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم هنگام خورشیدگرفتگی، خشکسالی و طوفان به نماز و دعا و تضرّع متوسل می‌شدند. لذا رجوع‌الی‌الله هنگام آفت و بلا سنت رسول‌الله است.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: در چنین شرایطی همه باید به امر به معروف، نهی از منکر، ترک گناه، دعا و توبه بپردازیم و بهداشت ظاهری و معنوی را رعایت کنیم.

مسئولین درخصوص ابهامات نتایج انتخابات زاهدان شفاف‌سازی کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدانبه موضوع انتخابات مجلس در شهر زاهدان اشاره کردند و بیان داشتند: شرایط انتخابات امسال در کل کشور ما با گذشته یک تفاوت داشت. با توجه به اینکه حوادثی در کشور ما رخ داد و آثار فقر، بیکاری و مشکلات در ملت نمایان بود و حوادثی مثل حادثه هواپیما و موضوع گرانی بنزین رخ داد، به روحیه عموم مردم برای شرکت در انتخابات ضربه وارد کرد و همه این را می‌دانند. ما از همان اول در تردید بودیم که به انتخابات بیاییم یا نه، البته نیامدن به این معنا نیست که انتخابات را تحریم کنیم اما گفتیم انتخابات جاری باشد و ما از کاندیدای خاصی حمایت نکنیم.
ایشان با اشاره به رد صلاحیت گسترده اهل‌سنت در این دور از انتخابات، افزودند: بعد که ثبت‌نام پیش آمد و رد صلاحیت‌ها صورت گرفت، بهترین افراد ما که نخبه بودند همه رد صلاحیت‌ شدند. از افرادی که از سمت اهل‌سنت معرفی شدند ما شاید یک نفر را بیشتر نمی‌شناختیم. همه جوان بودند و ما با کسی از این‌ها آشنا نبودیم. اخیرا هم یک نفر تایید شد که او را می‌شناختیم اما بقیه همه جوان بودند و موقعیت شغلی خاصی نداشتند که ما آن‌ها را بشناسیم. در قسمت ما افراد کمی تایید شدند و افراد شاخص و شناخته‌شده هیچ‌کدام تایید نشدند. این ضربه دیگری بود که به روحیه ما وارد شد و ما گفتیم با این شرایط شاید شرکت در انتخابات چندان مناسب نباشد که ما حضوری فعال داشته باشیم. ما گفتیم شرکت می‌کنیم اما نه به‌صورت فعال.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: در آخر به‌هرحال ما به انتخابات کشیده شدیم. گفتیم حوزه و علما را دور نگه دارید و جمعی از ریش‌سفیدان و دانشگاهیان سبک و سنگین کنند. نظر ما بر این بود که یک نفر را بیاورند و یک نفر دیگر را بگذارند که هرکسی به شخصی که می‌خواهد رأی بدهد. در نهایت بیشترین نظرات بر این بود که دو نفر باشند و انتخابات ادامه پیدا کرد.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه به مشکلات اهل‌سنت پرداختند و گفتند: بالاخره ما چند مشکل از گذشته هم داشتیم و امسال هم سخت‌تر با آن‌ها مواجه بودیم. یکی این بود که هیئتی که انتخابات را برگزار می‌کند، هیئت اجرایی است و افراد ما در هیئت اجرایی محدود بودند و بعضی کارمند بودند. ما همان اول به مسئولان محترم اعتراض کردیم و گفتیم افرادی که در هیئت اجرایی هستند از دو طرف نیستند. دغدغه‌ها باید رفع بشود و انتخابات باید شفاف برگزار شود. هرکس رأی بیاورد، نماینده همان است اما شما دغدغه ایجاد نکنید. ما حتی گفتیم حالا که اینطور شده ما نمی‌توانیم بیاییم و هرکس می‌داند و انتخابات، اما گفتند ما سعی می‌کنیم انتخابات عادلانه باشد و شما دغدغه نداشته باشید. این فقط دغدغه من نبود بلکه دغدغه بسیاری از عزیزان بود. در هیئت نظارت هم که فعالیت می‌کند، ما کسی را نداریم و نقشی هم نداشتیم و کسی مشورت نمی‌کند. در مدیریت‌ها هم ما افراد کمی را داریم.
مولانا عبدالحمید بیان داشتند: با این حال، عده‌ای به صحنه آمدند و در زمان اعلام نتایج، حداقل تا بامداد یکی از کاندیداهای این طرف با یکی از کاندیداهای آن‌طرف رقابت می‌کرد اما حوالی بامداد نتیجه‌‌ای غیررسمی و نه از طرف فرمانداری اعلام شد و روند به نحوی شد که این‌طرف اول دو نفر و بعد یک نفر از خودشان را برنده می‌دانستند. وقتی این به بیرون درز کرد و اعلام شد، مقداری پریشانی حاصل شد. این‌طرف معتقد بودند که دو نفر و حداقل یک نفر از آن‌ها جزو برندگان هستند. به‌هرحال به این مسئله اعتراض شد و گفتند هنوز مقامات رسمی اعلام نکرده‌اند و شما تا اعلام نهایی صبر کنید و بعد صندوق‌ها بازرسی می‌شوند. بنا شد ۲۰ صندوق را باز کنند و ببینند. تا هنوز این اتفاقات به تاخیر انجامیده و گفته‌اند اینجا تصویب شده و به هیئت نظارت رفته است. انتظار ما این بود که در همان یکی‌دو روز این صندوق‌ها بازشماری می‌شد و شفاف‌سازی می‌شد.

راهیابی یک نمایندۀ شیعه و یک اهل‌سنت به مجلس به نفع شهر زاهدان است/ حفظ وحدت و اخوت برای ما از هر چیز دیگری مهمتر است
ایشان تأکید کردند: نگرانی ما از این نیست که دو نفر از عزیزان ما از آن‌طرف رأی آورده‌اند. هرکسی رأی حقیقی را داشته باشد، حق اوست. انتخابات به صورت دموکراسی برگزار می‌شود و هرکسی که رأی داشته باشد، حق متعلق به اوست اما اینجا جامعه ما نگران این است که بالاخره یک نفر از این طرف برنده است و با توجه به روند انتخابات رأی دارد و به‌هرحال این‌طرف نگران است و این نگرانی متعلق به امروز نیست و در انتخابات گذشته هم بوده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: در پنج انتخاباتی که ما بوده‌ایم، در چهار مورد ائتلاف شیعه و سنی بوده است و در یک انتخابات هردو نفر برنده‌ شده‌اند. مخصوصا در دور گذشته که چهار سال قبل بود نتایج تا بامداد می‌رفت و بعد تغییر می‌کرد و همیشه این دغدغه وجود داشته است و ما می‌خواستیم این دغدغه امسال رفع شود اما با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد و این‌بار یک نفر هم نماند. دغدغه هنوز باقی است و انتظار ما این است که با توجه به اینکه اینجا شهر مرزی است و شیعه و سنی به بهترین صورت کنار هم زندگی می‌کنند، مسئولان دوراندیشی کنند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: انتخابات یکی دو هفته است و تمام می‌شود ولی آثار آن در جامعه می‌ماند. خوب است که شفاف‌سازی بشود و ابهامات از ذهن‌ها پاک شود؛ وگرنه ابهامات باقی می‌مانند. مخصوصا در شهر زاهدان که شهری است که دو طرف در آن زندگی می‌کنند. من این‌دفعه با عزیزان جر و بحث کردم که شما دو نفر نیاورید و یک نفر بیاورید و اعتقاد من این است که شیعه و سنی انتخاب شوند و برادران شیعه نگویند این‌ها می‌خواهند دو نفر بفرستند. با اینکه ما تجربه کرده‌ایم که دو نفر را نمی‌گذارند. بسیاری از دوستان بر دو نفر اصرار کردند و اکثریت‌ هم با همان‌ها بود و من نتوانستم نظرم را تحمیل کنم. عقیده من این است که نباید دو سنی از اینجا به مجلس برود و البته دو شیعه هم به مجلس نرود. بلکه یک شیعه و یک سنی بروند و مصلحت در همین است.
ایشان خاطرنشان فرمودند: اخوت و برادری برای ما ارزش بسیار بیشتری از دو نماینده دارد. نماینده کاری هم نمی‌کند و کاری از دست نمایندگان ساخته نیست. نماینده‌ها کاری را که دولت می‌کند، به نام خود می‌زنند. نماینده‌ها چیز چندانی دست‌شان نیست و فقط یک کرسی است که اشغالش می‌کنند وگرنه دست نماینده چیزی نیست، اما اخوت و برادری مهم است و اینکه ما باید در مقابل دیگران ید واحد باشیم.

کسانی که گمان می‌کنند فقط یک طرف در برقراری وحدت و امنیت استان نقش داشته است کاملا در اشتباه هستند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: هرکس خیال می‌کند برادری و امنیتی را که در استان است، یک طرف ایجاد کرده و ما بگوییم ایجاد کرده‌ایم یا نیروهای امنیتی یا مسئولان بگویند آن‌ها ایجاد کرده‌اند، این نظر غلطی است. این وحدت با هردو طرف ایجاد شده است. هردوی ما کنار هم در مقابل آمریکا و کشورهایی که می‌خواسته‌اند ناامنی ایجاد کنند، ایستاده‌ایم و اگر یکی از این دو طرف عقب‌نشینی می‌کرد، یک طرف نمی‌توانست منطقه را حفظ کند. این واقعیت است و اعتقاد من بر این است؛ چون من می‌دانم که ما چه کارهایی را داریم انجام می‌دهیم و ما در مقابل افراط‌گرایی و اراده و توطئه آمریکا، اسرائیل و دیگر قدرت‌ها چگونه ایستاده‌ایم. ما چیزهایی را می‌دانیم که حتی بعضی از ارگان‌ها نمی‌دانند که ما چه کرده‌ایم.
مولانا عبدالحمید این اخوت را برای منطقه و کشور حیاتی قلمداد کردند و افزودند: ما یک عضو از پیکره‌ این کشور هستیم. ما اینجا برای اخوت شیعه و سنی تلاش کرده‌ایم. همه تلاش کرده‌اند اما تلاش ما بیشتر است؛ چون ما گرفتار تبعیض بوده‌ایم و این اخوت را حفظ کرده‌ایم. گرسنه بوده‌ایم و وحدت را حفظ کرده‌ایم. دست ما چیزی نبوده ولی ما همان اندازه که نظام خدمت کرده ما هم کرده‌ایم. ما نمی‌گوییم حاکمیت خدمت نکرده اما با این حال ما مشکلات زیادی داشته‌ایم. برادران شیعه هم مشکل دارند اما مشکلات آن‌ها کمتر است. ما هنوز در نیروهای مسلح و مدیریت کلان کشور و مدیریت منطقه‌ای و استانی جایی نداریم و عدالت اجرا نشده است اما با این حال ما وطن‌مان را و عزتش را می‌خواهیم و وحدت را حفظ کرده‌ایم و در مقابل دیگران ید واحد شده‌ایم و در دفاع هشت‌ساله سهم داشته‌ایم و کشته داده‌ایم. حق ما این اندازه که به ما داده‌اند، نیست. حق ما بیشتر بود. ما اقلیت نیستیم. ما مسلمان هستیم. ما به لحاظ مذهبی اقلیت هستیم و نه به لحاظ دینی، اما در کشورهای دیگر حقوق اقلیت را بیشتر حفظ می‌کنند و بیشتر دست به سرش می‌کشند.
ایشان اظهار داشتند: انتظار ما از مسئولان همین است و اگر شفاف بشود که آن‌ها رأی گرفته‌اند ما حرفی نداریم اما اگر ذهنیتی که حالا هست، رفع نشود این دغدغه در ذهن مردم می‌ماند. ما وحدت و برادری را حفظ می‌کنیم اما حرف می‌زنیم. ما با درگیری، خشونت و بمب‌گذاری مخالفیم ولی با سکوت هم مخالفیم و معتقدیم حرف‌ها باید گفته شود. اگر حرف‌ها گفته نشود، انفجار رخ می‌دهد. مسئولان هم باید ظرفیت‌شان را بالا ببرند و حرف‌ها را بشنوند و به آن‌ها توجه کنند.

مسیر «مکی» مسیر وحدت، اخوت، تعامل و انتقاد سازنده است
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: ما در همین انتخابات شنیدیم که به بسیاری گفته بودند که شما با مسجد مکی ارتباط داشته‌اید و بر این اساس آن‌ها را رد صلاحیت کرده بودند. اگر این گزارش درست باشد، کسانی که چنین فکری می‌کنند در اشتباه بزرگی هستند. مسجد مکی در مقابل دشمنان ایران و اسلام ایستاده و مسیر مکی، مسیر تعامل و اعتدال و برادری است. در عین حال مسیر انتقاد سازنده هم هست. ما با تخریب مخالفیم اما اگر انتقاد سازنده در سرزمینی وجود نداشته باشد، در آنجا استبداد حاکم می‌شود. اینجا جمهوری اسلامی است. اینجا استبداد نیست بلکه جمهوریت است و باید انتقادپذیری وجود داشته باشد. مکی اگر به الله وصل باشد، پایدار و ماندگار خواهد بود . وجود مسجد مکی و اهل سنت به نفع کشور است. اهل سنت را ببینید. این حرف‌ها بچگانه و ناپخته است. ما در راه اعتدال و در راه الله و برادری ایستاده‌ایم و موضع ما معقول و منطقی است.
مولانا عبدالحمید در پایان گفتند: هرکس از ما انتقاد کند ما می‌پذیریم. تهمت به ما نزنید و ما را تخریب نکنید. فضای مجازی این روزها پر از تهمت و افترا بود. الله می‌داند که همه این تهمت‌ها ناروا بود و واقعیت نداشت اما اگر از ما انتقاد کنید، ما استقبال می‌کنیم. ما نمی‌گوییم ما در انتخابات عیب و ضعفی نداشتیم اما بالاخره نتیجه همین بود که من عرض کردم. ما هم ضعف‌هایمان را در آینده ان‌شاءالله برطرف می‌کنیم و معتقدیم دیگران هم باید ضعف‌های خود را رفع کنند و شفاف‌سازی کنند و این در جهت خیر است.

چاپ

395 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 اسفند, 1398


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©