شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه (28 دی 1397) اهلسنت زاهدان، ضمن تاکید بر اتباع از سیرت و سنتهای رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم، سیرت ایشان را «رحمت»، «اخلاق» و «اعتدال» دانستند و تاکید کردند که تنها راه جلب محبت و رضایت پروردگار، اتباع از آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیه «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیرا» [أحزاب: 21] گفتند: الله تعالی بعضی از بندگان مقرّب خود را چنان خلق کردهاند که هم از لحاظ سیرت، رفتار و اخلاق و هم از لحاظ ایمان، اعتقاد و عملکرد در دنیا ممتاز و بینظیرند. این انسانها انبیاء علیهمالسلام هستند که صاحبان وحیاند.
مولانا عبدالحمید «بعثت پیامبر اسلام» را برای تمام بشریت دانستند و گفتند: در کرۀ خاکی در جاهای مختلف انبیاء علیهمالسلام برای هدایت مردم مبعوث شدهاند؛ هر کدام از پیامبران برای منطقهای خاص مبعوث شدند، اما حضرت محمد صلیاللهعلیهوسلم با قرآن و پیامهای مهم برای هدایت تمام بشریت تا قیامت فرستاده شدهاند. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم از تمام انبیا آخر آمدند، اما فخر همۀ انبیاء و انسانها هستند.
ایشان ادامه دادند: رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم «نبوت» را به بنای ساختمان تشبیه کردند که به پای تکمیل رسیده و فقط جای یک خشت در آن خالی مانده است که با بعثت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم آن جای خالی پر شد و ساختمان زیباییِ نبوت کامل شد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه افزودند: بعثت پیامبر گرامی اسلام و سیرت و اخلاق ایشان برای تمام جهانیان تا قیامت هدایت و رحمت است. سیرت ایشان سراسر کرامت، شرافت، سنجیدگی و ترحم بر مخلوقات است. در توصیف ایشان همین جمله بس است که الله تعالی میفرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» [أنبیاء: 107]. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم برای تمام عالمیان مایۀ رحمت، خیر و برکت است. مسلمانان که ادعای پیروی از رسول اکرم را دارند باید تلاش کنند اخلاق، رفتار و سیرت آنحضرت را در زندگی خود پیاده کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان «اتباع از رسول اکرم» را برای پذیرشِ هر خیر شرط دانستند و ابراز داشتند: الله تعالی هیچ اخلاق، سیرت و خیری را که خارج از سیرت و سنت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم باشد نمیپذیرد. بهعنوان مثال نماز و قربانی کار خیر هستند، اما اگر مطابق با سنت و روش آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم نباشند و خارج از وقت تعیینشده انجام گیرند مورد قبول پروردگار واقع نمیشوند.
ایشان افزودند: همه چیز باید بر اساس راهنماییها و روش رحمةللعالمین انجام گیرد. بشر به کامیابی نمیرسد مگر با اتّباع رحمةللعالمین. دین اسلام کامل شده است و نیاز به اضافهکردن چیز جدیدی ندارد، هرچیزی که قرار است به اعمال دینی افزوده شود باید با کتابالله و سنت رسولالله مطابقت داده شود. خروج از اتّباع رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم نوآوری در دین بوده و مردود است.
امامجمعه اهلسنت زاهدان با بیان اینکه «رسولالله سیّد فرزندان آدم است» اظهار داشتند: اللهتعالی حضرت رسول را آقا و سیّد فرزندان آدم قرار داده است. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم آنقدر الله تعالی را عبادت میکردند که در نماز پاهای مبارک ورم میکردند، وقتی به ایشان گفته میشد که چرا اینهمه عبادت میکنید درحالیکه تمام گناهان شما بخشیده شده است؟ در پاسخ میفرمود: «أفلا أکون عبداً شکوراً» آیا بنده شکرگزاری نباشم؟.
مولانا عبدالحمید بر اتباع از آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم در سنتهای عادی و عبادی توصیه کردند و گفتند: الله تعالی پیامبر و اتّباع ایشان را دوست دارد. رسیدن به دوستی خدا با اتباع از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم حاصل میشود. چنانکه الله تعالی میفرماید: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ» [آلعمران: 31] سنتهای عادی و عبادی آنحضرت را در زندگی خود پیاده کنید، در برخورد با خانواده، نماز، حج، وضو، خوردن، خوابیدن، کفش پوشیدن، معاملات و… از سنتهای آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم اتباع کنید.
ایشان به نمونهای از رفتار حسنهی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم با طلبکار اشاره کردند و گفتند: پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم همواره با طلبکار برخورد خوبی داشت و بهتر از آنچه طلبکار بود به او پرداخت میکرد. یک مرتبه شخصی که از آنحضرت صلّیاللهعلیهوسلّم قرضی میخواست، با ایشان به تندی و بیادبانه صحبت کرد، بعضی از صحابه خواستند با او برخورد کنند، اما رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: صاحب حق، حقّ گفتمان دارد، حقّش را بدهید و به او شتر بهتری که سنّ و سالش کمتر باشد هم بدهید. آن مرد وقتی برخورد کریمانهی پیامبر را دید، برای آنحضرت دعای خیر کرد و گفت: «أَوْفَیْتَنِیْ أَوْفَی اللهُ بِكَ». رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم هیچگاه جهل، تندی، بداخلاقی و بدی را با بدی جواب نمیندادند، بلکه بدی را با نیکی و جهل را با حلم جواب میدادند.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: خداوند متعال صورت، سیرت و عادات آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم را زیبا آفریده است؛ صحابه میگویند برای ما هیچ منظرهای بهتر از دیدن جمال جهانآرای آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم نبود.
مولانا عبدالحمید سیرت پیامبر را «اعتدالی و مایهی رحمت برای جهانیان» دانستند و اظهار داشتند: زندگی آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم سراسر اعتدال بود. تندروی و افراطگرایی در اسلام جایگاهی ندارد. اسلام برای همه جهانیان رحمت است. لذا ملت مسلمان هم باید برای همه جهانیان رحمت باشد، مگر برای اشغالگران، تجاوزکاران و ظالمان که خوی تکبر، تجاوز و خونریزی دارند و «جهاد» هم در مقابل این گروه از انسانها مشروعیت دارد.
ایشان در پایان این بخش از سخنانشان تاکید کردند: عشق و محبت آنحضرت را در دل جای بدهیم، در خانهها، مغازهها و همه جا از آنحضرت اتباع بکنید و به کثرت بر ایشان درود بفرستید.
در استخدامها باید شایستگان و توانمندان بومی هر استان در اولویت باشند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، با اشاره به طرح جدید استخدام نیرو در ادارات مختلف استان سیستانوبلوچستان، به گلایۀ بسیاری از مردم سیستانوبلوچستان درخصوص جزئیات این طرح اشاره کردند و گفتند: بسیاری از مردم استان سیستانوبلوچستان درخصوص طرحی که دولت درنظر دارد 5هزار نفر در ادارات مختلف استان استخدام کند گلایه دارند و میگویند که این استخدام مخصوص افراد بومی استان نبوده و از سطح کشور انجام میگیرد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: با توجه به اینکه آموزش و تعلیم در آموزشوپروش و دانشگاههای کشور با یکدیگر برابر نیست و امکانات آموزشی در مناطق و استانهای برخوردار و غیربرخوردار با هم برابر نیستند و استان سیستانوبلوچستان نیز جزو استانهای غیربرخوردار است، لذا دانشگاهیان و صاحبان مدرک در استانها با مرکز کشور و بعضی از استانهای خاص نمیتوانند با هم برابر باشند.
ایشان در ادامه افزودند: بسیار اندکاند افرادی که در دانشگاههای سیستانوبلوچستان تحصیل کردهاند و بتوانند با دانشآموختگان دانشگاههای استانهای خاص مانند: تهران، مشهد، اصفهان و شیراز رقابت کنند و با آنها در یک سطح قرار داشته باشند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان سراسریکردن استخدامها در ادارات استان توسط دیوان عدالت اداری را «غیرعادلانه» دانستند و گفتند: اینکه دیوان عدالت اداری به تقسیمبندی استانی در امر استخدامها اعتراض کرده و خواستار کشوری بودن آن شده است، این غیرعادلانه است؛ استخدام عادلانه آن است که از بین نیروها و توانمندان استانی و بومی انجام بگیرد.
مولانا عبدالحمید از حضور اندک اهلسنت در ادارات استانی و کشوری نیز انتقاد کردند و گفتند: متاسفانه حضور شایستگان اهلسنت در ادارات سطح کشور بسیار محدود است. بهعنوان مثال در یکی از ادارات مرکز استان سیستانوبلوچستان از مجموع 70 کارمند، فقط 4 یا 5 نفر اهلسنت هستند. در بعضی از ادارات زاهدان با 150 یا 300 پرسنل، 10 تا 20 نفر از آنها اهلسنت هستند، این درحالیست که اهلسنت 70درصد جمعیت استان را شامل میشود.
ایشان ادامه دادند: البته بهجز زاهدان، در دیگر شهرستانهای استان سیستانوبلوچستان که جمعیت اهلسنت در آنها اکثریت را شامل میشوند گلایۀ ما در امر استخدامها کمتر است و مسائل رعایت شده است، اما در مرکز استان که جمعیت فریقین با هم برابر است و شیعه و سنی با برادری و محبت با هم زندگی میکنند، باید عدالت اجرا شود تا این محبت و برادری بیشتر میشود، زیرا تداوم این اخوت بسیار مهم و حیاتیست.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان خاطرنشان کردند: شیعه و سنی با یکدیگر برادر هستند و ما برادرانِ شیعۀ خودمان را دوست داریم، اما این حق همۀ ماست و ما باید از حقوق قانونی یکدیگر دفاع کنیم. حضور اهلسنت در مناطقی از کشور که در اقلیت قرار دارند نیز بسیار ناچیز است. لذا دولت و حاکمیت باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.
ایشان تاکید کردند: ما زمانی میتوانیم عدالت را اجرا کنیم که در زمینۀ استخدامها تعادل برقرار کنیم. باید در آموزشوپروش، جهاد کشاورزی و سایر ادارات کل که در مراکز استانها فعالیت میکنند و از اهمیت خاصی هم برخوردار هستند، این تعادل برقرار شود.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید تاکید کردند: متاسفانه در دولت و حاکمیت عدالت، برابری و شایستهسالاری رعایت نشده است. بنده معتقدم که شعار «شایستهسالاری» در کشور مصداق ندارد. شایستهسالاری آن است که شایستگان تمام اقوام و مذاهب با یک دید نگاه شوند و بین شایستگان ترک و کرد و لر و بلوچ و فارس و تمام اقوام تفاوت وجود نداشته باشد.
ایشان خاطرنشان کردند: درخواست و انتظار ما آن است که مسئولین نظام جمهوری اسلامی در این زمینه چارهاندیشی کنند و به خواستههای تمام اقوام و مذاهب، موافق و مخالف که همه ملت ایران هستند توجه کنند. تمام اقوام و مذاهب به مسئولین نظام چشم دوختهاند و همۀ آنها به عزت و سربلندی ایران اسلامی میاندیشند.
رانندگان عزیز بهویژه رانندگان گازوئیلفروش قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند/ دولت هرچه سریعتر جادههای مواصلاتی استان را دوبانده کند
امامجمعه اهلسنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان به افزایش تلفات جادهای در استان سیستانوبلوچستان اشاره کردند و ضمن ابراز تأسف شدید در اینخصوص، توصیههایی به مردم و مسئولین داشتند و گفتند: متأسفانه تلفات جادهای در استان بسیار زیاد است که در این حوادث شخصیتهای بسیار برجسته را از دست دادهایم و بسیاری از خانوادهها در این حوادث جادهای بیسرپرست شدهاند.
ایشان در ادامه افزودند: توصیۀ بنده در وهلۀ اول به عموم مردم و رانندگان گرامی آن است که هنگام رانندگی احتیاط کنند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. رعایت این قوانین و مقررات بر ما لازم است. اگر فردی این قوانین را رعایت نکند و بیاحتیاطی در رانندگی منجر به کشته شدن فردی بشود فرد راننده قاتل محسوب میشود.
مولانا عبدالحمید پیامی هم به «رانندگان گازوئیلفروش» داشتند و گفتند: پیام بنده خطاب به کسانی که به شغل گازوئیلکشی مشغول هستند آن است که از سرعتهای غیرمجاز اجتناب کنند، زیرا الان مأموران نیروی انتظامی گازوئیلکشها را تعقیب نمیکنند، لذا نیازی به سرعت زیاد نیست و این کار کاملا اشتباه است.
ایشان ادامه دادند: برخی از رانندههای گازوئیلکش حتی وقتی که خودروی آنها حامل سوخت هم نیست باز هم با سرعت زیاد رانندگی میکنند، گویا به سرعت زیاد عادت کردهاند. لذا عزیزان گاروئیلفروش نباید سبب ناامنی جادهها بشوند؛ این پیام و نصیحت بنده را به تمام این عزیزان برسانید.
مدیر دارالعلوم زاهدان خطاب به رانندگان گازوئیلفروش گفتند: وقتی ما از حق شما عزیزان که بهخاطر بیکاری و نداشتن شغل اقدام به گازوئیلفروشی میکنید دفاع میکنیم، شما هم باید حرف ما را گوش کنید و مقررات رانندگی را رعایت کنید و به حال فرزندان خود و دیگر خانوادهها رحم کنید.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان درخواستی هم از مسئولین داشتند و گفتند: از مسئولین محترم دولت تدبیر و امید میخواهیم که جادههای استان بهویژه جادههای محورهای زاهدان-خاش-ایرانشهر، زاهدان- سراوان، زاهدان- زابل و سایر جادههای مواصلاتی را هرچه سریعتر دوبانده کنند تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود.