مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

امام حسین برای اجرای عدالت و علیه خودرأیی و استبداد قیام کرد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان (23 شهریور 1397) با اشاره به قیام امام حسین رضی‌الله‌عنه، «امر به معروف و نهی از منکر»، «اجرای عدالت» و «قیام در مقابل خودرأیی و استبداد» را از مهمترین اهداف قیام ایشان برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم ابتدا به جایگاه و اهمیت فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر اشاره و خاطرنشان کردند: تمام خوبی و رشدی که جامعۀ بشری در طول تاریخ داشته است نتیجۀ دعوت إلی‌الله و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با فساد بوده است. اگر به وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر عمل نشود و هر انسانی مصلحت خودش را در سکوت بداند دنیا را گناه و فساد و فحشا فرامی‌گیرد و جهانیان گرفتار عذاب می‌شوند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان پیش از بیان اهداف قیام امام حسین رضی‌الله‌عنه، به بیان گوشه‌ای از فضایل این شخصیت جلیل‌القدر پرداختند و گفتند: امام‌ حسین رضی‌الله‌عنه فرزند و تربیت‌یافتۀ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم و حضرات علی و فاطمه رضی‌الله‌عنهما است. هیچکدام از مردم زمان ما و حتی مردم زمان گذشته به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با امام‌ حسین نیستند.
ایشان در ادامه افزودند: امام حسین رضی‌الله‌عنه برای کشورگشایی و رسیدن به حکومت قیام نکرد، بلکه قیام ایشان در راستای امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح جامعه، اجرای عدالت و مقابله با ظلم و استبداد و خودرأیی بود. امام حسین متوجه شد کسی که در رأس حکومت قرار دارد مدیری ضعیف و فردی نالایق، ناتوان، خودکامه، خودرأی و دیکتاتور است که اهل مشورت هم نیست که با روی کار آمدن چنین مدیر ضعیفی جامعه به فساد کشیده می‌شود و تمام دستاوردهای حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین برباد می‌شود.
مولانا عبدالحمید افزودند: امام حسین به‌خاطر احساس مسئولیت و تعهدی که بر دوش خود احساس می‌کرد به‌سوی کوفه حرکت کرد و در صحرای کربلا جام شهادت را نوشید.

 

محبت واقعی در اتباع از سیرت بزرگان است/ عدم برگزاری مراسم عزاداری در بین اهل‌سنت به فتوای فقهی برمی‌گردد که مستنبط از قرآن و سنت است
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به محبت و جایگاه امام‌ حسین رضی‌الله‌عنه در بین مذاهب اسلامی اشاره کردند و گفتند: امام حسین رضی‌الله‌عنه فقط متعلق به یک قوم و مذهب و فرقۀ اسلامی نیست، بلکه متعلق به تمام مسلمانان است و شیعه و سنی به ایشان عشق می‌ورزند.
ایشان بر لزوم «اتباع از سیرۀ عملی در کنار اظهار محبت» تاکید کردند و گفتند: مهم آن است که ما در کنار اظهار محبت با الله تعالی، حضرت رسول و صحابه و اهل‌بیت، از دستورات خدا و رسول و سیرۀ عملی صحابه و اهل‌بیت پیروی کنیم. دوستداران واقعی صحابه و اهل‌بیت کسانی هستند که از عملکرد این بزرگان اتباع می‌کنند. کسانی که ادعای محبت با خدا و پیامبر و بزرگان دینی را دارند اما از دستورات‌شان اتباع نمی‌کنند در این ادعای خود دروغ می‌گویند.
ایشان تاکید کرد: ما هر اهل‌سنتی را که با اهل‌بیت پیامبر محبت نداشته باشد «اهل‌سنت» نمی‌دانیم، زیرا بر مسیر و طریق اهل‌سنت قرار ندارد. اما شیعه و سنی بدانند که زمانی در ادعای محبت‌شان با صحابه و اهل‌بیت صادق هستند که از تقوا، دیانت و عملکرد این بزرگان پیروی کنند و سیرت آنها را در زندگی خودشان پیاده کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به دیدگاه فقهی اهل‌سنت در زمینۀ عزاداری برای بزرگان دین اشاره کردند و گفتند: اینکه اهل‌سنت در سالگرد شهادت یا وفات بزرگان صحابه و اهل‌بیت لباس سیاه نمی‌پوشند و به شیوۀ رایج مراسم عزاداری برگزار نمی‌کنند به معنای نبود محبت یا بی‌تفاوتی نسبت به مصایبی که بر این بزرگان روا داشته شده نیست، بلکه این موضوع به فتوای فقهی اهل‌سنت برمی‌گردد که مستنبط از آیات و احادیث است.
ایشان خاطرنشان کردند: هیچ مسلمان و حتی انسان سنگدلی نیست که از حادثۀ کربلا و مصیبت‌هایی که بر حضرت حسین و یارانش در این جریان گذشت ناراحت و دلخون نباشد. بنده بارها گفته‌ام که اگر ما در زمان حضرت حسین می‌بودیم با افتخار مسلح می‌شدیم و در کنار امام حسین مبارزه کرده و شهید می‌شدیم.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان بر لزوم «حفظ حرمت مقدسات مذاهب» توصیه کردند و گفتند: توصیۀ بنده به همه اعم از شیعه و سنی آن است که هر کسی مطابق فقه و عقیدۀ خودش عمل کند، اما حرمت مقدسات مذاهب حفظ شود، زیرا دشمنان همواره دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف هستند و ما نباید این فرصت را برای دشمنان فراهم کنیم.

 

اگر با گذشت 40 سال از عمر انقلاب مشکلات اهل‌سنت برطرف نشوند، ما دیگر امیدی به آینده نخواهیم داشت
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان از عدم توجه به خواسته‌های جامعه اهل‌سنت در طول 40 سال عمر انقلاب اسلامی به شدت انتقاد کردند و گفتند: 40 سال از عمر انقلاب می‌گذرد و جامعه اهل‌سنت در ایران در طول این مدت وحدت و امنیت را حفظ کرده و در کنار ملت ایران در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها حضور داشته است. 40 سال عمری‌ست که انبیا علیهم‌السلام در آن به نبوت مبعوث شده‌اند و عقل و تجربۀ انسان نیز در این سن به کمال می‌رسد و بعد از چهل‌سالگی دیگر امیدی به رشد و تغییر بیشتر وجود ندارد.
ایشان تصریح کردند: آیا وقت آن نرسیده است که به اهل‌سنت در ایران نگاه «ایرانی» بشود؟ آیا وقت بکارگیری شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان کشوری و منطقه‌ای نرسیده است؟ آیا وقت آن نرسیده است که اهل‌سنت از آزادی کامل مذهبی در تمام نقاط کشور برخوردار باشند و بتوانند آزادانه در هر جا نماز بخوانند؟ زمان تحقق این خواسته‌ها چه‌زمانی است که ما ملت خودمان را به همان زمان وعده بدهیم؟
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: با گذشت 40 سال از عمر انقلاب وقت آن است که نارسایی‌های گذشتۀ نظام در حق جامعه اهل‌سنت جبران بشود، لذا ما اکنون انتظار توجه و تغییری کامل و اساسی را از سوی مسئولین نظام داریم. اگر بعد از گذشت 40 سال هنوز هم این مشکلات حل نشوند ما دیگر امیدی به آینده نخواهیم داشت و نمی‌توانیم بیش از این به ملت‌مان وعده بدهیم.

 

اقدامات برخی از مدیران بیانگر تعصبات قومی و مذهبی آنان است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان از «اقدامات قومی و مذهبی» برخی مدیران کل در سیستان‌وبلوچستان به شدت انتقاد کردند و گفتند: برخی از مدیران کل در سیستان‌وبلوچستان مرتکب اقداماتی می‌شوند که علناَ بیانگر تعصبات قومی و مذهبی آنان است. این مدیران ضعیف که برای رسیدن به پست و مقام به لابی‌گری‌های مختلف متوسل شده‌اند، وقتی به مدیریت رسیده‌اند از یاد برده‌اند که در این استان اقوام و مذاهب متعددی زندگی می‌کنند و استان نیاز به وحدت دارد.
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: این مدیران ناتوان به‌جز منافع قومی به هیچ چیز دیگری نمی‌اندیشند و تلاش می‌کنند که تمام معاونین را از بین قوم یا مذهب خودشان انتخاب کنند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: این مدیران اگر اعتقاد به نظام دارند- که البته بنده مشکوکم چنین اعتقادی داشته باشند- این اقدام آنها به نفع نظام نیست، و اگر خیر و وحدت شیعه و سنی را می‌خواهند، این کار به خیر و وحدت شیعه و سنی نیست، بلکه وحدت در این است که تنوع قومی و مذهبی مدنظر قرار گیرد و از شایستگان همه استفاده شود.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: بنده آن نمایندگان مجلس، مدیران یا وزیرانی را که نگاه ملی ندارند و فقط به یک قوم و مذهب و گرایش خاص می‌اندیشند، نمایندۀ ملت نمی‌دانم بلکه آنان نماینده، مدیر و وزیر یک قوم و مذهب هستند. نماینده و وزیر زمانی می‌تواند ملی باشد که به منافع ملی بیندیشد. حاکمیت و دولت تدبیر و امید نیز شایسته است برای تمام اقشار جامعه فکر کنند و همۀ اقوام و مذاهب را ببینند.

 

درگیری‌های مسلحانۀ قومی و طایفه‌ای برای مردم ما زشت است
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به برخی درگیری‌های مسلحانه بین بعضی از افراد طوایف اشاره کردند و ضمن اظهار تأسف از چنین رخدادهایی، خاطرنشان ساختند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم کسانی از مسلمانان را که علیه یکدیگر سلاح می‌کشند به‌شدت مورد نکوهش قرار داده و فرموده‌اند که چنین افرادی از امت من (پیامبر) نیستند. نباید مسلمان علیه برادر مسلمانش سلاح بکشد و او را با سلاح سرد یا گرم تهدید کند.
ایشان ادامه دادند: در گذشته اگر افرادی با هم درگیر می‌شدند در حد مشت و سیلی همدیگر را می‌زدند، اما امروز متاسفانه برای کوچکترین درگیری علیه یکدیگر سلاح می‌کشند، درحالی‌که سلاح کُشنده است و عواقب بسیار خطرناکی علاوه بر فرد، برای جامعه و اقوام و طوایف به دنبال دارد.
مولانا عبدالحمید بر لزوم «جمع‌آوری سلاح‌ها از بین جوانان توسط اولیاء و پدران» تاکید کردند و گفتند: وقوع چنین اتفاقاتی برای جامعه و مردم ما زشت است. شما مردم این سلاح‌ها را از دست جوانان بگیرید و جمع‌آوری کنید و اجازه ندهید افراد بی‌تجربه و نادان با خود سلاح حمل کنند و مشکلاتی برای جامعه به‌وجود بیاورند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به مردم گفتند: نسبت به افرادی که مرتکب قتل شده‌اند ترحم نشود، بلکه به مقامات قضایی تحویل داده شوند تا روند محاکمۀ قضایی را طی کنند. مردم عزیز همچنین جوانان را به انجام وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر و کارهای خیر و دوری از گناه و فساد توصیه کنند.

چاپ

189 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 شهریور, 1397


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©