مولانا عبدالحمید در مراسم نمازجمعه زاهدان:

اسلام دین ظرفیت‌هاست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (18 بهمن 1398)، «ظرفیت والا و وسیع اسلام» را بزرگ‌ترین احسان پروردگار بر انسانیت دانستند و به تعامل، مدارا، زندگی مسالمت‌آمیز با همه انسان‌ها و التزام عملی به اسلام توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با تلا وت آیه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» [توبه: 109] اظهار داشتند: الله تعالی بالاترین احسانی که بر بشریت و خصوصا مؤمنین کرده آن است که به آنها دینی با ظرفیت بسیار بالا عنایت کرده است. همه ادیان آسمانی ظرفیت بالایی دارند اما در دین اسلام که آخرین دین است احکام، اخلاق، اعتقادات و همه قوانینش کامل و پسندیده و مرغوب‌اند.
ایشان در ادامه گفتند: دین اسلام یک تئوری خالی نیست بلکه دین عمل است؛ اگر دین را بپذیریم و التزام عملی نداشته باشیم یا سلیقه‌ای عمل کنیم، نمی‌توانیم از برکات آخرین دینِ مرضی‌ عندالله بهره‌ ببریم. زمانی ما از برکات اسلام بهره‌مند می‌شویم که به آن عمل کنیم.
ایشان با بیان اینکه «انسان‌ها در هر سطحی باشند موظف به اجرای عدالت‌اند» خاطرنشان کردند: اسلام دین عدالت و انصاف است؛ ما باید نسبت به خدا و هم نسبت به مردم انصاف را رعایت کنیم. عدالت از شاخص‌های مهم و محوری در اسلام است، خداوند متعال انبیاء را برای اجرای عدالت فرستاده است. انسان‌ها در هر سطحی باشند مسئول‌اند عدالت را اجرا کنند.
ایشان افزودند: الله تعالی به هر کسی اعم از کشاورز و دامدار، زن و مرد، پیر و جوان، استاندار و فرماندار، حاکم و رعیت به اندازه اختیاراتی که دارد، مسئولیت داده است و اگر مسئولیت خود را انجام ندهد ظلم و بی‌انصافی کرده است. «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته». این ظرفیت و قانون دین اسلام است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: دین اسلام دین مدارا و تعامل است؛ شما می‌توانید با همه مردم دنیا دارای هر اعتقادی باشند تعامل و مدارا داشته باشید. باید شکر خدا را به جای بیاوریم که به ما دینی داده که دارای ظرفیت بالایی است و دست ما را باز گذاشته تا با همه بشریت خواه خدا را قبول داشته باشند یا خدا را انکار کنند مسالمت‌آمیز زندگی کنیم و به آنها نیکی کنیم.
مولانا عبدالحمید از سیرت رسول اکرم به‌عنوان «سیرت ظرفیت‌ها» یاد کردند و ابراز داشتند: خداوند به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم نیز بالاترین ظرفیت را داده بود؛ سیرت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم سیرتِ ظرفیت‌ها و دین اسلام دین ظرفیت‌هاست و همه اینها به ظرفیت بالای خدا بر می‌گردد.
ایشان ادامه دادند: دید خدا و ظرفیتش آنقدر زیاد و وسیع است که به دشمنانش هم نعمت می‌دهد، بلکه چه‌بسا به آنها به‌خاطر حکمت‌هایی که دارد بیشتر می‌دهد. الله به مسلمانان و حضرت رسول تسلی می‌دهد و می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ» [ابراهیم: 42]؛ خیال نکنید الله از ظلم و بی‌انصافی و گناه و معصیت و دشمنی مردم با خدا غافل است، الله غافل نیست ولی برای کیفرش قانونی دارد، به مجرم مهلت می‌دهد و پرونده‌اش را سنگین می‌کند. الله نمی‌خواهد دنیا را به آتش بکشد.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: این ظرفیت بلند و بالای خداست که ظالمان، طغیان‌گران، متکبران و جبابره را تحمل می‌کند. خدا به ما هم آموخته که ظرفیت بالای او و اخلاقش را به کار ببریم و تحمل، صبر و ظرفیت خود را بالا ببریم.


بقای انقلاب اسلامی با «مردمی‌بودن» امکان‌پذیر است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود، بقای آن را نیز با «مردمی بودن» ممکن دانستند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: در شکل‌گیری انقلاب اسلامی امید مردم به ظرفیت بالای بزرگان انقلاب بود. همین امید بود که ملت ایران را جمع کرد و همه پشت‌سر امام راحل و علما قرار گرفتند و در سال 1357 انقلاب اسلامی را رقم زدند. مردم بر این باور بودند ازآنجایی‌که علما با دین ارتباط دارند و نسبت به خدا و رسول شناخت‌شان بیشتر است، ظرفیت آنان هم بالاست.
ایشان با اشاره به عوامل خیزش ملت ایران، اظهار داشتند: در آن دوران ظلم و بی‌عدالتی و اجحاف بود. حرف مردم شنیده نمی‌شد، به خواسته‌های مردم توجه نمی‌شد، منافع کشور را بیگانگان می‌بردند، مردم را به گناه و معصیت تشویق و ترغیب می‌کردند؛ همین مسائل سبب شد که ملت ایران به‌ پا خیزند و انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.
مولانا عبدالحمید «مردمی بودن» را یکی از خصیصه‌های مهم انقلاب اسلامی برشمردند و با تأکید بر اینکه «شرط بقای انقلاب، مردمی بودن آن است» خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود. این انقلاب با مردم به پیروزی رسید؛ پس بقای این انقلاب هم با مردم است. نگهداری مردم در صحنه حیاتی است.
ایشان با تأکید بر لزوم پایبندی بر شعارهای اولیه انقلاب اظهار داشتند: توجه به خواسته‌های مردم، اجرای عدالت و آزادی مردم که جزو شعارها و مطالبات مردم در اوایل انقلاب بود، باید مورد توجه قرار گیرد. مردم باید آزادی قلم و بیان داشته باشند.


با بی‌عدالتی و تبعیض باید مبارزه شود
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بر لزوم اجرای عدالت و رفع تبعیض تأکید کردند و گفتند: باید عدالت اجرا شود و تبعیض از این مردم رفع شود، زیرا تبعیض و بی‌عدالتی در اسلام هیچ جایگاهی ندارد. مسئولان امر باید با بی‌عدالتی و تبعیض مبارزه کنند.‌ تبعیض بین اقوام و مذاهب ایرانی باید ریشه‌کن شود. تمام ملت ایران از حقوق مساوی برخوردار هستند، زیرا یک مذهب و یک قوم تنها انقلاب نکرده است، بلکه انقلاب ما اسلامی بود؛ پس باید ظرفیت اسلام را مدنظر قرار دهیم، نه ظرفیت مذهب را که محدود است.
مولانا عبدالحمید با هشدار از پیامد نگاه‌های تبعیض‌آمیز خاطرنشان کردند: هرگاه نگاه‌ها مذهبی شوند محدود می‌شوند، آنگاه زیان‌آور می‌شوند و نقصان دارند. باید نگاه‌ها اسلامی باشند، زیرا ظرفیت اسلام بالاست. همه ما به دین اسلام افتخار می‌کنیم؛ حالا در داخل دین تقسیم‌بندی‌هایی هست و در هر تقسیم‌بندی محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما در اسلام محدودیت نیست. اگر نگاه ما اسلامی باشد، حق همه به آن‌ها می‌رسد، مشکلات حل می‌شوند و همه مردم راحت می‌شوند.


جامعه اهل‌سنت نگران آینده خویش است
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با اشاره به مشکلات جامعه اهل‌سنت ایران علی‌رغم حمایت همه‌جانبه از انقلاب اسلامی، اظهار داشتند: جامعه اهل‌سنت مدت چهل و یک سال است که در تمام این دوران از انقلاب اسلامی حمایت کرده و با مسئولان نظام و رهبر انقلاب همراه بوده است؛ اما متأسفانه هنوز خواسته‌های آن‌ها برآورده نشده است، هنوز اهل‌سنت دغدغه دارند و نگران آینده و حق‌وحقوق‌شان هستند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی سیستان‌وبلوچستان در ادامه با انتقاد از تبعیضاتی که در «واگذاری پست‌ها» و «آزادی‌های مذهبی» در حق اهل‌سنت روا داشته می‌شود، گفتند: در زمینه‌ خدمات‌رسانی طی این چهل و یک سال تلاش‌هایی صورت گرفته و در این زمینه انتقاد کمتر است، اما اهل‌سنت در رابطه با واگذاری مسئولیت‌ها و مناصب، به‌کارگیری شایستگان و آزادی‌های مذهبی در بعضی کلان‌شهرها و جاهایی که اهل‌سنت در اقلیت هستند، همیشه می‌نالند و گلایه دارند.


اهل‌سنت «اهواز» و «کرمان» نسبت به فشارهای مذهبی گلایه دارند
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: انتظار این بود که مسئولین امر برادران اهل‌سنت را در هر جایی که هستند به آغوش بگیرند و در ادای نماز به آن‌ها کمک کنند، اما متأسفانه اهل‌سنت با مشکلات زیادی مواجه هستند. اهل‌سنت اهواز همیشه از ما گلایه دارند که به ما توجه ندارید، فشارهای مذهبی زیاد است. برادران ما در استان کرمان، استانی که ما اصلا انتظار فشار مذهبی را آنجا نداشتیم، با مشکلات مذهبی روبه‌رو هستند. اهل‌سنت آنجا انتظار دارند که با محبت با آن‌ها رفتار شود، تبعیض نباشد و فشارهای مذهبی به آنان وارد نکنند.
مولانا عبدالحمید با تأکید بر ضرورت فراهم‌کردن آزادی‌های مذهبی توسط دولت‌مردان اظهار داشتند: وحدت و اخوت این است که اهل‌سنت در سطح کشور هرجایی که هستند آزادی داشته باشند. در رابطه با اقامه نماز و تعلیم فرزندان‌شان، همه شیعه و سنی باید آزادی داشته باشند.
ایشان در ادامه افزودند: آن‌هایی که غیرمسلمان هستند و اعتقادات و باورهای ما را قبول ندارند و مثل ما فکر نمی‌کنند، آزادی آن‌ها هم باید تأمین شود.


در واگذاری پست‌ها باید به اصل «شایسته‌سالاری» توجه می‌شد
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خویش بر ضرورت رعایت اصل «شایسته‌سالاری» در واگذاری پست‌ها تأکید کردند و گفتند: شایسته‌سالاری متأسفانه در جمهوری اسلامی کاملا اجرا نمی‌شود، فرم‌هایی که «شیعه» و «سنی» در آن‌ها قید شده، برخلاف عُرف دنیاست؛ در هیچ جای دنیا از مذهب سؤال نمی‌کنند، همین‌که ایرانی هستیم کافی است و اگر بخواهیم بیشتر بدانیم مسلمان بودن کافی است.
ایشان در ادامه با نکوهش «تنگ‌نظری»، بر پیامدهای خطرناک آن هشدار دادند و گفتند: اگر در یک سیستم تنگ‌نظری نفوذ کند، ضربه‌ای که به آن سیستم می‌زند، دشمن بیرونی نمی‌زند. خداوند فرد و سیستمی را که تنگ‌نظری داشته باشد، همراهی نمی‌کند.
مولانا عبدالحمید افزودند: اگر به ظرفیت اسلامی و سیره پیامبر و ائمه اهل‌بیت نگاه کنیم، ظرفیتی که در سیدنا علی، حضرت فاطمةالزهرا، خدیجةالکبری، امام حسن و امام حسین و ظرفیتی که در دیگر بزرگان اهل‌بیت بود، ظرفیت بسیار بالایی بوده است. ما که خود را پیرو این بزرگواران می‌دانیم، باید تحمل و ظرفیت این بزرگواران را داشته باشیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشتند: چهل‌ویک سال از انقلاب اسلامی می‌گذارد، اما بسیاری از اصول قانونی اساسی نادیده گرفته شده‌اند و یا سلیقه‌ای به آن‌ها عمل شده است. پیام ما به تمام دولت‌مردان این است که فرصت‌ها را از دست ندهیم، بین قومیت‌ها و مذاهب و دیدگاه‌ها با همان ظرفیت بزرگی که در قانون هست رفتار کنیم. اهل‌سنت را ناامید نکنید، بلکه آنان را به‌خودتان نزدیک کنید. اهل‌سنت گلایه و دغدغه دارند، این دغدغه‌ها را برطرف کنید.


در انتخابات باید به «توانمندی» و «شایستگی» نامزدها توجه شود
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشتند: انتخابات هم ظرفیت بلند و بالا را می‌طلبد. انتخابات باید فراجناحی، فراقومی و فرامذهبی باشد. در انتخابات توانمندی و شایستگی افراد خیلی مهم است، فردی که دین‌دار و متقی باشد، اما ظرفیت بالایی نداشته باشد به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورد. نماینده مجلس باید دارای ظرفیت بالایی باشد؛ چنین فردی در هر طیف و جناح و قوم و مذهبی که باشد شایستگی دارد.
مولانا عبدالحمید خطاب به شورای نگهبان خاطرنشان کردند: شورای نگهبان می‌تواند با تأیید شایستگان و توانمندان کوره انتخابات را گرم‌ کند. انتخابات زمانی گرم می‌شود که در آن تنوّع باشد و کسانی که مردم آن‌ها را باور دارند به صحنه انتخابات راه یابند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، ایران را متعلق به تمام ایرانیان دانستند و بر لزوم توجه به تمام اقوام ایرانی تأکید کردند و گفتند: ایران مال همه ایرانیان است. در یک‌زمانی اینجا حکومتی نبوده است، اما مردم اینجا در برابر انگلیس‌ جنگیده‌اند و در برابر تجاوزگران کشته داده‌اند و این منطقه را برای ایران نگه داشته‌اند، باید این ملت دیده شوند. تمام قومیت‌ها ظرفیتی هستند که از تمامیت ارضی و استقلال میهن دفاع کرده‌اند، باید به همه توجه شود.
ایشان خاطرنشان کردند:‌ ظرفیت‌ها اگر بالا باشند تمام مشکلات حل می‌شوند. توصیه دلسوزانه ما این است که ظرفیت را بالا ببریم، این به نفع حاکمیت، نظام و کشور عزیز ایران است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان از نمازگزاران خواستند در راهپیمایی 22 بهمن که یک روز ملی است شرکت کنند.

چاپ

117 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 بهمن, 1398


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©