شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهلسنت زاهدان، ضمن تاکید بر لزوم «تجدیدنظر در بعضی از سیاستهای داخلی و خارجی»، آن را برای بهبود اوضاع کشور مفید و کارساز دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه (20 بهمن 1396)، با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشتند: سیونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بعضی اعتراضات مردمی در بعضی از شهرهای کشور مصادف شد، اما ما خیرخواه نظام و ملت اعم از شیعه و سنی و خیرخواه تمام بشریت هستیم؛ این درسیست که دین اسلام به ما آموخته است و ما خودمان را مسئول میدانیم.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه توصیههایی به مسئولین امر داشتند و گفتند: سیاستهای داخلی و خارجی ما نیاز به تجدیدنظر دارند. سیاستها تاثیرگذار هستند؛ اگر ما سیاستهای کشور را مورد تجدیدنظر قرار دهیم و اصلاح کنیم بحران اقتصادی و سایر مشکلات موجود در کشور برطرف میشوند. تجدیدنظر و تغییر در سیاستهای داخلی بسیار مهم و حیاتی است.
ایشان خاطرنشان کردند: مشکلات و بحرانهای اقتصادی که امروز کشور با آن مواجه است بخشی به سیاستهای داخلی و بخشی دیگر به سیاستهای خارجی ما برمیگردد. در بسیاری از سیاستهای خارجی باید تجدیدنظر کنیم، برای ازبینبردن تنشها و اختلافات در بسیاری از موارد بایستی خودمان پیشقدم بشویم، زیرا این تنشها به نفع هیچکدام از طرفین نیستند و اثر منفی دارند.
مولانا عبدالحمید پیرامون سیاست خارجی اظهار داشتند: ضربالمثل مشهوریست که «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است» ما در حال حاضر در شرایطی نیستیم که به کشورهای دیگر کمک کنیم، بلکه باید قبل از هر چیز مشکلات خودمان را حل کنیم و دغدغههای ملت خودمان را با ایجاد شغل و رفع مشکلات اقتصادی برطرف کنیم.
مولانا عبدالحمید افزودند: اگر جلوی اِعمال سلیقهها گرفته شود و در بعضی از سیاستهای داخلی و خارجی تجدیدنظر صورت گیرد اعتراضات کاهش پیدا کرده و اوضاع کشور بهبود حاصل میکند.
«فساد» و «تبعیض» بزرگترین تهدید برای یک جامعه و نظام هستند
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود «فساد» و «تبعیض» در جامعه اشاره کردند و گفتند: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش جملۀ حکیمانهای را بیان کردند و فرمودند که «مردم از فساد و تبعیض شکایت دارند.» برداشت بنده نیز همین است که امروز «فساد» و «تبعیض» در جامعه در سطح گسترده و وسیع وجود دارد. باید برای مقابله با این دو معضل سیاستگذاری و اقدام جدی انجام گیرد.
ایشان تاکید کردند: «فساد» و «تبعیض» تهدید هستند که برای بقای انقلاب و نظام باید با این موارد برخورد جدی صورت گیرد. به نظر بنده کسی که فقط متهم به فساد است باید از آن کار برکنار و به کاری گمارده شود که فرصت فساد را نداشته باشد و فردی پاکدست جایگزین وی بشود. تبعیض در حق اقوام و مذاهب نیز باید بهصورت کامل برداشته شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه به مواردی از «تبعیض گسترده» در حق جامعه اهلسنت اشاره کردند و گفتند: اهلسنت در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند. در سیونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فریاد و خواستۀ جامعه اهلسنت را به سمع مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و سایر مسئولین میرسانیم که در بین نیروهای مسلح از فرزندان اهلسنت افرادی بهعنوان درجهدار و کادر اصلی حضور ندارند. در بعضی از ارگانها و نهادها حتی یک اهلسنت هم حضور ندارد.
ایشان «فقر فرهنگی» و «فقر اقتصادی» را از پیامدهای تبعیض برشمردند و گفتند: تبعیض منجر به فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و بعضی دیگر از مشکلات میشود که در حال حاضر هم در کشور نمایان است. جامعه اهلسنت متعلق به همین مرز و بوم و جزو ملت ایران است. اسلام و قانون اساسی اقتضا میکنند که تبعیض در حق جامعه اهلسنت کاملا برطرف شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان خواستار اجرای «تبعیض مثبت» در حق اهلسنت شدند و گفتند: پیشنهاد بنده آن است که با دستور مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری میشود نوعی تبعیض مثبت صورت گیرد و جمعی از توانمندان و شایستگان اهلسنت در وزارتخانهها و سایر ادارات و ارگانها بهکار گرفته شوند تا این دغدغۀ اقوام و مذاهب برطرف شود.
ایشان همچنین ورود مستقیم شخص رهبر معظم انقلاب و رئیس محترم جمهور برای رفع «تبعیض» را خواستار شدند و اظهار داشتند: بهنظر بنده تنها توصیه برای مبارزه با فساد و رفع تبعیض و بکارگیری اقوام و مذاهب کارساز نیست، بلکه اقتضای شرایط کنونی کشور آن است که شخص مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور وارد صحنه شوند و این موارد را مستقیماً کنترل کنند.
بقای نظام در نگهداری مردم در صحنه است؛ باید حرف مردم شنیده و به خواستههایشان توجه شود
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامۀ سخنانشان به نقس اساسی «مردم» در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و گفتند: یکی از اشتباهات بزرگی که شاه در رژیم گذشته مرتکب شد آن بود که به نیروهای مسلح تکیه کرد. او با این تصور که بقایش در دست ارتش و ژاندارمری و شهربانی آن زمان است، ملت و مردم را از دست داد، اما نیروهای مسلح نتوانستند شاه و رژیمش را نگه دارند.
ایشان خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی همانگونه که با خیزش طبقات و اقشار مختلف مردم و به قیادت امام راحل به پیروزی رسید، بقای این انقلاب و نظام نیز با حضور مردم است. باید حرف مردم را شنید و به خواستههای مردم توجه کرد.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنانشان روز 22 بهمن را یک «روز ملی» دانستند و از عموم مردم خواستند که در راهپیمایی این روز شرکت کنند.
«سلام» عنایت ویژۀ پروردگار است که سبب ترویج مودت و دوستی در جامعه میشود
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان با بیان اینکه «سلام عنایت ویژۀ ربالعالمین است» از آن بهعنوان «نام بابرکت پروردگار» و «از بهترین امور اسلام» برشمردند که سبب «سلامتی در دنیا و آخرت»، «مودت و محبت بین مسلمین»، «دخول جنت» و «حصول اجر بزرگ» میشود.
امامجمعه اهلسنت زاهدان با اشاره به برجستگی تمدن اسلام در امرِ «سلام» اظهار داشتند: در همۀ تمدنها و فرهنگهای دنیا تعابیری وجود دارد که وقت ملاقات و احوالپرسی از آنها استفاده میکنند تا با یکدیگر بیشتر الفت و انس بگیرند؛ مثلا ایرانیان «روزخوش» و «شبخوش» میگویند، «درود بر تو»، «صبحبخیر» و «شببخیر» هم در فرهنگ ایرانی وجود داشتهاند. عربهای قبل از اسلام برای سلام و احوالپرسی تعابیری مانند «أنعم الله عینیک» یعنی «چشمهایت روشن باد»، «خوشی ببینی» بکار میبردند. در اسلام خداوند متعال دستور به «سلام» دادند که دعای خیر، عنایت ویژۀ ربالعالمین و نام بابرکت اوست و میتواند سلامتی دنیا و آخرت هر دو طرف را شامل شود.
ایشان در ادامه «سلام» را سبب ایجاد الفت و محبت بین مسلمانان دانستند و ابراز داشتند: «سلام» از اسباب محبت بین مسلمین و از اسباب دخول جنت است؛ در حدیث آمده است وارد بهشت نمیشوید تا زمانیکه مؤمن نباشید و مؤمن نمیشوید تا زمانیکه همدیگر را دوست داشته باشید؛ سلام را افشا کنید که دوستی میآورد.
ایشان افزودند: در حدیث است شخصی به مجلس آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم آمد و «السلام علیکم» گفت و نشست. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: ده تا. شخص دیگری آمد و گفت: «السلام علیکم و رحمةالله». رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: بیست تا. شخص دیگری آمد و گفت: «السلام علیکم و رحمةالله و برکاته». پیامبر فرمودند: سی تا. گفتنِ تنها «السلام علیکم» 10 نیکی دارد و «السلام علیکم و رحمةالله» 20 نیکی و تکمیلکردن سلام 30 نیکی دارد، چون سه جمله است و در ازای هر جمله به شخص 10 ثواب میرسد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان با اشاره به برخی از آداب سلام ابراز داشتند: سلامدادن سنت است و جواب آن واجب است؛ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: وقتی به خانه وارد میشوید به اهل خانه سلام بدهید و «السلام علیکم و رحمةالله و برکاته» بگویید، سلام سبب خیر میشود، رحمت و برکات میآید و اگر در خانه کسی نباشد «السلام علینا» بگویید. خداوند در قرآن بر انبیا سلام فرستاده است؛ «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ» [الصافات:130]
ایشان ادامه دادند: سلام اجر بزرگی دارد؛ حضرت عبدالله بن عمر رضیاللهعنهما گاهی به بازار میرفت؛ نه چیزی میخرید و نه چیزی را قیمت میکرد، بلکه فقط برای سلامدادن و گرفتن اجرِ آن به بازار میرفت.
مولانا عبدالحمید در پایان بخش اول سخنانشان خاطرنشان کردند: سلام از بهترین امور اسلام است، آن را نشر کنید؛ به کسانی که میشناسید و نمیشناسید سلام دهید. یکی از علائم قیامت آن است که مردم فقط به کسانی سلام میدهند که آنها را میشناسند.