مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

رمضان موسم عبادت و غلبه بر نفس امّاره است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (20 اردیبهشت 1398)، ماه رمضان را ماه «طاعت و عبادت»، «بسته‌شدن شیاطین و غلبه بر نفس»، «پرداخت زکات»، «برکت و ثواب»، «ترک گناه و جبران مافات» دانستند و به شتافتن به سوی خوبی‌ها و دست‌کشیدن از معاصی در این ماه تاکید کردند.
به گزارش سنی‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم پس از تلاوت آیۀ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ» [بقره: 183] اظهار داشتند: رمضان، مهمان عزیزی که مسلمانانِ جهان از قبل درانتظار آن بودند و برای پذیرایی از آن آمادگی کرده‌اند فرا رسیده است.
ایشان در ادامه افزودند: رمضان ماه هدایت، ایمان، قرآن و فصل عبادت است. رمضان دل‌های مرده را زنده و دل‌های سخت را نرم می‌کند. انسان‌ها را از خانه‌ها خارج و راهیِ مساجد می‌کند. وقتی رمضان می‌رسد آنانی که توفیقِ نماز در مسجد را نداشتند توفیق حضور به مسجد پیدا می‌کنند، کاهل‌نمازها و تارکینِ نماز پایبند می‌شوند و مساجد مملو از نمازگزار می‌گردد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه از رمضان به‌عنوان «ماه غلبه بر نفس امّاره» یاد کردند و گفتند: رمضان ماه غلبه بر نفس امّاره است؛ در این ماه خداوند متعال شیاطین سرکش و جن‌ها را در قید و زنجیر می‌کند تا بر بندگان هیچ‌نوع دسترسی‌ای نداشته باشند یا دسترسی‌شان را محدود می‌کند، به همین خاطر است که به محض اینکه رمضان می‌رسد همۀ مردم به سوی خدا می‌شتابند. چنان‌که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم که هم ذاتا راستگو هستند و خداوند هم راستگویی‌اش را تصدیق می‌کنند در حدیثی فرمودند: وقتی رمضان می‌آید درهای جهنم بسته و درهای بهشت باز می‌شوند.
ایشان ماه مبارک رمضان را «ماه شتافتن به سوی خیر و ترک گناه» دانستند و خاطرنشان کردند: رمضان ماه شتافتن به سوی خیر و دست‌کشیدن از شرّ است؛ در آغاز رمضان فرشتگان خطاب به انسان‌های کرۀ خاکی ندا می‌دهند: «یا باغی الخیر أقبل و یا باغی الشرّ أقصر» ای انسان‌های طالب خیر به سوی خیر بشتابید که ماه خیر رسیده است و ای طالب شرّ که در غیر رمضان دنبال شراب‌نوشی و مال مردم و فساد بودید، از ظلم و گناه دست بکشید که ماه ترک گناهان فرارسیده است.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: در بسیاری از بلاد، غیرمسلمانان به احترام مسلمانان روزه می‌گیرند و یا از خوردن و آشامیدن علنی خودداری می‌کنند، اما جای تاسف است که مسلمان برای رمضان حرمت قائل نیست. کسی که در رمضان نماز قضا کند، روزه بخورد و دست به گناه بزند شایسته نیست نام او را «مسلمان» گذاشت.
ایشان در ادامه برخی از فضایل رمضان را برشمردند و ابراز داشتند: الله تعالی که بر بندگانش لطف و احسان دارد ماه رمضان را آورده است که یک شب آن بهتر از هزار ماه (30 هزار شب) است. یک فرض به‌اندازه هفتاد فرض و یک نفل به اندازه فرض ثواب دارد. هرکس روزه‌دار را یک لیوان شیر، یک لیوان آب و افطاری بدهد به اندازه روزه‌دار به او ثواب می‌رسد. خداوند متعال سفرۀ کسب ثواب را گسترانیده است، الآن خیر و ثواب ریخته، هر اندازه همت شما بالا باشد به همان اندازه از خیر جمع می‌کنید.
مدیر دارالعلوم زاهدان به «ذخیره توشه برای آخرت» در این ماه تشویق کردند و گفتند: اکنون موسم خاصّ ثواب است. تاجر وقتی بداند که الآن موسم تجارت و سود کلان است آرام نمی‌نشیند، لذا قدر این موسم عبادت و ثواب را بدانید. ای کسانی که قرآن بلد هستید قرآن بخوانید که رمضان ماه قرآن است و این برکات را از قرآن گرفته است، در این ماه صدقه و زکات بدهید، به کثرت ذکر کنید و از همه گناهان اجتناب کنید.
ایشان ضمن توصیه به «ترک گناه» در رمضان تاکید کردند: دهان را از گناه، غیبت، تهمت و لغویات ببندید، زیرا روزه تنها نام ترکِ خوردن و نوشیدن نیست بلکه نام ترک همۀ معاصی است. گناه خطرناک است.
ایشان ضمن تاکید بر «جبران مافات» در رمضان، افزودند: چشم‌ و گوش و زبان را از گناه حفاظت کنید، کسانی که گرفتار گناه بوده‌اند در این یک ماه گناه را تعطیل کنند و از مجالس و کسانی که گناه را تداعی می‌کنند دوری کنند. بهار ترک گناه و بهار نیکی‌ها فرا رسیده است؛ وسوسه گناه را از قلب‌تان دفع کنید و انگیزه خیر و خوبی را به ذهن‌تان بیاورید. این ماه، ماه خداست، الله را در نظر داشته باشید. ماه جبران مافات و ماه تضرع و زاری و دعاست.

زکات اموال‌تان را صحیح و دقیق پرداخت کنید
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، رمضان را «ماه پرداخت زکات» دانستند و اظهار داشتند:‌ رمضان ماه زکات است، زکات حکم مهم پروردگار است. به اندازه‌ای که زکات اهمیت دارد و قرآن بر آن تاکید کرده به شما توضیح داده نشده است. زکات از آنچه شما فکر می‌کنید مهم‌تر است، تا زمانی‌که زکات ندهید مال و قلب‌تان پاک نمی‌شود. کسی که زکات اموالش را کامل ندهد بخیل و گرفتار حب مال است. بسیاری هستند که با حیله از زیر بار پرداخت زکات فرار می‌کنند و بعضی تنها از منافع، زکات می‌دهند درحالی‌که زکات باید از کل سرمایه داده شود.
ایشان نسبت به عدم پرداخت زکات هشدار دادند و گفتند: اگر زکات را ندادید خود را برای عذاب الهی آماده کنید، زیرا خداوند متعال فرموده است: «وَ الَّذينَ يَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليمٍ» [توبه: 34]. مالی که زکاتش ادا نشود در آن خیری وجود ندارد، بلکه به مار تبدیل می‌گردد و طوقِ گردن می‌شود، چنان‌که خداوند خبر داده است: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ یَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ» [آل‌عمران: 180]. زکات را صحیح و دقیق محاسبه کنید و حتی از مقدار واجب بیشتر پرداخت کنید.
ایشان در ادامه به «کثرت توبه، استغفار و رجوع الی‌الله» تشویق کردند و گفتند: علاج همۀ مصیبت‌ها و راه‌حل تمام چالش‌ها توبه، استغفار و رجوع الی‌الله است. شما به سفره رحمت الهی رسیده‌اید و برای شما فرصت نماز، گریه، دعا و استفاده از برکات رمضان حاصل شده است؛ از این سفره حُسنِ استفاده را ببرید.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با اشاره به مصوبه مجمع فقه اهل‌سنت زاهدان در رابطه با مقدار صدقه فطر، اعلان کردند: مجمع فقه اهل‌سنت ایران مقدار صدقه‌ی فطر را برای هر نفر از خرما صد ‌و ‌سی ‌و ‌پنج‌ هزار تومان، از کشمش صد‌ و ‌دوازده‌ هزار ‌و ‌پانصد تومان و از گندم و جو هفت‌هزار ‌و هشتصد تومان اعلام کرده است.
ایشان ضمن تشویق به صدقه فطر گفتند: از همان زمان صدر اسلام صدقه‌فطر از این اقلام ادا شده است ولی در آن زمان بین قیمت اقلام مذکور چندان تفاوتی نبوده است، الآن شما صدقه فطرتان را از خرما و کشمش و اگر نداشتید از گندم و خرما پرداخت کنید.

چاپ

166 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 21 اردیبهشت, 1398


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©