شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنانشان در مراسم امروز نماز جمعه اهلسنت زاهدان (15 شهریور 1398)، با بیان اینکه امام حسین برای منافع دنیا و رسیدن به حکومت قیام نکرد، «اجرای عدالت»، «حفاظت از دین» را از مهمترین اهداف قیام امام حسین رضیاللهعنه برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم اظهار داشتنند: امام حسین به تمام مردم دنیا درس مردانگی و شجاعت و ایستادگی در مقابل ظالمین و مسلماننماها داد. امام حسین رضیاللهعنه تشنۀ قدرت نبود و برای حکومت و رسیدن به منافع دنیا قیام نکرد، بلکه برای حفاظت از دین، اجرای عدالت و در راستای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و در این راه به درجه رفیع شهادت رسید.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی تمام انسانهای آزادۀ دنیا از حادثۀ کربلا و اتفاقی که برای امام حسین رضیاللهعنه و یارانش افتاد متأثر و ناراحت هستند. اگر ما در زمان حادثۀ کربلا حضور میداشتیم حتما با عشق و علاقه در کنار امام حسین رضیاللهعنه قرار میگرفتیم و جانانه با لشکر عبیداللهبن زیاد میجنگیدیم و به این کار افتخار میکردیم.
ایشان در ادامه افزودند: محبت اهل بیت در قلب تمام مسلمانان وجود دارد. اهلسنت به اهلبیت عشق میورزند و اهلبیت را دوست دارند. اهلسنت معتقد است که مهمترین نکته در ابراز محبت با اهلبیت اتباع و پیروی از سیرت آنان و الگوبرداری از زندگی آنان است.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: علامت محبت و عشق واقعی با رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم، صحابه و اهلبیت آن است که از سیرت و عملکرد آنها اتباع بشود. باید از عبادت، تقوا، اخلاق، رسیدگی به مساکین و عملکرد آنها پیروی کنیم.
ایشان گفتند: بسیاری گمان میکنند که اهلسنت نسبت به شهادت سیدنا علی، امام حسین و اهلبیت رضیاللهعنهم بیتفاوت هستند، درحالیکه حضرت علی، حضرت عثمان و حضرت حسین را مسلماننماها شهید کردند و حضرت عمر نیز بسیار مظلومانه به شهادت رسید و ما از شهادت تمام این بزرگان متأثر و ناراحتیم.
«عزاداری مروّج» و «پوشیدن لباس سیاه» در فقه اهل سنت وجود ندارد
امامجمعه اهلسنت زاهدان به بیان دیدگاه اهلسنت در مواجهه با مصایب پرداختند و خاطرنشان کردند: در عقیده و فقه اهلسنت عزاداری و پوشیدن لباس سیاه که برادران شیعۀ ما به آن عقیده دارند وجود ندارد. اگر پدر و مادر و نزدیکترین عزیزان ما هم وفات کنند بیش از سه روز عزاداری نمیکنیم و لباس سیاه هم نمیپوشیم، زیرا در فقه اهلسنت چنین چیزی وجود ندارد.
ایشان ادامه دادند: آیات و احادیث ما را به صبر و استقامت هنگام مصایب توصیه کردهاند. لذا اهلسنت بر احادیثی که در کتب صحیح حدیثی دارند عمل میکنند و این هرگز به معنای بیتفاوتی نسبت به ظلمی که بر اهلبیت پیامبر روا داشته شده است نیست.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: محبت با اهلبیت یکی از مشترکات شیعه و سنی است. عزیزانِ شیعۀ ما بدانند همانطور که آنها محبت با اهلبیت را مهم میدانند، اهلسنت نیز محبت با اهلبیت را مهم میدانند. اهلسنت با حضرت علی و فرزندان ایشان محبت دارند و بر این ادعای خودشان خدا را شاهد میگیرند. نامگذاری بسیاری از فرزندان اهلسنت به نامهای اهلبیت همچون: علی، فاطمه، خدیجه، حسن، حسین، رضا و… از نشانههای محبت اهلسنت با اهلبیت است.
تعرض به مراسمهای عزاداری فتنه و حرام است
امامجمعه اهلسنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان بر رعایت حرمت مقدسات و اعتقادات مذاهب توصیه و تاکید کردند و گفتند: توصیه ما آن است که برادران شیعۀ ما در داخل و خارج از ایران باید مراسمهای مذهبی و اعتقادی خودشان را در امنیت و آرامش کامل برگزار کنند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: هیچکسی حق ندارد در هیچ نقطهای از دنیا در مراسم مذهبی عزیزان ما خلل و مشکلی ایجاد کند. تعرض به مراسمهای عزاداری فتنه بوده و حرام است. هر کسی باید بتواند مراسم خود را آزادانه و مطابق با اعتقاد و مذهب خودش برگزار کند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان خاطرنشان کردند: به برادران اهلسنت توصیه میشود که در روزهای تاسوعا و عاشورا در خانههایشان بنشینند تا خیابانها خلوت باشند و عزیزان شیعه ما بتوانند به راحتی مراسم خودشان را برگزار کنند.