شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در همایشی که عصر دیروز (دوشنبه 22 مرداد 1397) با عنوان «حج و اهلبیت؛ محور وحدت امت اسلامی» در محل بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد، با اشاره به جایگاه «حج» در اسلام، آن را از بزرگترین برنامههای اصلاحی دین اسلام و محورهای وحدت امت اسلامی برشمردند.
به گزارش واحد خبر دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش، پس از تلاوت آیۀ «إن أول بیت وضع للذی ببکة مبارکة و هدی للعالمین»، حضور در سرزمین حرمین شریفین را «توفیقی بزرگ» دانستند و گفتند: با هیچ زبانی و تعبیری نمیتوانیم شکر و سپاس ربالعالمین را بجا بیاوریم که توفیق بزرگ حضور در کنار خانه کعبه که مرکز نزول رحمتهای خاص پروردگار است را به ما عنایت کرده است.
ایشان در ادامه پیرامون موضوع این همایش به ایراد سخن پرداختند و گفتند: دین اسلام بهعنوان آخرین دین الهی، بزرگترین و بهترین نعمتیست که خداوند متعال نصیب بشر کرده است و پیروی از این دین بزرگترین شرف و افتخار محسوب میشود. خداوند متعال همانگونه که نظام طبیعت را بهصورت بسیار دقیق و شگفتانگیز خلق کرده است، برای بقای دین اسلام نیز برنامههای دقیق و قابل تأملی قرار داده است که «حج» یکی از این برنامههاست.
امامجمعه اهلسنت زاهدان ادامه دادند: دین اسلام دینیست که مسلمانان و تمام جهانیان را بهسوی وحدت سوق میدهد. نمازهای یومیه که طبق توصیه اسلام باید با جماعت ادا شوند، نمازهای جمعه و عیدین و اجتماع بزرگ و کنگرۀ جهانی «حج» همۀ اینها ازجمله برنامههای دین اسلام هستند که انسانها را بهسوی اجتماع و وحدت سوق میدهند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان نکتهای در آیۀ «فیه آیات بینات مقام إبراهیم» پرداختند و گفتند: در آیۀ «فیه آیات بینات»، علاوه بر مقام ابراهیم، زمزم و…، حضور سالانۀ مسلمانان از سطح دنیا با زبانها و گویشهای مختلف نیز در «آیات» داخل است.
ایشان در ادامه افزودند: جمعیتی که برای ادای مناسک حج جمع شدهاند یکی از نشانههای قدرت پروردگار است؛ اگر چنین اجتماع چندمیلیونی و عظیم در جایی دیگر از دنیا جمع میشدند چهبسا بینشان جنگ و درگیری و زدوخورد بهوجود میآمد، اما در این اجتماع حتی اگر فردی پایش را بر گردن فردی دیگر بگذارد، باز هم درگیری پیش نمیآید.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: حج میتواند یکی از بزرگترین محورهای وحدت امت اسلامی باشد، زیرا در مراسم حج از تمام مذاهب و گرایشهای مختلف اسلامی حضور دارند و در کنار یکدیگر خانه کعبه را طواف میکنند و مناسک حج را انجام میدهند و هر کسی طبق مذهب خودش به نماز و عبادت میپردازد. در اینجا همه یک خدا را میپرستند و به طرف یک مکان (خانه کعبه) نماز میخوانند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه از «اهلبیت» نیز بهعنوان یکی از بزرگترین محورهای وحدت یاد کردند و گفتند: اهلبیت پیامبر یکی از مشترکات بزرگ و مهم بین شیعه و سنی است و همه با اهلبیت محبت دارند، بهطوریکه هنوز نتوانستهایم مشخص کنیم نامگذاری به نام بزرگان اهلبیت مانند: حضرت علی، فاطمه، حسن، حسین و… رضیاللهعنهم در بین اهلسنت بیشتر است یا بین برادران شیعه.
ایشان «عدم شناخت نسبت به اعتقادات یکدیگر» را از مشکلات مسلمانان عصر حاضر برشمردند و اظهار داشتند: یکی از مشکلاتی که مسلمانان امروزی با آن مواجه هستند این است که نسبت به اعتقادات یکدیگر شناخت ندارند یا شناخت کمی دارند. شناخت مسلمانان نسبت به اعتقادات یکدیگر سبب افزایش دوستی و محبت میشود.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: محبت با اهلبیت جزو اعتقادات و ایمان است و همۀ مسلمانان به محبت پیامبر، صحابه و اهلبیت افتخار میکنند و آرزو دارند که در روز قیامت با این بزرگان محشور شوند.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «وحدت» تاکید کردند و گفتند: بنده در کنفرانسی که چند سال قبل در مکه مکرمه در منا برگزار شد، با استناد به آیۀ «قل یا أهل الکتاب تعالوا إلی کلمة سواء بیننا و بینکم أن لا نعبد إلا الله…» گفتم وقتی که قرآن مجید از اهل کتاب که رسالت، قرآن و کعبه را قبول نداشتند، میخواهد با مسلمانان بر محور «توحید» که آن را قبول داشتند، جمع شوند، چرا مذاهب اسلامی که مشترکات بسیار زیادی با هم دارند نتوانند کنار یکدیگر جمع شوند و با یکدیگر وحدت داشته باشند؟!
ایشان افزودند: مذاهب اسلامی با یکدیگر اختلافاتی هم دارند و نیازی هم به توجیه مسائل اختلافی نیست، زیرا ما مسلمانان مشترکات بزرگ بسیار زیادی داریم که میتوانیم به آنها چنگ بزنیم.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «افزایش تحمل و ظرفیت» در بین پیروان مذاهب اسلامی توصیه و تاکید کردند و گفتند: مسلمانان و گرایشهای مختلف اسلامی باید ظرفیت و تحمل خودشان را بالا ببرند، زیرا ما به دین، پیامبر و شخصیتهایی معتقد و منتسب هستیم که ظرفیت بسیار زیادی در آنها موجود است، اما متاسفانه این ظرفیت امروز در بین مسلمانان وجود ندارد.
ایشان به نمونههایی از ظرفیت بالا در دین اسلام، سیرۀ نبوی و بزرگان اهلبیت اشاره کردند و گفتند: پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم حضرت سلمان را که یک فارسی و ایرانی بود، مورد لطف قرار دادند و در حقش فرمودند: «سلمان منا أهل البیت». آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم در مدینه منوره حقوق یهودیان را بهطور کامل رعایت میفرمودند. دین اسلام ادیان، مذاهب و دیدگاههای مختلف را برداشت کرده است. در بین صحابه و اهلبیت دیدگاهها و برداشتهای مختلفی وجود داشته است، اما این بزرگان از چنان ظرفیت بالایی برخوردار بودند که تفاوت برداشتها و دیدگاهها را تحمل میکردند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان تاکید کردند: جهان اسلام اکنون در شرایطی متفاوت از شرایط 20 سال و 30 سال قبل قرار دارد؛ مراجع و مفتیان گذشته جهان اسلام در شرایط خاص خودشان زندگی کردهاند و شرایط کنونی نیازها و اقتضائات خودش را دارد. در شرایط جدید باید با گفتمان، تحمل، سعهصدر و دوراندیشی جدیدی وارد جامعه بشویم.