مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

«روزه» تاثیر فوق‌العاده‌ای در حصول «تقوا» دارد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان (28 اردیبهشت 1397)، از «روزه» به‌عنوان عبادتی یاد کردند که در فراهم‌کردن زمینۀ «حصول تقوا و پرهیزگاری»، «نزول کتاب‌های آسمانی»، «ترک گناهان»، «رشد و برکت در عبادات»، «بستن درب‌های جهنم»، «بازشدن درب‌های ‌بهشت» و «کنترل شیاطین» بسیار تاثیرگذار است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم پس از تلاوت آیۀ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [بقره: 182]، از «تقوا» به‌عنوان یکی از محورهای بزرگ در دین یاد کردند و گفتند: از قرآن عظیم‌الشأن و سنت منوّر حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم چنان برداشت می‌شود که تقوا مهم‌ترین محور و بزرگ‌ترین اصل است، زیرا تمام احکامی که الله تعالی وضع کرده‌ است به «تقوا» می‌رسند و احکام گوناگون برای آن هستند که در انسان «تقوا» ایجاد شود.
ایشان با اشاره به نقش رمضان در «حصول تقوا» خاطرنشان کردند: الله تعالی در روزه تاثیر خاصی در زمینۀ حصول «تقوا» قرار داده است. الله تعالی با ماه رمضان فضایی بوجود آورده که در آن از یک طرف گرفتن روزه، پرداخت زکات، تلاوت قرآن و ادای نماز است و از طرفی دیگر ترک همه گناهان. فضای ماه رمضان در حصول تقوا فوق‌العاده مؤثر است.
مولانا عبدالحمید «حصول تقوا» را فلسفه‌های وجوب روزه دانستند و افزودند: فلسفۀ فرضیت روزه آن است که انسان به تقوا برسد. انسان متقی محبوب‌ترین انسان نزد الله و نزدیک‌ترین انسان به رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. بهشت از آنِ متقیان است. الله تعالی به متقیان درجه بسیار بالایی عنایت کرده است؛ بهشت از آنِ پرهیزگاران است، خداوند می‌فرماید: «إن للمتقین مفازاً حدائق و أعنابا» {نبأ: 31-32}
ایشان ادامه دادند: تمام برنامه‌ریزی برای این است که انسان به تقوا برسد، یعنی گناهان را ترک کند و از نافرمانی خدا و رسول اجتناب ورزد. پرهیزگار یعنی انسان وارسته و شایسته که در چارچوب قانون خدا حرکت کرده و حقوق‌الله و حقوق‌الناس را مراعات می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به مناسبت روزه با نزول کتاب‌های آسمانی، اظهار داشتند: الله‌ تعالی مناسب دانسته در ماه رمضان که ماه نزول قرآن است، بر ما روزه را لازم قرار دهد؛ روزه با کلام خدا و قرآن مناسبت زیادی دارد. الله تعالی پیش از نزول تورات به حضرت موسی دستور داد که 30 روز روزه بگیرد، وقتی حضرت موسی علیه‌السلام 30 روز را تکمیل کرد این عمل مورد پسند الله تعالی قرار گرفت، لذا به حضرت موسی دستور داد که 10 روز دیگر نیز روزه بگیرد، وقتی حضرت موسی علیه‌السلام 40 روز کامل روزه گرفت، خداوند متعال «تورات» را نازل کرد.
ایشان در ادامه افزودند: روزه زمینه پرهیزگاری و شرایط پذیرش کتاب و عمل به احکام آن را فراهم می‌کند. انسان وقتی پرهیزگار شود به کلام خدا عمل می‌کند. در تمام احکام الهی من‌جمله روزه حکمت وجود دارد. انسان اگر به برنامۀ الهی تن ندهد و در عمل به آن تعلّل کند به وارستگی نمی‌رسد. نماز، تلاوت قرآن، صدقه و عبادات را در ماه مبارک رمضان افزایش دهیم.

 

نماز «تراویح» از سنت پیامبر و اجماع صحابه ثابت است
امام‌جمعه اهل‌سنت‌ زاهدان «نماز تراویح» را سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم دانستند و ابراز داشتند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم چند شب نماز تراویح خواندند، اما از ترس اینکه مبادا بر امت فرض شود آن را ترک کردند. حضرت عمر رضی‌الله‌عنه جماعت‌های پراکنده تراویح را که در مسجدالنبی برگزار می‌شد متحد کردند و پشت ‌سر قاری‌ترین صحابه آن را برگزار کردند. لذا تراویح با اجماع صحابه ثابت شده است. تلاوت قرآن و استماع آن در تراویح نیز برای آن است که در ما تقوا ایجاد شود و به وارستگی برسیم.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «هر عمل نیک در ماه مبارک رمضان هفتاد برابر ثواب دارد»، اظهار داشتند: پرداخت زکات یکی از فرائض است و فایده‌اش در رمضان این است که هفتاد درجه ثواب دارد، زیرا در ماه مبارک رمضان هر عمل هفتاد درجه ثواب پیدا می‌کند. یک نماز جمعه هفتاد نماز جمعه، یک نماز ظهر هفتاد نماز ظهر و صدقۀ یک میلیونی ثواب صدقۀ هفتاد میلیون را دارد. در ماه مبارک رمضان اعمال فزونی و برکت حاصل می‌کنند.
ایشان از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «ماه صبر و ایستادگی در مقابل خواهشات» یاد کردند و ابراز داشتند: رمضان ماه صبر است؛ در مقابل گناهان باید ایستاد و صبر کرد، حکمت در همین است که از همۀ گناهان پرهیز کنیم. اگر روزه بگیریم اما از لغویات، تهمت، دروغ و گناهان چشم و زبان و سایر اعضا و جوارح اجتناب نکنیم، با این روزه نمی‌توانیم به نعمت «تقوا» دست پیدا کنیم.
ایشان ضمن تشویق مردم به رسیدگی به نیازمندان گفتند: ماه مبارک رمضان ماه مواسات و همدردی است، در این ماه باید به سراغ مساکین، نیازمندان، یتیم‌ها و بی‌سرپرستان برویم. همچنین باید به طلاب مدارس دینی توجه کنیم. بهترین مستحقین زکات طلاب هستند که سخن خدا و رسول را فرا می‌گیرند. چنانکه خداوند متعال می‌فرماید: «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» مصداق این فقراء «طلاب مدارس دینی» هستند که دنبال علم هستند و فرصت کسب مال را ندارند.
مولانا عبدالحمید در ادامه با برشمردن بخشی از فضایل رمضان، گفتند: در ماه رمضان الله تعالی درب‌های بهشت را باز می‌کند و درب‌های جهنم را می‌بندد، شیاطین بسته و در زنجیر هستند. نتیجه‌اش این است که در این ماه مردم به مساجد سرازیر هستند. اگر می‌خواهید از جهنم نجات پیدا کنید روزه بگیرید؛ روزه نه‌تنها در رمضان بلکه در تمام ماه‌های سال دست‌ شیطان را بر شما می‌بندد و شما را از جهنم نجات می‌دهد.
ایشان ادامه دادند: هر عبادتی تاثیری دارد، اما تاثیر روزه در بستن درب‌های جهنم و بستن شیاطین بی‌نظیر است. روزه شما را از جهنم و ناراضگی خدا دور می‌کند و در سرکوب نفس و از بین بردن شرارت‌های آن بسیار تاثیرگذار است. لذا در طول سال روزه را سرلوحه زندگی خود قرار دهید.
ایشان در پایان بخش اول سخنان‌شان خطاب به مردم گفتند: استقامت کنید؛ به بهانه‌های واهی روزه را نخورید، اگر کسی بدون عذر روزه رمضان را بخورد و به‌جای آن تمام طول عمرش را روزه بگیرید نمی‌تواند ثواب آن یک روز را حاصل کند. افطاری بدهید که افطاری دادن مهم است؛ همان اندازه که به روزه‌دار ثواب می‌رسد به افطاری‌دهنده نیز همان اندازه ثواب می‌رسد. کسانی که افطاری می‌دهند اهل توفیق‌اند. زکات را به همه بدهید ولی بیشترین سهم زکات خود را به مدارس دینی اختصاص دهید.

 

مسلمانان در قبال انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس ساکت نمی‌نشینند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس، از آن به‌عنوان «جنایت» و «خاطره‌ای تلخ» یاد کردند و گفتند: افتتاح سفارت و نمایندگی آمریکا در بیت‌المقدس از رویدادهای زشت، تلخ و ناگوار است که سبب رنجش و ناراحتی همۀ مسلمانان جهان و تمام آزادگان دنیا شد.
ایشان خاطرنشان کردند: بیت‌المقدس قبلۀ اول مسلمانان است که طی قرون متمادی در دست مسلمانان بوده است. مسلمانان از هر کس دیگری به این شهر مستحق‌تر هستند، زیرا دارای آخرین دین و کتاب هستند و به آخرین پیامبر الهی ایمان آورده‌اند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس جنایت بزرگی است که دولتمردان آمریکا به‌ویژه دونالد ترامپ آن را مرتکب شدند. این اقدام سبب جریحه‌دار شدن احساسات دینی مسلمانان جهان شد. اگرچه دولتمردان آمریکا با تبریک ماه مبارک رمضان به مسلمانان خواستند مقداری از رنجش مسلمانان نسبت به این اقدام بکاهند، اما این اقدام آمریکا چنان زخمی است که با هیچ مرهمی مداوا نمی‌شود.
ایشان تاکید کردند: مسلمانان هرگز خاطرۀ تلخ انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را فراموش نخواهند کرد و إن‌شاءالله در این رابطه تصمیم می‌گیرند و ساکت نمی‌نشینند. مسلمانان هیچ‌گاه بیت‌المقدس را از یاد نمی‌برند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: شاید این اقدام آمریکا سبب شود که غیرت سران کشورهای اسلامی به جوش بیاید و دست از تفرقه و اختلاف بردارند. متاسفانه دشمنان و صهیونیسم بین‌الملل بین کشورهای اسلامی تفرقه و اختلاف ایجاد کرده‌اند و از این اختلاف به نفع خودشان بهره‌برداری می‌کنند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: وقت آن رسیده است که سران کشورهای اسلامی به‌جای زیاده‌خواهی، توسعه‌طلبی و تصرف یا تاثیرگذاری در مسائل دیگر کشورها به مرزهای کشورهای اسلامی احترام بگذارند و مسلمانان را کنار یکدیگر قرار دهند. شیعه و سنی به‌جای اینکه با هم اختلاف داشته باشند، باید با هم متحد باشند و در مقابل مستکبرانی همچون آمریکا و اسرائیل بایستند.

 

«تشکیل حکومت‌ فراگیر» و «رعایت حقوق اقلیت‌ها» تنها راه وحدت جهان اسلام است
خطیب نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان «تشکیل حکومت فراگیر» و «رعایت حقوق اقلیت‌ها» را راه رسیدن به وحدت عنوان کردند و گفتند: جهان اسلام زمانی به وحدت و انسجام واقعی دست حاصل می‌کند که در کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای بحران‌زده حکومت فراگیر تشکیل بشود و حقوق اقشار مختلف مردم به‌ویژه اقلیت‌ها رعایت شود.
ایشان خاطرنشان کردند: باید «تبعیض» بین ملت‌ها از کشورهای اسلامی برچیده شود و ملت‌ها از حقوق مساوی و برابر برخوردار باشند. رعایت حقوق مهمترین عاملی‌ست که ملت‌ها را کنار هم قرار می‌دهد.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: خطاب بنده به تمام کشورهای اسلامی آن است که پرداختن به مسائل مذهبی و برجسته کردن اختلافات مذهبی هرگز دردی از امت دوا نمی‌کند و جهان اسلام را به وحدت نمی‌رساند، بلکه مسلمانان باید به مشترکات چنگ بزنند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند.
ایشان در ادامه افزودند: مسلمانان جهان اگر در شرایط کنونی با هم متحد نشوند و به «گفتمان» روی نیاورند و با یکدیگر به تفاهم نرسند، پس چه زمانی و در چه شرایطی می‌خواهند متحد و همدل شوند؟! لذا وقت آن است که ملت مسلمان اعم از مرد و زن و پیر و جوان بیدار شوند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: اوضاع بحرانی جهان اسلام نتیجۀ غفلت، اختلاف و بی‌توجهی مسلمانان است. از عموم مسلمانان اعم از سران کشورهای اسلامی، علما، نخبگان، اندیشمندان، اهل قلم و اقشار مختلف مسلمانان می‌خواهم که با توجه به شرایط بحرانی جهان اسلام،تلاش در راستای وحدت امت اسلامی را سرلوحۀ فعالیت‌های خودشان قرار دهند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنا‌ن‌شان خروج آمریکا از «برجام» را دومین اشتباه دولتمردان این کشور عنوان کردند و آن را بر خلاف قوانین بین‌المللی و عرف جهانی به‌ویژه از سوی ملت‌های مدعی تمدن دانستند.

چاپ

1101 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 اردیبهشت, 1397


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©