شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهلسنت زاهدان (6 مرداد 1396)، با اشاره به نزدیک شدن روز معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، بکارگیری اهلسنت در کابینه وزیران را فرصتی برای این دولت دانست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: انتخاب وزرای اهل سنت و بهکارگیری نیروهای توانمند و شایسته اهل سنت در سطوح بالای مدیریتی کشور و استانها برای دولت دوازدهم بک فرصت است.
مولانا عبدالحمید در خطبههای نماز جمعه اهل سنت زاهدان با حیاتی خواندن شرایط تشکیل دولت دوازدهم گفتند: این دولت در شرایطی بسیار حساس و فوقالعاده بحرانی تشکیل میشود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: ریاست جمهوری در چند سخنرانی فرمودند که دولت دوازدهم با دولت یازدهم فرق میکند.
ایشان افزودند: اگرچه در دولت یازدهم وزرای توانمندی وجود داشت اما وزرای ضعیفی هم بودند. وقتی مدیر ضعیف باشد سبب میشود نارضایتی ایجاد شود و نمیتواند وظایف محوله خود را بهطور کامل انجام دهد.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان بیان داشتند: درخواست ما از مدیران و برنامهریزان این است که توانمندی و شایستگی ملاک باشد و دولت از مدیران توانمند استفاده کند.
مولانا عبدالحمید با تأکید بر اینکه دولت تحت فشار گروهها، جماعتها و جناحها قرار نگیرد، گفتند: برخی شخصیتها و گروهها و جناحها برای تحمیل نیروهای خود به رئیسجمهوری فشار میآورند اما آنچه باید مورد توجه ایشان باشد توانمندی و شایستگی مدیران و رضایتمندی مردم و منافع ملی کشور است.
ایشان افزودند: رضایتمندی خداوند و مردم از رضایت افراد و جناحها مهمتر است. با وجود انسانهای شایسته و توانمند در کشور انتخاب مدیران ضعیف باعث نارضایتی مردم میشود. توصیه ما برای همه سطوح مدیریتی کشوری تا منطقهای و استانی همین است که شایستگی و توانمندی و قدرت کار و برنامهریزی و منافع عموم مردم ملاک باشد و نه توصیهها و سفارش افراد.
رئیس شورای هماهنگی حوزههای علمیه اهل سنت سیستان و بلوچستان گفتند: اعتقاد ما بر این است که دولت دوازدهم فراجناحی باشد و سراغ افرادی بروند که هم مدیر و توانمند باشد و هم برنامهریز باشند. در دولت یازدهم بسیاری از مدیران برنامهریز نبودند و توانمندی نداشتند. کشور باید بیشتر از این پیشرفت و ترقی میکرد. ایجاد اشتغال و کارآفرینی بیشتری صورت میگرفت و این زمانی اتفاق میافتد که مدیران توانمندی بر سرکار باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: وزرا و مسئولین کشور دارای اختیارات وسیعی هستند و باید هر چه بیشتر توانمند و برنامهریز باشند و این حق ملت است که وزرا و مدیران توانمند و شایسته و برنامهریزی داشته باشند.
ایشان گفتند: مردم به آقای روحانی رأی داده و این نمایندگی را به ایشان دادند که با انتخاب وزرا و مدیران توانمند به مردم خدمت کنند. در چینش وزرا و مدیران ارشد کشور باید رضایت عموم مردم و منافع ملی در نظر گرفته شود.
مولانا عبدالحمید با اشاره به شرایط بینالمللی، منطقهای و جهانی از دولت دوازدهم خواستند حتماً از وزرای اهل سنت استفاده کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: ما فقط منفعت اهل سنت را در نظر نمیگیریم بلکه منفعت اهل تشیع و همه جهان اسلام و منافع ملی را مورد توجه قرار داده و بر مبنای آن این توصیه را به دولت میکنیم. در شرایط تنش و تفرقهای که دشمنان اسلام ایجاد کردهاند انتصاب وزیران اهل سنت مانند ریختن آب سرد بر آتش اختلافات و تفرقه است.
ایشان افزودند: این امر بازخورد جهانی داشته و نشاندهنده دوراندیشی و سعه صدر مسئولان نظام اسلامی و پاسخی است به همراهی اهل سنت با نظام در حفظ وحدت و امنیت ملی و حضور در عرصههای مختلف و تأکید و افتخار آنان بر هویت ایرانی و اسلامی خود و حضور گسترده و حماسی زن و مرد اهل سنت در انتخابات و بیمه کردن کشور از هر نوع مشکلات و پاسخ دندانشکنی است به همه آنانی که میخواهند میان ایرانیان تفرقه بیندازند.
مولانا عبدالحمید استفاده از شایستگان اهل سنت در سطوح بالای مدیریتی را خدمتی به نظام اسلام و جامعه تشیع و خدمتی به همه اقلیتهایی دانستند که در جهان زندگی میکنند و افزودند: چنین اقدامی پیامی است به همه دنیا که چگونه با اقلیتهای شیعه و سنی و دیگر اقلیتها رفتار کنند و در این کار حکمتهای زیادی نهفته است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از ریاست جمهوری و برنامهریزیان و تصمیم گیران نظام خواستند تا به اعتراضات برخی افراد کوتهبین و تنگنظر توجه نکنند.
ایشان گفتند: همین تنگنظریها و کوتهبینیها باعث شده که انقلاب ما آنگونه که باید جهانی نشده است و همین تنگنظریها نگذاشته است نظام اسلامی آنگونه که باید در جهان محبوبیت پیدا نکرده است.
مولانا عبدالحمید افزودند: آنان که میخواهند ملاک شایستگی را مذهب قلمداد کرده و شیعه و سنی را از هم جدا کنند آنها عقلای قوم نیستند و تأثیری هم در جامعه ندارند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان گفتند: ما باید جهانی بیندیشیم و دیدمان را وسعت ببخشیم و همراهی بیشتر اهل سنت و بهکارگیری آنان بهصورت عادلانه به نفع نظام است. ما دلسوز نظام و کشور هستیم. ما مغرض نیستیم و از روی سیاست این حرفها را نمیزنیم. اینها حقایقی هستند که همه باید بپذیریم و ما تا پایان زندگی در مسیر اعتدال حرکت میکنیم و بین خود و برادران شیعه تفاوتی قائل نیستیم و به دنبال امت واحده هستیم و معتقدیم همه امت اسلامی باید با هم وحدت و همدلی داشته باشند.
سپردن امور به شایستگان ملت از مصادیق بارز «امانتداری» است
مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنانشان پیرامون اهمیت «امانت» مطالبی ایراد کردند و گفتند: امانت و امانتداری از مواردی است که در تمام تمدنها و در ادیان آسمانی بهویژه در دین مبین اسلام بر آن تاکید و توصیه شده است. امانتداری چیزی است که عقل، شرع، عرف و تمدن آن را قبول دارد.
ایشان ادامه دادند: امانتداری در دین مبین اسلام بهعنوان یک اصل بسیار بزرگ و وسیع معرفی شده است که تمام ابعاد زندگی بشر را شامل میشود. قرآن، احکام شریعت، تعالیم و سنتهای آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم و تمام دستورات اسلام و حتی اعضای بدن امانتهایی هستند که الله تعالی آنها را در اختیار ما قرار داده است که باید به بهترین شیوه از این امانتها پاسداری کنیم. باید از امانت اعضای بدن در راستای امتثال دستورات الله تعالی کار بگیریم.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان خاطرنشان کردند: نباید از امانت «چشم» در راه خیانت استفاده کنیم. نباید از امانت «زبان» در راه دروغ، تهمت، غیبت و سایر گناهان استفاده کنیم. نباید از امانت «دست» برای آزار و اذیت و تجاوز به دیگران استفاده کنیم. عمری که الله تعالی به ما عنایت کرده است امانت الهیست که باید از آن در راستای اطاعت از خدا و رسول استفاده کنیم.
ایشان در ادامه تاکید کردند: رسولالله صلیاللهعلیهوسلم در حدیثی میفرمایند: «لا إیمان لمن لا أمانة له و لا دین لمن لا عهد له». «ایمان» و «امانت» از یک مصدر مشتق هستند؛ ایمان از «امن» و «ازاله خوف» گرفته شده است و انسان امانتدار هم کسیست که مردم از او خوف و هراسی نداشته و از جانب او احساس امنیت میکنند. پیمانشکنی نیز گناه بسیار سنگینیست.
مدیریت دارالعلوم زاهدان به حدیثی دیگر از سخنان گهربار آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم اشاره کردند و گفتند: رسولالله صلیاللهعلیهوسلم روزی در جمع صحابه در پاسخ به سؤال یکی از آنان در مورد علامات قیامت فرمودند وقتی که در امانت خیانت شود، آنگاه قیامت برپا میشود و خیانت در امانت زمانی صورت میگیرد که «وُسّد الأمر إلی غیر أهله»؛ وقتی که مسئولیت یک کار به فرد نااهل سپرده شود، قیامت برپا میشود.
مولانا عبدالحمید با استناد به حدیث فوق، «سپردن امور به شایستگان» را از مصادیق بارز امانت برشمردند و گفتند: یکی از مصادیق بارز امانت، سپردن کارها و امور به افراد شایسته و توانمند است. برخی از وقوع قیامت در صورت واگذاری مسئولیت به افراد نااهل، وقوع «قیامت صغری» مراد گرفتهاند. چنانکه بخش بزرگی از خیزشهای مردمی در خاورمیانه و کشورهای اسلامی قیام علیه حکومتهای نااهل، ناکارآمد و ناتوان بود. قیام و انقلاب اسلامی ملت ایران نیز قیام علیه حکومت وابسته و مستبد بود.
ایشان ادامه دادند: ملتها در خاورمیانه علیه انسانهای مستبدی قیام کردند که حاضر به شنیدن حرف مردم نبودند. اکنون هم بعضی از رؤسای جمهور کشورهای اسلامی انسانهای مستبدی هستند که نهتنها حرف ملتشان را گوش ندادند، بلکه دست به قتلعام و کشتار ملت خودشان زدند و هنوز هم بر سر قدرت قرار دارند.
اداره فنی و حرفهای استان برای اشتغال مردم بیشتر تلاش کند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان که مهندس جهانتیغ، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای سیستانوبلوچستان در این مراسم حضور داشت، به اهمیت فعالیتهای این اداره اشاره کردند و گفتند: اداره فنی و حرفهای تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی در اشتغال و کارآفرینی دارد.
ایشان در ادامه افزودند: طبق گزارشهایی که به بنده رسیده است اداره فنی و حرفهای استان فعالیتهای بسیار خوبی انجام داده است، اما رفع بیکاریهای گسترده در استان، نیازمند تلاشهای بسیار زیادی است. باید برای جوانان، اعم از برادران و خواهران، شغل ایجاد شود و فنون جدیدی که در جامعه آمدهاند به آنان آموزش داده شوند.
امامجمعه زاهدان خاطرنشان کردند: تشکیل کارگاههای دولتی و غیردولتی میتواند کمک بزرگی به مردم در زمینه اشتغال باشد. جوانان ما باید در کلاسهای کارآموزی شرکت کنند و شاغل شوند. سرمایهداران ما نیز با احداث کارخانه و کارگاه در زمینه اشتغال مردم تلاش کنند.